بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 8379
تعداد نظرات:۲۰ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 11 آذر 93 7:09 ق.ظ

دلیل حضور شاغلان در دانشگاه های کنگان جهت ارتقا مدرک چیست؟

غیر بومیان شاغل در شرکت ها نفوذ دارند یا مدرک؟

اختصاصی ثلاث – مصطفی صفایی: پس از تصویب اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی، خیل عظیم جوانان تحصیل کرده استان برای اشتغال در این صنایع بسیار امیداور شدند.

حضور پررنگ شاغلان غیر بومی شرکت ها در دانشگاه کنگان برای ارتقا مدرک

اختصاصی ثلاث – مصطفی صفایی: پس از تصویب اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی، خیل عظیم جوانان تحصیل کرده استان برای اشتغال در این صنایع بسیار امیداور شدند.

اما هرچه می گذشت، خبری از جذب ۵۰ درصد نشد که نشد و این آمار هیچ گاه به ۵۰ درصد نرسید، حتی برای سرپوش گذاشتن روی اعتراضات فراوان مردم بومی در مقطعی این درصد تا ۷۰ هم افزایش یافت و شعاع ۱۰۰ کیلومتری این مجوز، استان های هرمزگان و فارس را هم تحت پوشش قرار داد تا کل استان هرمزگان و کل استان فارس در پشت برگه بومی منطقه شوند.
جوانان بومی منطقه معتقدند که صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی باید در کنار تمام مضراتی که برای منطقه داشته ، حداقل می توانست با جذب نیروهای بومی قسمتی از دین خود را به عنوان مهمان پردردسر به ساکنان اصلی منطقه که به نوعی حق آب و گل دارند بپردازد.
چنانچه تمام شرکت ها و فازهای منطقه را یکی یکی مورد بررسی قرار دهیم متوجه میزان اشتغال نیروهای بومی خواهیم شد. نیروهایی که قسمت قابل توجهی از آنان فقط در بخش های خدماتی، حراست و شغل های کارگری حتی با مدرک لیسانس و بالاتر به کارگرفته می شوند و متاسفانه در همین پست ها هم از سوی برخی پیمانکاران که تحت فشار آنها را جذب کرده اند، تا حد ترک کارشان مورد شماتت قرار می گیرند.

البته در این بین غیر بومیانی زیادی نیز به عنوان متخصص و تحصیل کرده وارد صنایع منطقه می شوند و به نوعی بر جوانان تحصیل کرده بومی ترجیح داده می شوند.
جالب است بدانید که بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی کنگان را همین غیر بومیان شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می دهند که برای ارتقاء مدرک خود از دیپلم به فوق دیپلم و یا لیسانس وارد این دانشگاه شده اند.
حال باید پرسید که اگر غیر بومیان شاغل در صنایع با سوادند و دارای تحصیلات عالیه پس هدفشان از درس خواندن در دانشگاه چیست؟ و اگر فقط دیپلم دارند، پس با لباس فرم زیبایشان در شرکت ها چه کاره اند؟
این در حالی است که جوانان و بومیان منطقه خودمان از سواد و تخصص کافی جهت اشتغال در صنایع برخوردارند، ولی بنا به دلایلی که بعضی ها آن را بند ( پ ) می نامند از کار در شرکت ها محرومند.
هدف از نگارش این چند خط این است که مسئولین مربوطه بدانند مردم به خوبی و با چشمان باز همه چیز را می بینند و می دانند و اگر سکوت اختیار کرده اند فقط بخاطر نجابت شان و دوری از ایجاد تشنج است و لذا از نماینده محترم مردم جنوب استان در این خصوص برای احقاق حقشان خواستار ورود جدی و پیگیری ایشان تا حصول نتیجه مطلوب هستند.

اخبار مرتبط

نظرات

  1. کنگونی says:

    احسنت بر شما به دلیل مطالب به حق و زیبای شما اما حیف که مسئولین محترم اصلاً این حرفها را نمی شنوند و نمی دانم کجا هستند که با چشم این همه حقایق را نمی بینند

  2. کنگونی says:

    اصلاً می دونید که غیر از شرکتها ادارات داخلی شهرستان هم بیشتر اقدام به جذب افراد غیر بومی می کند حتی حراست و خدمات ادارات که مدرک دیپلم کافی است غیر کنگونی هستند

  3. کنگونی says:

    به نظر من شورای شهر و فرمانداری خیلی ضعیف عمل کرده اند که این چنین به مردم ظلم شده و هیچ کس فعالیتی نمی کند فقط روی تعصب رای می دهیم و بس

  4. حسن says:

    سلام احسنت بر ثلاث که خیلی جامع و کلی توضیح داد.آقای نماینده همشهری ماست ولی از وقتی نماینده شده چند بار اومده تو مساجد و پای حرف مردم نشسته؟ خداوکیلی جای دور نریم نماینده خورموج آقای پور فاطمی واسه مردم جونش میده.مورد داشتیم طرف توی تهران کارش گیر کرده آقای پور فاطمی واسشون خونه اجاره کرده و رانندشو در اختیارشون گزاشته و پول برگشتشونم بهشون داده

  5. صوفی says:

    در هر جامعه ای خواص ونخبگان آن ،افرادی جهت ده وتصمیم ساز هستند ودیگران به آنها نگاه می کنند وپیروی می نمایند،از این جهت نقش تأثیر گذار آنها در جامعه چیزی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد ،به همین دلیل در طول تاریخ انحراف یا شکست حکومت بخاطر نفوذ خواص وانحرافات آنان است .که باید توجه لازم به ان صورت گیرد .ویکی از مهمترین مسئولیتهای خواص ،بر دوش کشیدن این امر مهم است که نگذارند مردم به سمت عوام گری پیش بروند وبه آنها بصیرت وآگاهی دهند وثانیا حمایت از حق واستمرار آن خود را بیمه حق محوری الهی نمایند با همسونشدن با دنیا طلبی دنیا خواهان ،حکومت حق را استوار ساخته از خطرات وانحرافات مصون دارد اما در استان ما خواص در انحرافند و عوام …………..

  6. حححححححححح says:

    مردم نجیب کلمه ای کلیشه ای و درد آور مسخره هست
    عرضه نداریم حقمان را بگیریم چشم بسته اطاعت میکنیم
    به هم استانی پشت پا میزنیم
    منفعت طلب هستیم و……….

  7. رضا says:

    اقای صفایی نفت وگاز ملی هستند چه ربطی داره نکنه شما انتظار دارین نیروهای خدماتی بومی سرپرست کارگاه بشوند / درضمن اینهایی هم که درس میخوانن هر کدام بیش از ۱۵ سال سابقه کاری دارند شما که خودت بهتر میدانی

    • ناشناس says:

      اگه دقت کرده باشید گفته شرکتها ؛

      سابقه؟
      بهانه خوبیه
      همشون که سابقه ندارن

      اکثر شرکت ها و فازها طی یک دهه اخیر راه اندازی شده
      نحوه جذب نیرو مشکل داره

  8. دینا says:

    همه جا میگن؛ اولویت با بومیه؛؛؛؛ اما در حد شعار باقی مونده؛؛؛؛؛و مسؤلین شجاعت دفاع از حق و حقوق بومیا رو ندارن.‌…. تو شرکتا؛ شهرستانی بودن و خوشکلی ملاکه ؛؛؛؛ نه بومی بودن……..اگه خانوم باشی؛ پوشیده و بی آرایش ؛ نگام بهت نمیندازن؛؛؛؛ اما اگه بگیو بخندی؛ جای امیدی هست……

    • کنگانی says:

      دینا جان فقط پسر شجاع می تونه مشکل این شهر و حل کنه و بس

  9. فراسوی خیال says:

    خداوندا کشور ما را از آفت دروغ در امان دار ، به راستی که تو هستی قادر مطلق.
    عزیزان همشهری آنچه بیش از همه چیز تیشه به ریشه ما زده است دروغ است.دروغ دروغ …

  10. حرف منصفانه says:

    استانداری باید کمیته بررسی در خصوص این موضوع تشکیل بدهد، اونوقت همه چیز بر ملا میشود
    معلوم میشه چند هزار نیرو به واسطه پارتی و مدرک دیپلم و یا مدرک غیر مرتبط وارد شرکت ها و فازها شوند

  11. حمید says:

    با سلام خدمت مدیر سایت و خسته نباشید، مطلب خیلی خوبی بود اما کجاست گوش شنوا و چشم بینا !
    .. من به شخصه میگم نه گاز و نه نفت میخوایم اگر خدا این قدرت رو به ما میداد که تمام شرکت ها رو از منطقه بیرون میکردیم همین کارو تند و سریع انجام میدادم تا بدانند کسانی که پشت پرده های این روزگار چه چیزهایی که تو جیب مبارک میگذارند. بدانند قبل از اینکه شرکتها وارد منطقه شود خودشون چه کاره بودند و دنبال لقمه نون سر سفره زندگیشون میگشتن …………..

    تمام مملکت رو بند پ در حال حرکته و این بند تمام قانون رو دور میزند بدون دردسر. نمیدونم چرا مسئولین و دست اندرکاران این منطقه از خدا ترسی ندارند، یا خدایی نیست یا اینکه قدرتشون بیشتر از خداست.

    یک عمر فقط در گوش ملت روضه خوندن، بسه، تمام کنید این مسخره بازیها. این منابع ارث پدری و جد و آباد شما نیست ……………

    مردم این منطقه از قوم یهود نیستند بخدا، این مردم هم مسلمون هستند، خداپرستند.

  12. عماد says:

    واقعا به نکته ی دقیقی اشاره کردی ثلاث. ولی خواهشمندیم پیگیری جهت رفع مشکل نمایید.

  13. حسین says:

    احسنت لطفاازطریق نماینده مردم پیگیری بشودبهتراست

    • ناشناس says:

      بله مسئول دفترنمانیده آقای دشتی اگه قراربود نماینده کاری کنه تاحالا کرده بود

  14. اصالت says:

    با سلام….همشهریان عزیز…نه دلتون به استاندار خوش کنید نه نماینده و نه شورا و نه فرمانداری….ما بی صاحبیم و بی صاحب،ببینید ما از روی تعصب و بغض و حسد حرف نمیزنیم؛ما فقط دنبال حقی هستیم که هیچ وقت به آن نرسیدیم ،پنبه ها رو از گوش خود بیرون بیارید عزیزان استاندار،فرماندار،نماینده عزیز!!!آقایان اون درسته که نیروی تخصصی توی شهرمون کم داریم و میپذریم که باید از شهرهای دیگه بیان ولی خیلی از کا رهای دیگه ای هست که نیازی به تخصص نداره.ما رو ساده و هالو فرض نکنید،فکر میکنید حق الناس به چه میگن!!…………. ،شمایی که هیچ وقت کار خیری برای جوانان شهرمون انجام نمیدید چطور میخواهین اون دنیا جواب بدید…ما نمیگیم همش از کنگان باشه..ما نمیگیم پنجاه پنجاه باشه ،ما نمیگیم چهل،سی،بیست باشه حداقل ده درصد باشه،چرا آمار اشتغال رو به دروغ انتشار میدید..عوام فریبی تا کی؟؟؟!!!آقایان خوش فکر ،آقایان به ظاهر دوست و خداشناس ،قدری تامل بر کرده های خود مان بس نیاز است..

  15. غیرت says:

    آفرین اصالت….من توی همین شرکتها مشغول به کار هستم و از نزدیک شاهد این نا عدالتی ها هستم..طرف دیپلم هم نداشته اما بهترین کار بهش دادند ..با حقوق بالا و مرخصی زیاد؛چرا ؟؟؟؟چون مدیر فلان قسمت از منطقه خودشونه.تا دلتون بخواد از این موارد هست.عدالت علی کجا رفته.حالا فرض کنید همین کار در شهری دیگه بود آیا به نظر شما یکی از ماها میتونستیم اونجا شاغل بشیم.ای کاش روزی برسه که به حق واقعی خودمون برسیم.

  16. ناشناس says:

    اکثر غیر بومی های شاغل در پارس جنوبی افراد سختکوشی هستند که به خاطر کار و داشتن حد اقل های یک زندگی از هزاران کیلومتر دور تر به اینجا آمده اند . در کشور خودشان . به مملکت غریبه که نرفته اند. همین غیر بومی ها بودند که در منطقه غرب و جنوب غرب کشور ۸ سال مردانه جنگیدند. ضمن احترام به بوشهری ها باید بگم اگه همچین پروژه ای مثلا در خراسان انجام می شد شماها حاضر به رفتن به آنجا بودید؟ همه می دونن اگه زحمات و سخت جانی لرها و بختیاری ها و ترک ها … نبود این پروژه های ملی به سرانجام نمیرسید.
    ناشکر نباشید از این که بازارهاتان رونق گرفتند- زمین هاتان ارزش پیدا کردند . البته همیشه در توسعه افرادی زیر دست و پا می مانند . اما قدری ملی بیندیشیم . ایران برای همه ایرانیان است. اجرای این پروژه ها از توان عده ای بومی (خواه هر کجا باشد) بر نمی آید . عزم ملی می طلبد . تو شهر خودتان بگردید ببینید چند جوشکار چند مونتاژکار چند فیتر چند نصاب چند کارشناس مکانیک برق ابزاردقیق و … دارید . چرا تو هر پروژه نفتی در هر کجای کشور پیمانکاران بختیاری و لر حضور دارند . لطفا منصف باشیم

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن