بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 21237
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 2 مهر 94 6:25 ب.ظ

حاکمانی نالایق که جان انسان ها را بازیچه قرار داده اند

ثلاث: حادثه امروز سرزمین منا بیش از قبل سوء مدیریت شاهزادگان منفعت طلب سعودی را نمایان کرد و نشان داد که آنها لیاقت مدیریت مراسم عظیم حج را ندارند. به گزارش ثلاث و به نقل از مهر : همه ساله مشتاقان زیادی برای انجام مناسک حج رهسپار سرزمین وحی می شوند اما آل سعود که […]

سلمان

ثلاث: حادثه امروز سرزمین منا بیش از قبل سوء مدیریت شاهزادگان منفعت طلب سعودی را نمایان کرد و نشان داد که آنها لیاقت مدیریت مراسم عظیم حج را ندارند.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر : همه ساله مشتاقان زیادی برای انجام مناسک حج رهسپار سرزمین وحی می شوند اما آل سعود که درآمد سرشاری از وجود زئران بیت الله الحرام به جیب می زند تاکنون اقدامی در راستای عمل به تعهدات خود متناسب با حجم این فریضه الهی به عمل نیاورده است.

سعودی ها علاوه بر کارشکنی هایی که درباره سهمیه برخی کشورها ایجاد می کنند در واقع این فرضیه دینی را با موضوعات سیاسی درآمیخته اند و به رغم ادعاهای مسئولان مذهبی این کشور درباره جدا بودن این فریضه از مسائل سیاسی، در عمل اوضاع به گونه ای دیگر است.

اگر مروری به وضعیت حج به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نماییم متوجه می شویم که زمانی سعودی ها با چراغ سبز آمریکا زائران ایرانی را در دهه شصت به خاک و خون کشیدند و اجازه مراسم برائت از مشرکین را ندادند و پس از آن نیز هر گاه عمره گذاران و افرادی که رهسپار عربستان می شوند با انواع آزار و اذیت روبرو می شوند، از هیچ اقدامی در زمینه اذیت زائران ایرانی دریغ نکرده اند از بازرسی ها بی مورد گرفته تا تمسخر و اهانت و ..

حوادثی که در این مدت رخ داده است به جان باختن و زخمی شدن شمار زیادی منجر شده است. حوادثی چون شهادت ۲۷۵ حاجی ایرانی و زخمی شدن ۴۰۲ نفر دیگر در سال ۱۹۸۷ توسط نیروهای امنیتی سعودی، کشته شدن ۱۴۲۶ حاجی در تونل منتهی به مسجد الحرام در سال ۱۹۹۰ براثر ازدحام، کشته شدن ۲۷۰ نفر روی پل جمرات بر اثر ازدحام در سال ۱۹۹۴،‌کشته شدن ۳۴۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰۰ نفر درپی آتش سوزی خیمه‌ها در منی در سال ۱۹۹۷، کشته شدن ۱۸۰ تن دیگر در سال ۱۹۹۸ براثر موج جمعیت در مراسم رمی جمرات، مرگ ۲۵۱ نفر و زخمی شدن ۲۴۴ تن دیگر در مراسم رمی جمرات ۲۰۰۴ و مرگ ۷۶ تن در پی سقوط هتل در مکه و همچنین مرگ ۳۶۳ نفر در همان سال بازهم در مراسم رمی جمرات همگی نمونه‌هایی از حوادث خونین در موسم حج هستند.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود زیرا آل سعود علاوه بر دادن سهمیه به سیاستمداران مورد حمایت خود در برخی کشورها به ویژه در عراق و ممانعت از ورود زائران برخی کشورها مانند سوریه تحت تسلط بشار اسد و یمن در واقع بُعد مذهبی و روحانی حج را خدشه دار کرده اند.

سعودی ها به طور مثال امسال فقط به سوری هایی که از سوی ائتلاف موسوم به مخالفان سوری معرفی شده اند اجازه ورود به عربستان داده و به هیچ سوری از دمشق و دیگر مناطق تحت سلطه نظام سوریه اجازه نداده اند همانگونه که مانع از ورود یمنی هایی می شود که در مناطقی غیر از مناطق وابسته به مزدوران خود یعنی طرفداران عبد ربه منصور هادی حضور دارند.

اما در کنار این رفتارهای مغایر با اصل معنویت فریضه حج امسال حوادثی رخ داد که نشان داد سعودی ها اهتمامی به امور حج ندارند و مسئولیت پذیر نیستند.در حادثه سقوط جرثقیل که چندی قبل رخ داد شماری کشته و زخمی شدند که ابتدا تندباد عامل این حادثه معرفی شد اما تحقیقات بعدی گواه موضوعات دیگری بود.

 تحقیقاتِ صورت گرفته درباره حادثه حاکی از آن است که شرکتِ پیمانکار توسعه حرم بر خلاف توصیه های شرکتِ سازنده جرثقیل عمل کرده است. شرکت سازنده جرثقیل توصیه کرده بود بازوی اصلی جرثقیل در مواقعی که از آن استفاده نمی شود و یا هنگام بروز تندباد، پایین آورده شود.زیرا در چنین شرایطی، باز ماندنِ آن اشتباه است.

گزارش کمیته تحقیق به عناصر دیگری که در شکل گیری این حادثه خونین دخیل بودند، اشاره ای نکرد. یکی از عناصری که در این حادثه دخیل بود، فساد اداری و چیرگی شاهزاده ها بر قرارداد طرح های توسعه حرمین شریفین است.

منابع آگاه فاش کردند شاهزاده های سعودی توصیه های طرف های مختلف در خصوص برچیدن جرثقیل ها و مصالح ساختمانی را از اطراف حرم مکه نادیده گرفتند. برخی کارشناسان طرح های توسعه حرم مکه، از تبدیل شدن این منطقه به عاملی برای سرمایه گذاری و درآمدزایی شاهزادگان خبر دادند.

گواه این مدعا مطالب مجتهد فردی که همواره اسرار پنهانی آل سعود را فاش می کند است.مجتهد چند هفته پیش فاش کرده بود که “محمد بن سلمان” — پسر پادشاه و جانشین ولیعهد— می کوشد شرکت بن لادن(همان شرکتی که فعلا ممنوع الفعالیت شده اند) را کنار بزند و امور تمامی طرح های توسعه حرمین شریفین در مکه و مدینه منوره را به دست گیرد.

حادثه دلخراش دیگری که امروز در عید قربان رخ داد بیش از قبل عدم کفایت آل سعود را نمایان ساخت.در این حادثه که تاکنون بیش از صدها نفر جان باخته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند هنگامی رخ داد که زائران برای انجام مناسک رجم جمرات در حال حرکت بودند که به ناگاه در دو خیابانی که از سوی سعودی ها برای عبور آنها کشیده شده است با یکدیگر تلاقی کردند و به علت ازدحام شمار زیادی جان باختند و شماری دیگر زخمی شدند.

 

کشته شدن بیش از ۱۰۰ حاجی و صدها مجروح در منا

 

حرم مکی حرم امن الهی است ومحل تردد میلیون ها نفر از حجاج خانه خداست که باید بدون هرگونه ترس و نگرانی به ادای مناسک شان بپردازند. اگر عربستان، چنین کاری نکند، باید اداره امور حج را به کشورهای اسلامی واگذار کند تا امور حج و حرمین شریفین تحت نظر سازمان همکاری اسلامی و به دور از منافع شخصی شاهزاده های جاه طلب و مال دوست اداره شود.

سعودی ها همانطور که در موضوعات دیگر مانند کودک کُشی از اربابان صهیونیست خود تبعیت می کنند در زمینه حج نیز مانند صهیونیستها عمل می کنند زیرا آنها مانع از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی می شوند و سعودی ها مانع از ورود حاجیان کشورهای مغایر با سیاست های خود به حرم امن الهی می شوند. موضوع حج یک بحث بین‌المللی است و باید از طریق اجماع بین کشورهای اسلامی مطرح و رسیدگی شود.

سعودی ها از فضای حج برای تحکیم پایه های خود در جهان اسلام سوء استفاده می کنند در حالی که در عمل اقدامی انجام نمی دهند. عربستان با وجود تمام بهره برداری‌ها و سو‌ء استفاده‌هایش از مراسم حج عملا نشان داده که به هیچ وجه توان مدیریت این مراسم مهم را که نماد وحدت اسلامی و گردهمایی بزرگ انسانی است، را ندارد و این درحالی است که هرساله در اقصی نقاط جهان مراسم‌هایی در این حجم برگزار می‌شود.

وقت آن فرا رسیده است که سازمان های حقوق بشری و اسلامی کنترل امور حج را از دست آل سعود بگیرند تا امنیت به مراسم حج باز گردد.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن