بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16604
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 21 خرداد 94 12:08 ب.ظ

خلیج فارس

۳ هزار مشترک غیرمجاز برق در استان/ ترموستات کولر را روی ۲۳ بگذارید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر می گوید: پیک مصرف برق در استان ۴ درصد رشد داشته که یک درصد بالاتر از میانگین کشوری می باشد و این روند مطلوب نیست. به گزارش ثلاث، امرالله پاراد در نشستی خبری افزود: بوشهر بالاترین مصرف برق خانگی در میان استان های کشور را دارد، طوری که […]

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر می گوید: پیک مصرف برق در استان ۴ درصد رشد داشته که یک درصد بالاتر از میانگین کشوری می باشد و این روند مطلوب نیست.

به گزارش ثلاث، امرالله پاراد در نشستی خبری افزود: بوشهر بالاترین مصرف برق خانگی در میان استان های کشور را دارد، طوری که سالانه ۱۰ هزار و ۲۰۰ کیلوات ساعت در این بخش مصرف می شود، ولی این موضوع در کشور زیر ۳ هزار کیلوات در ساعت است.

وی با اشاره به اینکه شرکت برق به صورت درآمد هزینه ای اداره می شود، ادامه داد: منطق اقتصادی حکم می کند از مصرف و فروش بیشتر برق سود ببریم، ولی به دلیل آنکه نرخ برق تکلیفی است و هر کیلوات تحویلی به مشترکان با قیمت بالاتری تمام می شود، افزایش مصرف توجیه ندارد، ضمن اینکه سوخت های فسیلی همیشگی نیست.

پاراد افزود: هم اینک هر کیلوات برق ۵۳۰ تومان از شرکت توانیر خریداری و توزیع می کنیم، ولی براساس تعرفه های موجود، در بوشهر به طور متوسط ۳۰ تومان به فروش می رسانیم.

وی افزود: ۷۲ درصد از مصرف برق استان مربوط به بخش خانگی بوده که پایین ترین تعرفه را دارد.

به گفته وی، هم اکنون ۳۹۱ هزار مشترک برق در استان بوشهر وجود دارد که ۸۲ درصد آن خانگی می باشد، ضمن اینکه سهم صنعت از برق مصرفی در بوشهر ۳ درصد است که این میزان در کشور ۳۴ درصد می باشد.

شیوه های کاهش مصرف برق

این مقام مسئول در ادامه به بیان شیوه های کاهش مصرف برق پرداخت و گفت: چند اقدام ساده می تواند دست کم ۱۰ درصد مصرف انرژی و هزینه پرداختی هر مشترک را کاهش دهد: نخست اینکه بخش عمده مصرف برق مربوط به کولرهای گازی است که اگر ترموستات آن را بین ۲۳ تا ۲۶ درجه تنظیم کنید، بدون تاثیر منفی بر سرمای محل، کاهش مصرف رخ می دهد.

وی افزود: عدم استفاده از وسائل پرمصرف برقی در ساعات اوج بار (۱۳ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۴)، سرویس به موقع کولر، خاموش کردن چراغ های بدون استفاده و وسایل سردکننده در زمان خروج از منزل راهکارهای ساده دیگر برای کاهش مصرف است.

وی خاطرنشان کرد: در ساختمان هایی که دارای عایق های استاندار مانند درب و پنجره های دو جداره هستند شاهد کاهش اتلاف انرژی و در نتیجه مدیریت بهینه مصرف هستیم.

واکنش به گلایه ها درباره هزینه برق

مدیرعامل شرکت برق استان در پاسخ به سوالی درباره گلایه از قیمت برق توسط توسط برخی مشترکان گفت: در صورت مراجعه به شرکت و یا نماندگان مجاز در پیشخوان های دولت در استان، به شکل تخصصی به آن رسیدگی می شود. هرچند بخش عمده ای از این موضوع به مصرف بالاتر از میانگین مجاز ربط دارد که نرخ آن تصاعدی محاسبه می شود.

وی ادامه داد: البته در جریان بررسی ها شاهد مواردی هم بوده ایم که به دلیل اشکالاتی در برق ساختمان، مصارفی رخ داده که فرد بی اطلاع است. نمونه آن اتصال سیم لخت به جداره ساختمان می باشد که مانند یک واحد مصرف کننده باعث هدر رفت انرژی برق از یک طرف و افزایش برق مصرفی می شود . در چنین مواردی استفاده از یک برق کار حرفه ای می تواند منجر به شناسایی این موارد و جلوگیری از مصرف بیشتر شود.

نصب کنتورهای هوشمند از سر گرفته می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره نصب کنتورهای برق هوشمند هم گفت: قرار بود به صورت پایلوت برای یک میلیون مشترک این کنتورها نصب شود که دارای مزایایی نظیر قرائت از راه دور، قطع انشعاب مصرف کننده بدهکار و موارد دیگر می باشد، ولی  به دلیل تحریم ها و عدم تامین برخی قطعات، این پروژه در کشور به تعویق افتاد، با این حال مجددا این طرح از سر گرفته شده است.

پاراد ادامه داد: از تیرماه در استان کار نصب ۲ هزار کنتور هوشمند آغاز می شود که اولویت با مشترکان خانگی در شهر بوشهر است تا در ادامه به سراغ مشترکان پرمصرف در بخش صنعت برویم.

۳هزار مشترک غیرمجاز برق در استان

وی در پاسخ به سوالی، میزان مشترکان غیرمجاز برق در استان را ۳ هزار مورد عنوان کرد و گفت: این موضوع بیشتر شامل سکونت گاههای غیر رسمی می باشد که براساس ماده ۸ قانون، به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز امکان ارائه خدمات برق، آب و نظایر آن وجود ندارد، با این حال در مناطق جنوبی شهر بوشهر یا کارخانه آرد برازجان مردم خانه ساخته یا خریداری کرده و شهرداری هم جلوی آنها را نگرفته و برای سکونت نیاز به برق دارند، از این رو انشعاب غیرمجاز رخ می دهد.

وی درباره اینکه گفته می شود برق مشترکان غیرمجاز بر روی دیگر مصرف کنندگان مجاز سرشکن می شود؟ گفت: این موضوع صحت ندارد، بلکه این موارد به عنوان تلفات در محاسبات ما منظور می شود.

مدیرعامل شرکت برق بوشهر ادامه داد: بخشی از تلفات برق به دلیل ذات این تاسیسات فنی و غیرقابل اجتناب است، بخشی هم غیرفنی می باشد که شامل انشعاب های غیرمجاز است.

به گفته پاراد، با پیگیری های صورت گرفته، تلفات برق در بوشهر طی سال گذشته از ۱۸ به ۱۵ درصد کاهش یافته و امسال نیز برای رساندن این میزان به ۱۳ درصد در تلاش هستیم.

وضعیت مالی خوبی نداریم

این مقام مسئول در پاسخ به سوال «خلیج فارس» پیرامون اینکه مطالبات شما از دستگاههای نظامی و بخش های دیگر چقدر است، گفت: شاید اعلام رقم چندان جالب نباشد، ولی رقم بالایی می باشد که باعث شده برای پرداخت حقوق کارکنان، توسعه شبکه و اقداماتی نظیر زمینی کردن شبکه هوایی برق با مشکل مواجه شویم.

مسکن مهر هزینه واقعی اشتراک را بپردازد

وی درباره این سوال که برای برق دار کردن واحدهای مسکن مهر چه برنامه ای دارید، گفت: وضعیت مالی شرکت برق مطلوب نبوده و با توجه به اینکه هزینه تمام شده یک اشتراک جدید ۳ میلیون تومان است ولی به طور متوسط ۵۰۰ هزارتومان بابت آن دریافت می کنیم، از این رو در صورتی که واحدهای مسکن مهر هزینه واقعی را پرداخت کنند، سریع تر از وضعیت ممکن آماده برق رسانی به آنها هستیم./ منبع: خلیج فارس

 

 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن