بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 11604
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 13 بهمن 93 8:14 ب.ظ

قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!

در تمام صفحات این قرآن، حرف یا کلمه اول سطرهای اول و یازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم و هشتم، پنجم و هفتم مشابه است که آن را به قرآن رمز دار مشهور کرده است.   به گزارش ثلاث و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کناربابایی ،برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر با […]

در تمام صفحات این قرآن، حرف یا کلمه اول سطرهای اول و یازدهم، دوم و دهم، سوم و نهم، چهارم و هشتم، پنجم و هفتم مشابه است که آن را به قرآن رمز دار مشهور کرده است.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کناربابایی ،برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر با این قرآن رمز دار سراغ امام جمعه اهرم رفتیم،کسی که درعرصه فرهنگی و مذهبی شهرستان تنگستان تلاشهای بسیاری نموده است و میراث مذهبی گذشته ما نیز از دغدغه های اصلی او می باشد.

 

حجه السلام عیسی راستگو به تشریح و اهمیت این اثر فاخر و گرانقدر پرداخت و گفت: این قرآن در ۷۸۲ صفحه به خط نسخ و توسط «میرزا حسین معتقد اهرمی» در سال ۱۲۵۳ ه.ش کتابت شده است.

 

وی افزود : قرآن مورد نظر توسط بنیاد ایران‌شناسی، شعبه بوشهر احیاء شده، و جلد آن نیز از نوع نفیس و اوراق آن از نوع کاغذ گلاسه است و سازمان دارالقرآن‌الکریم (نظارت بر چاپ و نشر قرآن‌)نیز اعلام نموده که مجوز نشر هزار جلد از  این قرآن  صادر شده است.

 

وی گفت: تاریخ کتابت قران هفتم رمضان ۱۲۹۹ ه.ق. است.  مرحوم معتقد حروف متقارن صفحات را با جوهر قرمز و بقیه را باجوهر مشکی تحریر کرده است .
معتقد قرآن مرموز را در چند نسخه نوشته و به شخصیت‌های زمان خود هدیه کرد که از جمله آنها، سدیدالسلطنه کبابی، میرزا اسدالله مباشر دشتی (بانی حسینیه میرزای خورموج) را می‌توان نام برد.

امام جمعه اهرم ادامه داد: آن نسخه از این قرآن را که به سدیدالسلطنه کبابی (یکی از شاگردان خود) اهدا کرده بود ،وی نیز وقف آستان قدس رضوی نموده که تحت شماره ۱۹۷۶ در کتاب‌خانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

 

راستگو گفت:این قرآن بعنوان یک اثر ملی و فاخر بوده که ما در جهت آشنایی بیشتر مسولین با فاخرین این شهرستان به بعضی از آنها هدیه نمودیم که از جمله در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری ، جناب آقای فانی وزیر محترم آموزش و پرورش بوده است.

 

وی در پایان زندگی معتقد اهرمی کاتب این اثر گرانقدر را برای ما بازگو نموده که در پایین این تصاویر آمده است.

 

تصاویر کوچک
تصاویر بزرگ تر
قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!قرآن رمز داری که از دیار تنگستان بیرون آمد!
نگاهی به زندگی معتقد اهرمی
«میرزا حسین معتقد اهرمی» (معروف به فاضل اهرمی) فرزند شیخ حسن و متخلص به «معتقد» از ادیبان و روحانیون معروف استان در سال ۱۲۵۳ ه.ق برابر با ۱۲۱۶ ه.ش در اهرم متولد شد.
وی علوم عربی و فنون ادبی، فقه و اصول و حسن خط را آموخت و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به عراق رفت و چندی در آنجا اقامت داشت.
او مدتی را در دشتی نزد محمدخان دشتی و مدرسان حوزه آنجا تلمذ کرد و سپس برای ادامه تحصیل حوزوی به نجف اشرف رهسپار شد و چند سالی را در عراق گذرانید.
پس از بازگشت در مدرسه سعادت بوشهر به تدریس عربی و ادبیات فارسی مشغول شد.
معتقد پس از ۸۸ سال عمر در سال ۱۳۴۱ه.ق برابر با ۱۳۰۱ ه.ش در ریشهر دارفانی را وداع گفت و در مقبره خانوادگی که در ورودی این محله موجود است، مدفون شد.
مجموعه اشعار او به‌ نام «جواهرالزواهر» در مناقب و مراثی ائمه اطهار(ع)، اولین بار در سال ۱۳۰۹ ه.ق در بمبئی هندوستان و سپس به همت سدیدالسلطنه کبابی در سال ۱۳۲۴ ه.ق در چاپخانه گلزار شیراز چاپ شده است.

وی علاوه بر آشنایی خوب به قرآن، فقه و معارف‌اسلامی و همچنین ارتباط با فرهنگ جدید در دوره خود تأثیرگذار بوده و در نهضت مشروطیت از نظر فکری نقش داشته است.
یکی از کارهای روزمره معتقد، علاوه بر تدریس و سرودن شعر ، کتابت قرآن بوده؛ وی قرآنی ویژه در چند نسخه به خط خود نوشته و آن‌را «قرآن مرموز» نامگذاری کرده است.

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. عظیم ازکنگان says:

    درودبه روان آن مرحوم جنت مکان وآفرین برامام جمعه محترم شهر عالم پرور اهرم

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن