بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 12948
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 4 اسفند 93 12:48 ب.ظ

قصه گوجه کاران استان بوشهری به پایان نزدیک می شود/ آغاز خرید توافقی گوجه از کشاورزان

ثلاث- گوجه‌کاران بوشهر همانند کشاورزان سایر نقاط کشور، امسال به دلیل افت شدید نرخ این محصول و عدم وجود بازار مناسب برای فروش گوجه دچار خسارت قابل توجه شده اند.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، استان بوشهر دارای جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی است و به ویژه در زمینه تولید گوجه‌فرنگی دارای سطح زیر کشت بالایی است و بیشترین میزان تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور را دارد.

هر چند در روزهایی از سال قیمت گوجه فرنگی در بازار به بالای چهار و یا پنج هزار تومان هم می‌رسد، ولی در برخی روزها نیز قیمت گوجه فرنگی آنقدر نزول پیدا می‌کند که کشاورز تمایلی به برداشت آن ندارد.

امسال و در یک ماه گذشته قیمت گوجه فرنگی در سطح مزارع به قدری افت پیدا کرد که بسیاری از کشاورزان تمایلی به برداشت محصول خود نداشتند و مزارع را رها کردند، چرا که هزینه‌های برداشت و حمل و نقل آنها بیشتر از قیمت فروش بود.

رسیدن قیمت گوجه به هر کیلوگرم ۱۰۰ تومان و یا پائین‌تر از این قیمت، انگیزه بسیاری از کشاورزان را از فعالیت در این بخش کم کرد و این وضعیت بازار می‌تواند باعث کاهش تولید در سال‌های آینده شود.

در حالی که در همین روزها هر کیلو گوجه با قیمت ۱۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود، در بازار بالای ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این موضوع رنج و درد کشاورزان را بیشتر می‌کند.

۷۵۲۸۷۸

کشاورزانی که تمام سرمایه‌شان بر باد رفت

یکی از کشاورزان گوجه کار استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: در حالی که هزینه‌های بسیار زیادی را برای کاشت و آبیاری و نگهداری و برداشت محصول پرداخت می‌کنیم، قیمت ۱۰۰ تومان را برای خرید گوجه فرنگی ما تعیین می‌کنند که این موضوع ظلمی در حق کشاورزان است.

حسن محمدی خواستار حمایت جدی مسئولان از کشاورزان و به ویژه گوجه کاران شد و افزود: مسئولان به خوبی می‌دانند که زندگی ما از طریق فروش همین محصولات می‌گذرد وباید حمایت ویژه‌ای از ما داشته باشند.

یکی دیگر از کشاورزان نیز به خبرنگار مهر گفت: امسال هر چه داشتیم و هر چه توانستیم وام گرفتیم و قرض  کردیم تا زمین‌های خود را کشت کنیم ولی ای کاش امسال محصولی نمی‌کاشتیم.

کریم جعفری اضافه کرد: تمام امیدمان به برداشت محصول و فروش آن بود ولی وضعیت بازار و قیمت‌های پائین خرید محصول تمام امیدمان را نامید کرد.

نبود بازار مناسب باعث ضرر کشاورزان شد

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیگیری‌های بسیار زیادی را برای کمک به کشاورزان گوجه کار استان بوشهر داشته‌ایم و در این زمینه مکاتبات فراوانی با مسئولان ارشد کشور داشته‌ایم.

حجت الاسلام موسی احمدی با بیان اینکه نبود بازار مناسب باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به کشاورزان گوجه کار استان بوشهر شده است، اذعان داشت: در حال حاضر بازار خوبی در این زمینه وجود ندارد و امکان صادرات محصول نیز فراهم نیست.

وی همچنین به پیگیری‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره کرد و افزود: ما تلاش خود را برای حمایت از کشاورزان انجام می‌دهیم و پیگیری‌ها را تا جایی که بتوانیم انجام می‌دهیم و امیدواریم این مشکل حل شود.

۷۵۲۸۶۷

خرید توافقی با قیمت ۳۰۰ تومان آغاز می‌شود

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیگیری‌های زیادی را برای حل مشکلات کشاورزان گوجه کار استان بوشهر داشته‌ایم و خرید توافقی گوجه فرنگی از امروز آغاز می‌شود.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: در حال تعیین مراکز خرید توافقی گوجه‌فرنگی در استان هستیم و هر کیلوگرم گوجه فرنگی با قیمت ۳۰۰ تومان ازکشاورزان خریداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: در استان بوشهر بیش از ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی داریم که امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در سال جدید برابر قرارداد با کشاورزان عمل می‌کنیم و اضافه تر از این قرارداد نباید کشت صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که کشاورزانی خارج از قرارداد محصول کشت کنند، هیچ خدماتی شامل آنها نخواهد شد.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن