بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 14056
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 1 فروردین 94 5:22 ب.ظ

نمک کمتر، عمر بیشتر

نوزادان طعم غذاهای نمک‌دار را نمی‌دانند اما باید غذاهایی که برای کودکان تهیه می‌شود شور یا خوش نمک نباشد؛ بهتر است آن‌ها را از کودکی به غذاهای کم نمک عادت دهید.

ثلاث – نوزادان طعم غذاهای نمک‌دار را نمی‌دانند اما باید غذاهایی که برای کودکان تهیه می‌شود شور یا خوش نمک نباشد؛ بهتر است آن‌ها را از کودکی به غذاهای کم نمک عادت دهید.
اگر به غذاهای پرنمک عادت کرده‌اید، بهتر است از همین حالا به تدریج این عادت را ترک کنید.

نمک طعام از سدیم و کلر ساخته شده است؛ نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است اما ثابت شده است که مصرف زیاد نمک در غذا موجب افزایش فشار خون می‌شود؛ افزایش فشار خون نیز خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه مجاز نمک را پنج گرم اعلام کرده است.
از نمک‌های ید دار استفاده کنید زیرا کمبود ید در رژیم غذایی موجب بیماری‌های گوناگون مانند غم باد (گواتر) می‌شود؛ برای حفظ ید در نمک یددار باید نمک را در مدت کمتر از یک سال مصرف کرد، دور از نور و رطوبت و در ظرف‌های دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای تیره نگهداری کرد و بهتر است نمک در انتهای پخت به غذا اضافه شود تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.
به گفته کارشناسان، نوزادان طعم غذاهای نمک‌دار را نمی‌دانند اما باید غذاهایی که برای کودکان تهیه می‌شود شور یا خوش نمک نباشد؛ بهتر است آن‌ها را از کودکی به غذاهای کم نمک عادت دهید.
در رابطه با مصرف نمک، مقاله‌ای در ماه اوت منتشر شد که نشان می‌داد یک میلیون و ششصد هزار نفر در جهان در اثر مصرف بیش از حد نمک کشته شدند؛ آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۰ مصرف نمک روزانه هر نفر، به طور متوسط ۳٫۹۵ گرم بوده است.
اگر به غذاهای پرنمک عادت کرده‌اید، بهتر است از همین حالا به تدریج این عادت را ترک کنید؛ مثلا گوجه فرنگی یا خیار را بدون نمک بخورید؛ همیشه قبل از اضافه کردن نمک، از غذا بچشید و ذائقه خود را با مواد غذایی بی‌نمک آشنا کنید.
سعی کنید در پخت غذاها نمک کمی استفاده کنید و طعم آن‌ها را با موادی دیگر تغییر دهید؛ مانند ادویه جات (فلفل، زردچوبه، فلفل قرمز، زیره سبز)، ترشی‌جات، سیر، پیاز، موسیر، ریحان، جعفری، ترخون، روغن‌های معطر (گردو، فندق، کلزا) می‌توانند جایگزین خوبی به جای نمک باشند؛ غذاها را تا حد امکان بخارپز کنید؛ از خوردن غذاهای منجمد شده خودداری کنید.
از قرار دادن نمکدان روی میز خود داری کنید؛ این کار بعد از مدتی عادت می‌شود  و به تدریج غذاهایتان کم نمک و سالم خواهند بود.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن