بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2693
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 7 مرداد 93 11:11 ق.ظ

گزارش فیس بوکی استاندار از تصویب منطقه آزاد بوشهر

ثلاث – استاندار بوشهر در پی تصویب منطقه آزاد بوشهر در هیئت دولت گزارشی از روند به تصویب رسیدن آن را در صفحه شخصی فیس بوکش منتشر کرد که در ادامه می خوانیم. در ابتدا ذکر ۳ مقدمه ضروری به نظر می‌رسد: ۱- مطالعه و پیش‌بینی کرده‌ایم چنانچه منطقه آزاد تصویب و تأسیس شود باعث […]

ثلاث – استاندار بوشهر در پی تصویب منطقه آزاد بوشهر در هیئت دولت گزارشی از روند به تصویب رسیدن آن را در صفحه شخصی فیس بوکش منتشر کرد که در ادامه می خوانیم.
در ابتدا ذکر ۳ مقدمه ضروری به نظر می‌رسد:
۱- مطالعه و پیش‌بینی کرده‌ایم چنانچه منطقه آزاد تصویب و تأسیس شود باعث توسعه، سرمایه‌گذاری، اشتغال، افزایش تولید و صادرات شود، نه کالای همراه مسافر و خرده فروشی و…
۲- محدوده منطقه آزاد بوشهر قطعاً خارج از محدوده قانونی بوشهر خواهد بود.
۳- طبق متن پیش‌نویس لایحه، محدوده منطقه آزاد، پس از اینکه قانون تأسیس منطقه آزاد بوشهر، با طی مراحل متعدد به تصویب مجلس و تأیید شورای محترم نگهبان رسید، توسط هیئت دولت تعیین خواهد شد. یعنی مقرر شد فعلاً در لایحه، ذکری از محدوده منطقه آزاد نیاید ولی قطعاً محدوده منطقه آزاد خارج از محدوده شهر بوشهر خواهد بود تا بر بازار مسکن و مصرف بوشهر یا دیگر شهرهای مجاور اثر تورمی نگذارد و باعث سوءاستفاده عده‌ای خاص و تحمیل هزینه بر مردم نشود.
گزارش پیگیری منطقه آزاد: از حدود چهار ماه پیش، تکمیل مطالعات و مستندات قانونی برای تأسیس منطقه آزاد را شروع نمودیم. حدود ۳ هفته پیش موضوع در دستور کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفت. ۲هفته قبل از آن، به دیدار حدود ۱۳ عضو کارگروه که غالباً معاونین وزاری عضو شورایعالی هستند رفتم و برای یک به یک آنان دلایل توجیهی را در فضای صمیمی تشریح کردم و نظر موافقشان جلب شد. در جلسه کارگروه، حدود نیم ساعت، پرزنتیشن ارائه کردم. حدود نیم ساعت هم سوالاتی مطرح شد ولی نهایتاً متن لایحه برای مرحله بعدی تصویب شد. دیروزشنبه ساعت ۱۰:۱۵،جلسه شورایعالی مناطق آزاد با حضور دکتر جهانگیری، مهندس ترکان، ۵ نفر از وزرا، معاونین رییس‌جمهور، قائم مقامان و معاونین وزرا برگزار شد. از سه هفته پیش، خیلی نگران این جلسه بودم لذا از سه هفته پیش به دیدار یکایک وزرا و معاونین ذیربط رییس جمهور رفتم تا دلایل توجیهی را به صورت انفرادی تشریح کنم. قبلأً نظر موافق دکتر جهانگیری را طی جلسه‌ای انفرادی گرفتم. همچنین با آقایان سلطانی‌فر (معاون رییس جمهور)، دکتر نوبخت (معاون رییس جمهور)، مهندس نعمت‌زاده (وزیر صنعت)، دکتر‌ رحمانی‌فضلی (وزیر کشور)، دکتر سیف (رییس کل بانک مرکزی) و وزرا یا معاونین وزارتخانه‌های خارجه،‌ راه و شهرسازی، رفاه، اقتصاد‌ و حتی با بسیاری از وزارتخانه‌ها هم وزیر و هم معاونین غالباً حضوری و بعضاً تماس تلفنی‌ داشتم و نظر موافق بزرگواران را قبل از جلسه گرفته بودم، چون تأسیس منطقه آزاد جدید به راحتی مصوب نمی‌شد. در هر دو مرحله به لحاظ ملاحظات جانبی از خبری شدن موضوع پرهیز شد.
دیروز شنبه در جلسه، حدود ۱۰ دقیقه راجع به فراز و نشیب جایگاه بوشهر در تجارت کشور از دوره زندیه تا‌‌کنون، فرصت‌ها‌ و ظرفیت‌های بوشهر برای تأسیس منطقه آزاد و فعالیت‌های مدنظر توضیح دادم و برخلاف تأسیس منطقه آزاد جاسک که با چالش و ابهام همراه بود، با لایحه تأسیس منطقه آزاد بوشهر نهایتاً موافقت شد. ولی دو نکته را خواستم در لایحه اصلاح کنند که دکتر جهانگیری و کلیه اعضا موافقت نمودند.
یکی حذف این قید که، ۱۰ درصد اعتبارات استانی تا تکمیل زیرساخت‌ها به منطقه آزاد اختصاص یابد، که الحمدلله این تعهد استانی از لایحه حذف شد.
دوم اینکه: طبق متن لایحه، اختیار تعیین محدوده توسط مجلس به دولت تفویض شود تا بعداً چنانچه قانون منطقه آزاد بوشهر به تصویب مجلس رسید و به دولت ابلاغ شد، توسط دولت تعیین شود که این مهم هم به تصویب رسید. با معلق کردن تعیین محدوده منطقه آزاد به بعد از تصویب احتمالی قانون منطقه آزاد بوشهر، قطعاً زمینه برای سوء‌استفاده از شایعات و ایجاد تورم در برخی شهرها ایجاد نخواهد شد، بخصوص اینکه قطعاً شهر بوشهر منطقه آزاد نخواهد شد ولی کل یا بخشی از منطقه آزاد در محدوده شهرستان بوشهر (خارج از شهر بوشهر) خواهد بود.
طبق مستندات و مکاتبات موجود، حدود ۲۰ سال است که استان رسما متقاضی منطقه آزاد بوده است. خوشحالم که تا اینجا در این کار موفق شدیم. برنامه‌هایی نیز برای اخذ رأی از مجلس، مد نظردارم. برنامه‌ریزی و مذاکره با اعضای هیئت رئیسه مجلس،کمیسیون اقتصاد،کمیسیون برنامه و بودجه و… . دیدار و ارائه دلایل به نمایندگان به صورت فرد به فرد یا گروهی بر مبنای تقسیم کار بین چهره‌های دلسوز و شخصیت‌های استانی برای تعامل با نمایندگان شروع می¬کنم. تاکنون با دکتر لاریجا‌نی، حجت‌الاسلام ابوترابی و چند نفر از نمایندگان موثر، صحبت داشته‌ام. برای طی آخرین مرحله، همت جمعی و همدلی نیاز است.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن