بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 23973
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 30 آذر 94 10:13 ب.ظ

بلوغ سیاسی در مقابل بُلُف انتخاباتی؟

ثلاث – عبدالمجید اورا: نحوه ی مشارکت در انتخابات مجلس و انتخاب نماینده؛ منعکس کننده نوع مطالبه گری،سطح درک نخبگان و آحاد جامعه ما در بازیابی حقوق و خواسته های ماست .

در منابع غنی آموزه های دینی عهدنامه ی مالک اشتر آمده است که امام علی (ع) علیه السلام در واقع اوج بلوغ زمامداری و حکمرانی امور مردم و مملکت را درقالب فرمانی به مالک اشتر به همگان یادآوری می فرمایند: ای مالک آگاه باش… خواص و نزدیکان کسانی هستند که به هنگام فراخی و آسایش بر دوش والی باری گران‌اند و چون حادثه‌ای پیش آید کمتر از هر کس به یاریش برخیزند و خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود. اینان همه چیز را به اصرار از والی می‌طلبند و اگر عطایی یابند، کمتر از همه سپاس می‌گویند و اگر به آنان ندهند، دیرتر از دیگران پوزش می‌پذیرند. در برابر سختیهای روزگار، شکیبائیشان بس اندک است. اما ستون دین و انبوهی هیبت مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، … پس، باید توجه تو به آنان بیشتر و میل تو به ایشان افزونتر… و در صلاح امور شان و آبادانی  “شهرشان” کوشاترباش…
پس باید آنگونه عمل کنی، که  پس  از پایان زمامداری ات، قضاوت  و ارزیابی مردم  از تو آنچنان باشد که تو در روز بازپسین از خدای بزرگ انتظار داری با تو روبرو شود.

یکی از مزایای عرصه ی  انتخابات اینست که برخی از امور پیچیده،مسکوت مانده و منجمد شده معنوی و مادی تا قبل از کوران انتخابات آزاد و رها شده و به میدان می آیند و باب تفکر و صرف زمان انرژی و تحرک میدانی آشکارتر از پیش می شود .

برای کسی که واجد شرایط و صلاحیت لازم با توانمندی عمومی است حضور دراین عرصه تنها یک حق نیست بلکه یک مسئولیت است و چه بسیار پیش می آید که نقد عملکرد برخی نمایندگان در دوره هائی با عناوینی چون ناکارآمدی، کارکرد ضعیف و کارنامه ی بانمره ی پائین و روش های پیگیری ناموفق و یا… در  میان لایه های مختلفی از جامعه مطرح شده است و در مقابل از نمایندگانی دیگر، برخودار  از سواد فرهنگ سیاسی بادیدگاهی فرا زمانی و فهرست برنامه های متمایز عملی، روابط عمومی قوی ، قدرت بالای گمانه زنی و چانه زنی و کارنامه ی درخشان یاد شده است که نشان رشد و بلوغ سیاسی و قدرت ارزیابی عامه است.
وقتی از بلوغ سیاسی حرف می زنیم یعنی ضمن اینکه ما می توانیم یک منتخت اصلح و برتر را برگزنیم منتخبی که می تواند با چالش های اصلی این حوزه انتخابیه روبرو شود و با برنامه های خود مشکلات را مرتفع نماید  همین منظور ماست.
بنظر می رسد حداقل ۷ چالش اصلی از حوزه جنوبی خواسته یا ناخواسته در دوره چهارساله نمایندگی مجلس دهم قراردارد:

۱- چگونگی سهم و بهره برداری مردم حوزه انتخابیه از منافع سرریز و فرصت های موجود در حوزه انرژی پارس جنوبی،پالایشگاه ولیعصر جم  و احتمالاً پارس شمالی در ابعاد مختلف اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی

۲-  ارتقاء زیر ساخت ها – خدمات و سرویس دهی تجارت (منطقه آزاد تجاری) و صیادی در پایانه های ساحلی و تاسیسات و موسسات خدماتی، رفاهی، فرهنگی متنوع مرتبط  عمومی ودولتی

۳- ترسیم طرح جامع چشم انداز ده ساله توسعه منطقه با تکیه بر برنامه ششم توسعه  کشور

۴- حفاظت از ماهیت و فرهنگ بومی منطقه در چهارچوب سامانه ها و سازکار تعریف شده

۵-چگونگی رفع معضلات زیست محیطی و آلودگیهای منابع در پیوست صنعتی شدن منطقه

۶- مطالبه ی بخشی ازمدیریت منطقه ی حوزه انرژی و واگذاری به مدیران بومی

۷-تغییر نوع نگاه مرکز نشینان به ویژه در پایتخت به مطالبات مردم این منطقه…
نحوه ی مشارکت در انتخابات مجلس و انتخاب نماینده؛ منعکس کننده نوع مطالبه گری،سطح درک نخبگان و آحاد جامعه ما در بازیابی حقوق و خواسته های ماست .
و درمورد بلف و ظاهرسازی پیش از “انتخاب” شاید این مثال تاریخی تاحدی کافی باشد که مثال برای تبیین موضوع است و نه قیاس: عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه اموی (بنی امیه) او را “حمامه المسجد” یعنی کبوتر مسجد می گفتند چون دائم در مسجد الحرام بسر می برد و قرآن می خواند. می گویند: روزی که به این آیه  از سوره کهف ( قال هذا فراق بینی و بینک سأنبئک بتأویل ما لم تستطع علیه صبرا ( ۷۸ )( گفت : اکنون زمان جدایی میان من و توست و تو را از راز آن کارها که ، تحملشان را نداشتی آگاه می کنم ) :از قران کریم رسیده بود به محض رسیدن خبر انتخابش را به خلیفه گری دریافت همانجا قران را بست و از همان وقت همه ارزش و آرمانها و اصول اسلامی را پایمال کرد .
ولی در وضعیت فعلی منطق حاضر ما معرف اهمیت توقعات و تکوین رشد سیاسی و میزان تعهد و اصرار با انتخاب آگاهانه برای تحقق اهداف عامه است و این هوشمندی جمعی نخبگان است که می تواند” فضای غالباً تخریب و اکثریت خاموش ” را به  ترسیم مفهوم زیبای مشارکت سیاسی برای “سرنوشتی خود رقم زده” در منطقه  آماده کند.که طبعاً در مطالعه ی دقیق و علمی، نیازها، ضرورت ها و اهداف منطقه نهفته است و نه رسیدن به یک کرسی چهارساله در مجلس با  محض ادعا و طرح ظاهر سازی و شعار صرف؟

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. سکینه الماسی says:

    مدیر مسئول محترم سایت خبری ثلاث
    با سلام و ادب و سپاس از بذل توجه شما در انعکاس مطالب و نوشته های اینجانب ، باستحضار میرساند به یاری خدا بر آنم تا فردا جهت ثبت نام دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ، اقدام نمایم و قبل از آن با مدد از انفاس سحر خیزی خوبان عالم و قدردانی از ره یافتگان کوی وصل ومنادیان حق و حقیقت ، با حضور در گلزار مطهر شهدای شهر کنگان و تبرک و تیمم ، گام در عرصه ی خدمتی دیگر بگذارم و خرسند می شوم در این مسیر همراهی تان را داشته باشم .

  2. ساحل says:

    از نویسنده محترم سوالی دارم ک چگونه وقتی نخبگان در انزوا و خاموشیه تحمیلی بسر میبرند. .. از آنها انتظار میرود ک مشعلی باشند برای دیگران
    ….

    • عبدالمجید اورا says:

      سلام وارادت.
      درکشورمان محدویتی برای بروز قابلیت های انسانی متعارف وهدفمند درچهاچوب قانون و منافع ملی وجود ندارد(همینگونه که براحتی نظرتان را درقالب سئوال مطرح فرمودید). البته افراد مستعدی سرشار از توانمندی می توانند سر از باندهای تبه کار درمی آورند، یا گروهی بخاطر پژوهش های علمی بوسیله ی موسیا وسیا ترورشوند مثل دانشمندان هسته ی… یا گروهی از افراد توانمند در دولتی تحت عناوین مختلف در قالب پروسه ی اعلال حذف کنار گذاشته شوند.یا درمسائل دفاعی تنها بشمار آیند وقتی داعش به ۴۰ کلیومتری مرز ایران نزدیک شد نخبه ی نظامی مثل سردار سلیمانی تاکتیک های نظامی را روکرد… درحالیکه خیلی از این آدمای بظاهر نخبه که “من” و”من” می کردند فقط گوششان به شبکه ی گ من وتو” بدهکار بود. … به هر حال شاید کتاب غربی “دانشمندان جاسوس ” را دیده باشید.یا از رتبه وتعداد مراکز پژوهشی ایران در خاور میانه اطلاع داشته باشید براساس تعدادموجودی مراکز پژوهشی» در خاورمیانه مصر با (۵۷) مرکز- اسرائیل (۵۶)- عراق (۴۲) – اردن (۴۰) – إیران (۳۴) بترتیب رتبه های اول تا پنجم را دراختیار دارند…. در پژوهش وکار علمی در همه عرصه ها باز باز است… اما بالاخره ممکن است آزادی باقید قانون در همه یکسان نباشد . در غرب وآمریکا نوشتن کتاب در باره هلوکاست وترانسفر یهود به سرزمین های اشغالی(چند مورد) یا افشای اطلاعات امنیتی مثل اسنودن (موارد مشابه) تحت پیگیرد قانونی همان کشور قرار گرفته است. هیچ جای جهان آزادی فرا قانونی نداریم چون درغیراینصورت ، حقوق دیگران پایمال می شود وامنیت همه سلب خواهد شدو….
      با تقدیم احترام وتشکر بی پایان حضور سرور ارجمند

  3. حسین پاپری says:

    مطلب جالبی بود خصوصا ۷ چالش ذکر شده. انتخاب فردی متناسب با شرایط سرزمینی و مسلط بر حوزه ی انرژی که مزیت منطقه ی ماست، یهترین انتخاب است.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن