بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 14315
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 11 فروردین 94 11:06 ق.ظ

برخورد کشتی سنگاپور با سکوی فاز ۱۳ خسارت نداشت/نشت گاز وجود ندارد

ثلاث- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه برخورد کشتی سنگاپوری با سکوی فاز ۱۳ خسارت نداشت، گفت: نشت گاز در چاه‌های گازی فاز ۱۳ پارس جنوبی وجود ندارد.

به گزارش ثلاث و  به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، در نخستین ساعات سال ۱۳۹۴، یک کشتی نفتکش سنگاپوری به هنگام عبور از حوزه آبهای خلیج فارس با یکی از سکوهای فاز ۱۳ پارس جنوبی برخورد کرد که علی‌رغم ایجاد صدمات فیزیکی، خوشبختانه خساراتی از حیث مسایل فنی و جانی در پی نداشت.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با تشریح جزئیات برخورد نفتکش سنگاپوری به پایه سکوی نخست فاز ۱۳ پارس جنوبی، هر گونه نشت گاز از چاه های فاز ۱۳ پارس جنوبی که از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شده بود را رد کرد.

علی‌اکبر شعبانپور با بیان اینکه اول فروردین ماه امسال در ساعت یک و ٣٠ دقیقه بامداد یک کشتی نفتکش متعلق به یک شرکت سنگاپوری به پایه سکوی فاز ۱۳A برخورد کرد، گفت: در بازدیدهای انجام گرفته از سوی کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس، این حادثه تلفات جانی نداشته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به وجود هشت حلقه چاه گازی بر روی جکت فاز ۱۳ A، تصریح کرد: در بازدیدهای صورت گرفته هیچ گونه نشتی گاز در چاه‌های حفاری شده این حوزه عملیاتی مشاهده نشده است، اما به منظور کنترل دقیق چاه‌ها و نظارت مستمر بر شرایط کنونی این سازه دریایی تا حصول اطمینان از وجود شرایط کاملا ایمن و پایدار، تیم‌های تخصصی از سوی کارفرما و پیمانکار این حوزه عملیاتی به موقعیت جکت اعزام و مستقر شده‌اند.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که جکت فاز ۱۳ A پارس جنوبی دارای سیستم‌های ایمنی مجهز و علائم هشداردهنده در شب بوده است، اظهار داشت: کشتی نفتکش برخوردکننده به این جکت نیز تجهیزات ناوبری و راداری بسیار پیشرفته‌ای داشته است اما به نظر می رسد وقوع این حادثه به دلیل سهل ‌انگاری ناخدا و عوامل هدایت آن بوده باشد.

شعبان‌پور با تاکید بر رعایت دقیق الزامات ایمنی در طراحی و ساخت سازهای بزرگ فراساحلی پارس جنوبی افزود: هر یک از تاسیسات دریایی پارس جنوبی دارای سیستم های بسیار پیشرفته ایمنی و هشدار دهنده است که اساسا نصب اینگونه تجهیزات بدون وجود چنین امکاناتی، به لحاظ ضرورت تطابق با استانداردهای فنی جهانی امکان پذیر نیست.

وی گفت: خوشبختانه حادثه فاز ۱۳ خسارات فنی خاصی از منظر اختلال احتمالی در وضعیت چاه‌ها و روند تولید آتی نداشته و تمامی حوزه های کاری مطابق با دستورالعمل های دقیق ایمنی در حال کنترل است.

 

فاز ۱۳ پارس جنوبی در شهرستان کنگان قرار دارد.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن