بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17423
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 7 تیر 94 6:36 ب.ظ

وقتی بزرگترین بندر صیادی کشور گریست

آتش سوزی وحشتناک الان دیّر ، همین جمله کوتاه که بر واتساپ آمد کافی بود بخود بیایی ناگهان در فاصله ی ۳ کیلومتری آسمان را پر از دود می بینی و باز عکس و خبر . به شهردار زنگ می زنی او هم پیگیر صحت و سقم حادثه هست ، دوستی را از خواب بیدار […]

آتش سوزی وحشتناک الان دیّر ، همین جمله کوتاه که بر واتساپ آمد کافی بود بخود بیایی ناگهان در فاصله ی ۳ کیلومتری آسمان را پر از دود می بینی و باز عکس و خبر . به شهردار زنگ می زنی او هم پیگیر صحت و سقم حادثه هست ، دوستی را از خواب بیدار می کنی ساعت بیست دقیقه به ۳ بعد از ظهر گرم و تش بادی روز جمعه پنجم تیرماه نود و جهار به سمت مرکز شهرستان که بر پیشانی اش عنوان بزرگترین بندر صیادی کشور حک شده حرکت می کنی .

ماه رمضان و هوای تش بادی و ساعتهایی که همگان به خنکای کولرهای گازی پناه برده اند ، ناگهان همه به حرکت در می آیند ، هر کس با هر وسیله ای که دارد و حالا که به شهر دیر نزدیکتر شده ای آسمان را هم سیاهتر می بینی . دود غلیظی که برخواسته ، خبر از حادثه ای وحشتناک می دهد .

همه به سمت اسکله در حرکتند ، حتا افراد مسن و حتا زنان و کودکان ، شاید تصور این صحنه ها برای همگان ملموس نباشد تا خود نبینی شاید باورش هم سخت باشد .مسیر بلوار خلیج فارس بندر دیر فقط در ایام نوروز و ورود مسافران نوروزی این جمعیت را بخود می بیند با این تفاوت که آن موقع هوای بهاری و موسم گلگشت اما در فاصله ی ۳ ماه از آن ، الان هوای بالای ۴۰ درجه و نگاههای مضطرب و چشمان گریان .

نبض زندگی بندری ها در دریا و اسکله می تپد بعضی مستقیم و برخی ها غیر مستقیم و حال که دریا در موج خیز حادثه ای غیر مترقبه ، ساحل نشینان را به تماشا نشسته ، موجهایش را بخود فرا می خواند هرچند وزش باد انگار توان بیشتری دارد و همین توان است که شعله ها را بیشتر ، لنج ها را شعله ورتر و مردم را نگران تر می کند و همه ی این تصاویر و ذره ذره خاکستر شدن لنج ها در مقابل دیدگان مالکان و بندری ها و فریاد و فغان و شیون مالباختگان و شام تاری که برای آنان بوجود آمده بود از یک طرف و همت دلسوزان و مردم جهت یاری از طرف دیگر حکایت تلخ و شیرینی را برای این روز بندر دیر رقم زد .

در بحث حوادث غیر مترقبه و با مرور حوادث و اتفاقات که روزانه در در دنیا اتفاق می افتد نکات ظریفی وجود دارد که عدم توجه به این نکات می تواند بجای فائق آمدن و پایان دادن به مشکلات و حادثه باعت تشدید می گردد . آنچه بعنوان شاهد عینی در ماجرا دیدم اینکه مسئولین شهرستان اعم از فرماندار ، معاون سیاسی ، شهرداران ، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ، نیروهای نظامی و انتظامی ، هلال احمر ، آتش نشانی شهرها و مناطق و شهرستانهای استان خبرنگان و اهالی رسانه ،همه پای کار بودند هر چند برخی ادارات و نهادها با تاخیر رسیدند اما آنچه بعنوان اصل این مطلب مد نظر می باشد عدم هماهنگی در انجام امورات بود که یکنوع بهم ریختگی و انشقاق رای در تصمیم گیری وجود داشت و حقیقت اینکه ستاد بحرانی اگر بود خود دچار بحران دیده می شد در صورتیکه می بایست نقش ستاد بحران در حوادثی اینچنینی خود را نشان دهد که بر اساس بند «الف» ماده ۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور: پیشگیری به مجموعه اقداماتی گفته می شود که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و یا کاهش آثار زیان‌بار آن، سطح خطرپذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.

همچنین ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکه های اطلاعاتی مراکز علمی ـ تحقیقاتی ذی‌ربط و سازمان های اجرایی مسئول و تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات حوادث وابسته به ستاد به منظور هشدار به موقع قبل از وقوع حادثه احتمالی و اطلاع رسانی دقیق و به هنگام در زمان وقوع حادثه به مسئولان و مردم از وظایف اصلی ستاد مدیریت بحران است.
با توجه به شواهد و قرائن موجود در این باره روشن است که نبود اطلاع رسانی و آگاهی بعد از وقوع این حادثه باعث به وجود آمدن خسارات فراوانی شده است که مطمئناَ در صورت آگاهی مردم و مسئولان شهرستانی از تبعات وخسارات آن کاسته می شد. بخصوص اینکه این بندر بعنوان بزرگترین بندر صیادی کشور که مرکز فعال صید و صیادی و حتا تجاری و دریانوردی است باید از زمان آغاز بکار آن از امکانات پیشرفته بخصوص در امر اطفاء حریق برخوردار می بود .

آنچه در پنجم تیرماه سال ۱۳۹۴ در اسکله بندر دیر روی داد شاید از اتفاقات نادر این حوزه باشد اما حادثه تلخ و مشابه در اسکله بندر عامری و دلوار که چند سال پیش روی داد باید زنگ خطری می بود برای استان که این اتفاق تکرار نمی شد و اگر اتفاقی می افتاد حجم خسارات اینچنین گسترده نبود که بخش عظیمی از جامعه ی صیادی و صفاری این شهرستان را در بر بگیرد .

هر چند جامعه ی ما بعد از هر اتفاقی به فکر چاره می افتد و کمیته ها فعال و جلساتی تشکیل می گردد اما در این بین آیا مرهمی بر زخم مالباختگان وجود دارد یا خدای ناکرده پس از گذشت زمان این مهم به فراموشی سپرده می شود . ابراز همدردی با صفاران و صیادان این بندر کهن این است که همه ی مسئولین همت کنند تا شعله های اندوه و ضرر و زیان این بندگان خدا فروکش گردد و به شکرانه ی اینکه این حادثه تلخ تلفات جانی در بر نداشت و مدد سپاس از نیروهای خدوم امداد و نجات بخصوص نیروهای آتش نشانی که بعد از ساعتها تلاش برخی هاشان تا مرز مرگ پیش رفتند ، مسئولین محترم شهرستان با درایت و مسئولین ارشد استان با حمایت ، ضمن دلجویی با مالکین شناورها و تلاش تا رفع مشکلات و تامین بخشی از خسارات وارد شده به آنان ، با جدیت در ساماندهی اصولی و مدبرانه به ستاد بحران ، بر اساس آئین انسان مداری و وجدان کاری و تجهیز به علم روز ، دین خود را به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی اداء نمایند .

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن