بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4443
تعداد نظرات:۵ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 23 شهریور 93 11:57 ق.ظ

آلاینده های خاموش

افزایش بی سر و صدای میزان آلودگی های پارس جنوبی در کنگان

یکی از کاربران سایت ثلاث در نوشته ای کوتاه از وضع موجود فعالیت غیر استاندارد فازهای منطقه و افزایش میزان آلودگی های صنعتی در سطح شهرستان کنگان ابراز نگرانی کرده است و از مسئولین آگاه به امر خواسته که چاره ای برای این معضل رو به رشد بیاندیشند که در زیر بخشی از آن را می خوانیم.

مسئولین شهرستان و استان  آیا خبر شکایت ۲۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه سپاهان(خبرگزاری ایمنا) به سمع و محضرتان واصل شده است؟ شکایتی که منجر به اعزام کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون بهداشت و کشاورزی به شهرستان مبارکه گردید.
در بند ۲ شکوائیه، اشاره به استفاده روزانه حدود ۹ میلیون متر مکعب گاز در فرآیند تولید شرکت فولاد مبارکه سپاهان و اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از تولید مونو اکسید کربن شده است.
این در حالی است که روزانه در پالایشگاههای پارس جنوبی بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به صورت مستقیم سوزانده می شود و با تولید اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مرکاپتانها و … اثرات مخرب زیست محیطی به مراتب بیشتر از کارخانه فولاد مبارکه سپاهان برای مردم شریف شهرستانهای عسلویه و کنگان به بار آورده است که این میزان با بهره برداری از پالایشگاه فازهای ۱۲، ۱۵و۱۶، ۱۷و۱۸ و ۱۹ تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت و بیماریهایی نظیر انواع سرطانها، بیماریهای تنفسی و گوارشی، سقط جنین، نازایی، بیخوابی شبانه و … را برای ساکنین عسلویه و کنگان در پی داشته است که تا کنون هیچ مرجع قانونی و سازمانی پاسخگوی این جنایات خاموش نبوده است.  انتظار می رفت مسئولین امر نظیر نماینده مجلس،فرماندار شهرستان و مسئولین ارشد استان نظیر استاندار بومی مان و نیز مسئولین محیط زیست که بیش از سایرین از وضع موجود آگاهی دارند، گوی سبقت را از سایرین ربوده و اقدامی می نمودند.
بالطبع همه ما می دانیم که این پروژه ها یک پروژه ملی است و امکان تعطیلی آنها وجود ندارد و قطعاً هیچ احدی در اندیشه چنین کاری نیست. اما مطمئناً راهکارهایی جهت کاهش آلودگی و ساماندهی وضع موجود وجود دارد که نیاز به پیگیری مجدانه مسئولین نهادهای ذیربط دارد. کما اینکه این امر نه تنها آلودگی زیست محیطی در پی داشته، بلکه باعث هدر رفت سرمایه ملی می شود. بنابراین سهل انگاری و تعلل در این قضیه غیرقابل پذیرش و مردود می باشد.
امید است با پشتکار و همیت مسئولین و دست اندرکاران، شاهد رفع این معضل بزرگ باشیم.

 

برچسب ها: ,

نظرات

  1. جوادازدیر says:

    سلام متاسفانه این مشکل درشهرستان دیر هم وجوددارد بدلیل نزدیکی به فاز۱۲ پارس جنوبی

  2. وبگرد says:

    با سلام،از مدیریت محترم سایت محترم ثلاث خواهشمندم همچنان با جدیت پیگیر مسئله آلودگی دریا و بخصوص ساحل کنگان باشید.ساحل کنگان وضعیت بسیار اسفباری بخود گرفته و مملو از انواع و اقسام زباله های خانگیست و بالطبع شنا در این محیط آلوده باعث سرایت انواع بیماریهای عفونی و گوارشی به مردم عزیزمان میشود.اما معمای اصلی اینجاست که چرا با اینهمه اعتراض های کاربران محترم به وضعیت آلودگی اما همچنان هیچیک از مسئولین ذیربط پاسخگو نیست؟و در کمال تعجب و تاثر اینکه مدتی است شاهد رد و بدل کردن انواع تقدیرنامه ها بین همین ارگانهای مسئول حفاظت از محیط زیست هستیم!!سوال من از دوستان محیط زیست،شهرداری و سایر ارگانهای مسئول این است که تابحال به ساحل انتهای شهرک پریشانی،انتهای ۱۷ شهریور و….قدم گذاشته اید؟؟آشغالها و پسابهای عفونی موجود را دیده اید؟؟آیا اصلا برنامه ای جهت حفاظت از حریم دریا و ساحل دارید یا خیر؟؟چه اقدامات عملی و ملموس انجام داده اید؟؟ما همچنان منتظر پاسخ مسئولین مربوطه هستیم.

  3. سعید says:

    شرکت های نفت دنیا با پیشرفت تکنولوژی فلرینگ(مشعل) را حذف کرده اند و صرفا برای موارد اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.بخدا آینده ای برای کنگان متصور نیست و خدا به نسل بعدی رحم کند.
    مسئولان لامرد و پارسیان منطقه شان را جز مناطق بومی بوشهر می کنند مسئولان ما در گرفتن حق آلایندگی مانده اند!!!!!!!!!!!

  4. مرتضی-محله گلستان says:

    با سلام
    ثلاث جان ممنونم، مطلبی که خدمتون فرستادم منتشر کردید لطفا بیشتر بهش زوم کنید . امید وارم کسی پاسخ گو باشد . امیدوارم…

  5. .... says:

    سلام .ما از بوی گازداریم خفه میشیم.آلودگیاش واسه ماست پولش واسه تهرانی ها.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن