بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17027
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:شنبه 30 خرداد 94 11:47 ق.ظ

گزارش خبری ثلاث

معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی کودهای مرغی/حمل و استفاده کود مرغی خام در شهرستان کنگان ممنوع شد

به گزارش ثلاث، استفاده از کود مرغی خام(تر)، یکی از معضلاتی است که طی چند سال اخیر و به واسطه استفاده برخی کشاورزان در کنگان، مردم این شهر را از بوی متعفن آن، حسابی کلافه کرده است. استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود که این موضوع کلافگی […]

به گزارش ثلاث، استفاده از کود مرغی خام(تر)، یکی از معضلاتی است که طی چند سال اخیر و به واسطه استفاده برخی کشاورزان در کنگان، مردم این شهر را از بوی متعفن آن، حسابی کلافه کرده است.

استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود که این موضوع کلافگی شهروندان را دو چندان می‌کند.

کود مرغی خام و فله‌ای علاوه بر انتشار بوی نامطبوع و تجمع حشرات و متعاقب آن، نارضایتی شهروندان کنگانی، می تواند شرایط مساعدی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا مهیا ‌کند و ممکن است این عوامل توسط باد، آب و پرندگان به سایر نقاط منتقل شده و موجب بروز و شیوع بیماری ‌شود.

طی یکی دو سال گذشته در رابطه با موضوع کودهای خام، جلسه‌های متعددی با حضور مالکان، مستاجران زمین‌ها، و شورای سلامت شهرستان کنگان و دادستان برگزار شده و تمام توصیه‌ها به کشاورزان ارائه شد است، ضمن اینکه بارها در بازدیدهای روزانه، تذکرات و اخطارهای لازم نیز به کشاورزان داده شده است.

هر چند استفاده از این کود تا حدود زیادی کم شده است، ولی برای از بین رفتن کامل استفاده از این نوع کود، لزوم ورود اجبار اجتماعی نیز امری ضروری به نظر می آید..

کود کشاورزی

اخطارهای لازم را به کشاورزان داده‌ایم

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: در آخرین نشستی که اواخر هفته گذشته با حضور فرماندار و کشاورزان داشتیم، موضوع کود مرغی خام را نیز مورد بحث قرار دادیم.

سید محمد جعفر هاشمی افزود: در این نشست، پیشنهاد استفاده از نمونه های دیگر کود برای کشاورزان مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای استفاده نکردن کشاورزان از کودهای مرغی خام(تر)، علاوه بر پخش بروشور، اخطاریه های مربوطه را نیز به کشاورزان دادیم تا آن ها را موظف به این کار کرده باشیم؛ ضمن اینکه به دستور دادستان شهرستان، حمل و استفاده از این نوع کود نیز ممنوع اعلام شد.

لزوم استفاده کشاورزان از کودهای اصلاح شده

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: کودهای مرغی به شکل خام(تر) که بعضا کشاورزان ما از آن استفاده می کنند، ایجاد مشکل می کند.

احمد آذریار خاطرنشان کرد: همین کودها به صورت اصلاح شده و بسته بندی شده موجود است و هیچ مشکلی نیز برای محیط زیست ایجاد نمی کند و هدف کشاورز را در تغذیه زمین نیز برآورده می کند.

۱۷۲۵۷۱۹

وی با بیان این موضوع که مشکلات استفاده از این نوع کود به صورت خام و فله به تایید کارشناسان محیط زیست، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی رسیده است، عنوان کرد: این موضوع هم یک مشکل زیست محیطی و هم یک مشکل بهداشتی است.

محمود میر حاجی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در این باره به خبرنگار ثلاث گفت: هر موضوعی که سلامتی مردم و جامعه را به خطر بیندازد، ما موظف هستیم آن را پیگیری کرده و وارد عمل شویم.

ممنوعیت حمل و استفاده کود مرغی خام در شهرستان کنگان

دادستان شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: در راستای جلسات متعدد یکی دو سال قبل، حمل و استفاده از کودهای مرغی خام را در شهرستان کنگان ممنوع اعلام کردیم.

شعبان کاویان‌پور بیان کرد: این موضوع را به کشاورزان نیز اعلام کرده‌ایم.

کود

وی تصریح کرد: استفاده از کودهای مرغی خام را به دلیل اینکه تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود، ممنوع کرده‌ایم و در صورت استفاده از این نوع کود، برخورد قانونی خواهیم کرد.

 

نتیجه

با توجه به نارضایتی مردم از تبعات استفاده کشاورزان از کودهای مرغی خام و تایید نهادهایی مانند جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و محیط زیست مبنی بر مضر بودن این نوع کود به لحاظ زیست محیطی و بهداشتی، لزوم ورود اجبار اجتماعی و منع ورود کامیون های حامل این نوع کود در مبادی ورودی استان توسط پلیس راهور، امری انکار ناپذیر است.
گزارش: مصطفی صفایی

نظرات

  1. وبگرد says:

    با سلام و عرض خسته نباشید:
    در رابطه با همین کشاورزان متخلف باید به استحضار شما برسانم که علیرغم تمام تذکراتی که به آنها داده شده ولی متاسفانه بازهم شروع به آتش زدن زمین های کشاورزی انتهای شهرک پریشانی هستند و دود غلیظی منطقه را فراگرفته است،حتی روز پنج شنبه یا جمعه عصر،آتش نشانی جهت خاموش کردن قسمتی از آتش سوزی در شهرک پریشانی حضور داشت اما با اتمام کار آتش نشانی،افراد متخلف قسمت دیگری از زمینها را به آتش کشیدند.لازم به ذکر است که محل اسکان موقت این افراد متخلف در خیابان مدرس غربی حدود ۵۰ متر جلوتر از باشگاه بدنسازی انگوتین و درون زمینهای کشاورزی است(یک اتاق بلوکی).از شما و مسئولین محترم خواهشمندم هر چه سریعتر با خاطیان برخورد شود،زیرا روزبروز گستاخ تر شده اند و به هیچ قانونی پایبند نیستند.
    سپاس

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن