بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 13883
تعداد نظرات:۱۰ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 26 اسفند 93 11:40 ق.ظ

با حضور رئیس جمهور

بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور در کنگان افتتاح شد

ثلاث- در مراسمی با حضور رئیس جمهور، فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور در کنگان افتتاح شد.

 

فاز ۱۲ کنگان پارس جنوبی

 

ثلاث- فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی واقع در شهرستان کنگان( سایت ۲ کنگان ) به عنوان بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور صبح سه شنبه با حضور رییس جمهور و مقام‌های ارشد کشور افتتاح شد.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، وزیر نفت در حاشیه افتتاح این طرح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور اجرا و تکمیل و بهره‌برداری از این طرح صورت گرفته است و شاهد عزمی جهادی در اجرای این طرح بودیم.

بیژن نامدار زنگنه اضافه کرد: فاز ۱۲ پارس جنوبی که بزرگترین طرح تاریخ صنعت نفت است در آستانه پنجاه و چهارمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت، به عنوان یک پروژه ملی به بهره برداری می‌رسد.

فاز ۱۲ نخستین طرح گازی است که عمده مراحل طراحی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری از بخش‌های مختلف خشکی و دریایی آن توسط کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی به انجام رسیده است.

با راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی که معادل سه فاز استاندارد گاز است که روزانه ۳ هزار میلیون فوت مکعب گاز ترش استخراج و شیرین سازی خواهد شد، ضمن این‌ که روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی (معادل بیش از ٣۴ میلیون بشکه در سال) و ٧۵٠ تن گوگرد گرانول نیز استحصال می شود.

برآوردها نشان می‌دهد، بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از سه سال از زمان بهره‌برداری محقق می‌شود.

بررسیهای اقتصادی نشان می دهد که با گشایش هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می شود.

ارزش محصولات تولید شده فاز ۱۲ ماهانه بیش از ۳۲۷ میلیون دلار است، میزان کل تولید گاز شیرین این فاز حدود ۶ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ بشکه است که درآمد حاصله از این محصولات تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور بوده است.

مسئولان شرکت نفت با بیان اینکه هم اکنون تمامی واحدهای پالایشگاهی شامل ۶ ردیف شیرین سازی گاز، واحدهای یوتیلیتی، خطوط لوله و سه سکوی دریایی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفته اند، تاکید می‌کنند: از سال گذشته تاکنون که اولین واحدهای پالایشگاهی و دریایی بزرگترین فاز پارس جوبی راه اندازی شده تاکنون حدود ۹ میلیارد مترمکعب گاز توسط این فاز تولید و تحویل شبکه سراسری شده است.

در طول یکسال گذشته تاکنون بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید شده و تاکنون ۱۰ محموله میعانات گازی این فاز مشترک گازی به حجم تقریبی ۱۱.۱ میلیون بشکه به بازارهای مختلف بین المللی صادر شده است.

علاوه بر این، از حدود یکسال گذشته تاکنون حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه های فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده شده است.

از این رو با احتساب هر مترمکعب گاز ۱۲.۷۵ سنت و هر بشکه میعانات گازی ۶۰ دلار در طول یکسال گذشته ارزش محصولات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده و پیش بینی می شود این درآمد با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد.

 

۶۰ درصد از پارس جنوبی در شهرستان کنگان قرار دارد.

فاز ۱۲ بزرگ ترین پروژه تاریخ صنعت نفت کشور در شهرستان کنگان واقع شده است.

نظرات

  1. ممد says:

    بیشتر از منفعت برای کنگونیا ضرر داره

  2. M@tin says:

    امروز صبح تو شبکه خبر گفت فاز ۱۲ در محدوده عسلویه قرار داره…. مگه نه قرار بید استاندار محدودیت ها سی صدا و سیما بگه پس چی وابید؟؟؟؟؟؟

  3. عظیم ازکنگان says:

    آفرین برمهندسان وگارگران ومسولان نظام اسلامی وچناب روحانی رییس جمهور

  4. M@tin says:

    صلوات. اخبار ساعت۱۴:۰۰ گفت فاز ۱۲ واقع در شهرستان کنگان است…

  5. حسین says:

    با سلام.متاسفانه طی گشتی که تو اینترنت و سایت های خبری زدم دیدم که هیچ اثری از نام کنگان نیست حتی سایت منطقه ویژه هم گفته بود که این سایت در عسلویه افتتاح شده.چه اتفاق تلخی…

  6. پرپروک says:

    با سلام … درود بر کنگان و کنگانی جماعت
    کنگون داره ایران رو نون میده

  7. دختر سیرافی says:

    سلام دوستان این اتفاق رو به نیک میگیریم اما بهتره بیشتر مسئولان فکر باشند که کنگانی ها در رفاه بیشتری باشند….خواهش میکنم ذره ای به مردم صبور کنگانی نیز توجه شود این مردم بیشتر از اینها حق دارند …بزرگترین میدان رو افتتاح کردند اینهمه هم سود آوری داره آیا مردم نیز در این سود شریک هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من بازهم خرسندم که بار دیگر نام شهرستانم در جهان طنین انداز شد…

  8. پرپروک says:

    با سلام … چرا اسم پر آوازه ی کنگان در کنار نام این فاز آورده نمیشود؟؟؟ مسئولین به ظاهر مردمی
    ،اینو بدونید که شما دارید در حق کنگون و کنگونی اجحاف میکنین؛این کارتون اصلا قابل بخشش نیست چرا هیچ مسئولی کاری نمیکنه؟آگه کاری کردین پس چرا نتیجه نمیده؟لطفا هر یک کیلومتر تابلو بزنین و بنویسین فاز ۱۲ کنگان بزرگ…

  9. ناشناس says:

    ثلاث چرا جو بیخودی میدی کدم کنگان شما تنها سایتی هستی که کنگان کنگان میکنه سایت های محلی استان رو یه چک کن مثل خلیج فارس یا خبرگزاری های مثل فارس و باشگاه خبرنگاران ببین این نام کنگان کجاست همه نوشتن فاز۱۲ پارس جنوبی منطقه تنبک شرق عسلویه پس لطفا بیخودی برا اروم کردن افکار عمومی جو ندین به زودی با طراحی و ساخت هشت مجتمع پالایشگاهی به نام سیراف بیش از پیش نام کنگان محو خواهد شد .اون وقت واسه ادرس دادن باید بگیم کنگان یجایه نزدیک سیراف مثل الان که مجبوریم بگیم یجای نزدیک عسلویه است

  10. . says:

    ما کنگانیا اجازه نمیدیم همچین اتفاقی بیفته

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن