بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2877
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 10 مرداد 93 4:19 ب.ظ

راز عجیب اتوبوس و مینی‌بوس‌های ایرانی

ثلاث : می دانم چه رابطه ای میان اتوبوس (مینی بوس ، مترو) و فرهنگ وجود دارد وجود دارد که ملت درون این وسایل نقلیه عمومی چهره دیگری دارند؟    مدتهاست که این مسئله فکر مرا به خود مشغول می کند که چرا ما ایرانی ها در وسایل نقلیه عمومی نظیر مینی بوس ، اتوبوس […]

ثلاث : می دانم چه رابطه ای میان اتوبوس (مینی بوس ، مترو) و فرهنگ وجود دارد وجود دارد که ملت درون این وسایل نقلیه عمومی چهره دیگری دارند؟

thumb208-0d08db517f3613c80e9d90d439db2e23

 

 مدتهاست که این مسئله فکر مرا به خود مشغول می کند که چرا ما ایرانی ها در وسایل نقلیه عمومی نظیر مینی بوس ، اتوبوس و در کلان شهرها مترو مهرباتر از همیشه هستیم و روحیه از خود گذشتگی مان به شدت تقویت می شود.

همین چند روزپیش که دیدم وقتی یک خانم وارد مینی بوس شد و جایی به جز یک چهار پایه قراضه برای نشستن نبود چطور یکی از آقایان صندلی خود را با احترام به او تعارف کرد؟

البته این مسئله بارها و بارها برای همه ما تکرار شده آنقدر که عکس آن دور از ادب و انسانیت است ؟ بارها این صحنه را همه ما شاهد بودیم که وقتی یک فرد میانسال یک پدر بزرگ یا مدربزرگ دست به عصا وارد این وسائل نقلیه می شوند به ناگاه چندین نفر همزمان بلند می شوند تا صندلی خود را در اختیاراو قرار دهند .

کار به همینجا ختم نمی شودقریب دوسال است که مجبور به استفاده از مینی بوس در مسیر محل کارم هستم و هیچوقت این مینی بوسها نه در فصل سرما بخاری داشتند و نه در گرمای تابستان اثری از کولر دیدم . اما نکته جالب این است که هیچوقت ندیدم حتی یک مسافر به راننده اعتراض کند انگار همه عیب مینی بوس را به صاحبش بخشیده بودندو با اینکه می دیدم همه اذیت می شوند اما …

ولی فقط چند وجب آن طرف تردرست پشت شیشه های این ماشینها اوضاع جور دیگریست انگار هیچ راننده ای حاضرنیست به خاطر دیگری حتی چند لحظه کوتاه منتظر بماند ..

اگر راننده دیگری خدایی نکرده خدایی نکرده اشتباها کمی جلویش بپیچد یا احساس کند ذره ای از حقش تهدید شده متاسفانه متاسفانه بسیاری از موارد شاهد پرخاش و بی احترامی و حتی به کار بردن الفاظ ناشایست هستیم .

عدم رعایت قانون ازسوی اغلب رانندگان که جای خود داردهمان قوانینی را که به نفع سلامت جان و اعصاب تک تکمان وصع شده را می گویم .

چه رازمهمی در این جعبه های جادویی رونده وجود دارد ؟

من فکر می کنم هیچ راز عجیب و پیچیده ای در کار نیست فقط همه فهمیده اند که اتوبوس موقتی است همه باید پیاده شوند یکی ایستگاه اول یکی ایستگاه بعدی و نهایتا خیلی خیلی زود همه به پیاده خواهند شد همه فهمیده اند که مسافرند.

راستی مگر بیرون از اتوبوس داستان جور دیگریست مگر همه ما مسافر چرخ گردون نیستم مگر نه اینکه یگانه راننده هستی همه را پیاده خواهد کرد .

همه پیاده می شوند شکی نیست ولی مقصد ها از بهشت تا جهنم از قعرتا افلاک متفاوت است

دنیایمان بهشت می شد اگر بشرمی فهمید که تمام دنیایش اتوبوسی بیش نیست که با سرعت در حال رسیدن به مقصد است اتوبوسی که نه مسیرش را ما تعیین می کنیم و نه زمان توقفش را ، ولی آنچه مسلم است همه خود معمار بنایی هستیم که در آن قدم می گذاریم.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن