بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17852
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 18 تیر 94 12:38 ب.ظ

مهر"

پایان کارِ«انگوران» از حرف تاواقعیت

گفته می شود معدن انگوران یکی از مهم‌ترین معادن سرب و روی کشور است که نزدیک به ۱۰۰ سال از اکتشاف آن می گذرد و اکنون با ذخیره قطعی ۲۳ میلیون تن، سالانه ۲۵۰ هزار تن مواد معدنی از آن استخراج می‌شود، هرچند این پیرکهنه‌کار از سال‌ها پیش سر ناسازگاری با صنعت سرب و روی […]

گفته می شود معدن انگوران یکی از مهم‌ترین معادن سرب و روی کشور است که نزدیک به ۱۰۰ سال از اکتشاف آن می گذرد و اکنون با ذخیره قطعی ۲۳ میلیون تن، سالانه ۲۵۰ هزار تن مواد معدنی از آن استخراج می‌شود، هرچند این پیرکهنه‌کار از سال‌ها پیش سر ناسازگاری با صنعت سرب و روی زنجان را داشت.

کفگیر سربی به ته دیگ خورد

بر اساس اعلام مسئولان معدن سرب و روی انگوران، به‌عنوان مهم‌ترین معدن سرب و روی کشور، ذخایر این معدن رو به پایان است و در ۱۲ سال آینده تمام می‌شود و تنها ۹ میلیون تن از ذخایر این معدن باقی مانده است.

معدن انگوران حدود ۶۰ سال قدمت و سابقه بهره‌برداری دارد و تا پیش از انقلاب اسلامی به‌صورت محدود مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود، اما پس از آن با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، استخراج از این معدن به‌صورت گسترده آغاز شد.

معدن انگوران

به‌گفته منصور شبانی براساس طراحی‌های انجام شده، قرار است از ۹ میلیون تن ذخیره باقی‌مانده معدن، دو میلیون تن از بخش زیرزمینی و هفت میلیون تن از بخش روباز برداشت شود.

معدن سرب و روی انگوران در طول ۵۰ سال گذشته به‌عنوان بزرگترین معدن سرب و روی کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته استاین معدن سرب و روی در طول ۵۰ سال گذشته به‌عنوان بزرگترین معدن سرب و روی کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ معدنی که در استان زنجان جای داشته و تاثیر بسیار مهمی بر اقتصاد این استان و مناطق اطراف آن دارد.

به گفته مسئولان معدن، قرار است در سال‌جاری ۷۵۰ هزار تن از ذخایر این معدن برداشت شود و اگر این روند در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد، سال ۱۴۰۷ پایان کار انگوران فرا خواهد رسید.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران اوایل ماه گذشته طی بازدید خبرنگاران از معدن انگوران در حالی اعلام کرد که این معدن در حال‌حاضر ۹ میلیون تن ذخیره دارد و حداکثر تا ۱۲ سال آینده قابل استخراج خواهد بود که یوسف مرادلو از شفاف نبودن اطلاعات در زمینه ذخایر این معدن انتقاد کرد.

منصور شبانی مدیر مجتمع سرب و روی انگوران درخصوص وضعیت معدن انگوران و ذخایر آن گفت: معدن انگوران حدود ۶۰ سال قدمت و سابقه بهره‌برداری دارد و تا پیش از انقلاب اسلامی به‌صورت محدود مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود اما پس از آن با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، استخراج از این معدن به‌صورت روباز و گسترده آغاز شد.

وی ادامه داد: استخراج خاک انگوران در بخش‌های زیرزمینی و روباز انجام می‌شود و در «بخش روباز»، استخراج ماده معدنی سرب و روی کربناته و مخلوط سولفوره کربناته و در «بخش زیرزمینی» بیشتر ماده معدنی سولفوره استخراج می‌شود.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران خاطرنشان کرد: براساس طراحی‌های صورت گرفته، قرار است دو میلیون تن از کل ذخیره باقی‌مانده در بخش زیرزمینی و هفت میلیون تن از بخش روباز استخراج شود.

شبانی: معدن انگوران، جایگاه ویژه‌ای برای ایران در بخش سرب و روی جهان ایجاد کرد

شبانی ادامه داد: معدن انگوران، جایگاه ویژه‌ای برای ایران در بخش سرب و روی سطح جهان ایجاد کرد و اکنون دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت فرآوری و تولید شمش در واحدهای تولیدی کشور وجود دارد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این واحد ۷۵۰ هزار تن در سال‌جاری ماده معدنی استخراج خواهد کرد.

به گفته شبانی، معدن انگوران نمی‌تواند خاک مورد نیاز کل ظرفیت فرآوری ایجاد شده در کشور را تامین کند و براساس سهمیه‌بندی مصوب، ۸۳ درصد ماده معدنی استخراج شده این معدن در استان زنجان و ۱۷ درصد در سایر استان‌ها توزیع می‌شود.

وی افزود: صنعتگران از زمان خاتمه ذخیره خاک معدن انگوران آگاهی دارند و برای حفظ جایگاه خود در این عرصه تلاش می‌کنند و ما مطلعیم که به‌دنبال پیدا کردن پتانسیل‌های جایگزین در داخل و خارج از کشور هستند.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران: در حال‌حاضر اطلاعات دقیق درخصوص ذخایر معدن انگوران ارائه نمیشودصحبت‌های شبانی در حالی عنوان می شود که بنا به گفته یوسف مرادلو رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، در حال‌حاضر اطلاعات دقیقی در خصوص ذخایر معدن انگوران ارائه نمیشود و این امر موجب شده است که میزان ذخیره اعلام شده و مدت زمان اتمام ذخایر معدن سرب و روی انگوران در ابهام باشد.

یوسف مرادلو در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شخصا فکر می‌کنم ذخایر معدن انگوران بالاتر از آن چیزی باشد که مسئولان معدن سرب و روی انگوران اعلام کرده‌اند و با توجه به درآمد و سود میلیاردی حاصل از معدن انگوران، هنوز رقمی برای اکتشافات در منطقه انگوران هزینه نشده است.

وی با یادآوری تاریخچه اکتشافات در محدوده منطقه انگوران، این اکتشاف را مربوط به رژیم پهلوی عنوان کرد و ادامه داد: در حال‌حاضر کسانی که به‌عنوان بهره‌بردار در این معدن فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند درخصوص ذخایر معدن انگوران نظر بدهند و دلیل روشن این موضوع، انجام نگرفتن اکتشافات جدید در این مجموعه معدنی است.

مرادلو با تاکید بر لزوم انجام اکتشافات جدید در مجموعه معدن انگوران و محدوده منطقه انگوران، افزود: همه اکتشافات و نقشه‌هایی که در حال‌حاضر مورد استناد است، در زمان قبل از انقلاب صورت گرفته و طراحی‌ها در معدن قدیمی بوده و نمی‌توان براساس آن، ذخایر معدن انگوران را اعلام کرد و باید در اطراف معدن اکتشاف صورت بگیرد.

معدن انگوران

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به اینکه ارائه اطلاعات درخصوص معدن انگوران و ذخایر و اکتشافات احتمالی مورد ادعای بهره‌برداران در حال‌حاضر شفاف نیست، ادامه داد: اگر اکتشافی انجام شود، باید محدوده اکتشافات صورت گرفته، هزینه و نوع ابزار به کار گرفته شده در این اکتشافات و نتایج را اعلام کنند.

یا اکتشافی صورت نگرفته یا اینکه اگر اکتشافی صورت گرفته شفاف‌سازی نشده است

به گفته مرادلو، یا اکتشافی صورت نگرفته یا اینکه اگر اکتشافی صورت گرفته شفاف‌سازی نشده است.

این فعال صنعتی استان زنجان با بیان اینکه در حال‌حاضر خاک از معدن سرب و روی انگوران به واحدهای سرب و روی استان زنجان منتقل می‌شود، افزود: ما معتقدیم بهره‌برداران معدن انگوران، هم می‌توانند استخراج خاک را از معدن انگوران بالا ببرند و هم می‌توانند نسبت به بهینه‌سازی ماده معدنی تحویلی به واحدهای فعال سرب و روی استان اقدام کنند.

مرادلو با نامرغوب دانستن خاک تحویلی توسط مجموعه سرب و روی، افزود: متاسفانه خاک تحویل داده شده به واحدهای سرب و روی در استان زنجان، ترکیبی از «آشغال» و ماده معدنی است و این خاک، هم موجب متضرر شدن واحدهای تولیدی سرب و روی استان شده و هم به‌عنوان یک باطله مخرب محیط‌زیست در حاشیه شهر رها می‌شود که مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

 وی با بیان اینکه به مسئولان معدن انگوران پیشنهاداتی ارائه داده است، گفت: باید یک واحد سنگ شوره در مجموعه معدن انگوران ایجاد شود و محتوای فلزی خاک معدن انگوران را مدنظر داشته باشند.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه آمار سازی در زمینه ارائه مواد معدنی از معدن انگوران تنها مورد توجه و استناد مسئولان معدن انگوران است،  افزود: انتظار داریم مسئولان معدن سرب و روی انگوران براساس محتوای فلزی ماده معدنی استخراج شده صحبت کنند، نه براساس خاک استخراج شده.

مرادلو خواستار ارائه صادقانه و شفاف محتوای فلزی ماده معدنی از معدن سرب و روی انگوران شد و گفت: متاسفانه مسئولان معدن سرب و روی انگوران از ارائه میزان ماده فلزی از معدن انگوران طفره می‌روند.

معدن انگوران

وی با اشاره به وعده رئیس دولت نهم مبنی‌بر واگذاری معدن انگوران به کنسرسیومی متشکل از سهامداران زنجانی و مردم زنجان، گفت: وعده‌ای داده شد ولی هرگز به آن عمل نشد.

مرادلو: در حال‌حاضر سایه بلاتکلیفی بر سرمایه‌گذاری صنعت سرب و روی فوق‌العاده زیاد شده استمرادلو با بیان اینکه در حال‌حاضر کنسرسیوم فعالان صنعت سرب و روی استان زنجان فعال است، افزود: در حال‌حاضر انتظار داریم مدیریت و بهره‌برداری از معدن سرب و روی انگوران به این کنسرسیوم داده شود و نظارت و سود معدنی به دولت برسد، ولی اجازه بدهند مدیریت یکپارچه توسط کنسرسیوم بر معدن سرب و روی انگوران صورت بگیرد.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران از وضعیت نامناسب حاکم بر واحدهای سرب و روی در استان زنجان خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی سرب و روی با وجود هزینه‌های میلیاردی در زمینه احداث، بعد از چند هفته فعالیت، با مشکلات عدیده و بزرگ در زمینه تامین خاک و سایر مسائل روبه‌رو می‌شوند و نمی‌دانند بعد از یک هفته وضعیتشان چگونه خواهد شد.

واحدهای تولیدی سرب و روی بلاتکلیف هستند

مرادلو گفت: با ایجاد شدن جوّ بلاتکلیفی در واحدهای تولیدی سرب و روی، چرخه صنعت و تولید کشور و همچنین اشتغال دچار بلاتکلیفی و مشکل می‌شود، افزود: در حال‌حاضر سایه بلاتکلیفی بر سرمایه‌گذاری صنعت سرب و روی فوق‌العاده زیاد شده و لرزه به اندام صنعت سرب و روی استان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه هر روز چالش و تهدیدی تازه در مسیر سرمایه‌گذاری سرب و روی حاکم است، افزود: هر روز یک مسئله تازه در صنعت سرب و روی مطرح می‌شود و دولت یک روز از وارد کردن معدن سرب و روی به بورس و روزی دیگر از مزایده گذاشتن معدن سرب و روی خبر می‌دهد.

مرادلو با بیان اینکه سرمایه‌گذار با پشتوانه اینکه ماده معدنی را از دولت خریداری خواهد کرد، وارد عرصه می‌شود، گفت: اگر معدن به مزایده گذاشته شود، یک نفر یا یک شرکت برنده مزایده شده و خاک را به انحصار خود خواهد گرفت و صدها واحد سرب و روی متضرر خواهند شد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در حال‌حاضر بیش از ۷۰ واحد تولیدی در زمینه صنعت سرب و روی در استان زنجان فعال است. همچنین شهرک تخصصی سرب و روی در نزدیکی شهر زنجان واقع شده و وضعیت نامناسب ماده معدنی تحویل داده شده از سوی معدن این واحدها را دچار مشکل کرده است و این همیشه همانند یک چماق بالای سر صنعت سرب و روی خواهد بود.

واگذاری معدن انگوران به زنجانی‌ها؛ وعده‌ای که هرگز رنگ واقعیت نگرفت

معدن روی انگوران که روزگاری قرار بود به سهامداران زنجانی واگذار شود، هنوز با گذشت بیش از ۹ سال عملی نشده و این مصوبه علی‌رغم همه امیدهایی که در روزهای نخست تصویبش در دل مردم و صنعتکاران زنجانی ایجاد کرد، مصوبه‌ای بود که تنها بر روی کاغذ ماند.

محمود احمدی‌نژاد در اردیبهشت‌ماه سال ۸۵ در جمع مردم منطقه محروم ماهنشان وعده واگذاری معدن انگوران را به بهره‌برداران و سهامداران زنجانی داد و گفت «ما از خیر معدن انگوران گذشتیم و دادیم به آن شرکتی که شما در آن عضو هستید» و پس از آن واگذاری معدن انگوران به سهامداران زنجان را در جلسه هیئت دولت در قالب یک مصوبه مطرح و به تصویب رساند.

طی این مدت هر بار به نوعی اجرای این وعده با سنگ اندازی هایی همراه بود اما این مطالبه همچنان از طرف مردم زنجان وجود دارد و زنجانی‌ها هم باید در این سرمایه عظیم سهم داشته باشند و مسئولان باید توجه داشته باشند که سرمایه قابل توجهی از سود‌های این معدن باید در زنجان و استان خرج شود؛ چراکه مضرات ناشی از این صنعت گریبان‌گیر زنجانی‌هاست.

برچسب ها: ,

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن