بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 6312
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 25 مهر 93 1:01 ب.ظ

ایسنا"

لیونل مسی، ۱۰ سال سلطه+زندگینامه

بیش از ۱۰ سال از اولین حضور لیونل مسی با بارسلونا می‌گذرد ولی این بازیکن هیچ تغییری نکرده است و مثل روز اول به دنبال پیشرفت و گل زدن است. به گزارش ایسنا، از اولین حضور لیونل مسی با پیراهن بارسلونا یک دهه گذشته است و حالا این بازیکن پس از افتخارات ریز و درشت […]

بیش از ۱۰ سال از اولین حضور لیونل مسی با بارسلونا می‌گذرد ولی این بازیکن هیچ تغییری نکرده است و مثل روز اول به دنبال پیشرفت و گل زدن است.

به گزارش ایسنا، از اولین حضور لیونل مسی با پیراهن بارسلونا یک دهه گذشته است و حالا این بازیکن پس از افتخارات ریز و درشت زیاد به دنبال یک چیز است. قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸٫

* دوران کودکی

لیونل آندرس مسی در ۲۴ جون ۱۹۸۷ در روساریو آرژانتین دیده به جهان گشود. پدر او خورخه مدیر یک شرکت فلزات بود و مادرش سلیا به عنوان نظافتچی کار می‌کرد تا کمک خرج خانواده باشد. لیونل پسر آخر از سه پسر این زوج بود. دو برادر بزرگتر او ماتیاس و رودریگو نام دارند. او همچنین یک خواهر به نام ماریاسول هم دارد.

در زمان تولد لیونل، فوتبال در آرژانتین در صدر توجه عمومی قرار گرفته بود چون تنها یک سال قبل از تولد لیونل بود که تیم ملی آرژانتین با درخشش دیگو مارادونا قهرمان جام جهانی شده بود.

علاوه بر این، فوتبال ورزش خانوادگی لیونل مسی بود. هر سه برادر فوتبال بازی می‌کردند و خورخه پدر خانواده نیز سرمربی یک تیم ملی جوانان بود. لیونل در پنج سالگی به تیم پدرش پیوست. او نسبت به سنش جثه ریزتری داشت اما با وجود این بسیار مستعد بود. در اولین روز حضور لیونل در باشگاه به او گفتند که نمی‌توان همراه سایر بازیکنان پا به توپ شود چون از لحاظ بدنی بسیار ضعیف بود. به جای این، لیونل به همراه مربی خود به تمرین دریبل‌زنی پرداخت و آن قدر در این کار مهارت پیدا کرد که در فاصله کوتاهی وقتی بچه‌ها می‌خواستند برای بازی یارکشی کنند، لیونل اولین بازیکنی بود که انتخاب می‌شد.

درخشش لیونل در سنین پایین موجب شد تا باشگاه نولز اولد بویز که یک باشگاه محلی قدرتمند بود به دنبال جذب او باشد. لیونل در هشت سالگی به نولز اولد بویز پیوست. قدمت این باشگاه به سال‌های اولیه قرن بیستم بازمی‌گردد. آن‌ها از دهه ۱۹۷۰ تاکنون چهار بار قهرمان لیگ آرژانتین و دو بار قهرمان کوپا لیبرتادورس شده‌اند. از جمله بازیکنان شاخصی که در این باشگاه حضور داشتند می‌توان به خورخه والدانو و گابریل باتیستوتا اشاره کرد.

لیونل مسی

همچنین مارادونا نیز مدتی در این باشگاه توپ می‌زد. لیونل چیزی بیش از یک مارادونا کوچک در خود داشت. او بسیار سریع بود و بدون ترس بازی می‌کرد و می‌توانست در حالی که با سرعت بالا پا به توپ حرکت می‌کرد، از بین مدافعان حریف مانور دهد و از آن‌ها عبور کند. همچنین از توانایی شوت زدن با هر دو پا برخوردار بود. البته پای چپش قوی‌تر بود. او همچنین پاس‌های خیلی خوبی می‌داد و با وجود اینکه جثه ریزی داشت، کسی نمی‌توانست توپ را از او بگیرد.

البته مشکل اصلی لیونل همین جثه کوچکش بود. در حالی که سایر هم‌تیمی‌هایش که هم‌سن او بودند در هر سال بین ۳ تا ۵ سانتی‌متر رشد می‌کردند، رشد لیونل به طور عجیبی کند بود.

وقتی لیونل ۱۱ ساله بود، پزشکان به خانواده‌اش خبر دادند که پسرشان دارای اختلال هورمونی است. درمان هورمون رشد در هر ماه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه داشت. بیمه پدر لیونل هزینه آمپول‌های روزانه او را به مدت حدود یک سال پرداخت کرد ولی وضعیت نامساعد اقتصادی آرژانتین باعث شد که آن پول در مدت کوتاهی تمام شود. خانواده مسی تصمیم گرفتند به استرالیا مهاجرت کنند چون دولت در آن کشور همه هزینه‌های درمان پسرشان را می‌پرداخت.

در همین زمان، هزینه درمان لیونل بیش از آن بود که خانواده مسی از پس پرداخت آن بربیاید. همچنین باشگاه ریور پلاته هم نمی‌توانست از پس این هزینه بربیاید. این باشگاه در ابتدا علاقه فراوانی به لیونل نشان داده بود ولی وقتی از میزان هزینه درمان او مطلع شد پا پس کشید. هیچ کس نمی‌توانست این بار اضافه را به دوش بکشد. تیمی که می‌توانست هزینه درمان مسی را بپردازد بارسلونای اسپانیا بود. کارلس رکساچ مدیر وقت باشگاه از طریق بستگان مسی در کاتالونیا از استعداد بالای لیونل باخبر شده بود و قبول کرد که هزینه‌های درمان او را بپردازد.

لیونل به همراه پدرش به اسپانیا سفر کرد تا در یک بازی آزمایشی به میدان برود.

* دوران پیشرفت

لیونل با پیراهن بارسا گرد و خاک زیادی به راه انداخت و موفق شد پنج بار گلزنی کند. رکساچ یک پیشنهاد جدید به خانواده مسی ارائه کرد تا به اسپانیا مهاجرت کنند و پسرشان تحت نظارت باشگاه بارسلونا بهترین خدمات پزشکی را دریافت کند. یوهان کرایف که آن بازی را دیده بود، بعدها گفت که سران بارسلونا در آن بازی تصمیم گرفتند اجازه ندهند مسی بدون امضای قرارداد باشگاه را ترک کند.

خانواده مسی نمی‌توانست این پیشنهاد را رد کند. خورخه به دقت و از نزدیک روند بازی پسرش را زیر نظر داشت و پیشنهاد بارسلونا همان چیزی بود که انتظارش را می‌کشید. در سال ۲۰۰۰ خانواده مسی به آن سوی اقیانوس اطلس نقل مکان کردند و لیونل درمان هورمونی خود را آغاز کرد تا قدش رشد کند. خانواده مسی در یک آپارتمان مستقر شدند. پدر لیونل شغلی گرفت و بچه‌ها به یک مدرسه محلی رفتند.

لیونل به تیم زیر ۱۴ ساله‌های بارسلونا پیوست و تبدیل به ستاره تیم شد. وقتی که ظرافت‌های بازی را فرا گرفت، به سرعت به تیم سوم و سپس به تیم دوم بارسلونا راه پیدا کرد و طولی نکشید که جای خود را در تیم اصلی بارسلونا پیدا کرد. مسی در نوامبر ۲۰۰۳ در حالی که تنها شش ماه از ۱۶ سالگی‌اش می‌گذشت، نخستین بازی خود را برای بارسلونا مقابل پورتو به انجام رساند.

چند ماه بعد مسی در اولین بازی ملی خود به همراه تیم ملی زیر ۲۰ سال آرژانتین مقابل پاراگوئه بازی کرد. لیونل در اواسط اکتبر ۲۰۰۴ به همراه بارسلونا اولین بازی خود را در لیگ اسپانیا انجام داد و فصل را به عنوان بازیکن ذخیره شروع کرد ولی آسیب دیدگی پی در پی مهره‌های کلیدی بارسلونا موجب شد که فرصت بیشتری برای حضور در زمین داشته باشد. مسی موفق شد اولین گل خود را در دیدار مقابل آلباسته بالومپی به ثمر برساند.

در همان سال، آرژانتین قهرمان جام جهانی زیر ۲۰ سال شد و لیونل مسی ستاره آن رقابت‌ها بود و به عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن رقابت‌ها جوایز کفش طلا و توپ طلا را از آن خود کرد. مسی در دیدار نهایی آن رقابت‌ها مقابل نیجریه که با برتری ۲ ۱ آرژانتین به پایان رسیده بود، هر دو گل تیمش را از نقطه پنالتی وارد دروازه حریف کرد.

عملکرد خوب مسی در این رقابت‌ها موجب شد که به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت شود. نخستین بازی مسی برای تیم ملی آرژانتین مقابل مجارستان بود. در این دیدار مسی به عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شد و بلافاصله بین مدافعان مجارستان شروع به حرکت کرد. بازیکنان حریف برای مهار او پیراهنش را کشیدند و مسی نیز بی‌تجربگی کرد و در مقابل چشم داور با آرنج به بازیکن حریف ضربه زد تا در اولین دقیقه حضور خود در یک بازی ملی با کارت قرمز داور مواجه شود!

مسی در اولین دیدار خود در جام جهانی مقابل پاراگوئه عملکرد خوبی داشت. وی پیش از بازی به شوخی گفته بود که حضور قبلی‌شان در تیم ملی بسیار کوتاه بود و این بازی «آغاز مجدد» اوست.

بارسلونا در اوایل فصل ۲۰۰۶ ۲۰۰۵ قرارداد مسی را تا سال ۲۰۱۴ تمدید کرد. او ۱۰ روز بعد حق شهروندی اسپانیا را کسب کرد. این موضوع از این نظر اهمیت داشت که بارسلونا به سقف بازیکنان غیر اروپایی خود رسیده بود و به این ترتیب، مسی جزو بازیکنان خارجی بارسلونا محسوب نمی‌شد.

اولین آزمایش جدی مسی در دیدار لیگ قهرمانان اروپا مقابل اودینزه ایتالیا بود. وقتی لیونل به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد، هواداران بارسلونا ایستاده او را تشویق کردند و او نیز با چند حرکت ترکیبی زیبا با رونالدینیو پاسخ تشویق‌های آن‌ها را داد. در آن سال، مسی چند بازی عالی انجام داد که بهترین آن‌ها مقابل یوونتوس و چلسی حریفان اروپایی بارسلونا بود.

لیونل موفق شد در ۱۷ بازی لیگ اسپانیا شش گل به ثمر برساند و در شش بازی لیگ قهرمانان نیز یک بار موفق به گلزنی شد ولی در دیدار مقابل چلسی از ناحیه عضله آسیب دید و نتوانست فصل را به پایان برساند. مسی سایر بازی‌های فصل را از روی نیمکت مشاهده کرد. در آن فصل بارسلونا هم قهرمان لالیگا شد و هم جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

در این زمان پرسشی که برای تیم ملی آرژانتین مطرح شد این بود که آیا مسی به جام جهانی ۲۰۰۶ می‌رسد یا خیر. او در ماه می به تیم دعوت شد و در دیدار دوستانه مقابل تیم زیر ۲۰ سال آرژانتین و تیم ملی آنگولا به میدان رفت ولی دیدار نخست آرژانتین در جام جهانی مقابل ساحل عاج را از روی نیمکت تماشا کرد.

مسی در دومین دیدار آرژانتین مقابل صربستان در ۱۵ دقیقه پایانی به میدان رفت. در آن لحظه آرژانتین با چهار گل از حریف خود پیش بود. مسی پس از ورود به زمین یک پاس گل به هرنان کرسپو داد و یک گل هم خودش به ثمر رساند تا نتیجه بازی ۶ صفر شود. به این ترتیب او تبدیل به جوان‌ترین بازیکنی شد که برای آرژانتین در جام‌های جهانی به میدان رفته است و همچنین عنوان جوان‌ترین گلزن آرژانتین در جام‌های جهانی را نیز به دست آورد.

مسی در دیدار بعدی آرژانتین مقابل هلند که با تساوی بدون گل به پایان رسید، از ابتدا بازی کرد ولی در بازی مرحله یک هشتم نهایی مقابل مکزیک بازی را از روی نیمکت شروع کرد. در دقیقه ۸۴ و در حالی که بازی با نتیجه تساوی ۱۱ دنبال می‌شد، پکرمن سرمربی آرژانتین مسی را به زمین فرستاد. مسی چند لحظه پس از ورود به زمین از خط دفاعی مکزیک گذشت و دروازه این تیم را باز کرد ولی کمک داور پرچم خود را بالا برد و اعلام آفساید کرد. آرژانتین در این دیدار در وقت‌های اضافه موفق به گلزنی شد و به مرحله بعد راه یافت.

نیمکت‌نشینی مسی در دیدار یک چهارم نهایی مقابل آلمان میزبان باعث به وجود آمدن انتقادهای تند و تیزی علیه پکرمن شد. آن بازی به ضربات پنالتی کشید و تیم میزبان با نتیجه ۴۲ به برتری رسید. مسی پس از بازی به شدت عصبانی بود و حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشد.

در فصل ۲۰۰۶ ۲۰۰۷ آسیب دیدگی یک بار دیگر به سراغ این بازیکن آمد و او را به مدت سه ماه دور از میادین نگه داشت ولی از ماه فوریه دوباره به ترکیب تیم برگشت و تا ماه مارس شرایط ایده‌آل خود را پیدا کرد.

* دوران اوج‌گیری

مسی پس از رهایی از مصدومیت، اولین بازی کاملش را در ال کلاسیکو مقابل رئال مادرید برگزار کرد. در آن مسابقه که با نتیجه تساوی ۳ ۳ به پایان رسید، مسی هت تریک کرد و هر سه گل تیمش را به ثمر رساند. او در آن زمان ۱۸ سال داشت و تبدیل به جوان‌ترین بازیکنی شد که در ال کلاسیکو برای بارسلونا گلزنی کرده است.

پیشرفت مسی ادامه داشت. او در پایان فصل ۱۴ گل زده بود که ۱۱ گل مربوط به ۱۳ بازی آخر او می‌شد. مسی در مسابقه جام حذفی مقابل ختافه گلی زد که یادآور گل مارادونا به انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ بود. او در میانه زمین توپ را در اختیار گرفت، به سرعت دو هافبک ختافه را در پشت سر گذاشت، به سرعت پا به توپ به سمت دروازه حریف حرکت کرد، در محوطه جریمه دو مدافع را دریبل زد از دروازه‌بانان نیز گذشت و توپ را وارد دروازه ختافه کرد.

پس از این گل، روزنامه‌های اسپانیایی به او لقب «مسیدونا» دادند. نکته جالب اینجا بود که مسی در دیدار بعدی تیمش اسپانیول گل دیگری به ثمر رساند که یادآور یک گل دیگر مارادونا به انگلیس بود. مسی برای زدن توپ با سر به هوا برخاست ولی توپ به دستش برخورد کرد و به تور دروازه چسبید.

در جون همان سال، مسی به همراه آرژانتین در رقابت‌های کوپا آمریکا شرکت کرد. او جوان‌ترین بازیکن این رقابت‌ها بود ولی این موضوع اصلا به چشم نمی‌آمد. آرژانتین با درخشش مسی موفق شد به دیدار نهایی کوپا آمریکا راه پیدا کند ولی آرژانتینی‌ها در این دیدار مغلوب برزیل شدند و به نایب قهرمانی رقابت‌ها دست پیدا کردند.

فصل ۲۰۰۷ ۲۰۰۸ برای مسی بسیار خوب شروع شد. در اواسط فصل، بسیاری او را بهترین مهاجم جهان می‌دانستند. در نظرسنجی یک روزنامه اسپانیایی، ۷۷ درصد رای دهندگان او را به عنوان بهترین بازیکن جهان معرفی کردند.

مسی در ماه مارچ مجددا آسیب دید و یک ماه نیمکت نشین شد. این سومین باری بود که او در چهار فصل اخیر دچار این نوع مصدومیت می‌شد. با این حال، در پایان فصل در ۲۸ بازی لیگ ۱۰ گل زد و ۱۲ پاس گل داد. همچنین در ۹ بازی لیگ قهرمانان اروپا نیز شش بار دروازه حریفان را گشود.

با نزدیک شدن زمان المپیک ۲۰۰۸ پکن، تردیدها درباره حضور مسی در این بازی‌ها بالا گرفت. حضور مسی در المپیک به قیمت از دست دادن چند بازی بارسلونا تمام می‌شد. با این حال مسی به پکن رفت و در دیدار نهایی مقابل نیجریه یک پاس گل داد تا آرژانتین آن مسابقه را با نتیجه ۱ صفر به سود خود به پایان ببرد. به این ترتیب، مسی مدال طلای المپیک را نیز به کارنامه افتخارات خود افزود.

رونالدینیو در فصل ۲۰۰۹ ۲۰۰۸ از بارسلونا جدا شد و مسی که تاکنون با پیراهن شماره ۱۹ بازی می‌کرد، این فرصت را پیدا کرد که پیراهن شماره ۱۰ بارسلونا را به تن کند. اولین مسابقه مسی با شماره ۱۰ زمانی بود که او در ماه سپتامبر در دیدار لیگ قهرمانان بارسلونا مقابل شاختار دونتسک به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و دو گل به ثمر رساند تا تیمش بازی ۱ صفر باخته را با پیروزی ۲ ۱ عوض کند. در دیدار برگشت بارسلونا مقابل رئال مادرید که با پیروزی ۶ ۲ بارسلونا به پایان رسید، مسی چند بار موفق به گلزنی شد. او پس از هر گل به سمت دوربین‌های تلویزیونی می‌رفت و پیراهن خود را بالا می‌زد تا تی‌شرت که روی آن علامت سندروم “اکس” حک شده بود به نمایش بگذارد. هدف مسی از این کار اعلام حمایت از موسسه خیریه‌ای بود که به کودکان بیمار سندروم اکس کمک می‌کند.

بارسلونا در این سال قهرمان جام حذفی اسپانیا شد. مسی در دیدار نهایی مقابل اتلتیکو بیلبائو که با پیروزی ۴ ۱ بارسلونا به پایان رسید یک گل زد و یک پاس گل داد تا ستاره میدان باشد. این قهرمانی پایان ۱۱ سال ناکامی بارسلونا در جام حذفی بود. بارسلونا در این سال به عنوان قهرمانی لالیگا هم دست پیدا کرد.

مسی در لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۹ هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با به ثمر رساندن هشت گل تیمش را به دیدار نهایی رقابت‌ها مقابل منچستریونایتد فرستاد. در این دیدار بارسلونا با دو گل اتوئو و مسی، منچستریونایتد را شکست داد. گل مسی در این دیدار یکی از معدود گل‌های این بازیکن ریزنقش بود که با ضربه سر به دست آمد.

در همین سال مارادونا به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین انتخاب شد ومسی را به تیم ملی دعوت کرد. لیونل در دیدار مقدماتی جغام جهانی مقابل ونزوئلا با شماره ۱۰ به میدان رفت و یک گل به ثمر رساند. آرژانتین این بازی را با نتیجه ۴ صفر به سود خود به پایان برد.

اواخر سال ۲۰۰۹ گواردیولا اعلام کرد که مسی بهترین بازیکن جهان است. فیفا نیز او را به عنوان بهترین بازیکن جهان در سال ۲۰۰۹ برگزید و توپ طلا را به او داد تا اولین آرژانتینی برنده این جایزه باشد. مسی همچنین در دیدار نهایی جام جهانی باشگاه‌ها گل پیروزی بارسلونا را مقابل استودیانتس به ثمر رساند. قهرمانی بارسلونا در این رقابت‌ها ششمین قهرمانی این تیم از سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شد. در این زمان باشگاه بارسلونا قرارداد مسی را تا سال ۲۰۱۶ تمدید کرد.

با شروع فصل ۲۰۱۰ ۲۰۰۹ گلزنی‌های مسی افزایش یافت. او موفق شد در یک هفته هشت گل وارد دروازه حریفان کند. در ماه مارچ، مسی اولین بازیکن بارسلونا شد که در چند بازی متوالی در لیگ هت تریک کرده است. در ماه آپریل، در دیدار یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان چهار گل به آرسنال زد. مسی با این گل‌ها موفق شد از رکورد ریوالدو عبور کرده و عنوان بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کند. مسی در پایان فصل ۳۴ گل در لالیگا به ثمر رسانده بود که برابر با رکورد رونالدو برزیلی در سال ۱۹۹۷ بود.

وی همچنین برای دومین سال پیاپی به عنوان بهترین بازیکن شاغل در لیگ اسپانیا انتخاب شد.

جام جهانی ۲۰۱۰ در حالی آغاز شد که همگان انتظار زیادی از تیم ملی آرژانتین داشتند و منتظر بودند که ترکیب مارادونا مسی بتواند جام قهرمانی را پس از سال‌ها برای آرژانتینی‌ها به ارمغان ببرد. آرژانتین در اولین بازی خود نیجریه را با نتیجه ۱ صفر از پیش رو برداشت. مسی چند موقعیت خوب ایجاد کرد ولی هیچ یک از ضربات او به درون دروازه راه نیافت. در بازی بعدی آرژانتین مقابل کره جنوبی، مسی در همه جای زمین حضور داشت و در حالی که همه توجهات به سوی او جلب شده بود، گونزالو هیگواین سه گل به ثمر رساند و این بازی با برتری ۴ ۱ آرژانتین به پایان رسید. شاگردان مارادونا با وجود اینکه با این پیروزی راهیابی خود به مرحله بعد را قطعی کرده بودند در دیدار سوم مرحله گروهی، یونان را با نیز دو گل شکست دادند.

آرژانتین در مرحله یک هشتم نهایی مکزیک را نیز با نتیجه ۳ ۱ پشت سر گذاشت. مسی در این دیدار یک پاس گل داد. آرژانتین در بازی بعدی با چهار گل مغلوب آلمان شد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

اواخر سال ۲۰۱۰ مسی اعلام کرد که قصد دارد با نامزدش ازدواج کند. وی در همین سال برای دومین سال پیاپی به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد و توپ طلا را از آن خود کرد.

لیونل مسی به همراه بارسلونا در فصل ۲۰۱۰ ۲۰۱۱ به عنوان قهرمانی لالیگا و قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دست یافت. این بازیکن اسپانیایی در سال ۲۰۱۱ نیز توپ طلا را از آن خود کرد تا همچون میشل پلاتینی سه بار پیاپی به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود.

فوق ستاره بارسلونا در سال ۲۰۱۲ نیز برای چهارمین بار توپ طلای جهان را به خود اختصاص داد تا در این زمینه هم رگورد بزند. سال ۲۰۱۳ برای او خیلی تلخ بود و او نتوانست با تیم خراردو مارتینو به عنوانی دست یابد. او در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز همراه آرژانتین به میدان رفت و توانست این تیم را به فینال ببرد ولی شکست در بازی برابر آلمان باعث شد تا این بازیکن نتواند به آرزوی بزرگ خود یعنی قهرمانی در جام جهانی دست یابد ولی در پایان همین رقابت‌ها به عنوان بهترین بازیکن این رقابت‌ها دست یافت.

حالا لیونل مسی بیش از ۱۰ سال است که در بارسلونا بازی می کند. او هنوز فرق نکرده است و با این همه شهرت هیچ تغییری در رفتار او دیده نشده است. شاید نسل‌های آینده فوتبال به ما حسودی کنند که نتوانستند بازی این اعجوبه را از نزدیک ببینند.

حالا تنها یک چیز است که می تواند کلکسیون افتخارتات این بازیکن را تکمیل کند و آن هم قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ است. باید منتظر بمانیم و ببینیم مسی می تواند به این آرزوی بزرگ خود برسد یا خیر.

برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن