بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7459
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 15 آبان 93 1:46 ب.ظ

با توجه به جمعیت پذیری شهرستان به واسطه شرکتها

لزوم توجه شرکت ها در ایجاد زیرساخت های شهرستان کنگان

اختصاصی ثلاث- یکی از مهمترین مشکلات و نیازهای شهرداری‌ها در هر منطقه‌ای، موضوع اعتبارات است که در شهرستان کنگان شهرداری‌ها با مشکلاتی روبرو هستند که نیاز است تا شرکت‌های فعال در این شهرستان همکاری لازم را برای توسعه شهری داشته باشند و در اجرای طرح‌ها مشارکت کنند.

به گزارش ثلاث، شهرستان کنگان از جمله شهرستان‌هایی است که به لحاظ منابع زیر زمینی مانند نفت و گاز و انواع سنگ‌ها، بسیار غنی است و به همین خاطر شاهد حضور شرکت‌ها، فازها و از قبل آن کمک به اقتصاد کشور هستیم.

حضور پر رنگ شرکت‌ها و فازها باعث افزایش یک باره و سه برابری جمعیت شهرستان نیز شده که این موضوع نیز باعث بروز مشکلاتی شده است. فقط جمعیت بندر کنگان طی پنج سال از ۲۵ هزار نفر به ۷۶ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود که با راه اندازی شهرک ۱۰ هزار نفری نفت و دیگر فازها، ارتقای دانشگاه پیام نور کنگان به مرکز بین الملل و غیره، جمعیت کنون شهرستان جهش دوباره ای به خود بگیرد که این نیز باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که به تبع آن مستلزم ایجاد امکانات بیشتری برای شهرستان است.

مطمئنا اعتبارات کنونی شهرستان به تنهایی جوابگوی ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم برای افزایش جمعیت و مشکلات آن نیست، لذا مهمانان منطقه(شرکت‌ها و فازها و …) باید این موضوع را به خوبی درک کرده و با مجموعه شهرستان وارد تعامل و همکاری شوند.

تعامل، کمک و همکاری برخی از شرکت‌ها (که از منطقه ذی نفع هستند) با مجموعه شهرداری‌های شهرستان کنگان امری است منصفانه که امید می رود پر رنگ تر از گذشته دنبال شود و مسئولان مربوطه دست تعامل خود را در زمینه‌های مختلف از شهرستان کوتاه نکنند. به هر حال میان مهمان ناخوانده و مهمان پر خیر و برکت تفاوت‌های زیادی است.

 

شهردار بندر تاریخی سیراف در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: شرکت عمران ساحل یکی از شرکت هایی است که به نوعی به قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته است. یکی از توانایی ها و تخصص های مهم این شرکت، اسکله سازی و ساحل سازی است، به عبارتی این شرکت توانایی بسیار بالایی در اسکله سازی و ساحل سازی دارد.

غلامحسین حیدری افزود: این شرکت هم اکنون مشغول فعالیت در معدن سنگی در حاشیه شمالی شهر سیراف واقع در شهرستان کنگان است. حدودا سه سال از فعالیت این شرکت در این معدن به صورت برداشت از سنگ های این معدن و فروش به شرکت های نفت و گاز می گذرد.

وی به برداشت از این معادن اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سنگ هایی چون آرمو، فیلر و مغزه از این معدن برداشت می شود.

شهردار بندر تاریخی سیراف بیان داشت: باید توجه داشت که علی‌رغم اینکه برداشت از این معدن تحت عنوان یک پروژه ملی نام برده می شود ولی گرد و خاک و غبار ناشی از این برداشت و تردد کامیون‌های سنگین از این مسیر، در مواقعی روی شهر سیراف که در فرو دست قرار دارد، می‌نشیند.

حیدری گفت: از جمله مشکلات و دغدغه های دیگری که به واسطه فعالیت این شرکت در معدن سنگ سیراف می‌توان ذکر کرد، پر کردن آبراه‌ها و ایجاد آبراه‌های جدید بالادست است که بیم و احتمال آن می رود که آب های سطحی در صورت بارش سنگین باران به داخل شهر که در پایین دست قرار گرفته ورود کرده و باعث ایجاد مشکل بزرگ و یا حتی فاجعه شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درجه و پایه اسکله کنونی سیراف، یک یا همان صیادی است لذا به آن مجوز گمرک نمی‌دهند.

شهردار بندر سیراف ابراز داشت: برای کسب مجوز گمرک برای سیراف لزوما باید زیرساخت‌های اسکله کنونی به فاکتورهای یک اسکله تجاری ارتقا یابد تا مردم این شهر بتوانند از نعمت وجود گمرک برای توسعه شهر استفاده کنند.

حیدری یادآور شد: یادمان نرود که بندر تاریخی سیراف، روزگاری یکی از مهم ترین بنادر تجاری و پر رفت و آمد ایران محسوب می شد که از رونق بسیار بالایی برخوردار بوده است. زمانی که جمعیت این بندر مهم از ۳۵۰ هزار نفر نیز فزون تر بوده است یعنی چیزی بیش از مجموع جمعیت کنونی شهرستان ها دیر، کنگان، جم و عسلویه!

وی اظهار داشت: برخی از سنگ‌هایی که از این معدن برداشت می شود از نوع بهترین سنگ‌هاست که خاص اسکله سازی و ساحل سازی است و در همه جا پیدا نمی‌شود. این سنگ به واسطه مقاومتی که در مقابل آب دارد ان را به نوعی، مانند بتن می‌دانند و به راحتی می‌تواند ده‌ها سال در آب پا برجا بماند.

شهردار سیراف گفت: با توجه به تخصص و مهارت بسیار بالای شرکت عمران ساحل در امر اسکله سازی و ساحل سازی و وجود این نوع سنگ در معدن مذکور و برداشت سه، چهار ساله این شرکت از این معدن بدون پرداخت هزینه‌ای به شهر سیراف و نیاز این شهر تاریخی و باستانی به موضوع اسکله سازی و ارتقای زیر ساخت های آن، تعامل مسئولین شرکت عمران ساحل با مسئولین سیرافی در راستای نیل به توسعه این بندر امری منصفانه و عادلانه به نظر می رسد.

حیدری افزود: امید می رود هر چه سریع تر این مهم تحقق یابد و حضور شرکت عمران ساحل برای شهر سیراف و حتی شهرستان کنگان منشاء خیر نیز شود.

 

شهردار بندر کنگان نیز در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: شرکت‌های مانند عمران ساحل، می توانند در حوزه های شهری به شهرستان کمک کنند، مثلا  می توانند در پروژه هایی مانند پلاژ بانوان، احداث موج شکن‌ها و تفریح‌گاه‌های ساحلی و حوضچه‌های تفریحی به شهرداری‌ها کمک کنند.

عبدالله حسینی کنگانی تصریح کرد: زیرساخت های شهرهای سه گانه شهرستان کنگان با توجه به جمعیت پذیری شهرستان، سطح توقع و انتظارات بحق مردم، با توجه به وجود تاسیسات عظیم نفت و گازی در منطقه متناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های این شهرها برای جمعیت قدیم مناسب بوده و جوابگوی جمعیت کنونی نیست و حال می طلبد که شرکت ها حداقل بخاطر جمعیتی که به واسطه ایجادشان در این شهرستان حضور یافته اند به زیرساخت های منطقه کمک کنند.

……………………………………..
گزارش : مصطفی صفایی

 

 

 

 

 

 

عکس: علیرضا پرهیز

 

IMG_2561 [640x480] IMG_2730 [640x480] IMG_9329 [640x480]

 

 

عکس: موسی کرمی

 

_MG_1478(1) [640x480]

 

عکس: حسین محمدی

 

P1018624 [640x480]

 

//

نظرات

  1. دینا says:

    ……………. دلمون خوشه…ب نفت و گازو و ستگهای قیمتیمون مینازیم‌………نه امو منطقه ی ویژه….فقط دودش و مریضی هاش مال مان……..ن نفت و گاز و سنگ قیمتیش….

  2. گرگو says:

    دل خوش سیری چند….

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن