بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4023
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 11 شهریور 93 6:10 ب.ظ

ایرنا

حفاری غیرمجاز یک اثر تاریخی را در دشتستان نمایان کرد!

ثلاث: مسوول اداره میراث فرهنگی شهرستان دشتستان گفت: براثر حفاری غیرمجاز از سوی افراد سودجو دراراضی کشاورزی روستای دهرود سفلی این شهرستان، بقایای یک اثر تاریخی و باستانی نمایان شده است.به گزارش ثلاث؛ حمید سعادت درگفت وگو با ایرنا، افزود: این اداره پس از دریافت گزارش اهالی و کشاورزان منطقه ازاین رخ داد، موضوع را […]

ثلاث: مسوول اداره میراث فرهنگی شهرستان دشتستان گفت: براثر حفاری غیرمجاز از سوی افراد سودجو دراراضی کشاورزی روستای دهرود سفلی این شهرستان، بقایای یک اثر تاریخی و باستانی نمایان شده است.

به گزارش ثلاث؛ حمید سعادت درگفت وگو با ایرنا، افزود: این اداره پس از دریافت گزارش اهالی و کشاورزان منطقه ازاین رخ داد، موضوع را دردستور کار قرار داد و یک تیم کارشناسی میراث فرهنگی شهرستان برای پیگیری موضوع با هماهنگی بخشداری بخش ارم و نیروی انتظامی به منطقه اعزام شدند که موضوع وجود بقایای این اثر تاریخی را تایید کرده اند.

وی امه داد: هم اکنون منطقه حفاری شده برای بررسی بیشتر مهر وموم شده است و با همکاری دهیاری و بخشداری منطقه تحت مراقبت قرار گرفته است.

سعادت گفت: برای تسریع در کار باستان شناسی این اثر درخواست داریم تیم، کارشناسان میراث فرهنگی از تهران هرچه زودتر برای بررسی موضوع به این منطقه اعزام شوند.

وی بیان کرد: هنوز اطلاعات و مشخصات و ویژگی های این اثر مشخص نشده و باید حفاری ها و کارشناسی های بیشتری در این منطقه صورت گیرد تا وضعیت منطقه مشخص شود.

بخشدار ارم دشتستان گفت: این منطقه در دو کیلومتری روستای دهرودسفلی روی یک تل واقع شده است که با اطلاع یکی از اهالی روستا که درحال کشاورزی بر سر زمین خود بوده موضوع را به بخشداری و دهیاری اعلام می کند.

مسعود صیادی اضافه کرد: کشاورز با مشاهده حفاری غیر مجاز در زمین خود مراتب را به مسوولان اطلاع داده که مشخص شد این حفاری به طول دو متر به صورت عمودی و دو متر نیز به صورت افقی صورت گرفته و در نهایت به ستون خانه و ستون های سفالی رسیده است.

وی بیان کرد: جنس آثار باستانی در این منطقه از جنس سنگ ساروج و دارای پایه های ساختمانی خانه مانند است.

طوفان غلامی دهیار روستای دهرود سفلی گفت: این منطقه به دلیل قدمت و وجود برخی آثار تاریخی به صورت مکرر مورد حفاری های غیرمجاز توسط سودجویان برای یافتن گنج و عتیقه با دستگاه های گنج یاب قرار می گیرد که نیاز به همکاری بیشتر میراث فرهنگی برای حفاظت و احیای آثار تاریخی این منطقه هستیم.

شهرستان دشتستان ۱۷۲ اثر تاریخی دارد که ۷۲ اثر تاریخی و گردشگری آن ثبت ملی شده است و بخش ارم این شهرستان یکی از مناطق مهم استان بوشهر است که آثار تاریخی و باستانی زیادی از دوره ساسانی و هخامنشی از جمله دو اثر ملی گوردختر و کوشک اردشیر را در خود جای داده است.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن