بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17781
تعداد نظرات:۷ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 16 تیر 94 11:49 ق.ظ

آبزیان دریا نفس راحت می کشند

حفظ ذخایر آبزیان استان بوشهر با طرح«دریابست»/تردد شناورها به مدت یک ماه ممنوع شد

اختصاصی ثلاث- یکی از برنامه مهم برای حفظ ذخایر آبزیان در دریا، اجرای طرح دریابست است که امسال از ۱۵ تیرماه تا زمان آغاز صید میگو اجرا می‌شود، با اجرای این طرح، تردد تمامی شناورها در دریا ممنوع می‌شود.

به گزارش ثلاث، میگو یکی از آبزیان کمیاب خلیج فارس است که نوع صید و زمان آن خاص و مشخص است.

میگوی خلیج فارس از مرغوب‌ترین انواع این نوع از آبزی در جهان محسوب می شود که به خاطر طعم و خواص آن، مشتری همیشگی دارد.

با توجه به محدود بودن منابع این آبزی و ویژگی بیولوژیکی آن و عمر کوتاه عمر میگو و خطر انقراض آن، اداره کل شیلات استان پس از بررسی‌های کارشناسی، همه ساله به‌طور معمول از ابتدای مرداد ماه به مدت ۳۵ تا ۵۰ روز اجازه صید این میگو را صادر می‌کند.

مطاف به عنوان یکی از صیدگاه های میگوی با کیفیت در استان بوشهر است. البته طبق آمار شیلات استان از سنوات قبل، درصد قابل توجهی از صید میگو در استان بوشهر را منطقه میانی استان و تنگستان به خود اختصاص داده است؛ ضمن اینکه مناطق دیلم، امام حسن و گناوه نیز پس از تنگستان و مطاف در رتبه های بعدی صید میگو قرار دارند.

سامانه الکترونیک کنترل تردد شناورها، طرحی است که حدود دو سال قبل به بحث کشیده شد ولی به دلایل مختلف هنوز اجرایی نشده است که با اجرای این طرح روی شناورها، مزایای زیادی حاصل می‌شود که یکی از آن‌ها، کنترل تردد شناورها است.

صید ماهی و میگو (۳)

به هر حال این را نیز باید مد نظر قرار داد که منابع، امکانات و نیروی انسانی اداره کل شیلات استان بوشهر محدود است و برای جلوگیری از تخلفاتی مانند صید خارج از فصل میگو، باید عزمی همگانی ایجاد شود و حتی خود صیادان و صاحبان شناورها و مردم نیز همکاری کنند.

یکی از برنامه مهم برای حفظ ذخایر آبزیان در دریا، اجرای طرح دریابست است که امسال از ۱۵ تیرماه تا زمان آغاز صید میگو اجرا می‌شود. با اجرای این طرح، تردد تمامی شناورها در دریا ممنوع می‌شود.

صیادی ۱۵۰۰ شناور در استان بوشهر

عباس آهنگر مقدم معاون صید استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: طبق آمار سال قبل در استان بوشهر، حدود ۵۰۰ شناور موتور لنج با مجوز برای صید میگو به دریا رفته‌اند اما ممکن است این آمار برای سال جاری دچار تغییر شود.

وی گفت: شیوه آزاد سازی صید میگو به این شکل است که همه ساله در تیرماه گشت‌های تحقیقاتی توسط پژوهشکده میگوی کشور آغاز می‌شود و بر اساس یافته‌های تحقیقاتی و تصویب کمیته مدیریت صید آزادسازی صید میگو انجام می پذیرد. در سال جاری نیز اولین گشت تحقیقاتی از ۱۳ تیر ماه آغاز شده و لذا بعد از انجام گشت تحقیقاتی، زمان آزاد سازی صید میگو مشخص می شود.

آهنگر مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود یک‌هزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوز دار در سطح استان وجود دارد که بر اساس ضوابط و مقررات به فعالیت صیادی می پردازند اما در کنار آنها حدود دو هزار و ۳۰۰ فروند قایق بدون هویت و تفریحی وجود دارد که بعضا از فرصت‌های مختلف برای صید غیر مجاز استفاده می کنند.

صید ماهی و میگو (۲)

کنترل شناورهای فاقد مجوز

وی گفت: البته شیلات نیز بیکار ننشسته و ضمن همکاری سایر دستگاه‌ها و مراجع کنترلی بویژه دریابانی استان، فعالیت اینگونه شناورها را تحت کنترل دارند و در صورت تخلف نسبت به کنترل فعالیت آنها در حد بضاعت خود اقدام می کند. برای مثال، هفته گذشته، کنترل و گشت دریایی مان، منجر به توقیف سه فروند قایق بدون هویت شد که به صید غیرمجاز ترال مبادرت کرده بودند. همچنین از گشت نیروهای دریابانی و سپاه نیز کمک گرفته‌ایم و این عزیزان نیز با ما همکاری می کنند.

معاونت صید استان ضمن تایید وجود میگوی خارج از فصل صید در بازارهای استان، افزود: با علم به اینکه کنترل در دریا به مراتب سخت تر از خشکی است، کنترل فعالیت شناورهای متخلف و برخورد با آنها از اولویت‌های شیلات در این برهه زمانی است و شیلات نهایت تلاش خود را به کار گرفته است.

وی گفت: میگوهایی که در این روزها به بازار استان بوشهر وارد شده هم مربوط به صید استان‌های همجوار است که از طریق زمینی وارد استان ما می‌شود و مابقی توسط شناورهای متخلف به خصوص قایق‌های بی‌هویت و به صورت قاچاق صید شده است.

آهنگر مقدم اظهار داشت: به هر حال با توجه به بضاعتی که ما داریم در حال انجام وظیفه هستیم که تاکنون چندین فروند شناور متخلف را دستگیر و به محاکم قضایی و سایر مراجع ذی ربط ارجاع داده شده اند.

بوشهر نخستین استان اجرا کننده دریابست

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشنهاد جامعه شریف صیادی و اتحادیه و تشکل‌های مربوطه و ابلاغیه معاونت وزیر و رییس سازمان شیلات ایران، از تاریخ ۱۵ تیر ماه قانون جدید «دریابست» را در استان اجرا خواهیم کرد.

معاونت صید استان گفت: به موجب این قانون، گشت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر از ۱۵ تیر به منظور نظارت و کنترل به دریا اعزام می شوند و در این مدت هیچ شناوری اجازه تردد در دریا نخواهد داشت.

صید ماهی و میگو (۳)

آهنگر مقدم بیان داشت: در راستای اجرای قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و برداشت اصولی و منطقی از ذخایر آبزیان، دریا بست در آب‌­های استان بوشهر به عنوان نخستین استان، اعمال می‌شود. در همین راستا هماهنگی‌های لازم با شیلات استان خوزستان نیز صورت پذیرفته تا همزمان موضوع دریابست در آبهای مشترک آن استان نیز اعمال شود که این موضوع به تصویب کمیته مدیریت صید استان خوزستان رسیده است.

دریابست مزایای زیادی برای ذخایر آبزیان دارد

وی خاطرنشان کرد: سیاست دریابست مزایای زیادی برای ذخایر آبزیان خواهد داشت که از آن جمله می توان به فرصت بازسازی ذخایر، فرصت تخم ریزی برای آبزیان بارور، جلوگیری از صید غیرمجاز، جلوگیری از مصرف بیش از حد سوخت به‌عنوان یک سرمایه ملی و… اشاره کرد.

آهنگر مقدم افزود: غالب صیادان مومن و متعهد استان در ماه مبارک رمضان برای انجام فرایض دینی خود می پردازند و بدین منظور کمتر به دریا می روند تا هم از فیوضات این ماه عظیم بهره‌مند شوند و هم اینکه به انجام تعمیرات و آماده‌سازی شناورها و ادوات صید برای فصل صید میگو بپردازند.

وی ادامه داد: در سال جاری با اجرای دریابست این مهم رسمیت قانونی پیدا کرده و مورد استقبال صیادان قانونمند و متعهد استان قرار گرفته است.

معاونت صید استان افزود: در دهه های قبل یعنی ۶۰ و ۷۰ موضوع دریابست به‌صورت خودجوش توسط صیادان عزیز تحت عنوان «استپ صید» مطرح بود و صیادان خودشان از دریاروی امتناع می‌کردند.

صید میگو

ایجاد سامانه الکترونیک کنترل تردد شناورها

وی در خصوص سامانه الکترونیک کنترل تردد شناورها نیز گفت: استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان این طرح را آغاز کرده‌اند و طی بازدیدی که از آنجا داشته‌ایم این طرح را از نزدیک مشاهده کردیم و طرح موفقی بوده است و لذا همان شرکت طرف قرارداد استان‌های مذکور را به استان بوشهر آورده و مقدمات کار را نیز برای عقد قرارداد انجام داده ایم.

معاونت صید شیلات استان بوشهر اظهار امیدواری کرد: انشاءالله تا پایان سال ۹۴، سامانه الکترونیک کنترل تردد شناورها در استان بوشهر اجرایی خواهیم کرد، البته این کار منوط به تصویب و تخصیص اعتبارات لازم خواهد بود.

آهنگر مقدم با اشاره به این مطلب که این طرح دارای مزایای فراوانی است، افزود: مالکین شناورها حتی در منزل می‌توانند از موقعیت مکانی شناور خود با خبر باشند و کمک شایانی در زمینه ثبت آمار و اطلاعات صیادی شناورها به دولت خواهد کرد. همچنین امکان انجام عملیات تجسس و نجات شناورهای حادثه دیده را تسهیل کرده و از بروز خسارات جبران ناپذیر به شناورها جلوگیری خواهد کرد. موضوع دیگر، کنترل تردد شناورهاست که با نصب این سامانه امکان‌پذیر می‌شود.

تکذیب حضور ژاپنی‌ها در خلیج فارس

وی در زمینه شایعاتی مانند صید کشتی‌های ژاپنی در آب‌های استان بوشهر عنوان کرد: مطرح سازی چنین شایعاتی که منبع موثقی ندارد صرفا زاییده ذهن تعداد افراد معدودی است که هیچ پایه واقعی ندارد و اعمال سیاست دریابست بیشتر به ضرر آنان بوده و مانع از تخلف صیادی و صید غیر مجاز آنها است.

معاونت صید شیلات استان بوشهر گفت: اعمال دریابست بر اساس خواست و تقاضای جامعه شریف و قانونمند صیادی و پس از بررسی‌های کارشناسی به تصویب رسیده است؛ پس ربط دادن آن به زمینه سازی برای صید کشتی‌های ژاپنی فاقد پایه و اساس منطقی است.

صید میگو

دریابست به درخواست صیادان اجرا می‌شود

مدیر کل شیلات استان بوشهر نیز در این خصوص با بیان این که بالا بودن میزان صید آبزیان و برداشت ذخائر طی سال های متمادی خسارات جبران ناپذیری را به صیدگاه‌های استان وارد کرده است، افزود: اعمال دریابست به منظور آیش صیدگاه و فراهم آوردن شرایط مناسب برای ترمیم ذخیره و تعدیل تلاش صیادی ضروری است که این امر به درخواست ۱۰۰ درصدی اعضای اتحادیه صیادان استان و سایر نمایندگان تعاونی های صیادی در شهرستان‌ها اجرا خواهد شد.

حسین بهمنیاری زمان اجرای دریابست را در سراسر استان از تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۹۴ به مدت یک ماه اعلام و اظهار امیدواری کرد: در این مدت به دلیل عدم خروج همه شناورهای صیادی از سواحل، بنادر و اسکله های صیادی، امکان مبادرت شناورهای متخلف به صید غیر مجاز و مخرب به حداقل کاهش یابد.

وی اعمال دریابست را فرصتی مناسب برای انجام تعمیرات شناورها و ادوات صیادی به منظور افزایش ایمنی شناورها نیز دانست.

دریابست طرحی سودبخش برای صیادان

در روزهای اخیر افرادی تلاش داشته‌اند تا طرح دریابست را تحت‌الشعاع قرار دهند و در شبکه‌های مجازی پیام‌های متعددی را ساخته و ارسال می‌کنند.

این افراد ادعا کرده‌اند که طرح دریابست به خاطر اینکه کشتی‌های ژاپنی بتوانند به راحتی در خلیج فارس به صید میگو بپردازند، اجرا شده است و صیادان استان بوشهر پس از پایان طرح دریابست، نمی‌توانند میگو صید کنند چرا که ژاپنی‌ها دریا را درو خواهند کرد.

مسئولان شیلات استان بوشهر این شایعات را به صورت قاطع تکذیب کرده و این طرح را طرحی سودبخش برای صیادان می‌دانند که به دلیل درخواست جامعه صیادی استان اجرا می شود.

 

نتیجه:

صیادان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که طرح ” دریابست” یک طرح بسیار خوب و مفید است که می تواند منابع آبزیانی مانند میگو را از خطر از بین رفتن نجات دهد و باعث افزایش این منابع شود ولی در صورتی که در زمان اجرای این قانون هیچ شناور داخلی و خارجی برای صید راهی دریا نشود و به عبارتی این قانون برای همه اجرایی شود ضمن اینکه ایجاد سامانه الکترونیک کنترل تردد شناورها نیز در صورت اجرا می تواند یک طرح تاریخی و موفق باشد.

————–

گزارش: مصطفی صفایی

 

نظرات

  1. دریادل says:

    باسلام .جای تشکروقدردانی است ازمسئولین امرومردم فهیم.خوب است اینگونه تصمیمات قبل ازواقعه اندیشیده شودکه مثل قضیه ی کم ابی نشود که نوش داروی پس ازمرگ سهراب شود.

  2. با سلام .ممنون از مطالب خوب و به روزتان.

    طرح دریا بست طرح خوبی است..در اکثر کشورها در فصلی از سال انجام می شود.

  3. پرکی says:

    با سلام .طرح دریا بست خیلی خوب است ولی در صورتی که در سه استان متصل به خلیج فارس اجرا شود نه فقط در استان بوشهر چون همین الان لنجهای هرمزگان در راس نایبند هستند و مشغول صید تن ماهی هستند و مورد دیگر صید توسط کشتیهای صید یال اسبی میباشد که به اذعان خود مسولین شیلات مشغول صید هستندند که انها هم باید تعطیل کنند و اخرین نکته طرح حفاظت از صید و صیادی باید از مسولیین شروع بشود وبا متخلفین برخورد نماییند نه اینکه رییس شیلات ……………

  4. mahdi says:

    طرح دریا بست طرح خوبی است ولی میتوانید بگید چگونه صیادان در این ماه خرج و مخارج خود را تعمین کنند؟

  5. yos says:

    سلام خسته نباشید
    طرح بسیار عالی هست
    ولی متاسفانه شناورها هموز دارند صید میکنن و شاهد اینم هستیم و دلیل ان بازار پر از ماهی و میگو است
    بنظرم اگه طرح را از برج ۵ تا ۶ ممنوع کنند و سختر بگیرن بهتره

  6. محمدعلی پور says:

    برید اول جلو لنجهای که در سال دوازده ماه گوفه می کشند جلو اونها بگیرید ما همیشه اونها اطراف مطاف می بینیم.یکماه صیاد از کجا بیاره بخوره.
    جلو صید میگو بگیرید دیگه چکار قلابیها دارید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن