بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17443
تعداد نظرات:۱۷ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 9 تیر 94 12:40 ب.ظ

گزارش خبری ثلاث

قطع گسترده درختان تنومند بیمارستان کنگان

اختصاصی ثلاث- مسئولان بیمارستان امام خمینی(ره) بندر کنگان اقدام به قطع چند صد اصله درخت تنومند کرده‌اند که فعالان زیست محیطی و مردم نسبت به این اقدام عکس‌العمل‌های جدی نشان داده‌اند.

به گزارش ثلاث، پس از شدت گرفتن کار و تلاش در مجموعه پارس جنوبی برای رسیدن به حداکثر ظرفیت در برداشت از مخازن مشترک نفت و گاز و بعضا عدم رعایت اصول کلیدی در حفظ محیط زیست، آلودگی‌های مترتب از این تاسیسات، محیط پیرامونی شامل شهرستان‌های کنگان، عسلویه، جم و دیر را فرا گرفته و دغدغه فعالان زیست محیطی را بیش از پیش برانگیخته است.

ایجاد کمربند سبز و تقویت جنگل‌های مختلف و کاشت درختان به عنوان ریه‌های زمین و تصفیه کنند هوا تاثیر به‌سزایی در بهبود وضعیت کنونی دارد.

متاسفانه علی‌رغم همه هشدارها، برخی دستگاه‌های شهرستانی که خود نیز مرتبط با سلامت مردم هستند به جای بهبود وضعیت دست به اقداماتی می‌زنند که علاوه بر افزایش نگرانی‌ها در این حوزه، این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که کسی به فکر سلامتی مردم و بهبود وضعیت کنونی نیست.

مسئولان بیمارستان امام خمینی(ره) بندر کنگان در پی ایجاد فضای سبز مدرن‌تر اقدام به قطع چند صد اصله درخت از نوع اوکالیپتوس کرده و در مقابل نیز فعالان زیست محیطی و مردم نسبت به این اقدام عکس‌العمل‌های جدی نشان داده و خواستار پاسخگویی مسئولین امر به افکارعمومی شدند.

هر چند تا کنون مسئولان امر با تمام توان برای مسکوت ماندن فعالیت‌های مخرب پارس جنوبی در حوزه محیط زیست و لطمات آن به محیط پیرامونی تلاش می‌کنند، اما این دست اتفاقات همگرایی مجموعه شهرستان کنگان را در ایجاد چرنوبیل زیست محیطی در کنگان و عسلویه در ذهن متبادر می سازد.

قطع درختان بیمارستان کنگان (۱)

همه بر این باورند که کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن، کنترل تشعشات و بازتاب نور، زیبایی آفرینی، معماری جذاب، کنترل باد، ایجاد تفرجگاه، ذخیره انرژی و … تنها چند مورد از مزایای درختان است.

هر چند برخی توجیهات این مسئولان تا حدودی پذیرفته است، ولی باز هم قطع یک‌باره تمامی درختان بیمارستان به نوعی دهن کجی به محیط زیست و برای مردم غیر قابل هضم است.

مسئولان بیمارستان بر این موضوع واقفند که تخریب این میزان فضای سبزی که ده‌ها سال برای آن زحمت کشیده شده است، طی یک یا دو سال قابل احیاء مجدد نیست.

طراحی و ایجاد فضای سبز جدید، با توجه به وضعیت نامعلوم طرح توسعه‌ای در حال اجرای بیمارستان مزید بر علت بوده و نیازمند صرف زمان، هزینه و مدیریت بیشتری خواهد بود.

مدیران بیمارستان می‌توانستند پس از خروج از فصل گرم سال به نحو بهتر و با مشارکت مجموعه شهرستان نسبت به ایجاد محیطی متناسب با خواست مردم و شرایط اقلیمی شهرستان کنگان مبادرت ورزند؛ نه اینکه با بی رحمی بوسیله بولدوزر به جان درختان چند ده ساله افتاده و آنها را ریشه کن کنند.

قطع درختان بیمارستان جنایتی در حق محیط زیست است

یک فعال محیط زیستی در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: بر حسب وظیفه انسانی و حرفه‌ای نسبت به قطع درختان بیمارستان با هر توجیه، هماهنگی و برنامه‌ریزی که از طرف مسببین آن صورت گرفته مخالف، بیزار و گله‌مند هستم و این اقدام را عملی نابخردانه و غیر کارشناسی و جنایتی در حق محیط زیست و فضای این شهر و این مکان می دانم.

وی که نخواست نامی از او برده شود، گفت: این اقدام مطمئنا به مراجع ذی‌صلاح مربوطه منتقل و عمق خسارت ناشی از آن دامن مسببین را دیر یا زود خواهد گرفت.

وی گفت: اعتقاد و باور قلبی من و فعالان محیط زیست در شهرستان کنگان با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی هوا به دلیل حضور صنعت نفت و گاز این است که مرگ هر درخت با مرگ آدمی برابری می‌کند.

قطع درختان بیمارستان کنگان (۴)

وی در تشریح این اتفاق گفت: حدود یک ماه پیش اقدامی مشابه در بخشی از بیمارستان از طرف غربی بیمارستان درختان آن قطع شد. علیرغم اینکه به متولیان این کار تذکراتی داده شد ولی متاسفانه مجددا شاهد قطع درختان در حجم وسیع‌تری بودیم و به نوعی این عمل یک دهن کجی به محیط زیست و فعالان این حوزه به‌حساب می آید.

وی با بیان اینکه در این بیمارستان جنایتی بزرگ رخ داده که هیچگونه توجیهی برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: در استانی گرم و خشک و با شرایط کم آبی و با این وضع آلودگی صنعت عظیم پارس جنوبی در شهرستان کنگان بروز چنین کارهایی دست کمی از جنایت در حق محیط زیست و مردم ندارد؛ حال آنکه از سوی متولیان امر بهداشت و درمان رخ داده باشد.

 ۵۰۰ اصله درخت در این تهاجم زیست محیطی قطع شد

وی گفت: تنها امید مبارزه با آلودگی هوا همین درختان هستند؛ ولی در مقابل با بلدوزر از حضور چند ساله آنها تقدیر کرده و کل فضای بیمارستان را به برهوتی غیرقابل وصف مبدل کرده‌ایم که سکوت هر شهروند و مسئول در قبال این اتفاق برابر با شراکت در این جرم است.

وی افزود: در حال حاضر کل محوطه بیمارستان از هر نوع درخت پاکسازی شده است در صورتی که وجود فضای سبز هم در روحیه و سلامتی بیماران موثر است و هم طراوت و شادابی خاصی به‌ویژه در فصول گرم سال به این مجموعه درمانی می بخشد.

این فعال محیط زیستی ضمن ابراز تاسف از این اتفاق اظهار داشت: قریب به ۵۰۰ اصله درخت در این تهاجم زیست محیطی قطع شده و متاسفانه امروز شاهد وضعیتی اسفبار در این بیمارستان هستیم.

وی اظهار داشت: ریختن شاخ و برگ درختان، زیباسازی محیط بیمارستان با درختچه، چمن و اجرای طراحی مدرن، مصرف بالای آب توسط درخت های قطع شده، کور شدن منظره بیمارستان و… از توجیهاتی است که مدیران این بیمارستان ارائه داده‌اند و هیچکدام پذیرفتنی نیست.

وی گفت: در نهاد های دیگر، ماهانه چندین میلیون برای ایجاد چنین فضاهایی هزینه می‌کنند و ما با بیخیالی و به راحتی از کنار حضور چندین ساله این راست قامتان می گذریم.

قطع درختان بیمارستان کنگان (۳)

با شهرداری هماهنگی نشد/شکایت از بیمارستان

شهردار بندر کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: این اتفاق بدون هیچگونه هماهنگی با مجموعه شهرداری رخ داده است.

عبدالله حسینی کنگانی با بیان اینکه درختان قطع شده در محدوده خود بیمارستان است، افزود: شهرداری شاکی بیمارستان شده و مراحل قانونی آن طی شده است و مدیران این مجموعه باید این اتفاق را جبران کنند.

وی افزود: اگر مجموعه بیمارستان با قطع درختان قصد بر توسعه فضای درمانی که اهمیت زیادی دارد، داشته باشند، از نظر قانونی باید به جای درخت های قطع شده درخت های دیگری در جای دیگر بکارند.

جریمه بیمارستان برای قطع درختان

وی گفت: جریمه قطع هر درخت با توجه به جداول موجود محاسبه خواهد شد و در این خصوص قدمت درخت، قطر تنه درخت و … در نظر گرفته می شود.

کنگانی افزود: طبق مُر قانون قطع درخت چند ماه حبس و جریمه دارد و اگر شهروندی جلوی منزل خود درختی کاشته و پس از مدتی آن را قطع کند شامل این قانون می شود.

وی با بیان اینکه کاری که نباید صورت می‌گرفت، انجام شده و اکنون باید به بهبود وضعیت موجود کمک کنیم، افزود: چون این اتفاق در املاک غیر شخصی رخ داده باید راهکاری برای این اتفاق به طور توافقی صورت پذیرفته و برای جبران موضوع این مجموعه بخشی از شهر را احیاء کنند.

قطع درختان بیمارستان کنگان

 

درختان بدون توجیه مناسب نباید قطع شوند

رئیس محیط زیست کنگان نیز در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: امروزه با توجه به اینکه اهمیت درخت و درختکاری برای مردم مشخص شده و حساسیت و درک بسیار بالای شهروندان در این خصوص که جای بسی خوشحالی دارد نمی توان بدون داشتن توجیه مناسب درختی را قطع کرد چرا که با واکنش جدی افکار عمومی مواجه خواهیم شد.

احمد آذریار گفت: قطع درختان تنومند اکالیپتوس در بیمارستان امام خمینی کنگان با هدف اصلاح و بهسازی فضای سبز صورت گرفته است.

وی افزود: در بیمارستان کنگان با فرض اینکه طرح بهسازی و اصلاح کارشناسی شده و در راستای بهبود وضعیت موجود تهیه شده باشد باید با دقت نظر بیشتری اجرا می‌شد و شیوه اجرا به نظر بنده ایرادهای فراوانی دارد.

وی گفت: بنده به عنوان یک فعال در حوزه محیط زیست اعتقاد دارم اگر در اجرای این طرح ضرورتی وجود داشت، باید با تدبیر بهتری صورت می گرفت.

آذریار گفت: با توجه به حجم کار و زمان حداقل یکساله‌ای که از سوی مسئولیان مربوطه اعلام شده؛ این طرح باید به صورت مرحله‌ای و فاز به فاز انجام می‌شد تا مردم از نعمت درختان در طول دوره اجرای طرح بهره مند شوند و هم طرح جایگزین را به چشم خود ببینند تا قضاوت بهتری داشته باشند.

روش بهسازی فضای سبز بیمارستان مناسب نیست

وی افزود: علاوه بر آن اطلاع رسانی دقیق قبل از اجرای طرح با نصب بنر مشخصات طرح جایگزین، به همراه توجیه منطقی طرح نیز قطعا می توانست تا حد زیادی از حساسیت ها بکاهد.

وی گفت: البته در اجرای طرح‌های فضای سبز شرایط متعددی باید لحاظ شود که توجه به تناسب نوع گونه‌های گیاهی و سازگاری آن با شرایط اقلیمی منطقه، توام با ایجاد چشم انداز زیبا و انتظاری که از احداث فضای سبز در یک منطقه یا محیط داریم از شرایط اصلی انتخاب یک طرح است.

احمد آذریار گفت: گونه‌های قطع شده عمدتا از نوع اکالیپتوس بوده که یک گونه جنگلی است و با توجه نوع آب مصرفی و شرایط خاص این گونه «هرچند که از گونه های غیر بومی ایران است» ولی برای مناطقی که مشکل کم آبی ندارند و خاک حاصلخیزی هم نداشته باشند مناسب بوده و البته به صورت جنگلی برای تولید چوب و تهیه کاغذ مورد استفاده قرار میگیرند.

وی اظهار داشت: به طور خلاصه می توان گفت، اگر در طرح بهسازی فضای سبز بیمارستان همه بایدها و نبایدها هم دیده شده باشد روش اجرا حتما دچار مشکل اساسی بوده است که اینگونه واکنش افکار عمومی را سبب شده است.

قطع درختان بیمارستان کنگان (۳)

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان با بیان اینکه بنده به نوبه خود از جایگاه رفیع شعور زیست محیطی و حس طبیعت دوستی همشهریان ابراز خرسندی می‌کنم، گفت: لازم است این نکته را یاد آوری کنم که سبز کردن یک درخت در این شرایط سخت اقلیمی هزینه بسیار زیادی را در بر خواهد داشت و از طرفی ارزش یک درخت در منطقه خشک و با اقلیم گرم بیشتر از مناطق معتدل و جنگلی است، لذا به راحتی راضی نشویم که تبر به ریشه درختی گذاشته و جانش را بگیریم؛ چرا که مرگ هر بوته سبز، مرگ ما انسانها است.

علی‌رغم پیگیری های خبرنگار مهر مبنی بر پاسخگویی مدیران بیمارستان امام خمینی کنگان، این پیگیری‌ها نتیجه بخش نبود و متاسفانه مسئولیان پاسخگو نبودند.

قطع درختان چندین ساله‌ای که مدت‌ها برای آن زحمت کشیده شده تا به این قامت برسند، با هر توجیهی برای مردم و فعالان محیط زیست قابل پذیرش نبود؛ چه برسد به قلع و قمع گسترده این درختان به صورت بی‌رحمانه. به همین دلیل پس از انتشار تصاویر این کار در فضای مجازی، حجم گسترده‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشت.

با اینکه مدیران بیمارستان عقیده دارند این پروژه حداکثر ظرف مدت یک سال به پایان می‌رسد، ولی تجربه پروژه‌های دیگر در این بیمارستان نظیر فاضلاب و همچنین وضعیت نامناسب فضای مدیریتی حاکم بر آن مانند اعتراضات پزشکان متخصص و کم شدن تعداد آنها به جای افزایش و نیز اعتراضات پرسنل و پرستاران در خصوص توزیع ناعادلانه کارانه و بعضا تزریق اعتبارات قطره چکانی ثابت می کند که پروژه فضای سبز نیز در این فصل گرم سال به همین زودی به سرانجام نخواهد رسید.

مدت‌ها است که این اتفاق از طرف صنعت، شهروندان، ساختمان سازها و برخی نهاد ها در شهرستان کنگان باب شده و متاسفانه فضای سبز موجود نیز با این اوصاف رو به نابودی است و فعالیت صنعت نیز روز به روز بدون رعایت استانداردها گسترش می یابد تا ۵ سال آینده نباید انتظار هوای سالم و به تبع آن زندگی سالم برای مردم و صنعتگران داشت و تجربه تلخ عسلویه نیز مجددا با بی توجهی دولت به مردم تحمیل خواهد شد.

البته ایجاد کمربند سبز و توسعه آن که از تعهدات و پروژه‌های لاینفک صنعت‌های آلاینده محیط زیستی نظیر نفت و گاز است، می تواند مرحمی التیام بخش هر چند ناچیز بر زخم های سرباز کرده مردم مظلوم جنوب باشد.

گزارش: محسن صفایی

نظرات

  1. سبز سبز says:

    وا اسفا به این مدیران بی تدبیر وااسفا !!!

  2. شکر says:

    با سلام… واقعا که… عجب فاجعه ای … جالب اینجاست که این فاجعه برای ساخت فضای سبز به اصطلاح مدرن رخ داده… قطع کردن حتی یه دونه درخت به نظر من فاجعس دیگه تا این حدش رو نمیدونم باید اسمش رو چی گذاشت

  3. شهرام says:

    عملی بس نابخردانه وناجوانمردانه صورت گرفته وباید مسببین ان مجازات شوند .

  4. امید says:

    متاسفانه محیط زیستیا فکر کردن فقط جلوگیری از شکار وظیفشونه.آخه چی فکر کردن که درختای تنومند و به این قشنگی رو قطع کردن و جاش میخان چمن بکارن؟ واقعا شرم آوره.

  5. امین says:

    آقای عزیز اگه پول دارید و میخاید ولخرجی کنید پول کارمنداتون رو بدید که بدون پرستار و دکتر نشید.
    این از مدیریت ضعیف بیمارستانه.من چندین بار کم کاری شدید توی این بیمارستان دیدم.که واقعا تاسف خوردم.نمونه بارزش یه آقایی بود که شکمش درد میکرد و کسی باهاش نبود.بهش میگفتن باید بری صندوق حساب کنی و بعد بیای پیش دکتر بنده خدا مجبور شد سوار ویلچر بشه و خودش زحمت پرداختشو بکشه.خنده آوره نه

  6. حمید says:

    خدایا از دست این همه بی در و پیکری شهر آخر سرم و میکوبم به دیوار تا از شر اینها خلاص بشم.

    هر کسی واسه خودش یه ایده تو این شهر پیاده میکنه.. انگار نه انگار که اینجا شهرستان هست و مردم این حق و حقوقی نسبت به آن دارند.. کنگان برای مسئولین شده آزمایشگاه که هر آزمایشی که دوست داشته باشند تو هر نقطه ای از شهر میتونن انجام دهند.

    بجای اینکه سر تا پای شهر باید درخت کاشته بشه، برعکس داره ریشه کن میشه..!

    قربون خدا برم که شهر ما برعکس کل شهرهای جهان هست.. هیچی از ما به مردم دنیا نرفته، چون اگه رفته بود به هر پی سر و پایی اجازه نمیدادیم تو شهر خودمون همچین کارهایی کنند حتی اگر فرماندار یا رییس بیمارستان یا هر مسئول ارگانی که میخواهد باشه.

    این شهر صاحب داره و صاحب اصلی این شهر مردم اصیل این دیار هستند، در ضمن هر ایده ای دارید لطفا تشریف ببرید تو روستای خودتون اون ایده رو پیاده کنید. چون اگر کاره ای بودید تو اون دیار نگهتون میداشتن که با تیپا بیرونتون کنند و از بخت بد ما بیارنتون اینجا.

    والا تو این دنیا مردم کنگون چه بدی انجام دادن که از همه طرف نگبت میباره سرشون.

  7. روابط عمومی نماینده says:

    تصاویر بازدید جمیری از شرکت های منطقه ویژه اقتصادی بوشهر
    http://www.jamiri.ir//index.php?module=imagenews&imagenews_id=194&old

  8. متاسفانه قطع درختان با این شکل اقدامی نادرست بوده و جبران آن به این آسانی نیست

  9. علی says:

    سی جندتا درخت بی خاصیت چتونه توجون هم افتادین وهی محیط زیست محیط زیستتونن خوب شد بیمارستا ن پاک وابید

    • کنگونی says:

      متاسفم برای چنین مدیری
      مردم دلخوشی که از این بیمارستان نداشتند و همراهان بیماران از سایه این درختان بجای سالن انتظار استفاده می کردند واقعاً حیف بود

    • حسین م says:

      تو اگه پاکی سی ای مگی ؟؟سایی ری سر مرم که بید.

  10. ققنوس says:

    در هفته گذشته سومین واحد گوگرد ریکاوری که همون sruمی باشد به بهره برداری رسید و طی این هفته واحدسوم تحویل شرکت o&m داده میشود.
    قابل توجه دوستان عزیز خطرناک ترین گاز پالایشگاهی h2sمی باشد که هیچ کدام از ترینهای تولید گاز شیرین گازh2sفلر نمی کنن و تمام این گاز به واحد sruفرستاده می شود و به گوگرد تبدیل می شود. ان شالله طی دو سه ماه اینده چهارمین واحد sru هم به بهره برداری می رسد و این هم هدیه کوچک از طرف مهندس های استان بوشهر به کنگانی های عزیز و دوست داشتنی که اکثرا در راه اندازی این واحد سهم زیادی داشتن.
    به

  11. مهندس علی بچاچری says:

    رسول اکرم (ص 🙁

    نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.

    رسول اکرم (ص):

    هر کس درخت سدر را قطع کند، خداوند او را با سر در آتش جهنم خواهد انداخت.

    امام علی (ع): پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید
    به نظر من کار اشتباهی بوده وبجای قطع درختان دستگاه های درمانی بیمارستان رو گسترش میدادند تا دیگر نخواهیم به بیمارستانهای شهرهای دیگر مراجعه کنیم.

  12. بنک says:

    خداحق مردم وحق درختان را از کسی که این بیخردی کرد یگیرد ان شا الله

  13. حق گو says:

    اخه دیواربیمارستان رودیگه چراخراب کردین بجای این همه ولخرجی امکانات بیمارستان روبالاببریدالبته امکانات کشتارگاه

  14. ناشناس says:

    چرا مطالب در سایت خود را سلیقه ای وشخصی منتشر می کنید در زمان مسئول اسبق بیمارستان نیز درخنان بیمارستان بیشتر از این بار نیز قطع شد چرا هیچگونه اشاره ای ننمودید

    • عباس says:

      سلام.
      می تونید بفرمایید کی بوده این قطع درختها تو زمان ریاست قبل؟

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن