بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 1599
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 16 تیر 93 1:25 ب.ظ

یادداشتی برای ثلاث:

توسعه صنایع پارس جنوبی باید با حفظ محیط زیست انجام شود

اندیشمندان ، پژوهشگران، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان واعضاء سازمان های مردم نهاد و دوست دار محیط زیست کجا هستید ؟ مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعى، براى ما مسأله‌اى تجمّلاتى و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتى است. در تلاش ما براى توسعه کشور، اولویّت باید در این بخش باشد. ۱۳۷۷/۱۲/۱۴- مقام معظم رهبری […]

اندیشمندان ، پژوهشگران، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان واعضاء سازمان های مردم نهاد و دوست دار محیط زیست کجا هستید ؟

مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعى، براى ما مسأله‌اى تجمّلاتى و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتى است. در تلاش ما براى توسعه کشور، اولویّت باید در این بخش باشد. ۱۳۷۷/۱۲/۱۴- مقام معظم رهبری

نوشتار اول –

اگر طرح های توسعه ای و عمرانی بدون توجهبه  محیط پیرامونی تصمیم گیری و   اجرایی شود ، توسعه پایدار را با مشکل رو به رو خواهد کرد .

در حال حاضر نباید به بهانه توسعه، ملاحضات زیست محیطی نادیده گرفته شود زیرا هرگونه بی توجهی به این موضوع ضربات جبران ناپذیری به دنبال دارد .

غفلت برخی مدیران از پژوهش و آینده نگری باعث شده تا معضلات زیست محیطی مانند ایجاد کانون های گرد و غبار ، از بین رفتن ماهی ها و موجودات دریای و مهمتر از همه از بین رفتن هوای پاک  به علت  مشعل ها ی پالایشگاههای پار س جنوبی، همه و همه عاملی شده برای فرار مردم از این مناطق .

 

رطوبتی بودن هوا و فعالیت های شرکت های نفت ، گاز و پتروشیمی باعث شده که ترکیبات سرطان زا وارد محیط شوند .

باران اسیدی که در سال های اخیر عاملی مهمی برای تهدید سلامت کنگانی ها و آبزیان خلیج فارس شده است به علت غفلت از محیط زیست است . این پدیده مربوط به وجود چند گاز خطرناک است که وقتی در جو قرار میگیرد با بارش بر روی زمین جاری می شود و میتواند اثرات مخربی بر روی محصولات کشاورزی ، زمین و ابنیه ها داشته باشد . اگر خاک نتواند باران اسید ی را خنثی کند ، با ورود به دریا باعث خفگی آبزیان خواهد شد .

زنجیره غذایی دریایی که شغل مستقیم اکثر مردم این مناطق می باشد در حال از نابودی است ؛ این مطلب از این رو قابل ملاحضه می باشد که حیات یک سوم ماهی ها وابسته به مرجان ها است و با اسیدی شدن دریا ها مرگ مرجان ها نیز فرا می رسد .

از بین رفتن تنوع زیستی و حیات نرم تنان ، صدف ها ، سخت و خار پوستان نیز از دیگر پیامد اسید ی شدن دریاهاست .

با توجه به تجمع فاز های پارس جنوبی و پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در این منطقه ، دستگاه های متولی مسئولیت های اجتماعی خطیری در قبال مناطق پیرامونی دارند .

شمار مراجعه کنندگان به بیمارستان کنگان در چند سال اخیر ۱۲ برابر افزایش داشته است که ۹۰ درصد این افراد نیز نیرو های شاغل در پارس جنوبی هستند .

بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی سالانه میلیارد ها ریال از محل بیمه این پرسنل درآمد کسب میکنند اما نسبت به تجهیز و راه اندازی بخش ویژه اهتمام لازم را ندارند .

آلودگی هوای چند روز پیش در شهرستان کنگان نشان داد آلودگی هوا، محدوده مرزی نمی شناسد به همین دلیل مقابله با آن عزم ملی می طلبد .

وزارت نفت در سال های اخیر به رسالت خود در حوزه های پیرامونی این منطقه به خوبی عمل نکرده است .

با توجه به تاکید وزیر نفت این مهم در قالب امور فرهنگی ، اجتماعی ، سلامت و محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است  ولی حتی بعد از تصویب طرح مدیریت انرژی و محیط زیست با اعتبار ۷۸ میلیارد ریالی ما همچنان شاهد تخریب محیط زیست و به خطر افتادن سلامت عده ی کثیری از مردم هستیم .

حرکت در مسیر توسعه باید مبتنی بر نگرش محیط زیست صورت پذیرد که این امر نیز در سایه استاندارد ها، تعامل و همدلی مسئولان با مردم میسر خواهد بود .

 

یادداشت:روح الله صفایی

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن