بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 29329
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 9 تیر 95 9:48 ب.ظ

یک مسئول در وزرات بهداشت: هر سه ساعت یک ایرانی به علت نیاز به عضو فوت می کند

قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار نفر در کشور چشم انتظار دریافت عضو هستند گفت: هر سه ساعت یک ایرانی به دلیل نیاز به عضو جان خود را از دست می دهد.

به گزارش “ثلاث “به نقل از ایرنا دکتر امید قبادی روز چهارشنبه در شورای فرهنگ عمومی استان همدان افزود: هر فرد مرگ مغزی می تواند با اهدای هشت عضو از جمله قلب، ریه، کبد، دو کلیه، ریه و لوزالمعده خود جان هشت بیمار نیازمند به عضو را نجات دهد.
وی عنوان کرد: افراد نیازمند به عضو از زمان آسیب به عضو تا ۶ ماه فرصت برای دریافت عضو جدید دارند البته این موضوع برای بیماران نیازمند کلیه صدق نمی کند چرا که این افراد می توانند از طریق پیوند زنده به زنده و یا دیالیز نیاز خود را تا حدودی رفع کنند.
وی با بیان اینکه برخی از این پیوندها بسیار دشوار بوده و در جهان کمتر پزشکی توانایی انجام این عمل را دارد افزود: یکی از این اعضا ریه است که تنها ریه چهار درصد از بیماران مرگ مغزی قابل اهدا است.
وی ادامه داد: قلب و سایر ارگان های بدن بیماران مرگ مغزی بر اساس شرایط و تجهیزات موجود در مراکز درمانی می تواند تا ۱۴ روز زنده باشد البته این تعداد روزها در ایران هم اکنون پنج تا ۶ روز است.

** اهدای عضو در ایران به ۷۰ درصد رسیده است
دکتر قبادی بیان کرد: در سال ۸۲ در ایران با ۱۲۰ مورد اهدای عضو رقم اهدای عضو پنج درصد بود و ایران نیز رتبه ۴۲ جهان را به خود اختصاص داده بود.
وی عنوان کرد: برای ترویج فرهنگ اهدای عضو باید از حوزه فرهنگی کمک کرد چرا که هم اکنون ایران تنها کشور منطقه است که تمام پیوندها در داخل آن انجام می شود.
قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: دکتر ملک حسینی از پزشکان ممتاز جهان در پیوند کبد است که برای اولین بار در جهان ۶۰۰ پیوند کبد انجام داده است.
وی با بیان اینکه در ایران ۱۲ مرکز پیوند وجود دارد تصریح کرد: صفت نوع دوستی ایرانیان مثال زدنی است، حال چگونه یک ایرانی خاکسپاری ارگان های عزیز از دسته رفته اش را به عزادار شدن هشت خانواده بیماران نیازمند به عضو ترجیح می دهد.
وی بیان کرد: ایثار مادران اهدا کننده کمتر از مادران شهدا نیست چرا که این افراد نیز با ایثار خود موجب نجات جان چندین نفر می شوند.
وی اظهار کرد: هم اکنون نیاز به پیوند قلب در بین دختران جوان بسیار شایع است، اینها نکاتی است که قابل تامل بوده و فرهنگ سازی این مسائل بر عهده نظام سلامت نیست.
قبادی با بیان اینکه رضایت خانواده ها برای انجام پیوند در در راس همه مسائل قرار دارد افزود: در اسپانیا ۹۰ درصد خانواده ها با رضایت قلبی خود نسبت به اهدا اقدام می کنند و ۱۰ درصد دیگر افرادی هستند که در دوران حیاتشان خود رضایتی برای این کار نداشته اند.
وی بیان کرد: در ایران هم اکنون میزان رضایت ها به ۷۰ درصد رسیده است که این نشان از رشد ۱۴ برابری در ۱۰ سال گذشته دارد.
وی تصریح کرد: ۳۰ درصد این خانواده ها با رضایت خود برای اهدا اعلام آمادگی می کنند اما ۴۰ دیگر افرادی هستند که باید خود از آنها رضایت گرفته و این افراد را توجیه کنیم.

** سالانه پنج تا هشت میلیون ایرانی بر اثر مرگ مغزی فوت می کنند
قبادی عنوان کرد: هم اکنون ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد که پنج تا هشت میلیون نفر از این افراد در سال با مرگ مغزی می میرند که بیشتر این افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن داشته و تصادفات رانندگی مهمترین عامل بروز این مرگ ها است.
وی افزود: اعضای بدن دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر از این افراد قابلیت اهدا داشته که از این تعداد سال گذشته تنها ۸۰۰ اهدا انجام شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار بیمار در لیست انتظار دریافت عضو هستند بیان کرد: عده زیادی از افراد نیازمند به عضو به دلیل هزینه های بالای انجام آزمایشات و مراجعه نکردن نامشان در این لیست قرار ندارد.
قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اهدای عضو بر سه پایه علم، فرهنگ و ساختار قرار دارد که خوشبختانه این علم در ایران فراهم است اما زیر ساخت ها به خوبی فراهم نشده است.
وی بیان کرد: در بحث فرهنگ سازی هم برای موفقیت همه باید به وظیفه خود عمل کنیم.

** ۹۰ بیمار نیازمند به عضو در همدان فوت کردند.
قبادی با بیان اینکه سال گذشته ۹۰ بیمار نیازمند به عضو در همدان فوت کرده اند افزود: این در حالی است که سال گذشته ۱۰۷ ارگانی که قابلیت پیوند داشتند نیز در این استان به خاک سپرده شده است.
وی بیان کرد: این موضوع به دلیل رضایت ندادن خانواده های این بیمار بود البته استان همدان جزو استان های خوب در این حوزه بوده و اوضاع برخی دیگر از استان ها در این خصوص فجیع است.
وی عنوان کرد: متاسفانه ۴۸ درصد افرادی که در ایران مرگ مغزی می شوند سرپرست خانوار هستند.
از ابتدای سالجاری تاکنون هفت مورد اهدای عضو با اهدای ۲۴ ارگان در استان همدان انجام شده است.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن