بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 18324
تعداد نظرات:۶ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 30 تیر 94 8:00 ق.ظ

اداره استاندارد طی اطلاعیه ای اعلام کرد؛

اداره استاندارد : پومیس بدترین نوع روغن زیتون‌ در بازار/ روغنی که سرطان زاست

رئیس اداره استاندارد شهرستان کنگان گفت: روغن تفاله زیتون پومیس برای مصارف خوراکی غیرمجاز است

رامشی در گفت‌وگو با ثلاث اظهار داشت: در روزهای اخیر مشاهده شده روغن تفاله زیتون (olive pomace oil) وارداتی در بسته‌بندی و وزن‌های مختلف برای مصارف خوراکی در سطح بازار عرضه می شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه طبق استاندارد ملی مربوطه مصرف خوراکی این نوع روغن غیرمجاز اعلام شده، عرضه و فروش این محصول ممنوع است و در صورت مشاهده از بازار جمع‌آوری و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.
رئیس اداره استاندارد کنگان گفت: تاکنون هیچ‌گونه تأییدیه‌ای برای تولید یا واردات این محصول از سوی آزمایشگاه های سازمان ملی استاندارد ایران که توانمندی تشخیص روغن تفاله زیتون از سایر روغن‌های زیتون را دارد، صادر نشده است.
رامشی گفت: مردم، هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی از جمله تاریخ تولید، انقضا، نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید کننده دقت کنند.
وی افزود: همشهریان در صورت مشاهده این محصول در بازار، مراتب را از طریق شماره تماس ۰۷۷۳۳۴۴۴۳۲۵ به اداراه کل استاندارد استان بوشهر اطلاع دهند.
پیش از این نیز سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی اعلام کرده بود، یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرآیند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است.
براساس گزارش یاد شده، طرز تهیه این روغن بدین صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون را که هنوز دارای مقداری روغن است با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و آن را تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به فروش می‌رسانند.اسامی سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی به عنوان دیگر نام‌های این روغن‌هاست

این موضوع طی نامه ای از سوی اداره کل استاندارد استان بوشهر  ابلاغ شده است که در زیر آن را میخوانید:
 
به استحضار می رساند، روغن تفاله زیتون (olive pomace oil) وارداتی در بسته بندی و وزن های مختلف وبانام های تجاری متفاوت به عنوان مصارف خوراکی در سطح بازاربه طور وسیع  مشاهده شده است. با توجه به اینکه طبق استاندارد ملی مربوطه مصرف خوراکی این نوع روغن مجاز نیست ، عرضه و فروش این محصول از نظر سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع بوده و در صورت مشاهده از بازار جمع آوری گردیده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد. گفتنی است تاکنون هیچ گونه تاییدیه ای برای تولید یا واردات این محصول از سوی آزمایشگاه های سازمان ملی استاندارد ایران که توانمندی تشخیص روغن تفاله زیتون از سایر روغن های زیتون را دارد ، صادر نشده است.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید، اطلاع رسانی لازم در زمینه جمع آوری محصولات فوق الذکر انجام پذیرد. بدیهی است از تاریخ ۲۹/۰۴/۱۳۹۴ در صورت مشاهده  این محصول ، این اداره کل اقدام به جمع آوری محصولات و معرفی متخلفان به مراجع ذی صلاح خواهد نمود.

نظرات

  1. شهروند says:

    باسلام.خیلی ممنون بابت اطلاع رسانی.لطفا اگه امکانش هست عکس چندنمونه ازبطری های این روغن راانتشاردهیدتابیشترمعرف حضورمردم شود

  2. همشهری says:

    لطفا عکس بطری های روغن نیز در سایت بزارید متشکریم

  3. شهروند says:

    بازار کنگان مملو ازاین روغنهاست وکماکان به فروش می رسد کافیست آقای رامشی فروشگاههای موادغذایی خارجی را بازدید کنند. من شب گذشته برای خرید روغن زیتون رفته بودم واصلا غیر از روغن پومیس چیزی دیگه نبود توی بازار. واما تکلیف مردمی که سالهاست ازاین روغنها ی زیتون مضر استفاده می کردن چیه .چه کسی پاسخگوست

  4. تصاویر حیرت آور از دریاچه آب شهر ریز says:

    http://www.rizpad.ir/fa/index.asp?P=NEWSVIEW&ID=682

  5. شهروند says:

    رییس اداره استاندارد خیلى ادم فعالى هست.انشالله که همه مسولین عیناً فعال ومسولیت پذیر باشند.

  6. سعيد says:

    اداره استاندارد نیرو کم داره و بنده شاهد بودم که فقط کارشناس اجرای استاندارد این اداره هست که در سطح شهر و شهرستان های عسلویه و جم در حال انجام فعالیته.
    کاش این اداره در حوزه منابع انسانی بازنگری بعمل آورد.
    آقای رامشی خوب است که توازن بین نیروها رعایت شود

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن