بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 3380
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 27 مرداد 93 1:51 ب.ظ

خبرآنلاین

بازیکنانی که دروازه را به توپ می‌بستند

قتی واژه ترکیبی «شوت از راه دور» را می‌شنویم، بی‌اختیار یاد شوت‌های سرکش مهدی فنونی‌زاده می‌افتیم که تیر و تور را می‌لرزاند و مرد می‌خواست که جلوی ضربه‌اش را بگیرد… یاد محمود فکری می‌افتیم که تقریباً از میدان آزادی به پرسپولیس گل زد (!) یا کریم باقری که از همان حوالی دروازه استقلال را باز […]

قتی واژه ترکیبی «شوت از راه دور» را می‌شنویم، بی‌اختیار یاد شوت‌های سرکش مهدی فنونی‌زاده می‌افتیم که تیر و تور را می‌لرزاند و مرد می‌خواست که جلوی ضربه‌اش را بگیرد… یاد محمود فکری می‌افتیم که تقریباً از میدان آزادی به پرسپولیس گل زد (!) یا کریم باقری که از همان حوالی دروازه استقلال را باز کرد… همچنین با شنیدن «شوت از راه دور» نام‌هایی مثل علیرضا منصوریان، سیروس دین‌محمدی، زنده‌یاد سیروس قایقران، نادر دست‌نشان، سیدعلی افتخاری و… در ذهن‌مان زنده می‌شود. در این یادآوری‌های کوتاه و گذرا با ما همراه باشید.

سیدعلی افتخاری؛ افتخار گیلان
شوت‌های سید تحت تأثیر شوت‌های زنده‌یاد سیروس قایقران زیاد به چشم نیامد اما الان که به گذشته نگاه می‌کنیم، جای شک و تردید وجود ندارد که افتخاری شوت‌های دقیقی می‌زد. البته حامد کاویانپور، علیرضا منصوریان، هوشنگ تورانی، احد شیخ‌لاری، فرزاد آهک‌پور، ابراهیم قاسمپور و… هم هر یک حداقل چند شوت دیدنی در کارنامه‌شان دارند اما افتخاری را به افتخار فوتبال گیلان در این فهرست گنجاندیم.

محمد اعظم؛ شوتزن اعظم
زنده‌یاد محمد اعظم که مربی ستاره‌هایی نظیر خداداد عزیزی، علی نیکبخت، مجید نوروزی و… بود، زمان اوج فوتبال خود که در لیگ قدس پیراهن تیم منتخب خراسان را می‌پوشید، چند گل دیدنی به تیم‌های منتخب اصفهان و تهران الف زد. محمد اعظم، هم شوت‌های از راه دور در جریان بازی خوب می‌زد و هم ضربه‌های ایستگاهی‌اش حرف نداشت. فوتبال‌دوستان مشهدی خاطرات زیادی از شوت‌های این خدابیامرز در دهه ۶۰ دارند.

محمد صادقی و تورنمنت رئال
در تورنمنت ۷۵ سالگی رئال مادرید که بازی‌هایش در مادرید برگزار شد، بازی ایران و آرژانتین با نتیجه یک – یک به پایان رسید و تنها گل ایران را محمد صادقی با یک شوت از راه دور و از پشت محوطه جریمه زد. محمد صادقی که با تیم ملی حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین را تجربه کرد، متخصص شوت‌های ناگهانی بود و در جریان بازی چه روی توپ‌های برگشتی و چه در حال حرکت به عرض و عمق، خیلی عالی و سنگین شوت می‌زد.

ابراهیم میرزاپور؛ غیرقابل باور
باور کردنی نیست اما حقیقت دارد، ابراهیم میرزاپور که بلد نبود شوت کنار دروازه بزند، در جریان بازی از جلوی دروازه فولاد با یک شوت سنگین دروازه آرمناک پطروسیان و سپاهان را باز کرد. قبل از او احمدرضا عابدزاده هم چنین گلی به استقلال اهواز زده بود که داور نپذیرفت. عابدزاده چند بار هم با ضربه‌‌های بلند از دم دروازه خودی به بازیکنان هم‌تیمی خود پاس گل داد. در جمع دروازه‌بانان ایرانی کمتر کسی مثل عابدزاده شوت می‌زد، البته ضربات دست او هم حرف نداشت.

منوچهری شوتزن و خوش‌شانس
امین منوچهری، مهاجم بلندقامتی است اما می‌تواند به خوبی مثل یک هافبک قدرتمند، شوتزنی کند. منوچهری در این سال‌ها، زیاد تیم عوض کرده ولی این فصل در راه‌آهن است و امیدوار به اینکه بتواند درخشش زمان بازی در سایپا را داشته باشد. در بازی زیبای راه‌آهن- نفت، همه اتفاقات در همان ۱۵ دقیقه پایانی رخ داد، راه‌آهن دقیقه ۷۹ گل زد، نفت بازی را به تساوی کشاند و در آخرین ثانیه‌ها، نوبت به امین منوچهری رسید که با آن شوت دیدنی، سرنوشت‌ساز شود. امین، توانایی‌های فنی زیادی دارد که این بار در قالب یک شوت با چاشنی شانس به نمایش گذاشت. حمید استیلی می‌داند قدرت شوتزنی منوچهری چقدر به کار تیمش می‌‌آید البته اگر مثل این مرتبه، همیشه شانس هم به کمک امین بیاید و شوت‌هایش وارد دروازه شود.

فکری: شوت که حتماً نباید سرعت نور را داشته باشد!
محمود فکری سابقه گلزنی در دربی با شوت را دارد اما خودش معتقد است زیباترین شوت او که منجر به گل شد را سال ۱۳۷۹ در جدال استقلال تهران با استقلال رشت به ثمر رسانده است. کاپیتان اسبق استقلال در مورد تاکتیک شوتزنی می‌گوید: باید در تمرینات چه بر روی شوت و چه بر روی ضربات ایستگاهی به صورت ویژه کار شود اما در عین حال بازیکنان هم باید جرأت شوتزنی پیدا کنند و از خراب شدن آن نترسند. اصلاً به فکر آن نباشند که به قول معروف توپ آنها به ساعت ورزشگاه بخورد و… فراموش نکنیم شوت حتی اگر گل نشود بازهم روحیه تیم حریف را خراب کرده و در دل بازیکنان آن تیم، ترس می‌اندازد. این فاکتور خوبی است که نباید آن را از کف داد. شوتزن‌ها باید به این نکته هم توجه کنند که ضربات‌شان نباید حتماً بسیار قدرتی بوده و یا سرعت نور را داشته باشد! شاید یک شوت به بدن مدافعان بخورد و کمانه کند و داخل گل برود. مهم این است که شوت زدن در تاکتیک تیم‌ها نهادینه شود و بازیکنان مستعد در این زمینه از شوتزنی ترسی به دل راه ندهند.

صادقی : مربیان به قدرت شوتزنی بازیکنان اعتماد ندارند
‌ فوتبال​دوستان موسپید هنوز گل زیبایی که محمد صادقی در اوایل دهه پنجاه از وسط زمین وارد دروازه پرسپولیس کرد را فراموش نکرده‌اند. ملی‌پوش شوتزن کشورمان در دهه پنجاه در پاسخ به سؤالات ما می‌گوید: اینکه شوتزنی جزو تاکتیک یک تیم قرار بگیرد یا نه، بستگی به تشخیص مربیان دارد. البته متأسفانه به خاطر اینکه در فوتبال ما عمر کار کردن مربیان با بازیکنان از یک سال فراتر نمی‌رود، معمولاً یک مربی نمی‌تواند به طور کامل نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصی شاگردانش اشراف کامل پیدا کند اما در اروپا به خوبی از این مزیت استفاده می‌شود. شما رئال‌‌مادرید و پاری‌سن‌ژرمن را ببینید؛ شوتزنی کریستن رونالدو و زلاتان ایبراهیموویچ یکی از تاکتیک‌های جدی و اصولی این دو تیم برای گلزنی محسوب می‌شود و امتیازات زیادی هم برایشان به ارمغان آورده است اما در فوتبال ما اغلب مربیان به قدرت شوتزنی بازیکنان اعتماد ندارند و به همین خاطر بازیکن هم می‌ترسد شوت بزند و توپ خراب شود آنگاه مورد انتقاد قرار بگیرد بنابراین قید شوتزنی را می‌زند.

دین‌محمدی: وقتی همه خسته‌اند، باید شوت زد
‌ اگرچه سیروس دین‌محمدی با شوت‌های سنگین خودش به اغلب تیم‌ها گل زده اما هنوز هم معتقد است گلی که به جوبیلوایواتا ژاپن در فینال جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا به ثمر رساند، زیباترین گلی بوده که با شوت زده است. سیروس در مورد زمان‌گذاشتن به صورت جداگانه برای تمرین شوتزنی می‌گوید: «بعضی از مربیان به تمرین اختصاصی شوتزنی اعتقادی ندارند اما من کاملاً به این سبک تمرین معتقدم. شاید فشار تمرین، بازیکنان را خسته کند اما در همان زمان که همه خسته‌اند باید با استفاده از شوت، گلزنی کرد. هیچ‌ وقت فراموش نمی‌کنم قبل از جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، عضو تیم شهرداری تبریز بودم و بعد از پایان تمرین نیم‌ ساعت با جلال بشرزاد تمرین شوتزنی می‌کردم.» عضو تیم‌ملی در جام‌جهانی فرانسه، شوتزنی در جریان بازی را به مراتب سخت‌تر از نواختن ضربات کاشته تلقی کرده و اضافه می‌کند: «شوت زدن در حرکت خیلی دشوارتر از ضربات کاشته است. در ضربات ایستگاهی شما متمرکز می‌شوید اما در جریان بازی، کاملاً تحت فشار هستید. شما دیوید بکام را ببینید که چطور در جریان حرکت، سانتر می‌کرد. یک شوتزن هم باید بتواند در خلال بازی تمرکز کرده و شوت بزند.»

فنونی‌زاده: از ترس مربیان و سکوها شوت نمی‌زنند
اغلب فوتبال‌دوستان معتقدند گل‌هایش به عربستان زیباترین گل‌هایی بوده که با شوت به ثمر رسانده اما خود مهدی فنونی‌زاده بر این باور است گلی که سال ۱۳۷۰ با شوت وارد دروازه سپاهان کرد، زیباترین شوت او بوده که به گل بدل شده است. همان‌ شوتی که فردای روز بازی، یک هفته‌نامه تیتر زد: «گل فنونی‌زاده، زیباتر از گل ماتئوس به یوگسلاوی». هافبک اسبق استقلال و تیم ملی در رابطه با اینکه شوتزنی را می‌توان در قالب تاکتیک‌های تهاجمی گنجاند یا نه، می‌گوید: «در یک تیم ۱۰ نفر باید بجنگند و زحمت بکشند تا یک نفر در موقعیت شوتزنی پشت محوطه جریمه قرار بگیرد اما متأسفانه این تاکتیک حالا دیگر در فوتبال ما بسیار کم‌رنگ شده است. برای مثال شما ملوان و تراکتورسازی را مد نظر قرار دهید. این دو تیم از دهه پنجاه شوتزن‌های خوبی داشته‌اند اما الان اگر بازی کنند، شما حتی دو شوت پشت محوطه جریمه هم از آنها نمی‌بینید. دلیلش هم این است که شوتزن‌‌‌ها می‌ترسند توپ را خراب کنند و مربی سرشان داد بزند یا سکوها اعتراض کنند. فراموش نکنید از هر ۱۰ شوت، حداکثر ۲ یا ۳ ضربه می‌تواند در چهارچوب باشد و نباید کسی را به خاطر اینکه شوت را داخل چهارچوب نزده، مؤاخذه کرد. شوتزنی یک تخصص است همان‌طور که پاس دادن، عوض کردن منطقه زمین، سرزنی، دروازه‌بانی و… هم در نوع خود یک تخصص به حساب می‌آید.»

قاسمپور: بعضی بازیکنان از هر جای زمین می‌خواهند شوت بزنند
ابراهیم قاسمپور که در جام جهانی ۱۹۷۸ یکی از جوان‌ترین نفرات تیم ملی بود، هنوز از گلی که همراه با تیم شهباز در اواسط دهه پنجاه با ضربه پای چپ وارد دروازه ذوب‌آهن کرد، به عنوان بهترین گل خود با شوت یاد می‌کند.او در رابطه با اتخاذ تمرینات ویژه برای شوتزنی بر این باور است که باید کار را در مقاطعی به صورت اختصاصی دنبال کرد: «ببینید همان‌طور که برای مهاجمان تمرین اختصاصی می‌گذارند، باید برای شوتزنی هم به طور ویژه تمرین گذاشت. مثلاً ۲ روز در هفته تمرین اختصاصی شوت زدن برای هافبک‌ها، عناصر تهاجمی و به طور کلی نفراتی که در امر شوتزنی استعداد دارند. البته میل به شوتزنی یک امر ذاتی است. یادم می‌آید آرارات یک بازیکن لاغراندام داشت که واقعاً شوتزن قهاری بود و ضربات خیلی دقیقی داشت. شوت زدن یک مزیت است که نباید آن را نفی کرد. معمولاً مربیان از شوت نزدن بازیکنان استقبال نمی‌کنند. بعضی بازیکنان هم هستند که این اعتماد به نفس را دارند از هر جا که صاحب توپ می‌شوند، شوت بزنند. آنها خودشان برای خودشان موقعیت ضربه زدن ایجاد می‌کنند.»

شوت‌های ماندگار!
سیروس‌آبای یادت به‌خیر
خدابیامرزد سیروس قایقران را که در سال‌های اوج ملوان، سالی یکی، دو کاشته برای استقلال و پرسپولیس کنار می‌گذاشت… مرد دوست‌داشتنی بندرانزلی یک بار در جام حذفی مقابل پرسپولیس ۲ گل شبیه هم به وحید قلیچ زد. درست از یک نقطه از زمین و درست به یک نقطه از دروازه… گل سیروس‌آبای به دینامودرسدن هم فراموش‌نشدنی است. در انزلی مازیار زارع، پژمان نوری، نادر عزت‌اللهی و حمید محمدیان هم شوتزن‌های بدی نبودند اما سیروس نشدند.

نادر دست‌نشان؛ غول مازندران
متخصص شوت‌های از راه دور، یک‌بار از فاصله ۵۰ متری و از پشت دایره وسط زمین، دروازه تراکتور را باز کرد تا واسیلی گوجا در بازگشت به رومانی، به روزنامه چاپ کشورش بگوید در فوتبال ایران یک غول وجود دارد که از جلوی دروازه تیم خودی به تیم حریف گل می‌زند. یک بار که جوانشیر آقارضایی، دروازه‌بان نفت قائمشهر جرأت کرد و شوت از راه دور نادر را گرفت، پوست دستش کنده شد! باور کنید هیچ اغراقی در کار نیست. کاپیتان سابق نساجی شوت‌های وحشتناکی می‌زد.

مهدی فنونی‌زاده؛ خطرناک
فقط مهدی فنونی‌زاده می‌توانست توپ را از راه دور به تیر دروازه بکوبد و توپ در برگشت، نزدیکی‌های نقطه وسط زمین فرود بیاید. او هم مثل دست‌نشان شوت‌های سنگین و سهمگین می‌زد که مهارش برای دروازه‌بان حریف خطر مرگ یا نقص عضو داشت. صحت و سقم این ادعا را از دروازه‌بان تیم‌های ملی عربستان و کره‌ شمالی در اوایل دهه ۹۰ بپرسید. البته فنونی‌زاده گل باشگاهی خودش به سپاهان را از این گل‌ها خاطره‌انگیزتر می‌داند.

کریم باقری؛ شوتزن دقیق
ویژگی شوت‌های کریم باقری این بود که دقیق به توپ ضربه می‌زد. اگر فکر می‌کنید ما دروغ می‌گوییم، از دروازه‌بان و مدافعان استقلال در دربی سال ۸۸ بپرسید که روی شوت از راه دور کریم باقری غافلگیر شدند و بازی را به پرسپولیس و دایی باختند. آقاکریم از این شوت‌های دقیق در آسیا و حتی اروپا هم کم نزد. گلزن‌ترین هافبک فوتبال ایران شوت فراموش‌نشدنی زیاد دارد. آقاکریم همین حالا می‌تواند مثل آب خوردن ضربات ایستگاهی را به گل تبدیل کند.

محمود فکری و خاطره میدان آزادی
وقتی محمود فکری با یک شوت از راه دور دروازه ساشا ایلیچ را باز کرد تا یکی از زیباترین گل‌های تاریخ دربی را به نام خود بنویسد، یکی از کارشناسان که اول اسمش هوشنگ نصیرزاده است، به شوخی گفت فکری از حوالی میدان آزادی، نرسیده به ورودی شهرک اکباتان به پرسپولیس گل زد. «فکری آرپی‌جی‌زن» لقبی است که هواداران استقلال به فکری دادند. البته فکری وقتی در نساجی هم بازی می‌کرد، همین لقب را از هواداران این تیم گرفته بود.

سیروس دین‌محمدی؛ فلفل‌نبین…

فلفل نبین چه ریزه… در مورد سیروس دین‌محمدی مصداق پیدا می‌کند. دین‌محمدی با وجود قد و قواره و جثه ریزش، بدجوری شوت می‌زد. او یک‌بار در بازی‌های سالنی چنان ضربه‌ای زد که مچ بازیکن تیم حریف شکست. خود سیروس می‌گوید گلی که به جوبیلو ایواتا در فینال جام باشگاه‌های آسیا زد، معروف‌ترین گلش است اما ما با توجه به سابقه رقابت فوتبال ایران و عربستان، گل سیروس به سعودی‌ها را بیشتر از آن دوست داریم.

بهروز پرورش‌خواه؛ شوت‌ بزن و توپ لو نده
«شوت بزن و توپ لو نده» این درس اول بازی بهروز پرورش‌خواه بود که امکان نداشت کسی بتواند در حالت عادی از او توپ بگیرد. پرورش‌خواه در سال‌های اوج فوتبالش خیلی خوب و راحت شوت می‌زد، حیف که اغلب شوت‌هایی که او می‌زد، داخل چهارچوب نبود اما آن دسته از شوت‌هایی که به داخل چهارچوب می‌زد، مهارکردنی نبود! پرورش‌خواه و منصوریان یک دوره کنار هم عالی شوت می‌زدند و خط هافبک استقلال برای خودش توپخانه‌ای شده بود.

علیرضا منصوریان
در این لیست ۱۱ نفره جای خیلی‌ها خالی است و از جمع آنهایی که از قلم افتاده‌اند، باید اشاره ویژه‌ای داشته باشیم به علی‌منصور که او را باید شوتزن قدر نادیده فوتبال ایران نامید. یک شوتزن استثنایی که هم فنی و دقیق شوت می‌زد و هم ضرباتش سنگین بود.

شوت نمی‌زنیم چون برای شوت بازی نمی‌کنیم!
شــوت، تکنیک یا تاکتیک؟
در فوتبال حرفه‌ای نزدیک به یک سوم گل‌ها از روی شوت به ‌ثمر می‌رسد. البته این معدل تقریبی است. شوت از راه دور به این دلیل یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به گل است که با سرعت بسیار بالایی نواخته می‌شود که همین، کنترل آن را برای دروازه‌بان سخت می‌کند و از همه مهمتر تعدد نفرات در منطقه یک سوم دفاعی با شوت از راه دور شکسته می‌شود. در برابر تیم‌هایی که در منطقه یک سوم دفاعی متراکم بازی می‌کنند شوت یکی از معدود راه‌های خوب برای رسیدن به گل است. شوت از همه عبور می‌کند و فقط دروازه‌بان است که می‌تواند مانع راهیابی توپ به دروازه شود. توپ که محکم نواخته می‌شود و در زاویه باشد دروازه‌بان هر قدر ششدانگ باشد، نمی‌تواند آن را مهـــار کند چـــون همان‌طور که گفته شد سرعت شوت بالاست و واکنش دروازه‌بان در برابر این سرعت ناچیز است. یکی از شوتزن‌ترین بازیکنان، کریس رونالدو است که در برخی موارد شوت‌های او به سرعت بالاتر از ۱۰۰ و نزدیک به ۱۵۰ نزدیک شده است. سرعت شوت را هم این‌گونه محاسبه می‌کنند: تقسیم متر بر ثانیه. در فوتبال ایران هم شوتزن‌های خوبی داشتیم و داریم اما تعداد گل‌هایی که از روی شوت از راه دور به‌ثمر می‌رسد، اندک است. در برخی از بازی‌ها هم به اندازه کافی شوت زده می‌شود اما شوت در چهارچوب نیست. این دلیل دارد. به نظر می‌رسد شوت در تمرین تیم‌ها جایگاهی ندارد و اگر هم تمرین می‌شود در چارچوب شرایط بازی نیست. اینکه به بازیکن پاس می‌دهند و می‌گویند شوت بزن. در حالی که تمرین باید در شرایط مسابقه باشد. شوت آنقدر ارزش دارد که کادرفنی برای آن تمرین اختصاصی بگذارد. تیم به دو گروه تقسیم شوند و رودرروی هم قرار بگیرند و نیت‌شان از مسابقه دستگرمی، شوت از راه دور باشد و اعلام شود هر که بیشتر شوت بزند، برنده از میدان خارج خواهد شد. معمولاً وقتی بازیکنان شوتزن، شوت می‌زنند و توپ‌شان به بیرون می‌رود، هم​تیمی‌ها غر می‌زنند. این خود یک عامل بازدارنده است و برای شوت نزدن کافی است. از سویی باید برای شوت بازی کرد. به واقع موقعیت شوتزنی همین‌طوری فراهم نمی‌شود. این یک تاکتیک است که باید برای آن بازی کرد. در فوتبال ایران توپی که به کناره‌ها می‌رود بیشتر سانتر می‌شود در حالی که می‌توان آن را با پاس به بیرون به موقعیت شوت تبدیل کرد. در شوت معمولاً یکی از دو هافبک تدافعی بهترین موقعیت را پیدا می‌کنند. به این دلیل که از عقب به داخل می‌زنند و بازیکنان قدرتی هستند و شوتشان محکم است. شوت یک قدرت تکنیکی است اما بهتر است از آن به عنوان یک تاکتیک در برخی از دقایق بازی و در برابر تیم‌هایی که در منطقه یک سوم دفاعی متراکم هستند، استفاده کرد و زمانی شوتزن می‌شویم که تمرین کنیم.

رونالد کومان (۱۹۹۲)
بازیکن هلندی بارسلونا در فینال جام باشگاه‌های اروپا مقابل سمپدوریا در دقیقه ۱۱۵ با شوتی استثنایی دروازه جان لوکا پالیوکا گلر سمپدوریا را باز کرد تا شوت به یادماندنی او با گذشت بیش از دو دهه همچنان در یاد و خاطره کاتالان‌ها و طرفداران بارسا باقی بماند. این شوت اولین قهرمانی بارسایی‌ها در جام باشگاه‌های اروپا را رقم زد.

روبرتو کارلوس (۱۹۹۷)
مدافع برزیل با ضربات پای چپ مهلک خود بارها گل‌های فوق‌‌العاده‌ای به‌ثمر رساند اما یکی از زیباترین گل‌های روبرتو در تورنمنت جام کنفدراسیون‌ها به‌ثمر رسید آن هم در دیدار برابر فرانسه میزبان. کارلوس از فاصله ۴۰ متری چنان ضربه‌ای زد که توپ قوس برداشت و به تور دروازه بارتز چسبید.

مهدی مهدوی‌کیا (۱۹۹۷)
جوان سرعتی و پدیده آن روزهای فوتبال ایران در مقدماتی جام‌جهانی‌ ۹۸ فرانسه مقابل چین در شهر دالیان با شوتی استثنایی دروازه این تیم را از فاصله ۴۰ متری باز کرد تا گل او به عنوان مادر گل‌های آسیا لقب گرفته و شهره عام و خاص شود. چینی‌ها هنوز از آن ضربه مهدی به عنوان تلخ‌ترین اتفاق ممکن نام می‌برند.

سینیشا میهایلوویچ (۱۹۹۸)
کاپیتان تیم‌ملی یوگسلاوی در جام‌جهانی‌ ۹۸ فرانسه و در اولین بازی مقابل ایران با ضربه ایستگاهی خود خاطره‌ای تلخ برای طرفداران فوتبال کشورمان رقم زد. میهایلوویچ که به استاد ضربات ایستگاهی در کشورش لقب گرفته بود، با ضربه دقیق خود توپ را درون دروازه ایران قرار داد؛ گرچه اشتباه نکیسا هم در ثبت این گل بی‌تأثیر نبود.

دیوید بکام (۱۹۹۹)
دیوید بکام در روزهایی که اختلافات سیاسی میان دو کشور انگلیس و آرژانتین به اوج خود رسیده بود در دیدار دوستانه و تدارکاتی سه شیرها مقابل آلبی‌سلسته از روی یک ضربه ایستگاهی دروازه آرژانتین را باز کرد که گل او جزو بهترین گل‌های این بازیکن سرشناس فوتبال دنیا قلمداد می‌شود و همواره در تیتراژ شبکه‌های ورزشی جزیره پخش می‌شود.

کریم باقری (۲۰۰۰)
کریم در جام ملت‌های لبنان در جدال سنتی فوتبال قاره‌کهن از فاصله ۴۵ متری دروازه کره‌جنوبی را باز کرد تا ایران در یک قدمی صعود به نیمه‌نهایی قرار بگیرد؛ گرچه ملی‌پوشان کشورمان قدر این گل باقری را ندانستند و در دقایق پایانی و وقت‌های اضافه دو بار گل خوردند تا ایران با شایستگی از دور رقابت‌ها کنار برود.

رونالدینیو (۲۰۰۲)
برزیل برای اینکه در جام‌جهانی‌ ۲۰۰۲ بتواند خود را به مراحل نهایی برساند، باید از سد انگلیس عبور می‌کرد از همین‌رو ضربه ایستگاهی رونالدینیو به داد آنها رسید تا با اشتباه دیوید سیمن، سلسائو به مراحل نهایی صعود کرده و آخرین قهرمانی‌‌اش در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال جهان را تجربه کند. رونالدینیو در آن روزها ستاره برزیل محسوب می‌شد.

خوزه لوئیز چیلاورت (۲۰۰۵)
در فوتبال روز دنیا معدود دروازه‌بانانی پیدا می‌شوند که در امر گلزنی از راه ضربات ایستگاهی نامی برای خودشان دست و پا کرده‌اند که از آن دست می‌توان به خوزه لوئیز چیلاورت گلر تیم‌ملی پاراگوئه اشاره کرد آن هم با گل استثنایی که وارد دروازه برزیل کرد تا تیمش جواز صعود به جام‌جهانی‌ را به‌دست بیاورد.

آندرانیک تیموریان (۲۰۱۳)
بازیکن ارامنه فوتبال ایران در ادامه گل‌های زیبایی که از راه شوتزنی به‌ثمر رساند، این بار مهارت‌هایش را در مقابل چشمان تایلندی‌ها به رخ کشید تا شوت مهلک او دروازه بوریرام را باز کرده و زمینه صعود استقلال به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا را فراهم کند. گل آندو کاندیدای بهترین گل سال آسیا هم شد چون واقعاً دیدنی و غیرمنتظره بود.

کریستیانو رونالدو (۲۰۱۴)
در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا ستاره پرتغالی رئال‌مادرید در جدال با بایرن‌مونیخ موفق شد از روی یک ضربه ایستگاهی دروازه مانوئل نویر را باز کند تا با همین گل استارت برتری قاطعانه مادریدی‌ها مقابل مدافع عنوان قهرمانی اروپا بخورد. البته از رونالدو گل‌های زیبا آن هم روی ضربات ایستگاهی کم ندیده بودیم که این گل هم به آن اضافه شد.

جیمز رودریگز (۲۰۱۴)
زننده بهترین گل جام‌جهانی‌ ۲۰۱۴ شناخته شد آن هم به خاطر گلی که به زیبایی هرچه تمام‌تر از پشت محوطه جریمه وارد دروازه اروگوئه کرد تا یک‌شبه ره صدساله شهرت را پیموده و راهی رئال‌مادرید شود تا در جمع ستاره‌های گران‌قیمت کهکشانی‌ها قرار بگیرد. مدت‌ها بود فوتبال دنیا مثل گل رودریگز را ندیده بود.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن