بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 28102
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 4 خرداد 95 8:30 ق.ظ

رشد قارچ‌گونه مراکز غیرمجاز گاز ال.پی.جی

خودروهای گازسوز غیرایمن خطر در کمین بوشهری‌ها

ثلاث – رشد قارچ‌گونه مراکز غیرمجاز توزیع و شارژ گاز ال.پی.جی برای خودروهای شخصی در استان بوشهر به چالشی برای امنیت شهروندان این استان تبدیل شده و با وجود هشدار کارشناسان در مورد پیامدها و خطرات ناشی از این امر، فعالیت این مراکز در سایه غفلت نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مسئول ادامه دارد.

ثلاث – رشد قارچ‌گونه مراکز غیرمجاز توزیع و شارژ گاز ال.پی.جی برای خودروهای شخصی در استان بوشهر به چالشی برای امنیت شهروندان این استان تبدیل شده و با وجود هشدار کارشناسان در مورد پیامدها و خطرات ناشی از این امر، فعالیت این مراکز در سایه غفلت نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مسئول ادامه دارد.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از جام‌جم ، افزایش شمار این مراکز غیرمجاز در نزدیکی مناطق مسکونی و بخصوص فضاهای آموزشی همچون مدارس، مردم را نگران کرده است.

در کنار این، شمار خودروهایی هم که از خدمات این مراکز استفاده کرده و می‌کنند روبه افزایش گذاشته و این خودروهای ناایمن نیز خطری مضاعف را برای امنیت شهروندان بوشهری ایجاد کرده است.

کارشناسان نیز معتقدند مراکز غیرمجاز شارژ گاز ال‌پی‌جی که به‌خاطر ارزان تمام شدن هزینه شارژ و حتی خرید و نصب کپسول مورد استقبال رانندگان بوشهری قرار گرفته، موارد ناایمنی و خطر را تشدید می‌کند.

این کارشناسان انجام نشدن بازدید و تست‌های ایمنی و سلامت دوره‌ای خودروها، نظارت نداشتن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر چگونگی نصب و راه‌اندازی کیت گاز مایع بر روی خودروهاو نصب کیت گاز مایع خودروها به دست اشخاص بی‌صلاحیت و فاقد دانش فنی را از مخاطرات فعالیت این مراکز غیرمجاز عنوان می‌کنند.

استاندارد: مشکلی نیست

در این باره،کارشناس اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان بوشهر از اعطای پروانه کاربرد علامت استاندارد برای جایگاه‌های شارژ سیلندر گاز مایع برای اولین‌بار در استان خبر می‌دهد و بهجام‌جم می‌گوید: جایگاه‌های شارژ سیلندر گاز مایع استان اگر چه تا به امروز پروانه استاندارد دریافت نکرده‌اند ولی فاصله چندانی با استانداردهای مورد نیاز ندارند. امید است تا پایان سال این مشکل برطرف شود.

محمد ناصریان با اشاره به بازرسی‌های سر‌زده کارشناسان به محل‌های شارژ سیلندر گاز می‌افزاید: این بررسی‌ها شامل ملزم کردن این واحدها به داشتن سیستم‌های آتش‌نشانی و ایمنی و سالم بودن سیلندرها اعم از دسته و شیرهای آن و میزان گاز موجود در آنهاست.

به گفته او، وجود کپسول برای سوخت ماشین، استفاده در محل نامناسب و حمل و نقل نامناسب هنگام تحویل سیلندر گاز مایع از جمله مواردی است که می‌تواند به آتش‌سوزی منجر شود. البته نظارت و بازرسی بر این عوامل به ترتیب به‌عهده اداره راهنمایی و رانندگی، سازمان آتش‌نشانی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی است. ناصریان با بیان این‌که در کل استان تنها ۶۰ واحد شارژ سیلندر گاز وجود دارد، تصریح می‌کند: تمامی واحدهای شارژ سیلندر گاز به‌منظور ایجاد ایمنی بیشتر در خارج از شهر واقع شده‌اند. پس از اجباری شدن استاندارد تاکنون حادثه آتش‌سوزی در این واحدها رخ نداده است.

هشدار خطر؛ نظر متفاوت آتش‌نشانی

با این حال مسئول واحد پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوشهر نظری کاملا متفاوت با اداره استاندارد دارد.

وی با بیان این‌که هیچ‌یک از خرده‌فروشی‌های شارژ سیلندر گاز مایع موجود در سطح شهرهای استان طبق مقررات ایمنی نیست، به جام‌جم می‌گوید: این خرده‌فروشی‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی تائیدیه ایمنی ندارند چون یا در محل سکونت خود اقدام به فروش و شارژ می‌کنند یا در مجاورت مکان‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی.

 

محسن خراز، از ارسال شکواییه‌های متعدد درخصوص خرده‌فروشی‌های گاز مایع به سازمان آتش‌نشانی خبر می‌دهد و می‌افزاید: طی جلسه‌ای که با حضور مسئولان ذی‌ربط و مدیران عامل توزیع شرکت‌های گاز مایع برگزار شد، موضوع بررسی و در صورت اعلام وضعیت مطلوب ضوابط اعلام خواهد شد. در مرکز استان بوشهر به‌طور تقریبی حدود هفت مرکز عرضه گاز مایع وجود دارد که طبق گزارش‌های دریافتی و بازرسی‌های صورت گرفته بدون تائیدیه ایمنی مشغول شارژ و فروش گاز مایع هستند.

خراز با اشاره به این‌که شهروندان می‌توانند شکایت خود را از این واحدهای فروش و دیگر واحدهای غیرمجاز از طریق سامانه تلفن ۱۲۵ اعلام و پیگیری کنند، می‌گوید: آنها همچنین می‌توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات شهرداری یا همان تلفن گویای ۱۳۷ نسبت به اعلام موارد اعتراض خود اقدام کنند و مطمئن باشد مراتب با جدیت بررسی و پیگیری خواهد شد؛ زیرا درخصوص تامین ایمنی و سلامت روانی شهروندان حساس بوده و طبق ضوابط و قانون اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که استفاده از گاز LPG برای خودروها مجاز نیست، از شهروندان متقاضی گازسوز کردن خودروها می‌خواهد تا از طریق نمایندگی‌های معتبر و مجاز و دارای گواهینامه صلاحیت، نسبت به تبدیل سیستم خود اقدام کنند. به گفته او، مسئولان مربوطه باید نسبت به تعیین گازسوز کردن خودروها در سطح کشور سریعا اقدام و پیش از وقوع حوادثی ناگوار از اقدامات غیراستاندارد و غیر قانونی جلوگیری کنند.

گلایه شهروندان و بی‌توجهی مسئولان

یکی از شهروندان برازجانی با انتقاد از افزایش روزافزون واحدهای عرضه گاز ال‌پی‌جی در مناطق مسکونی و بعضا نزدیک به واحدهای آموزشی به جام‌جم می‌گوید: این واحدها که بی‌ضابطه و به صورت غیرقانونی کپسول‌های گاز را می‌فروشند، سبب شلوغی و تجمع افراد و خودروهای سواری در برخی مناطق شده که این موضوع به نارضایتی مردم و شهروندان ساکن آن محله منجر ‌می‌شود.

ابوالقاسم صدیق که هر روز شاهد این نوع سوختگیری است، می‌افزاید: وقتی برای پیگیری موضوع به صنف مربوطه مراجعه می‌کنیم هیچ‌گونه اراده‌ای برای حل موضوع نمی‌بینیم. حتی چند بار به اداره نظارت بر اماکن عمومی و فرمانداری دشتستان و اصناف مراجعه کردیم که تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم در حالی که تنها انتظار ما این است حداقل این مشاغل ساماندهی شود و محل کار آنها از نزدیک مناطق مسکونی به مناطق حاشیه‌ای و بی‌خطر انتقال یابد تا مشکلی برای امنیت شهروندان ایجاد نشود.

علیرضا برازجانیسوخت-کپسول-CNG

نظرات

  1. امید says:

    آقا درست که گاز ال پی جی خطرناک است ولی مردم هم مجبور هستند که دست به این کار میزنند.اول قیمت روز افزون بنزین که الانم دوباره قراره دو نرخیش کنن و…بعد کیفیت پایین گاز سی ان جی که به وفور صدمات زیادی به موتور خودرو میزنه و قدرت خودرو هم پایین میاره.پس طرف خطر رو به جون میخره و دل به دریا میزنه

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن