بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 12931
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 3 اسفند 93 7:45 ب.ظ

همه ما مسئولیم /

اول کارگر بعد کار !

ثلاث – عبدالمجید اورا : چند روز پیش از کوچه ی پزشکان عبور می کردم ، یکی از دانش آموزان چند سال قبل خود را دیدم که با اینکه سن پائینی داشت و قیافه ی تنومند ولی سرفه های مداوم و رنگ پریده رخسارش از مشکلات جسمی زودرسش حکایت می کرد.

ثلاث  – عبدالمجید اورا : چند روز پیش از کوچه ی  پزشکان عبور می کردم ، یکی از دانش آموزان چند سال قبل خود را دیدم که با اینکه سن پائینی داشت و قیافه ی تنومند ولی سرفه های مداوم و رنگ پریده رخسارش از مشکلات جسمی زودرسش حکایت می کرد.

پس از سلام علیک دستم را برای مصافحه بسمتش دراز کردم ؛ با معذرت خواهی گفت توی مطب گرفتار دوا و درمان و آمپول بودم ببخشید و بالای ارنجش را برای  دست دادن، ناچار لمس کردم… باب درد دل را باز کرد از آلودگی جدی موجود در کارگاه محل کارش که ناشی از مواد  آلاینده ی تبدیل مواد شیمیائی و معدنی به محصولات و علت بیمار شدنش را توضیح می داد و چاره نداشتن جز در ادامه ی کار برای امرار معاش.
چندی قبل بازهم یکی از همشهریان  از آسیب های جدی جوشکاری آرگون که بر اثر آن به مشکلات حاد قلبی و ریوی دچار شده بود سخت می نالید.
در کنار این دو ماجرای اختصاصی، کمتر روزی است که صدای آژیر متناوب یا متوالی آمبولانس ها حمل بیمار یا مصدوم اورژانسی در گوشمان طنین انداز نشود. با این اوصاف پذیرفتنی است در منطقه ای که هزاران نفر در حداقل ده تا ۱۵ فاز گازی و صنایع اقماری آن مشغول به کارند بدون حادثه نخواهد بود.
•  گرچه برخی آمارهای رسمی بین المللی علل حوادث  را معمولاً با درصد های زیر مشخص کرده اند  :

 ۸۸%  اشتباهات  انسانی – ۱۰%  خطای میکانیکی و تجهیزاتی – ۲%  عوامل مجهول وکمتر پیش بینی شده .اما با توجه به ظرافت ها و شرایط کاری و بخصوص برای کارگرانی که در بخش های سخت تر و پرحادثه به کار مشغولند لازم بنظر می رسد، کارفرمایان بالا دستی با در نظر گرفتن احتیاطات لازم  و اعمال واقعی شعار  اول ایمنی بعد کار، پوشش و پیشگیری و حمایت عینی را با مراقبت و نظارت و آموزش و تدارک ابزار و تجهیزات و شرایط زمانی ضروری به سبب موقعیت های خاص نیروی انسانی و حفظ موجودی نیروی کار  پایدار، فضای مناسب تری را فراهم آورند تا کمتر شاهد آسیب های وارده قابل پیشگیری در نیروی جوان شاغل به کار باشیم و صدمات و تلفات را به حداقل برسانند.

از سوی دیگر ضرورت دارد وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و دستگاههای ذیربط  نسبت به تاکیدات و بخشنامه های صادره در خصوص رعایت حقوق کارگر  در محیط های مختلف حساسیت بیشتری به خرج دهند.
مسؤلیتی که شان آن انعکاس اهتمام پیگیر در روند زندگی کارگر  و نسبت به  مسائلی چون پیشگیری از مخاطرات کار در مشاغل  متنوع و سخت ، حوادث صنعتی ، مصدومیت های ناشی از کار و بیماریهای حَرَف و مشاغل است در  ایجاد شرایط  ایمن  از طریق  تطبیق و ترکیب روشهای مثبت و کارآ و إجرای  قوانین و مقررات مربوطه تبلور می یابد.
همه ما در کنار تابلو “اول ایمنی بعد کار” در قبال  سلامتی یکدیگر مسئولیم .جامعه سالم زیر ساخت  توسعه محسوب می شود و انسان سالم  ایجاد کننده جامعه ی سالم است.

اخبار مرتبط

نظرات

  1. دینا says:

    عالی……. اما گوش شنوا نی جنباب اورا .

  2. ذختر آریایی says:

    نه گوش شنوا نی مال بی مسولیتی مسولان خیلی به منابع انسانی بومی اهمیتی نمی دن به خصوص کارگرها

  3. دختر آریایی says:

    نه گوش شنوا نی مال بی مسئولیتی روسا و اهمیت ندادن به ایمنی منابع انسانی

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن