بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 27496
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 2 اردیبهشت 95 7:43 ب.ظ

دکتر حیدری در گفتگو با ثلاث مطرح کرد:

امکان بیماری دیابت با افزایش سن، چاقی و کمبود فعالیت بدنی بیشتر می شود

اختصاصی ثلاث- رئیس بیمارستان امام خمینی کنگان گفت: ریسک بیماری با افزایش سن و چاقی با کمبود فعالیت بدنی بیشتر میشود و بیشتر در زنان با سابقه دیابت بارداری و افراد دارای فشار خون بالا و اختلال چربی دیده میشود.

دکتر حسن حیدری رئیس بیمارستان امام خمینی ره کنگان در خصوص بیماری دیابت به خبرنگار ثلاث گفت: بیماری دیابت در اصل بیماری سوخت ساز یا به گفته متخصصین این رشته  یک اختلال متابولیکی است  چرا که سوخت اصلی بدن ماده ای  است  بنام گلوکز یا قند موجود در خون که بوسیله هورمون انسولین که از لوزالمعده ترشح میشود  سوزانده میشود.

وی ادامه داد:  وقتی انسولین ترشح نشود و یا ترشح ان دچار اختلال شود، گلوکز به مرحله سوخت و ساز وارد نمیشود در نتیجه گلوکز یا قند خون بالا میرود. این افرایش  قند خون طولانی باعث صدمه به سیستم رگی بخصوص مویرگهای  اندامهایی مثل کلیه و چشم و اعصاب و قلب شده و در نتیجه ممکن است شاهد اختلال در بینایی اختلال در کار کلیه و قلب را باشیم.

رئیس بیمارستان امام خمینی کنگان گفت: انواع دیابت  وجود دارد ؛ دو نوع شایع ان دیابت نًوع یک و دو هست.  نوع یک که ۵-١٠درصد از انواع دیابت تشکیل میدهد، ژنتیک و توارث نقش اساسی در ایجاد ان دارد شیوع ان در نوجوانان هست وبه ان دیابت وابسته به انسولین ویا دیابت نو جوانی هم میگویند  که علت ان  تخریب سلول های بتای پانکرانس می باشد.

حیدری اضافه کرد:  نوع دیگر دیابت نوع دوم میباشد که ٩٠-٩۵درصد از بیماران دیابتی شامل میشود  که بدن در برابر عملکرد انسولین مقاومت نشان میدهد.

وی خاطرنشان کرد:  دیابت نوع دو در افراد چاق دیده میشود؛ پدیده چاقی ایجاد مقاومت در برابر انسولین را بالا میبرد.  شیوع ان در زنان بیشتر مردان هست .

رئیس بیمارستان کنگان عنوان کرد: مقاومت در برابر اسولین با کاهش وزن و درمان دارویی کمتر میشود. ریسک بیماری با افزایش سن و چاقی با کمبود فعالیت بدنی بیشتر میشود و بیشتر در زنان با سابقه دیابت بارداری و افراد دارای فشار خون بالا و اختلال چربی دیده میشود.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن