بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 24125
تعداد نظرات:۷ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 5 دی 94 9:21 ق.ظ

طناب و طناب کشی

ثلاث – بسام کریمی : این طناب و طناب کشی از قدیم بوده که بوده در میدان بین ده بالا و ده پایین برگزار و طبق اسناد و شواهد برای امر مهمی انجام می شده و از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نکته آن که برای تعیین کدخدای ده بالا و ده پایین از همین طناب و طناب کشی استفاده می کردند.

  • بسام کریمی

… بله عرض می کردم که این طناب کشی مانند خود ده، تاریخچه ای بس طولانی دارد و البته بحث سر خود ده زیاد است و اصلا کسی نمی داند دقیقا چه کسی و یا چه کسانی ده را ساخته اند و حتی این مورد نیز ذکر نشده که چه موقع و در چه تاریخی این ده، به ده بالا و پایین تبدیل شده است.
این طناب و طناب کشی از قدیم بوده که بوده در میدان بین ده بالا و ده پایین برگزار و طبق اسناد و شواهد برای امر مهمی انجام می شده و از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نکته آن که برای تعیین کدخدای ده بالا و ده پایین از همین طناب و طناب کشی استفاده می کردند. چون بالایی ها و پایینی ها هرکدام دوست داشتند که یک نفر از خودشان به کدخدایی برسد، پس مقرر شد که هر دهی که برنده این طناب کشی گردید؛ کدخدای مورد تایید خود را برای مدت معینی تعیین نماید. البته سوتفاهم نشود که احیانا این طناب کشی صرفا جهت تعیین کدخدا برپا می شده…نه اصلا…بلکه خود این مسابقه و زورآزمایی از قدیم الایام وجود داشته و اصلا بین مردم به عنوان نماد پهلوان و پهلوانی شناخته می شده…
پهلوانان منطقه درواقع کسانی بودند که در این طناب و طناب کشی به رویارویی هم رفته و کسب افتخار می نمودند و این رسم بگونه ای در این منطقه جا افتاده بوده که کودکان از همان ابتدا تمرین طناب کشی می کردند و می کنند. البته تمامی این ها بعد از حمله ای که از طرف ده نامجهولی انجام شد، گمان می رفت که از بین برود اما پس از آن حمله و حکمفرما شدن حکومت جدید بر ده بالا و پایین و تعیین شدن کدخدا و یا بهتر بگویم پادشاه جدید نه تنها این طناب و طناب کشی از بین نرفت؛ بلکه از اهمیت بیشتری نیز برخوردار شد و پادشاه علاقه ی شدیدی به آن پیدا کرده و دستور به ادامه هرچه پررنگ تر و پرشور تر آن داد. بعد ها ناخواسته و بصورت خیلی خیلی طبیعی رقابت ها سمت و سویی بارزتر پیدا کرده و این رقابت ها جهت دست یافتن به مقامات حکومتی و دربار، بین ده بالا و پایین بیشتر و حساس تر گردید. اصلا طی توافقی که بین ده بالایی و پایینی صورت گرفت؛ هر دهی که مسابقه ی بیشتری را می برد، در دربار حکومتی پست و مقام های بیشتری را می توانست از آنِ خود کند و همینطور هم شد.
و این شد که طناب و طناب کشی سیر متفاوتی را طی کرده و تاثیر بسزایی بر زندگی مردم نهاد تا آنجا که کارخانه ی بافندگی طناب احداث گردید و از این بگذریم که اداره ی استخدام طناب کشان بوجود آمد. آوازه ی این طناب و طناب کشی چنان در سایر مناطق دیگر پیچیده بود که دسته دسته مردم چه جهت تماشا و چه جهت شرکت در این رقابت حساس و یا حتی گفته می شود جهت گرفتن حق اسپانسری به این منطقه می آمدند و رفته رفته در ده بالا یا ده پایین ساکن می شدند. حتی کسانی در این بین به تجارت پرداخته و خلاصه آنکه با مهاجرت خیلی از مردم از مناطق مختلف، جمعیت ده افزایش یافته و ده ما…. به شهر تبدیل شد. اما همچنان بالا شهری ها و پایین شهری ها برای بدست آوردن امتیازات هرچه بیشتر از هیچ تلاشی مضایقه نمی کردند. با گذشت زمان، بین بالاشهر و پایین شهر ورزشگاهی مجهز برای برپایی این مسابقه و رقابت مهم ساخته شد و درآمدی که از آن بدست می آمد همگی صرف گسترش طناب و طناب کشی گردید. این پیشرفت سبب شد تا در ابتدا مدارسی آموزشی و نهایتا باشگاه هایی رسمی در سطح شهر بوجود بیاید تا قهرمان مسابقات باشگاهی در هر کدام از بالاشهر و پایین شهر بتواند در مسابقه اصلی شرکت نماید و بدین گونه تقسیم وظایف و پست و مقام های مربوطه خیلی دقیق و حساب شده و بدون هیچ شک و شبهه ای و در یک رقابت کاملا شفاف و مردانه انجام می گردید. در ضمن جهت تامین و پرداخت هزینه ها و دستمزد های طناب کشان، صندوق حمایت از طناب کشان، آن هم با حمایت مردم مشتاق بوجود آمد و در این بین شاهد کش مکش های جذابی بین روزنامه ها بودیم که سخت درگیر بودند و این درگیری ها به ویژه بین روزنامه های بالاشهر و پایین شهر جلوه ای دیگر داشت که همین امر سبب افزایش فرهنگ روزنامه خوانی و سرانجام افزایش سرانه مطالعه در شهر شده بود که بعضی ها این مورد را از جمله خدمات علم طناب کشی می دانند.
خود این مطلب هرگز نباید فراموش شود که اساس تغییر و تحولات این طناب و طناب کشی سیری صعودی داشته و زندگی شهری و اجتماعی و فرهنگی مردم را متحول ساخته تا جایی که گفته می شود ظهور تلویزیون و رادیو و خیلی چیز های دیگر بخاطر پوشش هرچه بیشتر این طناب و طناب کشی بود و شاید به همین خاطر است که بعد ها علمی به نام علم طناب و طناب کشی بوجود آمد و در دانشگاه ها تدریس شد… البته این نظریه که تمامی علوم بر اساس این علم و یا برای گسترش این علم بوجود آمده اند؛ در دست تحقیق می باشد.
اما این روز ها دیگر درگیری ها و رقابت ها و کش مکش ها تنها بین روزنامه ها محدود نمی شود بلکه امروزه شبکه های ماهواره ای زیادی وجود دارند که آنها علاوه بر ترویج، به بحث و مجادله با یکدیگر می پردازند و هرکدام مسابقه ای که به نظر خودشان مهم است را به صورت زنده پخش می کنند. اما به نظر من در این زمینه مهمترین و جامع ترین اطلاعات را می توان در اینترنت جستجو و دریافت نمود؛ چون علاوه برگستردگی زیادی که دارد؛ اعلام شده که اصلا خالق اینترنت صرفا جهت پیشرفت این علم، یعنی علم طناب و طناب کشی دست به خلق آن زده و این جای تامل دارد… و در کل علاوه بر علم و صنعت، طناب و طناب کشی بر فرهنگ و روابط اجتماعی افراد نیز تاثیری شگرف داشته و ما همگی مدیون آن هستیم و خواهیم بود.
اما امروز که همگی در اینجا جمع شده ایم…می خواهیم بررسی کنیم که آیا در آینده ای نه چندان دور، موجودات غیرزمینی حاضر به پذیرای این علم یعنی علم طناب و طناب کشی هستند یا نه؟

نظرات

  1. ... says:

    عالی و پر محتوا

  2. Mona says:

    ?????banal bod
    Mamnon

  3. ناشناس says:

    مطلب جالبی بود..??????

  4. حمید says:

    جالب بود

  5. سعید says:

    جالب و عجیب بود. تا اخرش منتظر تغییر مسیر و رو شدن اصل موضوع بودیم . اما با همان طناب کشی خاتمه یافت. این نوع پایان متفاوت و جالب بود

  6. Dr.R says:

    مطلبی بسیار تامل برانگیز بود
    اما با اندکی تامل می توان پی برد موجودات فرا زمینی اگر خواهان پیشرفت و ترقی باشند بدون شک از این علم پرمحتوا و مفید طناب و طناب کشی استقبال خواهند کرد من خود به عنوان عضوی از جامعه ی فرا زمینیان این نوید را می دهم که به نو به ی خود تلاشم را می کنم تا فرا زمینیان را با این علم اشنا کنم تا بدین گونه نقش پزشکان را در تضمین سلامتیه طناب کشان مصدوم نشان دهم

  7. ali says:

    عالیه ه ه دوست خوب

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن