بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 15666
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 24 اردیبهشت 94 12:50 ب.ظ

خلیج فارس؛

مدیر عامل آب بوشهر:کاشت نخیلات جدید در استان ممنوع است

ثلاث- بوشهر هشتمین سال خشک خود را پشت سر می گذارد و این موضوع باعث شده تا آب‌های سطحی و منابع زیرزمینی خشکیده یا شور شود و نخیلات از تشنگی و کم آبی خشک شده و از بین بروند.

 

نخل

در حال حاضر نخیلات در نقاط مختلف استان بوشهر با روش غرق‌آبی آبیاری می شوند، طوری که فضای کل باغات تا ارتفاع حدود نیم‌متر پر از آب می‌شود.

شیوه ای که باعث مصرف بالای آب در هر دوره آبیاری می‌شود و راندمان پائینی دارد، با این حال وعده های مسئولان جهادکشاورزی برای حمایت از روش های جایگزین و اجرای برخی طرح های پایلوت در باغات نخل دشتستان هم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر هم با اعلام اینکه کاشت نخیلات جدید در استان ممنوع است، تصریح کرد: با توجه به بحران کم‌آبی، ممنوعه شدن دشت‌ها وخشکسالی‌ها توسعه کشت به ویژه کشت نخیلات جدید در استان بوشهر به بحرانی تر شدن این وضعیت منجر می شود.

شاپور رجایی این مطلب را در نشست با مسئولان شهرستان تنگستان بیان کرد و یادآور شد: استان بیش از ۶ میلیون اصله نخل بارور دارد که بیش از ۴٫۵ میلیون اصله آن در دشتستان قرار دارند.

البته سال گذشته گزارش هایی مبنی بر عدم تخصیص آب یا مجوز حفر چاه برای آبیاری نخیلات جدید در برخی نقاط استان منتشر شد که براساس آن شرکت آب منطقه ای، درختان نخل جدید در باغات را غیرمجاز دانسته و به دلیل فشاری که بر سفرهای زیر زمینی آمده، زیر بار مجوز حفر چاه یا افزایش برداشت از چاههای کنونی نرفته است.

با این حال نمی توان انکار کرد که فشارهای مسئولان محلی باعث عقب نشینی شرکت آب منطقه ای شده تا به نام توسعه کشاورزی آن هم با راندمان پایین، روز به روز وضعیت وخیم دشت های استان بحرانی تر شود.

باید دید اکنون که رسما توسعه کشت نخیلات در استان ممنوع اعلام شده، آیا اراده ای برای پیگیری آن است تا دست کم از منابع آب موجود، نخیلات فعالی سیراب شده و از خشکسالی رخسارشان زرد و قامت شان را خمیده نشود یا آنکه در بر همان پاشنه می چرخد؟

برچسب ها: ,

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن