بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2619
تعداد نظرات:۲۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 7 مرداد 93 8:41 ب.ظ

در نشست گروه مردمی با اعضای شورای شهر/

آلودگی هوا به شورای شهر کنگان رسید/انتقاد و راهکار اعضا در خصوص آلودگی‌ها

اختصاصی ثلاث – اعضای شورای شهر کنگان در جلسه با این گروه مردمی نسبت به وضعیت آلودگی های اخیر تاسیسات صنعتی واکنش داشته و انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

ثلاث –در نشست گروهی از دلسوزان کنگانی با اعضای شورای شهر مباحث و چالش های پیش رو بررسی و مورد واکاوی قرار گرفت و اعضای شورای شهر کنگان نیز در جلسه خود با این گروه مردمی نسبت به وضعیت آلودگی های اخیر تاسیسات صنعتی واکنش داشتند و برخی انتقاد و برخی نیز پیشنهاداتی ارائه کردند که در ادامه می خوانید.

کوتاهی در رعایت قانون از سوی مجریان قانون

عضو شورای اسلامی شهر کنگان با بیان اینکه در اصل۵۰ قانون اساسی ایران حفاظت از محیط زیست ، وظیفه عمومی تلقی می گردد ، گفت: هر نوع فعالیت اقتصادی صنعتی اجتماعی وحتی فرهنگی که با آلودگی محیط زیست یا تخریب آن توام وملازمه پیدا کند ،ممنوع است.
نادر احمدی اظهار داشت : وقتی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل ۵۰ را مطرح میکند نشان دهنده توجه واهمیت دادن به حیات انسان وطبیعت است، اما متاسفانه از جانب مدیریت ومجریان قانون کوتاهی در رعایت قوانین صورت می پذیرد.

وی گفت: بدلیل تاثیرات آلایندگی بر محیط فیزیکی، طبیعی، اجتماعی، فرهنگی وطرحهای توسعه، شورای عالی حفاظت محیط زیست قوانین ذیل را پایه ریزی کرده است :
۱-همه طرحها وپروژه های بزرگ تولیدی خدماتی وصنعتی واقتصادی باید براساس الگوهای مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی زیست محیطی قرار بگیرد.
۲-انجام هرگونه فعالیت صنعتی معدنی باید بادر نظر گرفتن اهداف توسعه پایدار در چارچوب وضوابط واستانداردهای زیست محیطی باشد
۳-بهره برداری از منابع کشور باید بر اساس توان بالقوه محیط زیست وظرفیت قابل تحمل محیط صورت بگیرد.
وی افزود: قوانین مصوب شورالی عالی حفاظت محیط زیست نشان دهنده مدافع وحامی بودن قانون از حیات و طبیعت می باشد بنابراین از حق وحقوق شهروندان است که حقوق خود را مطالبه نمایند.

برنامه بهداشت و درمان در این زمینه باید تبیین شود

این عضو شورای اسلامی شهر گفت: با توجه به پیگیری ها ،برنامه ها وراهکارهای دوستان در انجمن حمایت از محیط زیست در سطح استان وکشور نیاز به تشکیل نشست ها وجلسات با آموزش وپرورش، بهداشت ودرمان ، شورا وشهرداری، ورزش وجوانان ،فرهنگ وارشاد برای تبادل نظر درخصوص آموزش وفرهنگ سازی برای پیشگیری و احتیاطات لازم برای مقابله با آلایندگی های  زیست محیطی این امر مهم شمرده می شود.
نادر احمدی گفت: مثلا تاثیرات فعالیت بدنی بر سلامتی در این محیط ها از طریق اداره ورزش وجوانان، تاثیر تغذیه بر سلامتی در این محیط ها، تاثیر آموزش وفرهنگ سازی از طریق آموزش وپرورش برای مقابله با این آسیب ها، تاثیر وتوجه به برگزاری نمایشگاه عکس وتاتر اداره فرهنگ وارشادبرای توجیه ومعرفی آسیب های زیست محیطی و همچنین کارهای لازم که شورا وشهرداری برای فضاهای سبز وفضاهای تفریحی که تامین کننده یا کاهش دهنده آسیب های زیست محیطی است از این موارد برشمرده می شوند.
وی افزود: باید دید که  بهداشت ودرمان برای آموزش وتفسیر موارد لازم برای مقابله با این گونه آسیبها چه وظایفی دارد و بالاخره همه ارگانهای بالا میتوانند با همفکری وهم اندیشی وتامین تسهیلات لازم کمک شایانی به اطلاع رسانی در ارتباط با آلایندگی ها وموجب تامین سلامتی شهروندان شوند.

مهندس مرتضی منصوری در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر کنگان با فعالان محیط زیست ضمن تقدیر و تشکر از این عزیزان به علت تلاش و کوشش در جهت حفاظت از محیط زیست ، انتخاب چنین ماموریت خطیری را مایه افتخار دانسته و عنوان کرد: حفظ محیط زیست تلاش در جهت حفاظت از حیات ، حفظ سرمایه های نسل های آینده و حرکت به سوی توسعه پایدار می باشد.
وی  در ادامه حفاظت از محیط زیست و تامین محیطی مناسب و عاری از هر گونه آلودگی برای زندگی شهروندان را یکی از دغدغه های اصلی شورای اسلامی شهر کنگان و بخصوص وظیفه اصلی خودش به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت ،ایمنی و محیط زیست شورا دانسته و تاکید کرد: مسئله آلودگی و پیامدهای ناشی از صنعتی شدن شهرستان به مراتب در دستور کار شورا بوده و جلسات متعددی به این موضوع اختصاص داده شده است.

آلودگی فقط آلودگی هوا نیست

رئیس کمیسیون بهداشت، ایمنی و محیط زیست شورای اسلامی شهر کنگان ضمن اشاره به پیامدها و آلودگی های ناشی از استقرار صنایع عظیم نفت و گاز همجوار با شهر کنگان به تعریفی ازمحیط زیست اشاره نموده و عنوان کرد: این آلودگی ها شامل آلودگی آب ، آلودگی خاک ، آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، از بین رفتن جنگل ها و مراتع و پوشش گیاهی ، آلوده کردن دریا و به خطر انداختن حیات آبزیان، تخریب سواحل ، وجود ترافیک و آلودگی ناشی از آن ، کافی نبودن ظرفیت های بهداشتی و درمانی ، متاثر شدن فرهنگ و امنیت شهر، آلودگی های زیبا شناختی و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود.

وی خطاب به فعالان محیط زیست یادآور شد:  نبایستی صرفا توجه خود را تنها به موضوع آلودگی هوا به علت قابل مشاهده و قابل لمس بودن آن پرداخت و سایر پیامدها و تاثیرات صنایع نیز می بایست در نظر گرفته شده و از آنها استفاده ابزاری نمود.

وی تاکید کرد:علاوه بر پیامدهای ذکر شده استقرار صنایع می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای بر وضعیت سلامت روان مردم نیز داشته باشد.
در ادامه نایب رئیس شورای اسلامی شهر کنگان ضمن اشاره به مقاومت های مسئولین دولتی و وزارتخانه های مربوطه در عدم پذیرش انتشار آلودگی ناشی از صنایع و فعالیت های صورت گرفته در منطقه تاکید کرد: نسبت به موضوع آلودگی که حق بجا و مسلم مردم شریف کنگان می باشد بایستی حساس باشیم و با دلایل و توضیحات تخصصی و مستند که نیاز ما را به استفاده از مشاوره های متخصصان و صاحبنظران فعال در عرصه محیط زیست ایجاب می کند می بایست نسبت به گرفتن این حق مهم و متقاعد کردن مسئولین امر اقدام نموده و برای رسیدن به این هدف مهم نبایستی احساسی برخورد نمائیم.

برگزاری همایش منطقه ای و تخصصی محیط زیست در آینده

رئیس کمیسیون بهداشت ، ایمنی و محیط زیست شورای اسلامی شهر کنگان ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته پیشنهاد مهمی در خصوص چگونگی اقدام در جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست و گرفتن حق و حقوق مردم شریف شهرستان کنگان از طرف اینجانب به شورای اسلامی شهر کنگان ارائه گردید است ، افزود: با انجام این برنامه ها می توان گام های مهمی در این خصوص برداشته و در راستای حرکت به سوی شهری با شاخص های توسعه پایدار اقدام نمائیم.

وی یکی از این اقدامات را برگزاری همایش منطقه ای و تخصصی محیط زیست با محوریت تاثیرات صنایع بر جوامع شهری همجوار(چالش ها و فرصت ها) در شهرستان های جنوبی استان بوشهر و با میزبانی شهر کنگان عنوان نمود که در جهت رسیدن به این مهم تلاش خواهند کرد.
مهندس مرتضی منصوری در پایان ضمن تقدیر مجدد از دلسوزان عرصه محیط زیست ازآمادگی صد درصد شورای اسلامی شهر کنگان و بخصوص کمیسیون بهداشت ،ایمنی ومحیط زیست این شورا خبر داده و به تلاش این کمیسیون در جهت برداشتن گام های اساسی و مهم در جهت گرفتن حق و حقوق مردم شریف کنگان اشاره نموده و ابراز امیدواری کرد: با استفاده از رویکرد تلاش، همت ، همفکری ،تجریه ، تخصص و مشاوره می توان به این مهم دست یافت.

جلسات متفاوتی در خصوص آلودگی ها داشته ایم

طاها دشتی ضمن اشاره به این موضوع که شورای اسلامی شهر کنگان از قبل نیز جلسات متعددی در خصوص آلودگی هوا با افراد و نهادهای مختلف داشته است به خبرنگار ثلاث گفت: هر چیزی که سلامت شهروندان را به مخاطره بیندازد تهدیدی است که شورا باید آن را پیگیری کند و به عبارتی شورای اسلامی در کنار بحث مبلمان شهری باید به موضعاتی مانند سلامت جامعه بصورت جدی ورود کند.
وی با استناد به این شعار سازمان ملل در قسمت محیط زیست ” صدایتان را بالا ببرید نه سطح آب دریا را ” افزود: برای بحث محیط زیست باید از هر تریبونی جهت رساندن پیام خود استفاده کرد و این هیچ ایرادی ندارد.

آلودگی صنایع منطقه بر خون مردم اثر گذار است

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان اذعان داشت: آلودگی های شهرستان کنگان فقط منوط به هوا نمی شود زیرا در حال حاضر با آلودگی های مختلفی از جمله آب، خاک، منابع طبیعی و حتی آلودگی صوتی دست و پنجه نرم می کنیم ضمن اینکه اکثر تفریح گاه های شهرستان نیز با ورود صنایع به منطقه از بین رفت.
دشتی مطلق اظهار داشت: موارد زیادی از شهرستان کنگان و حتی عسلویه به ما مراجعه کرده اند مبنی بر عدم پذیرش خون مردم منطقه برای اهدا به دلیل اینکه خون مردم همجوار پارس جنوبی قابل اهدا نیست به عبارتی صنایع منطقه بر خون افراد نیز تاثیرگذار است به نحوی که برای اهدا خون نیز باید از آزمایشات مختلفی عبور کند.
وی تاکید کرد: تفاهم و دوستی ما با نفت نباید به شکل اتوبان یک طرفه باشد . ما در انجام پروژه های ملی با نفت تعامل می کنیم ولی سلامت شهروندان ما نیز از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردار است و نباید آن چیزی که در عسلویه، جزیره خارک و مسجد سلیمان اتفاق افتاده دیگر در کنگان اتفاق بیفتد و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید در تاسیسات جدید این موضوع را تدبیر کرد؛ هرچند نماینده وزیر نفت هم اکنون در حال انجام تحقیقات خود با عنوان آسیب ها و فرصت ها در مناطق پیرامونی نفت و گاز می باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان خاطرنشان کرد: در خصوص انجمن مردمی مقابله با تهدیدات زیست محیطی شهرستان نیز گفت: بدون شک ما در کنار این انجمن هستیم زیرا هر دو مردمی می باشیم؛ مثال ما و این انجمن به مانند اتوبوس در حال حرکت به سمت مقصد مشخص است.

مردم شهرستان کنگان دلشان برای هوای پاک تنگ شده است

دشتی مطلق با طرح این سوال که چرا با وجود این همه عوارض آلایندگی و تبعات آن در پیرامون شهرستان کنگان، منطقه ویژه نباید این حق را پرداخت نماید؟ افزود: واقعا مردم کنگان دلشان برای یک هوای پاک تنگ شده است و این موضوع برای ما بسیار مهم است.
وی در ادامه با اشاره به مصوبه ای که در سال ۸۵ توسط نفت تصویب شد، تشریح کرد: محدوده شهری کنگان از روستای اختر تا نخل غانم عقب رانده شد و هم اکنون کنگان جز معدود شهرهاییست که محدوده و حریم شهری آن روی یک نقطه است و بدون شک این اتفاق برای نفتی ها مفید بوده است.
رئیس شورای شهرستان خاطرنشان کرد: تفریح گاه های مانند اختر، تنبک و میانلو به عنوان اصلی ترین تفریح گاه های مردم شهرستان در این اتفاقات از دست رفته و به مجموعه اراضی منطقه ویژه پیوسته است – سواحل شهرستان کنگان در سطح کشور کم نظیر بود- هرچند کمک های موردی از جانب نفت نیز انجام شده ولی به هیچ وجه قابل قیاس با چیزهای از دست رفته شهرستان نیست.

برچسب ها: , ,

نظرات

  1. حرف منصفانه says:

    فقط یکی دو سوال دارم از خدمت این مسئول کمیسون:

    ضمن تشکر از پیگیری شما

    آیا فکر نمی کنید که برای موضوع حیاتی مانند سلامت مردم نمی توانیم تنها به این صحبت ها و پیگیری های شما دلخوش باشیم؟

    پیگیری بدون نتیجه برای مردم فایده ای ندارد

    شما برای حصول نتیجه باید با فرماندار و محیط زیست و نماینده و شورای شهر بنک و سیراف و شبکه بهداشت یک تیم واحد شوید وگرنه این پیگیری ها هیچ نتیجه ای ندارد .
    ما می دانیم که واکنش نفتی ها به همچین جلسات و پیگیری هایی چیست ، پس لطفا پیگیری هایتان جدی تر و موثر تر از پیگیری های گذشته تان باشد.
    سپاس

  2. کنگان عزیز says:

    مرحبا صدایتان ببرید بالا تا استان ومرکز بشنود

  3. ایرانی says:

    جناب رئیس کمیسیون بهداشت، ایمنی و محیط زیست شورای اسلامی شهر کنگان شما بفرمایید این آلودگی های صنایه تا چه حد برای مردوم ومنطقه مضر می باشد و برای جبران این ضررها تا کنون شورای محترم به چه راه کار هایی اندیشیده اند (اگر فکری داشته باشند)

    • شهر از یاد رفته! says:

      به نظر من اگر میخوان چشم و دل شورای شهر باز بشه تاریخچه شهر های مثل آبادان، مسجد سلیمان، ماهشهر ، گچساران و…. را مطالعه بفرمایند شاید کمی دیدشان باز شود.

  4. همشهری says:

    با سلام .لطفا اقای مهندس منصوری .شما که مسول ایمنی وبهداشت هستید بفرماییددرمورداین ساختمانهای چند طبقه که دراین شهر ساخته می شود مسائل ایمنی از اتش نشانی و زلزله رعایت می شود. شما می دانید داخل سیتی سنتر اگر اتفاقی رخ دهد کسی جان سالم به در نمی برد.لطفا اقای منصوری جواب دهند یا اگر وبلاگی دارند معرفی کنند تا باهاشون در تماس باشیم

  5. الایام مسئول بخدا نفس کشیدن توی شهر عسلویه سخت شده نزارید کنگان زیبا به این معضل دچار بشه

  6. سعید says:

    یاد سواحل اختر و میانلو بخیر.
    یاد هوای پاک شهرمان بخیر.
    اکنون که در میان انواع آلودگی ها محصورمان کرده اند با جلسات صوری سعی در قانع کردنمان دارند.
    شما در قبال مردم پاسخ گو هستید اگر نمی توانید باید کار را به کاردان بسپارید…

  7. سروش says:

    آلودگی آب ، آلودگی خاک ، آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، از بین رفتن جنگل ها و مراتع و پوشش گیاهی ، آلوده کردن دریا و به خطر انداختن حیات آبزیان، تخریب سواحل ، وجود ترافیک و آلودگی ناشی از آن ، کافی نبودن ظرفیت های بهداشتی و درمانی ، متاثر شدن فرهنگ و امنیت شهر، آلودگی های زیبا شناختی و بسیاری از موارد دیگر که اشاره کردید را مردم نه تنها می دانند که با گوشت و خونشان لمس کرده اند.
    این ها چیز کمی است؟
    در اروپا برای نجات جان یک حیوان قیامتی به پا می کنند آیا وقت آن نرسیده که برای نجات جان انسان هایی صبور قامت علم کنید؟

  8. سینا says:

    بواسطه پیشرفت تکنولوژی باید وضع مردم بهتر شود نه بدتر!
    اگر یک نظر سنجی در این سایت انجام گیرد خود گویای این حقیقت است که چند درصد مردم از تاسیس این شرکت ها راضی اند؟
    شرکت هایی که فقط نامشان برای ماست و کار و درآمدشان برای از ما بهتران!!!

  9. معین says:

    ما ایرانی ها در همه موارد غالیا انسان هایی گذشته گرا هستیم.حق هم داریم چون شرایط بهتر را در گذشته می دیدیم و می بینیم!
    آیا شرکت ها به تعهدات خود مبنی بر ایجاد فضای سبز به ازا اشغال اراضی و تبدیل آن به فضای صنعتی پایبند بوده اند؟
    مسئولیت پیگیری و از آن مهمتر به جواب رساندن ان با کیست؟
    آیا مردم می توانند خودشان وارد عمل شوند؟
    مردمی که حتی به جهت ترس از آقایان(؟) عطای راهپیمایی اعتراض آمیز با محوریت آلودگی را به عطایش بخشیدند!!!

  10. محمد says:

    شنیدم که آقای منصوری حرفهای بدی علیه مردم کنگان زده، من به عنوان یک شخصی که چندسالی هست توی این شهر زندگی میکنم خیلی ناراحت شدم و به یکی از همکاران ایشان در شورا گفتم و ایشان هم خیلی ناراحت بود. به نظر من آقای منصوری باید از مردم اینجا و تمام ساکنان منطقه عذرخواهی کند. واقعا نمی خواهم بگویم چه گفته ولی حرفهاش رو خودش هم می دونه چقدر بد بوده.

  11. حسین آباد says:

    خداوندا تو مارا به حال خود رها نکن. ما به نماینده شورایی که چشم و گوشمون بوده اعتماد کردیم و جوابش این شد که طرف از ما بهترون رو گرفته و گفته مردم باید افتخار کنند که گاز داره خفه شون میکنه. خداوندا تو خودت شاهد باش اینها با ما چه میکنند.

  12. قلدر says:

    آقای رئیس کمیسیون بهداشت ، ایمنی و محیط زیست شورای اسلامی شهر کنگان شما که حدودا طی یک سال گذشته کاری برای این شهر نکردید جز پیشنهاد تازه یه همایش هم طبق گفته خودت برگزار نکردی حداقل جلو جونها سنگ اندازی نکن لطفا

  13. حرف منصفانه says:

    نظر دوستان را خوندم و فکر کنم که تنهاگذاشتن جلسه بکار مردم د
    جلسه ای که خروجی نداشته باشد ارزش زیادی ندارد
    نفتی ها به امثال شورا هیچ اهمیتی نمیدن یا اینکه با یک سری امتیازات میتونند دهن بعضی ها ببند
    این همه تلاش و خرج و راه قانونی و غیر قانونی در انتخابات جهت حضور در شورا چه دلیلی می تونه داشته باشه. وقتی شورا نتونه در قبال این اتفاقات عملکرد خوبی داشته باشه،
    جدا چرا بعضی ها برای ورود به شورا خود را به اب و اتش میزنند؟
    ایا واقعا فکر میکنند که شخص دیگری توانمندتر از خودشون نیست یا اینکه هدف چیز دیگریست که مجبورن در انتخابات کارت شارژ بدهند و رای بخرند.
    صحبت با برخی دوستان ت
    ایاکسی که با کارت شارژ تونسته رای بخره میتونه دلسوز و کاربلد باشه؟
    مردم باید درر انتخاب خود اگاهانه عمل کنند

    باید قبول کنیم که افراد مناسبی را روانه شورا نکردیم بجز دو سه نفرشان

  14. مريم says:

    شرکت ها و آلودگی ها و بدبختی و مصیبتش برای مردم کنگان و منطقه آزاد شدنش مال بوشهر..کاش میشد اعتراضی کرد و تجمعی برپا نمود………

  15. حمید says:

    یه سوال..
    ما که نیازی به بوشهر نداریم، اون بوشهر هست که به کنگان نیاز داره.. منطقه آزاد رو بدین به خودشون تا بندری برقصند و ما رو از این استان فلک زده جدا کنید.. کنگان کم درآمد که ندارد. یا اینکه ( کنگان ، دیر ، عسلویه ، جم و پارسیان ) یک استان ویژه شوند و نیازی هم به هیچ کسی نداریم..

    چرا فقط خرابی دنیا برای ما باشه ؟؟ مگر اینجا کسی زندگی نمیکنه ؟؟ مردم اینجا با شهرهای دیگه چه تفاوتی دارند که هیچ سهمی، نه از هوای پاک ، نه از امکانات پیشرفته ، نه سالن های آموزشی و فرهنگی و … نداشته باشند.. یک کنسرت برای شادی دل مردم باید برای مجوز گرفتن از سر تا پای مسولین رو بوسید تا با التماس بهت بدن.. اما برای مراسم گریه و زاری آماده همکاری هستند.. خودمون کم دلمون خینن شما بدترش کنید.. بواا حرفم به کی بگم آخه ؟؟ ای کاری که اینا سر ما اوردن ، دشمن نکرده بخدا.. افسووووس به حال خودم و جد و آبادم که ما رو اوردن اینجا پس مرگ.

  16. ایرانی says:

    این چرت و پرت ها را تحویل ما ندین بگین میخواهید چه کاری انجام بدهید برای رفع آلودگی ها ،پول از شرکت ها بگیرین ، شرکت ها رو بیرون کنین………………..فضای سبز بیشتر کنین و …
    ما با مردمیم، برای مردم هوای تمیز نمیشه

  17. دردمند says:

    هرچه که سرمردم کنگان میاد حقشونه تا اونا باشن ………….

    • ثلاث says:

      کاربر گرامی
      با عرض پوزش نظر شما ویرایش شد

    • حمید says:

      این حق ما نیست.. مردم کنگان احترام به همه میگذارن اما هیچ کس به مردم کنگان احترام نگذاشته.. اول از همه همین مسئولین بگیر برو تا برسی به رییس جمهور.

      مردم کنگان راحت میتوانند همه مسئولین رو بیرون کنند.. راحت میتوانند راه جاده رو بروی ماشین ها ببندند.. راحت میتوانند در تمام اداره های شهر و تعطیل کنند اما نمیکنند.. چون دوست دارند اینگونه زندگی کنند.. چون کاری با مردم کنگان کرده اند که همدل نیستند، هم صدا نیستند.. دهان همه ی مردم کنگان چسب زده اند که گاهی اعتراضی نکنند..

      حق مردم کنگان این نیست.. ارزش انسان در این شهر خیلی خیلی پایین هست..

  18. رضا says:

    مطمئن باشید ما از دیر هم عقب خواهیم افتاد /ببینید کی گفتم

  19. علی says:

    درک مسئله وجرات بیان مسئله خود قدم خیر است -با نگاه منصفانه به سود ها وزیانها حضور شرکت ها باید توجه نمود و برای اقدام اولویت های خطر باید دید وراهکار اجرایی قابل پیگیر مشخص شود؛دریافت حق الودگی تاثیری برالودگی و سلامت افراد ندارد بلکه این اعتبارات اگر در جهت کاهش الودگی کارخانه ها و تاسیسات مصرف شود تاثیری بر تمام اکوسیستم انسانی و دریایی و.. بهتر خواهد داشت .امیدوارم نگاه با نگاه علمی وجلب دانشگاهیان در این بتوان قدم هابصورت اصولی برداشت . یا حق

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن