بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2332
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 3 مرداد 93 12:23 ب.ظ

عبدالمجید اورا

غزه بزرگ ترین زندان بدون سقف دنیا

ثلاث – عبدالمجید اورا : این کتاب توسط “فرانک بارات” یکی از فعالان صلح جهانی جمع بندی شده است ، او در لندن، زندگی میکند، هماهنگ کننده دادگاه بین المللی راسل پیرامون قضیه فلسطین بوده ، و عضویت مجموعه ی فراخوان همراهان فلسطین را به عهده داشته و با کمیته ی “مخالفت با پروژه ویران […]

ثلاث – عبدالمجید اورا : این کتاب توسط “فرانک بارات” یکی از فعالان صلح جهانی جمع بندی شده است ، او در لندن، زندگی میکند، هماهنگ کننده دادگاه بین المللی راسل پیرامون قضیه فلسطین بوده ، و عضویت مجموعه ی فراخوان همراهان فلسطین را به عهده داشته و با کمیته ی “مخالفت با پروژه ویران سازی خانه ی فلسطینیان “تخریب خانه” همکاری میکند ،

این کتاب درقالب (۲۴۰ صفحه ی، درقطع متوسط) چاپ گردیده است

مؤلف، با استفاده از مصاحبه ها ومقالات نوآم چومسکی وایلان پاپی،

دو نفر ی که بیشترین نظریات پژوهشی خود را درسطح بین الملل درخصوص درگیری ها ی موجود میان فلسطین و ـ إسرائیل بصورت گسترده ای مطرح کرده اند،

“چومسکی” از مهمترین نقّادان آمریکائی در رابطه با سیاست واشنگتن در خاور میانه است تا جائیکه

نشریه ی نیویورک تایمز أمریکا این نو ع نقد را به عنوان افشای ” تاریکی ها” و یک فرایند روبه گسترش در جهان توصیف میکند.

“ایلان پاپی” ، از مؤرخین جدید إسرائیلی ،بوده که کتاب “ نسل کشی فلسطین” پاکسازی قومی مردم فلسطین ، را نوشته و اکنون بعنوان أستاد تاریخ در دانشگاه إکستر انگلیس به تدریس اشتغال دارد.

بیشتر مباحث این کتاب به قبل از حمله ی وحشیانه إسرائیل به “کاروان آزادی(شکست حصارغزه) ” مربوط میشود ،

او به علل و انگیزه اصلی حملات إسرائیل به غزه پرداخته و از حوزه ی دیدگاه تاریخی و سیاسی این قضیه را مورد مطالعه وبررسی قرار داده است.

اما “چومسکی” به تائید و تاکید بر مواضع خود پیرامون فلسطین که بارها آنرا از ۴ دهه قبل به این سو تکرار کرده می پردازد.

او از چگونگی همگامی و همکاری دولت های متعدد أمریکا درطول این مدت طولانی در تائید و حمایت همه جانبه از إسرائیل پرده برداشته  و همچنین از نحوه حمایت مسئولین واشنگتن از إسرائیل درمحافل بین المللی ، و بکارگیری “حق وتو ” در شورای امنیت سخن گفته و در ادامه میگوید: و در این حالت است که معضلات فلسطینی ها بر رفع آن پیشی گرفته است ( مشکلات فلسطین همچنان بقوت خود باقی است).

این تلاش ها برای حل موضوع فلسطین وقت و سرمایه مادی زیادی، را هزینه کرده؛ …؟

ولی با وجود اینکه راه حل بسیار روشن است و “خودش” خود را معرفی کرده ونشان میدهد  و اغلب کشورهای بزرگ آنرا پذیرفته اند ولی همچنان مشکلات فلسطینی ها لاینحل باقی مانده است.

“راه حل ساده ی عقب نشینی إسرائیل از مناطق اشغالی سال ۱۹۶۷ و إیجاد کشور فلسطین در کناره غربی رود اردن و باریکه ی غزه ، با کمی تعدیل در مرزها هم می توانست این قضیه را حل کند؟

و با اینکه ایالات متحده و إسرائیل علنا برآن اعتراضی نمی کردند!. اما علیر غم این ظاهر سازی ، دولت های متوالی إسرائیل ، با حمایت واشنگتن ، همین راه حل پیش  پا افتاده را هم با فتنه افروزی و ایجاد بحران عقیم کردند، و مرتب در ایجاد آن کارشکنی کردند.

بنابراین با در نظر گرفتن و درک همین سبک و روش آنها؛ به اهداف تل آویو و واشنگتن در حمله به کاروان آزادی و حملات متعدد به غزه و… پی می بریم.

چرا إسرائیل که از نوار غزه بقولا” عقب نشینی کرده ، هنوز هم بدنبال سیطره ی کامل أمنیتی برآن است ؟ تا جائیکه “غزه” تبدیل به بزرگترین زندان بدون سقف در جهان شده است ، و تبدیل به جائی گردیده است که قابل زندگی و سکونت نیست، .

با تشدید استمرار حصار(محاصره ) ، و منع ورود مواد مورد نیاز و مصالح ساختمانی به غزه از جریان زندگی عادی آنها جلوگیری می کند، و آزادی رفت و آمد آنها را محدود کرده و فلسطینی ها را در کانکس های بسته و بدور ار امکانات زندانی کرده اند، …

هدف از این اقدامات ترساندن ، مجازات کردن و ذلیل کردن فلسطینی هاست .

أما “إیلان بابی” با ارائه تحلیلی از ائتلاف أمریکا – إسرائیل ، علیه مردم فلسطین و اعراب ؛ آنرا از هر“منطق سلیم، ومنافع مشترک بین کشورها ” و انسانها به دور دانسته…، و وقوع این قضیه و ادامه یافتن اشغال گری اسرائیل را بشکل خاص مربوط به سوء استفاده و بهره برداری نادرست از” إنجیل” در مواضع أمریکا و إسرائیل در مقابل فلسطینی ها می داند؟، …

وی در نهایت از تولدی جدید در »بروز جنبش همه جانبه ی مردمی در فلسطین« خبر می دهد.

 

برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن