بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4417
تعداد نظرات:۲۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 22 شهریور 93 4:17 ب.ظ

لزوم فرهنگ سازی ترک سیگار در کتب درسی

در کنگان؛ مغازه داری که ۱۰ سال سیگار نمی فروشد/سیگار؛ ترس دیروز، همسایه دیوار به دیوار امروز

اختصاصی ثلاث-در جامعه امروز که زندگی ها ماشینی شده و تغذیه ها بیشتر به صورت آماده تهیه و مصرف می شود، سلامتی همان حلقه گم شده ایست که مردم با راه های مختلف در پی آن هستند.

 

شرایط زندگی امروز، تهدید کننده سلامتی انسان هاست

به گزارش ثلاث، در جامعه امروز که زندگی ها ماشینی شده و تغذیه ها بیشتر به صورت آماده تهیه و مصرف می شود، سلامتی همان حلقه گم شده ایست که مردم با راه های مختلف در پی آن هستند.

کم تحرکی و فشارهای زندگی و غذاهای فست فودی و آماده مانند پیتزا و ساندویچ و انواع کنسرو ها و آب میوه های مصنوعی، مواد نگهدارنده ها، مرغ ها و جوجه های هورمونی، میوه هایی که با کودهای شیمیایی رشد می کنند، قرار گرفتن هر روزه در معرض تشعشعات مختلفی مانند مخابرات و برق، عادات غذایی اشتباه و کمرنگ شدن نقش لبنیات در سبد غذایی خانواده ها، استرها، آلودگی ها و آلاینده های پیرامونی و ده ها مورد دیگر که علم آن را کشف کرده و یا هنوز به آن دست پیدا نکرده، انسان را از همه طرف در معرض انواع بیماری ها و از دست دادن سلامتی قرار داده است.

پر واضح است که با وجود این همه تهدید مختلف، باید برای سلامتی خود ارزش زیادی قائل بود و از تمام راه های موجود برای حفظ تندرستی استفاده کرد البته در برخی مواقع دوری از برخی چیزها مانند سیگار نیز می تواند به حفظ سلامتی فرد و جامعه کمک شایانی کند.

هر ۸ ثانیه یک نفر به علت سیگار می میرد

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند، بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

سیگار علاوه بر سرطان ریه می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی، آب مروارید، سرطان پوست، فساد دندانها، پوکی استخوان، بیماریهای قلبی، زخم معده، ضایعات شنوایی و ده ها مورد دیگر بشود.

متاسفانه در کشور ما نیز سن استفاده از سیگار در حال پایین آمدن است و تعداد سیگاری ها در حال افزایش است و با توجه به مشاهده مواردی از دانش آموزان سیگاری، این موضور را باید الزاما به چشم یک تهدید جدی نگاه کرد.

سیگار

سیگار، ترس دیروز، تهدید دیوار به دیوار امروز

امروزه دایره و حلقه این تهدید به قدری تنگ شده که به راحتی در اکثر کوچه ها و خیابان ها، همسایگی و حتی خانواده خود می توان یک فرد سیگاری را پیدا کرد و به عبارتی ساده، اهمال دیروز، تهدید دیوار به دیوار امروز شده است.

پیشنهاد می شود موضوع خطرات سیگار و حتی قلیون های میوه ای که این روزها به گل سر سبد خیلی از محافل، مهمانی ها و تفریحات جوانان و حتی خانواده تبدیل شده را باید در قالب کتاب های درسی، کلاس های ورزشی مدارس، کتاب های دانشگاهی مانند بهداشت و تنظیم خانواده، مشاوره های قبل از ازدواج، رادیو و حتی فیلم های صدا و سیما منعکس شود تا با یک عزم همگانی به مقابله با آن برخیزیم.

نباید فراموش کرد که سیگار می تواند آغاز اعتیاد به مواد مخدر باشد.

 

حسن بحرینی یکی از مغازه داران با سابقه در یکی از قدیمی ترین محلات شهر کنگان است که به نوبه و سهم خود برای حفظ سلامتی خود، خانواده و محله و شهرش به مقابله با سیگار مقابله می کند.

حسن بحرینی

۱۰ سال است که سیگار نمی فروشم

حسن بحرینی در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: حدودا از یک دهه پیش که سوپرمارکت خود را در این محله قدیمی و شلوغ کنگان راه اندازی کردم، حتی یک نخ سیگار نیز برای فروش به مغازه خود نیاورده ام.

وی افزود: هر چند می داند که فروش سیگار بسیار راحت تر از بسیاری از اقلام دیگر مغازه است و سود آن نیز آنقدری هست که هر مغازه داری را وادار به فروش آن کند، ولی بنده اعتقاد دارم که فروش و سود کالایی که به ضرر مردم و جامعه است اشکال دارد و لذا هرگز به فکر فروش سیگار نبوده و نیستم.

این مغازه دار کنگانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشریانی که برای خرید سیگار نیز مراجعه می کنند، آن ها را در حد خود راهنمایی و نصیحت می کنم.

بحرینی اظهار داشت: به عقیده من، پول دادن برای سیگار و قلیون یعنی دور ریختن پولی است که این افراد بجای آن می توانند از شیر و سایر لبنیات استفاده کنند تا بجای ضرر رساندن به خود و اطرافیان، نفعی عاید بدن خود کنند.

وی اذعان داشت: با چیزهایی که مشاهده می کنیم متاسفانه باید به زیادتر شدن تعدا سیگاری ها و قلیونی های کنگان اذعان کنیم که جا دارد بهداشت و درمان و همچنین آموزش و پرورش در این موضوع ورود جدی کنند. باید یک صفحه راجع به مضرات دود و مخصوصا سیگار و قلیان های میوه ای در کتاب های درسی برای فرهنگ سازی اضافه شود.

البته این مغازه دار یکی از چند نمونه های کمیاب در سطح شهر کنگان است که کلا سیگار نمی فروشد؛ در این شهر، مغازه داران باسابقه ی دیگری نیز هستند که مایل به فروش و سود سیگار نمی باشند.

خرید سیگار، دور ریختن پول و لطمه به خود و جامعه است

این مغازه دار گفت: در این مدت ۴۲ سال عمری که خداوند به بنده عنایت کرده، برای حفظ سلامتی جسمی خود از دود و سیگار و قیلیون دوری کرده ام. بنده ترجیح میدهم بجای کشیدن چیز مضری مانند سیگار و دور ریختن پولم، به ورزش هایی مانند شنا، کوهنوردی، دوچرخه سواری و بدنسازی به همراه تغذیه سالم روی بیاورم.

۱۲۵۲۱۷۹۹۲۸ chasbe tark sigar

فروش محصولات دخانی در شعاع ۱۰۰ متری مراکز فرهنگی، ورزشی و تفریحی ممنوع است

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان در خصوص شرایط دریافت مجوز عاملیت فروش محصولات دخانی به خبرنگار ثلاث گفت: طبق بخشنامه با توجه به قانون اجرای جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و همچنین مصوبه کمیسیون نظارت استان فقط دو صنف خوار و بار فروشی و لبنیاتی مجاز به دریافت مجوز فروش محصولات دخانی بنا به شرایطی هستند.

محمود میر حاجی با اشاره به این شرایط افزود: سن فرد فروشنده باید بالای ۳۰ سال باشد و اینکه مغازه وی در شعاع ۱۰۰ متری مکان های فرهنگی، (مدارس و دانشگاه) ورزشی، مذهبی، سواحل و مکان های تفریحی باشد و لذا فروش محصولات دخانی در مراکز فاقد مجوز ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنا موضوع دغانیات برای ما یک دغدغه و تهدید سلامت محسوب می شود.

————————

گزارش: مصطفی صفایی

نظرات

  1. ع.طهماسبی says:

    درود بر اقای بحرینی.به این میگن کاسب منصف.ارزوی موفقیت برای ایشان وخانواده ی محترم دارم.

  2. رضا says:

    سلام
    باتوجه با اینکه دود دامن گیر جوانان شده گزارش خیلی خوب و به موقه بود.
    امیدوارم روزی بیاد که همه مثل آقای بحرینی فکر کنن .
    باتشکر فراوان از جناب آقای صفایی بابت خبرهای خوبش.

  3. صبا says:

    درود بر جناب بحرینی عزیز
    آقای بحرینی یکی از ورزشکاران خوب ومهربان کنگان هم هست .

  4. الهام says:

    درود فراوان بر آقای بحرینی

    کاش همه مغازه داران سیگار فروشی را ممنوع می کردند

  5. روح اله-ع says:

    با سلام،
    تشکر بابت این کار بسیار شایسته و قابل تقدیر آقای حسن بحرینی که یک کار بسیار فرهنگی بوده و نشاندهنده روح والای جوانمردی و ورزشکاری ایشان است و جامعه به وجود چنین افرادی بخود میبالد.

  6. شهروند ایثاری says:

    آفرین و درود بر مردمان خردمند و صالح اندیش ، سرفراز باشی همشهری پیروز باد کنگان

  7. mohammad says:

    درود برتو ..احسنت..به تو باید افتخار کرد..منم ارزوی موفقیت برای اقای بحرینی وخانواده ی محترمش دارم…
    ولی ای کاش که همه ی مغازه های که سیگاردارن جمع کنند…

  8. محمدزاده says:

    باسلام.درود بر آقای بحرینی.ای کاش جوانان کنگان روزی همت کنند وجشن شهری عاری از دود وسیگار وقلیان بگیرند.بعضی وقتها که برای گذران ساعتی ،برای فراغت از همه چیز واز همه جا به پارک میرویم متاسفانه وهزار بار متاسفانه با پاتوق قلیانهای میوه ای در پارک ناخدا مواجه میشویم که چهره بسیار زشتی به کنگان داده است .علنا وبدون هیچ واهمه ای جا به جا بساط قلیان گسترده اند .آنهم در پارک.بوی بد این قلیانها یک طرف وجوانان ونوجوانانی که پای بساط نشتسته اند یک طرف دیگر.مدیریت محترم ثلاث خواهش میکنم از این موضوع گزارش تهیه کنید وبه عرض مسئولین محترم برسانید.ایکاش چند نفر مثل آقای بحرینی پیدا شود.

  9. آفرین بر آقای بحرینی. واقعا کار بسیار ارزشمندی انجام می دهد.

  10. همسایه says:

    بارکلا حسن بحرینی

  11. ج محبوب نیا says:

    سلام بر حسن آقای خومون آفرین به این اراده ی قوی و مصممتون آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما و خانواده ی محترمتون شیر مادرت حلال

  12. دل واپس says:

    با سلام واقعا کسی نیست بره پارک ساحلی نظارت کنه پارک ساحلی روبروی گمرک کنار دکه دو خانم نزدیک به ۲۰تا قلیون میوه ای گذاشتند وکار میکنند شبها خیلی شلوغه همه نفری یک قلیون دستشون و هرجای پارک که دوست دارن مینشینند و……

  13. هم محله اي says:

    به این میگن فروشنده با انصاف!
    آفرین بر دومادمون.

  14. از دیار تش باد says:

    دوستان طبق گفته های کارشناسان قلیان میوه ای و تنباکویی کلا عامل انتقال ویروس هپاتیت هست لطفا اطلاع رسانی کنید حد اقل به فکر سلامت خود و خانواده و جامعه خود باشیم به امید شفا و سلامتی تمامی مریضان

  15. عجب says:

    واقعاً کسی نیست جلو این دوتا خانم رو بگیره که اینهمه قلیون میفروشن و . . .
    از همه نظر دارن کنگان رو خراب میکنن

  16. ناشناس says:

    سلام خدمت اقای بحرینی واسه این کارش وروحیه ورزشی بالای خود.

  17. علي says:

    سلام درودبراقای بحرینی بااین همت بلندش

  18. علي says:

    سلام و درودبراقای بحرینی بارکلا

  19. .... says:

    سلام. آقای بحرینی دست شما درد نکنه که سیگار نمی فروشید ولی مغازه داران دیگری هستند که سیگار می فروشند وجوانان را آلوده میکنند.داخل پارک ها قلیان آماده برای خراب کردن جوانان وچرا جلو آنان نمی گیرند.

  20. omid says:

    دمت گرم کوکا،بنازم به وجدان و غیرتت

  21. بهنام.ز says:

    هر نفر میتواند نماد یک شهر باشد
    پس بیایید ماهم در حیطه ی خود اقای بحرینی باشیم

  22. ناشناس says:

    سلام ااقای بحرینی افرین برشما

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن