بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 6086
تعداد نظرات:۱۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 23 مهر 93 3:02 ب.ظ

نگاهی به یک معضل زیست محیطی؛

وضع نامناسب دفع زباله در کنگان/لزوم همکاری مردم با شهرداری در جمع آوری زباله+تصاویر

اختصاصی ثلاث- شاید بتوان با جرات یکی از مصیبت‌های وارد بر محیط زیست را ناشی از ضعف فرهنگ زیست محیطی مردم برشمرد. نوع نگرش و رفتار مردم نسبت به محیط زیست بسیار حائز اهمیت است

به گزارش ثلاث، جهان امروز دنیایی مملو از تاثیرات متقابل انسان و محیط زیست است. حجم بالای اثرات مخرب وارده به محیط زیست ناشی از فعالیت های انسانی، به حدی است که در بسیاری از موارد جبران آلودگی ها خارج از توان خود پالایی طبیعت بوده و آلودگی به حد خطرناکی در محیط باقی می ماند.

هم اکنون با مشکلات زیست محیطی بسیاری همچون افزایش بی رویه جمعیت، تولید مواد آلاینده هوا و آلودگی هوا، تولید پسماند ( انواع زباله های شهری، صنعتی و… )، تولید سایر آلودگی ها، محدودیت منابع و فضای سبز، نبود و عدم توجه به شاخص های توسعه پایدار در مدیریت شهرها، نبود سیستم مدیریت یکپارچه، نبود درآمد پایدار مواجه هستیم.

” باید توجه کرد که هیچ برنامه توسعه محوری بدون توجه به محیط زیست و حفظ آن، کامل و جامع و موفق نیست و این مسئولیت شوراها در زمینه حفاظت از محیط زیست را بیش از پیش سنگین می کند.”

شاید بتوان با جرات یکی از مصیبت‌های وارد بر محیط زیست را ناشی از ضعف فرهنگ زیست محیطی مردم برشمرد. نوع نگرش و رفتار مردم نسبت به محیط زیست بسیار حائز اهمیت است که اگر نگرش درست شود، قطعا رفتار نیز تغییر می‌کند و تحقق این مهم نیاز به آموزش و مشارکت مردمی را می‎طلبد.

می‌توان با تغییر روند زندگی جلوی بسیاری از تخریب‌های زیست محیطی را گرفت.

باید توجه داشت که به واسطه وجود شرکت ها و الایندگی هایشان، ریختن گاه و بی گاه گازوئیل توسط قاچاقچیان در دریا ، از بین رفتن تفریحگاه های سرسبز و همسایگی دیوار به دیوار با صنایع پارس جنوبی، استفاده برخی کشاورزان از کودهای مرغی و غیره، به اندازه کافی آلودگی و آلایندگی نسیب کنگان می شود و لذا دیگر جایی برای الودگی های ایجاد شده توسط خودمان در شهر ( ریختن زباله در سیلاب ها ، پشت دیوار حفاظتی، خورها و ساحل و طبیعت) وجود ندارد.

ازاین زباله ها و آلودگی های ایجاد شده، احشام و پرندگان و حشرات استفاده می کنند که این نیز می تواند موجب بروز بیماری هایی از جمله وبا و سالک و … در میان مردم شود.

جمع آوری و دفع بهداشتی و صحیح پسماند، حفاظت از منابع آب، خاک و هوا از الزامات حفظ محیط زندگی مان است که علاوه بر شهرداری و شوراها، اداره محیط زیست، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی، مردم نیز باید در حفظ آن کوشا باشند.

 

مطلب کوتاهی که در ادامه می خوانید، توسط یکی از همشهریان دلسوز طبیعت و محیط زیست به همراه عکس برای درج در سایت ثلاث ارسال شده است.

 

علی قنبری: همانطور که می دانیم، بجا گذاشتن زباله های تجزیه ناشدنی در محیط زندگی و طبیعت باعث بروز آلودگی حاصل از تجزیه نشدن این گونه زباله ها می شود.

بهتر است بدانیم مدت زمان تجزیه زباله و اشغال های رها شده در طبیعت مانند شیشه، آلومینیوم ، پلاستیک، ظروف حلبی از قبیل تن ماهی، ده ها سال و بعضا صدها سال طول می کشد.

بعضی زباله ها به علت داشتن مواد سمی و شیمیایی خطرناک، هرگز نباید در طبیعت رها شوند.

تمیز نگه داشتن محیط پیرامون خود یکی از نشانه های شخصیت هر فرد است.

دلایل جمع شدن زباله ها:

چنانچه بخواهیم انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم که رعایت نکردن مردم اولین دلیل جمع شدن زباله در برخی نقاط شهر است.

نبودن سطل زباله در برخی کوچه ها و کنار سیلاب ها و خورها، وجود زمین های بدون استفاده که فقط دیوار به دور آن کشیده شده و باعث شده که مردم زباله های خود را در انجا بریزند نیز دلیل دیگر برای این موضوع است.

سهل انگاری و بی توجهی مردم نسبت به محیط پیرامون خود نکته بسیار مهمی است که حتما باید فرهنگ سازی شود، زیرا عامل اول و مهم ترین دلیل در دفع زباله در طبیعت خود انسان است.

 

برخی راهکارها

توزیع کیسه زباله توسط شهرداری و تفکیک زباله توسط مردم ، قراردادن سطل های زباله در محل هایی که دفع آشغال صورت می گیرد، برخورد با صاحبان زمین های محصور از سه طرف که محلی برای دفع زباله های مردم شده است، برخورد قاطع با عاملین انشار زباله اعم از مردم و ادارات و نهادها و…، آموزش به نونهالان و نوجوانان با مشارکت مسئولین شهر از جمله راهکارهاییست که می تواند تا حدود زیادی به پاک بودن محیط زیستمان کمک کند.

 

 

عکس های زیر مربوط به محل دفع زباله در محله های گردان، منصور اباد، دارایی، شهرک معلم، کوزه گری، شهرک پریشانی، کنار ساحل، خور عبدالسلام، سیل بند منصور آباد، دره گمرک و غیره است.

 

 

عکس: علی قنبری:

دفع زبال ۳۲۳۲ IMG_9319 [640x480] IMG_9311 [640x480] IMG_9312 [640x480] IMG_9314 [640x480] IMG_9316 [640x480] IMG_9318 [640x480] IMG_9308 [640x480] IMG_9302 [640x480] IMG_9298 [640x480] IMG_9297 [640x480] IMG_9295 [640x480] IMG_9272 [640x480] IMG_9275 [640x480] IMG_9280 [640x480] IMG_9288 [640x480] IMG_9292 [640x480] IMG_9271 [640x480] IMG_9270 [640x480] IMG_9262 [640x480] IMG_9258 [640x480] IMG_9256 [640x480]

//

اخبار مرتبط

نظرات

  1. سعيد says:

    ثلاث کیفیت دوربینت هم خوب شده ها بزنم به تخته…
    مثل این که مسؤولین محترم آستین بالا زدن(اه ه ه استغفرالله دارم کفر میگم حواسم نیست).ببخشید پاک یادم رفته بود که هنوز با دوربین زهوار در رفته و به قول خودمون لعوض عکس می گیرید.پایدار باشید

  2. سعيد says:

    باور بفرمایید این نکته رو نه از روی گیر دادن و نه از بعد چوب لای چرخ کردن عنوان می کنم ولی انصافا بارها شده تو خیابون و چه بسا بلواری می رفتم و دریغ از وجود یک سطل زباله!!!
    مثلا بلوار مدرس رو یه سر بزن ببین.
    سطل زباله گنده ها رو جا به جای شهر بزارین قطعا بهتر می شه و اقدامی موثر در جهت فرهنگ سازی محسوب می شه…

  3. سعيد says:

    من با ریختن زباله ها توسط مردم درون زمین هایی که از سه طرف محصور شده اند با شما اختلاف نظری دارم.
    گیرم که زمینه های گناه وجود دارند آیا درست است که گناه خود را توجیه کنیم.
    لطف آن است که انسان جلوی لغزش خود را بگیرد!
    حالا که زمین ها آزاد است باید آنجا بریزیم؟
    نمی خواهم شهرداری را در این مورد مقصر ندانم لیکن فرد صاحب زمین را نمی توان مجبور کرد که خانه اش را بسازد؟
    این مردمی که من می شناسم اگر دیوار ۵ متری هم بسازند همگی در آن واحد به پرتاب گر دیسک مبدل شده و به هنرنمایی می پردازند!!!

  4. محله says:

    باید قبول کنیم که شهرداری خیلی ضعیف عمل میکنه

  5. مشکی پوش says:

    خیابان غدیر از ورودی فلکه تا انتهای خیابان سطل زباله نیست . اگه تعداد این سطل ها زیاد بشه بنظرم بشه محیط زیست بهتری شاهد بود .

    • بیننده says:

      عکسهای بالا ببینید سطل زباله هست ولی اشغال روبروش ریختند که نشانه … کسی که اشغال ریخته است

  6. .... says:

    سلام چه فایده ای داره سطل زبالهم بزارن.هیچ فایده ای نداره.شهرداری بعد چند ماه میخواد بیاد زباله هارو جمع کنه.اینکه معلومه وقتی سطل زباله پر بشه زباله هارو کنار سطل زباله میریزن بعد همه جارو به گند میکشه.

  7. ولگرد says:

    لطفا جلوی این بچه ها وافرادی که دست تو کیسه های زباله ی دم در خونه ی مردم میکنن بگیرید.بارها مشاهده شده بعد از بیرون اوردن زباله های قابل بازیافت سر کیسه ها رو باز گذاشته وزباله ها رو تو کوچه رها کردن.لطفانهادی مجری این کار بشه

  8. ابراهیم says:

    من به نوبه خودم از آقای قنبری بخاطر عکس ومدیریت سایت ثلاث بخاطراطلاع رسانی تشکر میکنم وبا نظر آقای سعید ومحله که شهرداری رو مقصر میدانند مخالفم .چرا؟چونکه اگرتو این زمینه فرهنگسازی شده یا بشودوهر شهروندی خودش یک شهردارشده یا بشود،دیگر هیچوقت شاهد چنین عکسهایی نخواهیم بود.پس شعار شهر ما خانه ما مصداق چیست؟جزاینکه هرفرد وشهروند این شهر ودیار باید به تکلیف شهروندی خود عمل کند.واجازه ندهد تا خانواده. دوست. فامیل. وحتی مهمان نیزدرخانه خود زباله بریزند.پس بنظر من بجای اینکه بشینیم واین وآن مقصر کنیم دنبال راهی برای فرهنگ سازی عمومی باشیم تاعلاوه بربهداشت ومحیط زیست به خودنیزخدمتی کرده باشیم.

  9. شهروندکنگانی says:

    عزیزان سرکوچه ما سطل زباله است ولی همسایه ها که معمولا از مهندسین و شهرستانی های مدعی شهرنشینی هستند متاسفانه زباه را کنارسطل ویادر رودخانه میریزند درصورتی که سطل ها روزانه توسط شهرداری خالی میشه کسانیکه اینکارمیکنند معمولا جاشون توشهر نیست فکرنمیکنم کنگونیها اینکار بکنند

  10. دینا says:

    این دیگه از بی فرهنگی مردمه……ما ؛ کوچمون سطل آشغال نداره؛ اما اول صبح آشغالارو میاریم جلو در حیاط؛؛؛؛ نه تو کوچه میریزیم؛ نه تو زمینهای خالی………..مردم بی فرهنگن؛ شهردار چه کنه؛؛؛؛ هان ؟؟؟؟؟؟

  11. رویا says:

    کوچه ما ن سطل زباله داره ن چیزی ی سر بزنید کوچه مدرسه حضرت مریم بغر از این مدرسه ساختن هنوز کوچه اسفالت نشد

  12. محمدی says:

    متاسفانه خیلی از کوچه ها پر شده از شیرابه زباله هایی که درون مخزن زباله ریخته میشود،گلایه ای هم دارم از ماموران ماشین حمل زباله شهرداری که دوستان عزیز چرا بعد از خالی کردن زباله به درون دستگاه،مخزن زباله را از ارتفاع دو متری به پایین پرت میکنید؟؟همین کار شما باعث سوراخ شدن مخزن و بیرون ریختن شیرابه متعفن و آلوده شده و در همچنین مخزن زباله در کوچه واژگون میشود که صحنه بسیار زشت و مشمئز کننده ای دارد.مراعات کنید لطفا.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن