بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4075
تعداد نظرات:۱۱ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 12 شهریور 93 4:14 ب.ظ

گزارشی از حادثه روی سکو/

مرگ فجیع در سکوی گازی فاز ۱۶ پارس جنوبی+عکس

ثلاث : خطرات سکوهای نفت و گاز برای کسانی که آنجا کار می‌کنند امر اجتناب‌ناپذیر شغلشان است. این خطرها این بار جوان ۳۱ ساله را به کام مرگ کشاند.

 یکی از کسانی که در این سکو با رامین همکار بود گفت: «هر گلوله‌ای که از اسلحه شلیک می‌شود فشاری برابر با ۲ (بار) وارد می‌کند و این در حالی است که این گاز با فشاری حدود ۲۰۰ (بار) به صورت رامین برخورد کرده است.»

ثلاث : خطرات سکوهای نفت و گاز برای کسانی که آنجا کار می‌کنند امر اجتناب‌ناپذیر شغلشان است. این خطرها این بار جوان ۳۱ ساله را به کام مرگ کشاند.

به گزارش ثلاث؛ هنوز خورشید دومین پنجشنبه شهریور ماه در آسمان بود که صدای انفجار شیلنگ گاز در سکوی گازی در ۱۵۰ کیلومتری بندر «دیر» توجه همه کارمندان سکو را جلب کرد. کمتر از چند دقیقه پیش، رامین ۳۱ ساله دستور استارت پمپ را داده بود و کمی بعد صدای انفجار گاز و پس از آن، مرگ رامین.

ماجرا چه بود؟

در حالی که خیلی از همکاران رامین در سکو بوده‌اند، صحنه انفجار و مرگ او را کسی ندیده اما لحظه حادثه رامین تنها بوده است. سکوی چند طبقه گازی که در نزدیکی مرز قطر روی آب شناور است، حدود ۲۰۰ کارمند دارد و هر طبقه‌ای یک مسئول.

قرار این بود که رامین از طبقه بالا با شیلنگ‌های مخصوص، هلیدک را به طبقات پایین تزریق و فشار را وارد لوله‌ها کند، به‌طوری که از کپسول، نیتروژن با شیلنگی که ظرفیتش ۱۵۰ بار بود به پایین منتقل شود.

زمان انجام کار، رامین به اصطلاح به یک وَلو (شیر گاز) برخورد که بسته بود و برای تزریق فشار مجبور به باز کردن آن شد. آن‌طور که همکاران رامین به خبرنگار فرهیختگان گفته‌اند صدای او بلافاصله از بیسیم‌های همکاران شنیده شد که گفت: پمپ را خاموش کنید. بعد از گفتن این جمله خودش سراغ وَلو رفت و پس از باز کردن آن منتظر شد که فشار به‌طور کامل تخلیه شود. فشاری که وارد شیلنگ شد در حالی به بیشتر از ۱۵۰ (بار) رسید که ظرفیت این شیلنگ ۱۵۰ (بار) بوده است نه بیشتر. لحظاتی بعد لوله به حدی منفجر شد که فشار بیش از حد، صورت رامین را متلاشی و او را به گوشه‌ای پرت کرد.

یکی از کسانی که در این سکو با رامین همکار بود به فرهیختگان گفت: «هر گلوله‌ای که از اسلحه شلیک می‌شود فشاری برابر با ۲ (بار) وارد می‌کند و این در حالی است که این گاز با فشاری حدود ۲۰۰ (بار) به صورت رامین برخورد کرده است.»

مسئولان از خطرناک بودن کار می‌گویند

شنیده‌ها حاکی از آن است که چنین اتفاقاتی در سکوهای گاز و نفت پیش از این هم اتفاق افتاده، اما سازمانی عهده‌دار این حادثه‌ها نیست و هر بار پس از اتفاق افتادن چنین حوادثی مسئولان یک به یک صحبت از خطرناک بودن این کار می‌کنند و عده‌ای از کارشناسان را برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام می‌کنند.

این حادثه نیز از این ماجرا مستثنی نبوده و سکوی فاز ۱۶ نیز هم‌اکنون که چهار روز از این ماجرا گذشته میزبان کارشناسانی است که هنوز دارند علت ماجرا را می‌جویند. علت‌یابی و بررسی کارشناسان در محل تا زمانی که آب‌ها از آسیاب بیفتد ادامه دارد.

شاید متریال مصرفی مشکل‌دار بوده است

یکی از کسانی که در سکو مشغول به کار است در رابطه با ایمنی این سکو گفت: «در سکو یک فردی حضور دارد که مسئول تذکرات ایمنی به کارکنان است و به مسائل مختلف ایمنی توجه دارد.» او ادامه داد: «به هر حال این کاری که انجام می‌دهیم کار خطرناکی است و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در کار می‌تواند باعث بروز چنین حوادثی شود.»

وی با اشاره به اینکه شیفت‌هایی که کارکنان در سکو می‌مانند ۱۴ ساعت است، افزود: «این بار به جای ۱۴ ساعت ۲۴ ساعت بود که روی سکو بودیم، یعنی ۲۴ ساعت هیچ چیز به جز آب نمی‌دیدیم.» این کارمند با اشاره به اینکه شاید خستگی رامین یکی از عوامل این حادثه باشد، ادامه داد: «فکر می‌کنم رامین دستور استارت پمپ را کمی زودتر داده بود که این اتفاق رخ داد.»

این در حالی است که یکی دیگر از همکاران رامین در رابطه با این عامل گفت: «بعید می‌دانم تقصیری متوجه رامین باشد، زیرا با توجه به تجربه‌ای که رامین داشت و دقتی که همیشه در کار اعمال می‌کرد، بعید است که زودتر دستور داده باشد و خودش مقصر این موضوع باشد.» یکی دیگر از کارکنان با اشاره به اینکه در یک حادثه موضوعات زیادی دخیل است، گفت: «باید منتظر گزارش کارشناسان باشیم، زیرا یکی از عوامل اصلی می‌تواند مشکل‌دار بودن شیلنگ باشد.»

برای پیدا کردن علت‌های دیگری از این ماجرا سراغ یکی از مدیرهای این سکو نیز رفتیم. او در رابطه با اینکه آیا لوله‌ها و شیلنگ منفجر شده مشکلی داشته یا خیر، گفت که مشکلات متریال مصرفی، بی‌احتیاطی، خطاهای فردی و فنی همه این عوامل در این حادثه می‌توانند دست داشته باشند و من اصلا نمی‌توانم تا زمانی که نتیجه بررسی کارشناسان اعلام نشود صحبت قطعی کنم.

به هر حال در هنگام تهیه این گزارش حدود ۹۶ ساعت از مرگ فجیع یک جوان ۳۱ ساله در سکوی فاز ۱۶ در حالی گذشته که هنوز علت دقیقی برای این حادثه اعلام نشده است و مسئولان در پاسخ به خانواده این فرد می‌خواهند که صبر کنند تا بررسی‌ها تمام شود.
منبع:فرهیتخگان

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. ناراحت says:

    خدا رحمتش کنه و صبری برای خانوا ده اش بدهد.

  2. mohammad says:

    خدارحمتش کنه…الفاتحه…

    • مجتبی نری میسا says:

      من روز اتفاق اونجا بودم لحطه جان دادن رامین

  3. ناشناس says:

    با سلام و احترام
    قرار هست این سکو به نام شهید رامین جیریایی شراهی نامگذاری گردد … (
    مرگ فجیع در سکوی گازی فاز ۱۶ پارس جنوبی در تاریخ ششم شهریورماه ۱۳۹۳)
    پس چرا در خبرها صحبتی از این موضوع نمی باشد ؟

  4. محمد says:

    حالا که او بین ما نیست ولی همیشه بعد از حادثه خطای انسانی عامل حادثه است هیچگاه گفته ایم پرمیتی که امضا شده مشکل داشته هرگز مسول ایمنی توجه داشته که پایپ ۱۵۰بار فشار برای خط ۲۰۰ باری احتمال ایجاد مشکلراداشته چرا اجازه کار داده اند

  5. Helena_ebrahimnezhad says:

    من نوه ی عمش بودم واقعاً ناراحت شدم

  6. کورش says:

    با سلام من هم اتاقی اون خدابیامرز بودم

  7. ناشناس says:

    من چهار سال با رامین در پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر همکار بودم و تمام دوره های آموزشی داخل و خارج از کشور رو با هم طی کردیم واقعا هنوز هم باورم نمیشه که رامین دیگه در بین ما نیست

  8. توفیق says:

    سال ۹۰ و ۹۱ ما در جزیره سیری همکار بودیم، چقدر خوش برخورد بود و گرم تحویل می گرفت.
    روح بزرگوارش همیشه شاد

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن