بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 4514
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 26 شهریور 93 9:16 ق.ظ

مهر

کمبود منابع آبی در استان بوشهر/ شیوه‌ آبیاری نخیلات اصلاح شود

ثلاث: استان بوشهر با کمبودهای زیادی در زمینه منابع آبی روبرو است که با توجه به مصرف بخش عظیمی از آب استان در بخش کشاورزی، باید از روش‌های مناسبی برای آبیاری نخیلات استفاده شود. به گزارش ثلاث و به نقل از مهر ، استان بوشهر در زمینه کشاورزی دارای ظرفیت‌های بالایی است و تولید خرما […]

ثلاث: استان بوشهر با کمبودهای زیادی در زمینه منابع آبی روبرو است که با توجه به مصرف بخش عظیمی از آب استان در بخش کشاورزی، باید از روش‌های مناسبی برای آبیاری نخیلات استفاده شود.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر ، استان بوشهر در زمینه کشاورزی دارای ظرفیت‌های بالایی است و تولید خرما به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استان است که در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان و دشتی و جم بیشترین تعداد نخیلات وجود دارد و افراد زیادی به فعالیت در این عرصه اشتغال دارند.

یکی از مهمترین نیازهای کشاوری، تامین آب مورد نیاز است که در نخیلات استان بوشهر با توجه به اینکه از شیوه‌های سنتی آبیاری استفاده می‌شود، مصرف بسیار بالای آب را شاهد هستیم.

استان بوشهر در منطقه گرم و خشک کشور واقع شده است و با کمبودهای بارش مواجه است و بیشتر آب این استان از دیگر استان‌ها وارد استان بوشهر می‌شود که به علت کمبود زیرساخت‌های ذخیره آب، بحش زیادی از این آب‌ها به هدر می‌رود.

هر چند سیلاب‌ها و روان‌آب‌های بسیار زیادی در هنگام بارندگی در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد وارد استان بوشهر می‌شود ولی بخش زیادی از آن وارد دریا می‌شود و استفاده‌ای از آن نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا کمبود آب در استان شاهد باشیم.

نخیلات قسمت عمده ای از آب استان بوشهر را مصرف می‌کنند ولی استفاده از شیوه‌های سنتی در آبیاری نخیلات، راندمان استفاده از آب را پائین آورده است و لازم است که روش‌های مناسب‌تری برای آبیاری استفاده شود.

تصویب طرح اصلاح شیوه آبیاری در نخیلات استان بوشهر

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات شیوه‌های آبیاری نخیلات در استان بوشهر، گفت: شیوه‌های نوین آبیاری نخیلات در استان بوشهر اجرا می‌شود.

حسین باشی‌زادگان به کمبود منابع آبی اشاره کرد و اظهار داشت: استان بوشهر در سال‌های اخیر با خشکسالی های متعددی روبرو بوده است که باعث شده تا مشکلاتی برای تامین آب در استان به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه و مناسب از منابع آبی یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده بیشتر از آب است که باید روش‌های مناسب برای استفاده از آب را طراحی و استفاده کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: طرح اصلاح شیوه آبیاری در نخیلات استان بوشهر توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تصویب شده است.

وی بر لزوم تلاش برای رعایت الگوی کشت مناسب در اراضی زراعی و نیز انتخاب نوع کشت مناسب با منابع آبی محدود تاکید کرد و بیان داشت: کشاورزان باید همکاری لازم را برای استفاده مناسب و بهینه از منابع آبی داشته باشند.

باشی‌زادگان با اشاره به مصرف ۹۳۲ میلیون متر مکعب حجم آب برای استفاده مصارف مختلف در استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: در بخش کشاورزی معادل ۸۷ درصد این آب‌های مورد استفاده قرار گرفته است.

لزوم تغییر در روند استفاده از منابع آبی

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهم در استان بوشهر مربوط به خشکسالی است که باعث بروز مشکلاتی در زمینه تامین آب مورد نیاز در استان شده است.

شاپور رستمی بر لزوم تغییر در روند استفاده از منابع آبی تاکید کرد و ادامه داد: بیشترین مصرف آب استان را در بخش کشاورزی داریم که باید تلاش شود تا از منابع آبی حداکثر استفاده را ببریم.

وی بر لزوم توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری در استان بوشهر تاکید کرد و افزود: هم اکنون در آبیاری نخیلات از روش غرق‌آبی استفاده می شود که راندمان پائینی دارد و باید از روش های جدید استفاده شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی را مدیریت مصرف تقاضای آب کشاورزی دانست و خاطرنشان ساخت: تنها راه برون رفت و جبران اثرات منفی کاهش بارش‌ها مدیریت مصرف تقاضای آب کشاورزی است.

وی با ابراز نگرانی شدید از کاهش آورد رودخانه‌های استان بوشهر تصریح کرد: کاهش حجم ۱۲۳ میلیون مترمکعبی آب رودخانه شاپور به سد رئیسعلی دلواری و کاهش ۱۵۵ میلیون متر مکعبی رودخانه دالکی سبب نگرانی دست‌اندرکاران شده است.

رستمی تصریح کرد: در حالی که با کمبود منابع آبی روبرو هستیم، نیاز است که روش‌های مناسبی را برای آبیاری استفاده کنیم تاهم شاهد بهبود وضعیت محصولات کشاوری باشیم و هم از آب به خوبی استفاده کنیم.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن