بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 14902
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 30 فروردین 94 7:21 ب.ظ

سکوت معنا دار ؛

تدبیر جدید دولت برای انزوای بیشتر استان بوشهر / سکوت مسئولان و نمایندگان مردم جایز نیست

ثلاث – ایمان ندومی : طرح انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از خارگ به استان فارس در دولت گذشته مطرح شده بود که این طرح با واکنش مردم و نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس مواجه شد و نهایتا اینکه این طرح عملی نشد.

موضوع انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از خارگ به استان فارس، این بار از سوی وزارت نفت دولت تدبیر و امید کلید خورده و معلوم نیست چرا این انتقال باید به جای بوشهر به شیراز انجام شود.
خبرگزاری فارس: تدبیر جدید دولت برای انزوای بیشتر استان بوشهر/ سکوت مسئولان و نمایندگان مردم جایز نیستخبر ابتدا در شبکه‌های اجتماعی و موبایل به موبایل رد و بدل می‌شد و در نگاه اول شایعه و شیطنت برخی افراد را نشان می‌داد که می‌خواستند همچون گذشته حاشیه‌سازی‌هایی برای استان بوشهر داشته باشند اما بعد از مدتی مشخص شد خبر آنچنان شایعه و شیطنت هم نبود و عملا مشخص شد قرار است دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از جزیره خارگ استان بوشهر به استان فارس و شهر شیراز منتقل شود.

البته طرح انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از خارگ به استان فارس در دولت گذشته مطرح شده بود که این طرح با واکنش مردم و نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس مواجه شد و نهایتا اینکه این طرح عملی نشد.

اما دولت تدبیر و امید مصمم شده تا این طرح را عملی کند و به جای اینکه با انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از خارگ به بوشهر زمینه‌ای برای توسعه بیشتر بوشهر فراهم کند باز هم زمینه انزوای بیشتر بوشهر را فراهم می‌کند و اینجاست که باز هم واژه نامانوس محرومیت بار دیگر برای استان بوشهر در ذهن‌ها متبادر می‌شود.

شرکت پایانه‌های نفتی ایران مراکزی در خارگ، عسلویه، نکا و ماهشهر دارد و دفتر مرکزی آن در جزیره خارگ که بزرگترین پایانه نفتی ایران محسوب می‌شود قرار دارد، نام خارگ نه برای مردم ایران بلکه برای جهان شناخته شده است جایی که ۹۵ درصد نفت خام کشور از آن صادر می‌شود و سابقه طولانی این جزیره در صادرات نفت خام به ویژه در هشت سال دفاع مقدس که با وجود اینکه ۲ هزار و ۸۳۴ بار توسط رژیم بعث بمباران شد اما صادرات نفت خام آن قطع نشد، موجب شده این جزیره استراتژیک به عنوان جزیره‌ای مهم برای کشور محسوب شود.

حال وزارت نفت تصمیم گرفته طرح خود را مبنی بر انتقال دفتر مرکزی پایانه‌های نفتی ایران از خارگ به استان فارس عملیاتی کند کاری که شاید نفتی‌ها توجیهات خود را داشته باشند اما باید در این انتقال تمام جوانب کار را در نظر گرفت، از جمله اینکه چرا دفتر مرکزی پایانه‌ها، به مرکز استان بوشهر منتقل نشود؟ اگر قرار است وزارت نفت ساختمان و تجهیزات لازم برای انتقال این دفتر را در شیراز تامین کند چرا این کار را در بوشهر انجام نمی‌دهد؟

در چند روز اخیر سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در مورد این انتقال گفته بود ایراد دیوان محاسبات از حضور اقماری نیروهای ستادی در خارگ موجب شده دولت تصمیم بر انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از خارگ بگیرد.

این مدیر نفتی که سابقه مدیریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در عسلویه استان بوشهر را نیز دارد با این انتقال موافق است اما باید گفت چرا انتقال به بوشهر صورت نگیرد؟

فعلا که مدیران وزارت نفت در مورد چرایی عدم انتقال دفتر پایانه‌های نفتی خارگ به بوشهر پاسخی ندادند اما در هر صورت اگر بنا به انتقال باشد مسئولان ارشد استان بوشهر نیز باید زیرساخت لازم برای انتقال دفتر مرکزی پایانه‌های نفتی را به بوشهر فراهم کرده و با دلائل و توجیهات قوی و کارشناسی، وزارت نفت را مجاب کنند که حال که قرار بر جابجایی دفتر مرکزی پایانه‌های نفتی ایران از خارگ است، بوشهر برای محل دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران انتخاب شود.

استاندار بوشهر خود یک حقوقدان برجسته و با تجربه در عرصه فعالیت‌های نفتی است که می‌تواند رایزنی‌های خوبی با مسئولان نفتی برای این موضوع داشته باشد و البته نمایندگان مردم در خانه ملت نیز باید در مورد این اقدام واکنش نشان داده و راه حل مناسب را به نفتی‌ها بدهند.

استان بوشهر پایتخت انرژی کشور، در سال‌های اخیر چنین اتفاقاتی را تجربه کرده، مدتی بود که بحث جدایی عسلویه از بوشهر مطرح شده بود و البته این بحث همواره در ذهن برخی افراد وجود دارد اما حال که قضیه جدایی عسلویه مسکوت مانده مجددا بحث انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران مطرح شده و دولت تدبیر و امید ظاهرا قصد دارد زمینه انزوای بیشتر بوشهر را فراهم کند.

وزارت نفت هر دلیلی که برای این انتقال داشته باشد، اما اینکه چرا به جای بوشهر، شیراز را به عنوان دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران انتخاب کرده قابل پذیرش نیست، قرار است منطقه آزاد بوشهر در بندر بوشهر اجرایی شود و این تصمیم را دولت گرفته که در نوع خود کار بزرگ و کمک به توسعه اقتصادی و تجاری بوشهر است، یعنی بوشهر ظرفیت ایجاد منطقه آزاد تجاری را دارد اما نمی‌تواند یک ساختمان در شان و جایگاه شرکت پایانه‌های نفتی ایران داشته باشد؟

در هر صورت مردم استان بوشهر و جزیره مقاوم خارگ چشم‌انتظار پیگیری این موضوع از سوی مسئولان ارشد به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند تا با ارائه توجیهات قوی کارشناسی، مانع از انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران به استان فارس شوند.

ایمان ندومی

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. شکر says:

    با سلام … چرا مسئولین استان بوشهر ساکتند؟؟؟چرا اعتراض نمیکنن؟؟؟ وقتی مسئولینمون تا این حد بی خیال باشن، اجرای همچین طرح هایی دور از ذهن نیست… مسئولین چرا هیچ کاری نمیکنند؟؟؟حق السکوت چه بر سر بعضی از مسئولین آورده؟؟؟به فکر مردم و استان و شهرمون باشین…مردم همین استانی که الان میخان همچین چیز بزرگی از دولت ریش بنفش ها کادو بگیرن،آگه نگاه چپ به ذره ای از خاکشون بشه،دنیا رو به هم میریزن،بعد مسئولین ما نه خودشون کاری میکنن و نه اجازه ی اعتراض کردن رو به مردم میدن؟؟؟مردم به هوش باشین که تمام این بدبختیا تقصیر مسئولین استان بوشهر و نمایندگان استان بوشهر در مجلس هست… آگه مسئولین استان سفت و سخت در برابر همچین پیشنهادات و طرح هایی بایستند، اونوقت هیچ استان و یا شهر و یا فردی جرئت نمیکنه که نگاه چپ به استان بوشهر بکنه… ما خیلی وقته از مسئولین و دولت بنفش ها قطع امید کردیم… مردم بیاین خودمون دست به دست هم بدیم و صدای اعتراضمون رو به گوش همه برسونیم. ..

  2. شکر says:

    با سلام … دقت کردین پیشنهادات دولت گذشته رو ،دولت ریش بنفش ها داره اجرا و عملی میکنه؟؟؟فلسفه ی وجودی دولت ریش بنفش ها اینه که پیشنهادات دولت مش محمود رو بهش جامه ی عمل بپوشونه. ..

  3. مریم says:

    خیلی برای مسیولین استان بوشهر متاسفیم تاکی روزه سکوت گرفته اند.چرا در برابر این واکنش دولت حرکتی نکرده اند.دود و شلوغی و بدبختی و گرونی تو شهرامونو بوشهریها بکشن بعد به کام شیرازیها تموم بشه.نماینده های استان کجایند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن