بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 23306
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 28 آبان 94 6:34 ب.ظ

براساس آمارهای ثبت و احوال؛

ثبت یک طلاق به ازای ۵ ازدواج در استان بوشهر/ بالاترین جدایی در سال اول زندگی

ثلاث- به تازگی اداره کل ثبت و احوال بوشهر آمار وقایع حیاتی استان طی ۷ ماهه سالجاری را منتشر کرده است که رویدادهای مرتبط با طلاق در آن حایز اهمیت است.

بالاترین میزان طلاق در استان بوشهر مربوط به آن دسته زوج هایی می باشد که هنوز یک سال از پیوند زناشویی شان نگذشته است.

به گزارش ثلاث و به نقل از خلیج فارس به تازگی اداره کل ثبت و احوال بوشهر آمار وقایع حیاتی استان طی ۷ ماهه سالجاری را منتشر کرده است که رویدادهای مرتبط با طلاق در آن حایز اهمیت است.

برپایه همین گزارش، طی مدت یاد شده، هزار و ۱۲۵ طلاق در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد نشان می دهد.

همچنین، بیشترین طلاق های بوشهر با ۱۸ درصد شامل گروهی می شود که هنوز به سالگرد ازدواج شان نرسیده اند، طوری که ۱۸۵ مورد از جدایی های زوجین را طی این مدت شامل می شود.

جالب آنکه آمار طلاق های سال اول در بوشهر ۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری می باشد، مستند به این اظهارنظر معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که چندی قبل از استعفایش گفته بود: حدود ۱۵ درصد طلاق‌ های کشور عمدتا در سال اول ازدواج رخ می‌ دهد.

این گزارش می افزاید: پس از ازدواج اولی ها، بیشترین درصد طلاق های استان مربوط به ازدواج هایی کمتر از ۲ سال است که ۱۳ درصد را در بر می گیرد.

یک طلاق به ازای ۵ ازدواج

همچنین مروری بر آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت و احوال نشان می دهد طی هفت ماهه سالجاری ۵ هزار و ۳۱۹ ازدواج در استان ثبت شده است.

همچنین طی این مدت هزار و ۱۲۵ مورد طلاق رخ داده که نشان می دهد به ازای ۵ ازدواج، یک طلاق (۴٫۷۵ درصد) ثبت می شود.

بیشترین آمار ثبت طلاق مربوط به دشتستان (۴۲۴ مورد)، بوشهر (۳۸۰ مورد) و کنگان (۱۵۲ مورد) است. همچنین شهرستان های گناوه و عسلویه به دلیل نبود دفتر ثبت طلاق، آماری در این خصوص نداشته اند.

همچنین میانگین سنی طرفین در زمان طلاق برای مردان ۳۳ سال و زنان ۲۸ سال بوده است.

افزایش طلاق چرا؟

کارشناسان، افزایش طلاق را به عوامل مختلفی مرتبط می‌دانند. بیکاری و فقر، اعتیاد، عدم شباهت فرهنگی، دخالت اطرافیان، مشکلات جنسی و… همگی باعث شده تا گستره طلاق هر روز از نظر سنی و آماری افزایش داشته باشد.

سعید معیدفر جامعه‌ شناس می گوید: آنچه مسلم است، وضعیت جامعه از نظر اقتصادی در کنار آستانه تحمل پایین زوجین نسبت به ناهمواری های زندگی می تواند اصلی ترین دلیل کوتاه بودن زندگی مشترک دانست؛ طوری که منجر به مشاجرات خانوادگی و عدم تفاهم‌ها شده و زندگی زوجین را به جدایی می کشاند.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس نیز عوامل طلاق در دوران عقد یا سال نخست زندگی را نداشتن شغل مناسب، مسکن، تورم و گرانی در کشور  دانست و افزود: وقتی که جوانی با داشتن حقوق ۶۰۰ هزار تومان ازدواج می کند و باید ۴۰۰، ۵۰۰ هزارتومان پول کرایه خانه بدهد سرخورده می شود.

وی ادامه داد: همچنین اکثر طلاق هایی که در دوران عقد و سال اول رخ می دهد به دلیل این است که جوان ها از یکدیگر شناخت کمی دارند و درک واقعی از زندگی ندارند و فرد آنگونه که در رویاهایشان بوده است، تفاوت دارد.

این جامعه شناس مسایل اقتصادی را نیز در افزایش طلاق مهم دانست و گفت: مسائل اجتماعی و مشکلات جنسی بر افزایش طلاق تاثیراتی دارند اما مسائل اقتصادی به ویژه طی سال های اخیر یکی از مهم ترین عوامل افزایش طلاق به خصوص در دوره عقد و سال های اول زندگی محسوب می شود که باید تدبیر ویژه ای برای آن اندیشیده شود.

برچسب ها: , ,

نظرات

  1. علیرضا says:

    ایول گزارش خوبی بود

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن