بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 20198
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 9 شهریور 94 3:08 ب.ظ

خلیج فارس"

بوشهری‌ها در میان رکورداران پوسیدگی دندان!

    براساس اعلام یک مقام بهداشتی، بوشهری ها در میان سه استان اول کشور از نظر پوسیدگی دندان قرار دارند. ثلاث، رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران این خبر را اعلام کرده و گفته: هر ایرانی به طور میانگین ۶دندان پوسیده، پُرشده و کشیده دارد. باقر شهنی‌زاده با بیان اینکه افراد ۳۳ تا […]

 

 

براساس اعلام یک مقام بهداشتی، بوشهری ها در میان سه استان اول کشور از نظر پوسیدگی دندان قرار دارند.

ثلاث، رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران این خبر را اعلام کرده و گفته: هر ایرانی به طور میانگین ۶دندان پوسیده، پُرشده و کشیده دارد.

باقر شهنی‌زاده با بیان اینکه افراد ۳۳ تا ۴۸ سال بیشترین گروه سنی کشور از نظر پوسیدگی دندان را شامل می شود، تصریح کرد: بیشترین شیوع این مشکل در استان های سیستان‌وبلوچستان، بندرعباس و بوشهر می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز اخیرا گفته: بالای ۶۰ درصد افراد میانسال استان با پوسیدگی و خرابی دو تا پنج ندان خود مواجه اند که از این نظر وضعیت استان خوب نیست.

علیرضا رییسی از طرحی به این منظور خبر داده و گفته: یک راهکار، درمان دندان افراد میانسال می باشد و گزینه دیگر نیز آموزش و برنامه ریزی از سنین کودکی جهت کاهش پوسیدگی و خرابی دندان در استان است که اقدامات اجرایی برای گزینه دوم از مهرماه امسال آغاز می شود.

رییسی توضیح داد: در قالب طرحی که اعتبارات آن از سوی استان تامین خواهد شد، از مهدکودک تا دانش آموزان ۱۴ سال استان آموزش های لازم در زمینه بهداشت دهان و دندان را فرا می گیرند، ضمن اینکه با اجرای این طرح، ۶۲ مرکز خدمات دهان و دندان تجهیز شده و بیش از ۹۰ مرکز درمانی نیز با طرح مشارکت دارند تا مواردی که نیازمند درمان است، به بزرگسالی نرسد.

مشکلاتی که دندان بوشهری ها را پوسیده کرده

به هرحال علاوه بر عدم فرهنگ سازی و آموزش نحوه صحیح استفاده از مسواک، نخ و خلال دندان که باعث شده استان هایی نظیر بوشهر از نظر پوسیدگی دندان در رتبه های بالای کشور قرار گیرند، هزینه های سرسام آور دندانپزشکی و عدم پوشش بیمه ها نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از هم استانی ها توان درمان مشکلات بهداشت دهان و دندان خود را نداشته باشند.

در این وانفسای هزینه ها، مراکز دندانپزشکی دولتی نیز تنها خدمات اولیه ای نظیر کشیدن و جرم گیری دندان را پوشش می دهند یا کیفیت خدمات شان فاصله زیادی با بخش خصوصی دارد.

علاوه بر این، از گذشته های دور، کیفیت آب بوشهر و میزان کلر یا افزودنی های دیگر به آن نیز، یکی از دلایل پوسیدگی دندان مطرح و در میان مردم شایع شده که البته تاکنون بررسی کارشناسی و دقیقی در این خصوص اعلام نشده است.

دست آخر اینکه براساس آمارهای رسمی، دندان بوشهری ها حال و روز خوبی ندارد، از این رو ضروریست علاوه بر توسعه فعالیت های آموزشی در میان مردم، اقدامات موثری هم برای توسعه و تقویت مراکز دندانپزشکی دولتی و افزایش پوشش بیمه ای برای دندانپزشکی در دستور کار قرار بگیرد تا درمان این مشکل کم هزینه تر شود./ خلیج فارس

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن