بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 8671
تعداد نظرات:۵۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 15 آذر 93 8:37 ب.ظ

میراث سیراف

ثلاث- تنها چیزی که باعث شده سیراف نام آشنای همه ایرانیان و بلکه جهانگردان و مورخان خارجی باشد، پیشینه تاریخی و بقایای آثار فرهنگی، طبیعی و باستانی این شهر در گذشته مهم است.

 

 

در گزارشی از سایت ثلاث در تاریخ پنج شنبه ۱۳/۹/۹۳ خواندیم که قسمت عمده ای از مجسمه فروهر( تندیس دختر) در جریان اجرای پروژه جاده ورودی شهر سیراف، توسط شهرداری و پیمانکار پروژه تخریب شده است.

جالب اینکه از زبان آقای شهردار نقل شده بود که پروژه مذکور خیلی با اهمیت بوده و ضرورت داشته تمهیدات ویژه ای برای جلوگیری از توقف آن می اندیشیده اند و باید که موانع و معارض جلوی راه آن را تا حد ممکن از پیش رو بر می داشته اند که مردم شهر هر چه سریع تر از مزایای آن بهره مند گردند.

بد نیست چند نکته ای را در ارتباط با اهمیت همین آثار طبیعی و فرهنگی تقدیم کنیم.

سیراف شهر کوچکی است در کناره دریا که اکنون تقریبا بدون رونق سابق، در گوشه ای از ساحل به حیات خود ادامه می دهد. تنها چیزی که باعث شده سیراف نام آشنای همه ایرانیان و بلکه جهانگردان و مورخان خارجی باشد، پیشینه تاریخی و بقایای آثار فرهنگی، طبیعی و باستانی این شهر در گذشته مهم است. این که چرا متولیان امر فرهنگ در شهر سیراف سکوت کرده و شهرداری، که در غیاب نهادهای فرهنگی باید خود را متولی امور فرهنگی و اجتماعی شهر بداند، برای تخریب آثار طبیعی اقدام نموده، و این کار را دارای مزایای فراوان دانسته است، سوالی است که به شدت ذهن فرهنگ دوستان را آشفته کرده است.

البته آقای شهردار در همان سایت خبری، گفته اند با میراث فرهنگی استان برای تخریب این اثر طبیعی و فرهنگی، هماهنگی کامل و جامعی را انجام داده اند و سازمان میراث عنوان کرده که این نه یک اثر فرهنگی ساخته دست پادشاهان، بلکه یک اثر طبیعی و ساخته تدبیر خداوند و ابر و باد و مه و خورشید است. این هم از سازمان میراث فرهنگی و البته احسنت بر این هماهنگی جامع که البته نه برای حفظ اثر طبیعی، که برای محو این اثر بوده است.

آیا حتما یک اثر باید ساخته دست بشر باشد یا ساختمان و کاخ باشد که جزء میراث به حساب آید؟! به فرض که این اثر یک اثر طبیعی بوده و در طول قرن ها به وجود آمده باشد، آیا باید یک روزه با ماشین به جان آن افتاد و این اثر را از میان برداشت. مگر تمام این آبشارها، جنگل ها و چشمه ها جز در اثر عوامل طبیعی به وجود آمده است؟ مگر نه در همین شهر همسایه، کنگان، یک اثر طبیعی به نام چشمه داریم که همه تلاش دوستان برای اختصاص بودجه جهت بهبود و حفظ آن است؛ آن وقت شهرداری سیراف یک اثر خداداد را به بهانه احداث جاده تخریب کرده و خود را پاسدار فرهنگ و میراث فرهنگی نام گذاشته است. اگر نخواهیم این ها را در جزو مفاخر فرهنگ و تمدن و طبیعت خود حفظ کنیم پس چه چیز را باید نگه داری کرد؟ و دانشجویان تاریخ و علوم و ادب و فرهنگ و دوست داران طبیعت و گروه گردشگران داخلی و خارجی، چه اثری را به عنوان نشانه فرهنگی و طبیعی باید ببینند؟

می خواهم اهمیت آثار طبیعی و فرهنگی را خدمتتان یادآور شوم. در باغ لوکزامبورگ پاریس یک درخت قدیمی است . کمتر دانشجوی پاریسی است که این درخت را ندیده باشد. فقط به علت این که مردم می گویند که ویکتور هوگو، پدر پیر فرانسه، اغلب ساعت های فراغت خود را در زیر سایه این درخت گذرانده و به تماشای کبوتران باغ نشسته است. هیچ کس نیست که احترام این درخت را به احترام ویکتور هوگو حفظ نکند. یا در فرانسه دریاچه ای است که لامارتین شاعر معروف فرانسوی، قطعه دریاچه، معروف ترین اثر خود را، درباره آن سروده است. مهندسان، مخصوصا راه آهن را طوری طرح ریزی کرده اند که از کنار آن بگذرد تا مردم بتوانند دریاچه لامارتین را ببینند. این دریاچه در واقع به وسیله لامارتین، شاعر معروف فرانسه، جاویدان شده است. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا.

از فرانسه که بگذریم، آیا استانداری گیلان و یا شهرداری ماسوله ( تاسیس ۱۳۱۱)، که شهر کوچک و توریستی ماسوله را مدیریت می کند – که آن همه معروفیت دارد و روزی نیست که هزاران نفر برای بازدید از این شهرک به آن وارد نشوند- تا کنون توان ساخت یک جاده ورودی مناسب و ماشین رو در این شهر نداشته است که از قرن هشتم هجری ( قدمت این شهر به قرن هشتم هجری بر می گردد) تا کنون اقدام به این کار نکرده اند؟ خیر. این کار صورت نگرفته است فقط برای این که از طبیعت بکر، محیط زیست و میراث معنوی ماسوله در این همه سال محافظت شده باشد. حتی برای حفاظت از این شهرک تاریخی، راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است، امکان توسعه پیدا نکرده است.

امیدوار هستیم مدیران شهری سیراف توجه بیشتری به تاریخ و فرهنگ غنی سیراف داشته باشند و تدبیری برای معرفی این شهر باستانی در خور احترام بیندیشند.

اگر به این نتیجه رسیدیم که توان جذب گردشگر و توسعه این صنعت اقتصادی و قدرت معرفی سیراف و تاریخ تمدن آن را نداریم و نمی توانیم اقتصاد این منطقه را بر اساس ظرفیت های تاریخی و طبیعی آن تعریف کرده و برای توسعه اقتصادی آن برنامه ریزی کنیم، باری بایستی جهت جلوگیری از ملامت آیندگان و حفظ امانت گذشتگان، از تخریب این آثار ارزشمند طبیعی و فرهنگی جلوگیری کرده و به هر بهانه ریز و درشتی از جیب فرهنگ این سرزمین هزینه نکنیم.

یادداشت: علی محمدی

 

 

 

 

مجسمه فروهر سیراف [۶۴۰x480]

//

اخبار مرتبط

نظرات

  1. دینا says:

    دوست عزیز؛ حرف شما درست؛ اما شهردار هم تصمیم ب جایی گرفتن ؛؛؛؛ پس اینقدر خون خودتو کثیف نکن….چیزی ک خراب شد؛؛؛ دیگه درست نخواهد شد….

    • بابا زاده says:

      خانم یا آقای دینا واقعا که بی خیالی هم حدی داره . شما تخریب جاذبه های طبیعی و زیبایی های شهر را تصمیم به جای شهر دار می دونید . یه کم احساس داشته باشید .

    • ناشناس says:

      خدا کنه سیرافی نباشی واقعا متاسفم واسه این تفکر…سند هویت ما چیزی که می تونیم با اون خودمون رو به دنیا معرفی کنیم در مقابل غول صنعت ایران که داره حق نفس کشیدن رو هم از ما میگیره از بین رفته…اونوقت شما…واقعا مسخره است

  2. دینا says:

    در ضمن این فروهر خانومو ؛ هیشکی ندیده……فقط الان تو عکس خیلی شیک و رعنا افتاده……ما ک ی عمره از سیراف رد میشیم؛چشمون بهش نخورده…..پس همون بهتر ک تخریب شد و شد راه…

    • ناشناس says:

      مال اینه که مثل امثال شمافقط خوشون می بینند

    • ناشناس says:

      من که هر روز این نماد رو می دیدم چی….من که برای تعریف از شهرم به رخ دیگران می کشیدمش چه….حتی از این عکس هم زیبا تر بود اما متولی فرهنگی شهر به جای تبلیغ و نگهداری لطف کردن و خرابش کردن

  3. ناشناس says:

    کنگان نیوز هم کنگان نیوز قدیم خیلی کسل کننده شده سایت

  4. روح اله صفایی says:

    خیلی خوشحالم که نقدی در این زمینه میبینم ..
    مسئولین ما در فکر خویش شب را روز میکنند …

  5. شکر says:

    با سلام واقعا از ته ته دل متاسفم

  6. ناشناس says:

    چرا الکی شلوغ میکنید بابا ما راه میخوایم خسته شدیم از بن بست

    • سعید says:

      برادر عزیزعاقلانه ترصحبت کنید اگرنام سیراف برسرزبانهامی باشدبخاطرتاریخی بودن این شهرمی باشدبه گزارش ثلاث ؛ فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان یادآور شد: ایران از قدیم‌الایام به عنوان یک کشور و قدرت دریایی در طول تاریخ به شمار می‌رود و تاریخ دریایی ایران به ۶ هزار سال پیش بازمی‌گردد که در بندر سیراف استان بوشهر در منطقه کنگان و خلیج نایبند در سال ۱۳۰۰ به دستور مظفرالدین شاه نیروی دریایی نوین رقم می‌خورد و پس از آن بندر تاریخی دریایی سیراف به پایگاه دریایی خرمشهر منتقل می‌شود.

  7. پسر سیراف says:

    درود بر شهردار

  8. ناشناس says:

    حیدری مرد همت و تلاش

  9. مروارید says:

    تا کی باید بخاطر گذشتگان ایندگان را نابود کنیم این همه ظلم تا کی.

  10. محمد says:

    ما مردم سیراف از شهردار خوب محبوب خودمان به دلیل تلاش های بسیارش تشکر میکنیم و امیدواریم سیراف گلستان شود.

  11. ماهی says:

    حالا که این بار میراث چیزی نگفته بعضی ها کاسه داغ تر از اش شدن.

  12. صدف says:

    از این تصایر تا دلت بخواد تو جاده ساحلی دیر بوشهر هست یه روز یه شکلیه فردا یه شکل دیگه شده یا اصلا تخریب شده.حساسیت الکی ایجاد شده.

  13. ناشناس says:

    خداوند انسان را اشرف مخلوقات افریده است.و در کنار انها جهان را افریده است به نظر شما خدمت به خلق خدا واجب است یا کوه خدا.خداوند کوه و دریا و جنگل و حیوانات وبقیه چیزها را برای راحتی انسان ها افریده نه اینکه تصویر یه کوه باعث سلب اسایش انسان شود.به خلق خدا اهمیت دهید .

  14. محسن says:

    این نماد بیشتر از یکی دو سال نیست که بوجود امده وحتما یکی دو سال دیگه هم از بین میره و هیچ تاریخچه و سندی هم نداره پس باید عاقلانه اندیشید و به نظر من شهردار تصمیم درستی اتخاذ کرده اند.

    • ناشناس says:

      پس دوسال پیش شماکشفش کردی کسی خبرنداشته ورشته تحصیلی شماسنگ شناسیست

  15. مرد سیراف says:

    به جای این کینه توزی ها و تهمت ها به شهردار عزیزمون بهتر هست با چشم باز سری به شهر بزنیم در جای جای شهر در حال ساخت و ساز میباشد.ساخت راه ورودی شهر .دیوار کشی رود خانه.ادامه پارک نگارستان. سر و سامان دادن به اسکله ولا غیر

    • ناشناس says:

      یک کارشهرداربگوکه به اتمام رسیده باشه شهردارفقط نوک میزنه میره

  16. ناشناس says:

    من یه شهروند کنگانی هستم بخدا قدر شهردارتون رو بدونید خیلی شهردار خوبی دارین .ای کاش

  17. ایمان says:

    حیدری دوستت داریم

  18. علی says:

    اقای حیدری از اینکه برای ابادی سیراف از هیچ کس وهیچ چیز ترس و واهمه ای نداری و این نشان از جسارت و جرات مثال زدنی شما دارد تشکر میکنیم و میدانیم شهردار بومی دلسوز میباشد.موفق باشی

  19. ناشناس says:

    با تشکر از شهردار

  20. ناشناس says:

    امام على علیه ‏السلام : اَلتَّوفیقُ مِنَ السَّعادَهِ وَ الْخِذلانُ مِنَ الشَّقاوَهِ؛ توفیق [انجام کار نیک] از خوشبختى و بى توفیقى از بدبختى است. (بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۲، ح ۷۰)

  21. ناشناس says:

    ____________&&&____&&& _¯_¯ _¯_¯.
    ______________&&&____&&&
    ______________&&&____&&&
    ______________&&&____&&& _¯_¯_¯_¯.
    ______________&&&____&&&
    &&&&&&&______&&&____&&&
    &&&&&&&______&&&____&&& _¯_¯_¯_¯.
    _____&&&______&&&_____&&&&&&&&&________&&&
    _____&&&______&&&_____&&&&&&&&&________&&&
    &&&&&&&&&&&&&&&____________&&&_________&&&
    &&&&&&&&&&&&&&&____________&&&_________&&&
    _______________________________&&&________&&&
    ______________________________&&&&&&&&&&&&&
    ______________________________&&&&&&&&&&&&&
    _¯_¯ _¯_¯._¯_¯ _¯_¯.
    &&&
    &&&______&&&&&______&&&&&&&
    &&&______&&__&&_____&&&&&&&
    &&&&&&&&&&&&&_____&&& _¯_¯_¯_¯.
    __________&&&________&&&
    __________&&&________&&&&&&&
    ____&&____&&&_______&&&&&&& _¯_¯ _¯_¯.
    ____________&&&
    _____________&&&
    ______________&&&& _¯_¯_¯_¯.

    دستت درد نکنه شهردار

  22. ناشناس says:

    سلام.تو رو خدا اینقدر دنبال حاشیه نباشید.بعد از سالها یک شهردار اومده کار میکنه.نکنید.تو رو خدا تشویقش کنید بیشتر کار بکنه

  23. حسن says:

    جالب است که همشهریان عزیز سیرافی به جای اینکه میراث خود گران دانسته و از آن محافظت کنند و به نسل های آینده تحویل دهند بسیار خوشنود از بین رفتن آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی خود هستند. انسان ناخودآگاه یاد جمله معروف از ماست که برماست می افتد. در کوشا بودن و دلسوز بودن شهردار شهر سیراف شکی نیست. الحق و الانصاف جوان کوشا و به فکر ترقی شهر سیراف است ولی این نکته نباید فراموش شود که ممکن کارهای ما دارای ایرادات و انتقاداتی باشد آن هم شهری مثل سیراف که گنجینه تاریخی ایران زمین است و از بین رفتن آثار باستانی و طبیعی و فرهنگی جای برگشتی ندارد.

  24. حرف منصفانه says:

    باید دید از این اثار تاا چه حد میشد استفاده برد و ایا ایجاد یک راه دسترسی کم سابقه ارزشمندتر است یا یک مجسمه و جاذبه

    • رسول بازگیر says:

      سلام دوست عزیز
      مشکل همین جاست که ما به عنوان منافع شخصی به آثار طبیعی خودمون نگاه می کنیم نه به عنوان هویت و میراثی برای آیندگان…
      هر ساله هزاران کیلومتر از جنگل های شمال کشور قربانی همین تنگ نظری های ما میشود…
      هر ساله کلی از آثار باستانی کشورمون به دلیل حفاری غیر مجاز از بین می رود… و کلی موارد دیگر.
      من از مسولین شهر بدلیل خدمت شبانه و روزی تشکر می کنم. اجرتون با خدا… اما کاشکی برای این موضوع تامل و مشورت و هزینه های بیشتری به خرج می دادید شاید می تونستیم این اثر رو نگه داریم

  25. شهروند سیرافی says:

    واقعاجای تاسف است بااینکه راهکارهای دیگری هم برای ساخت راه وجودداشت بدون اینکه به این اثرزیباصدمه ای واردشود

  26. ... says:

    عزیزم راه ماسوله به خلخال در دست تعمیره

  27. حرف منصفانه says:

    به نظرم باید این دو را مقایه کرد
    این مجسمه و پروژه راه ورودی سیراف به ارزش ۵ میلیارد تومان.

    راه ها از عوامل توسعه هر منطقه ای هستند.
    جاذبه ها از عوامل جذب گردشگر هستند.

  28. سیراف پارس says:

    احسنت جناب محمدی…
    حرف دل مار ازدی…
    مابه حمایت فرهیختگان کنگانی نیازداریم..

  29. حرف منصفانه says:

    به نظر بنده این قیل و قال ها اکثرا غیر کارشناسی است.

    همه میدانیم که راه ها ( دریایی، هوایی، خاکی و راه آهن) از جمله عوامل توسعه و رونق هر منطقه ای محسوب می شوند.
    ظرفیت سیراف علاوه بر آثار تاریخی روی زمین، آثار زیر آب نیز هست.
    راه دسترسی آسان به سیراف عمده ترین دغدغه توسعه این شهر تاریخی پس از انقلاب محسوب می شود. بودجه ای که به واسطه پالایشگاه جم و شرکت محمدیان با مبلغ حدود ۵ میلیارد تومان برای این کار با زمان محدودی گذاشته شده است. .

    تنها کای که می شد برای عدم تخریب این اثر انجام داد این بود که در محدوده آسفالت ایجاد نمیشد یا به صورت پرانتزی راه رفت برگشت از کنار این اثر بگذرد.

    به هر حال پروژه به لحاظ ریالی به اندازی ۵ سال بودجه شهرداری سیراف است و نمی شود به راحتی از آن چشم پوشی کرد.
    از طرفی نیز این اثر طبیعی واقعا حیف بود.

    • رسول says:

      دست پیش میندازی که پس نیفتی….شهردار میتونست با پر کردن دره کنار پل کمی جاده رو اونطرفتر ببره اما عجله کرد و یه جوارایی به شعور شهروندی توهین شد

  30. ناشناس says:

    بابا ول سیراف کنین مگه سیراف سایت نداره که همش از سیراف مطلب میزنین. خبراتون مسخره و بدردنخور شده اینروزا البته معلومه برای چی!!!

  31. حمید says:

    شما که دنبال آبادی شهرتون هستید، فکر میکنید سیراف رو با چند فضای سبز و خیابون میشناسند یا آثار تاریخی اون ؟؟ مردم دیوونه نیستند مسافت طولانی رو طی کنند بخاطر شهر شما، اونها بهترین شهر و بهترین امکانات رو دارند. تنها چیزی که شما و شهرتون رو معروف میکنه همین آثاری هست که به لطف خدا باقی مانده است.

    انسان اشرف مخلوقات هست درست، اما تو این چند دهه چه چیزی تو این منطقه بخاطر مردم این منطقه تغییر کرده است ؟؟

    ………………

  32. sadegh says:

    خسته نباشی پهلوان…شهردار یه دنیا تشکر بابت این همه تلاشت برای ابادانی شهر در این زمان اندک

    • گروه فداییان سیرا says:

      باعرض سلام احترام خدمت همشهریان عزیز تشکرویژه ای دارم ازجونهای سیراف بابت همایت ازشهردارمحترم شهرسیراف ویه خواهشی دیگه ای دارم ازمردم عزیزسیراف بیاید همه باهم همدل بشیم ازشهردارمحترم وشورای عزیز همایت کنیم تاکارهای عمرانی شهرمون پیش ببرند تاشهرمون اباد بشه مثل بقیه شهرهای استان بوشهر

    • امیرعباس says:

      باعرض سلام خستنه نباشی خدمت اقای شهرداراقای شهردار عزیز خداعمرت بده خدا اینشالا سلامتی به خودت وخانوادت بده دست درد نکن تشکردمیکنیم بابت اسفالت کوچه مون خدا حفظت کنه نجات مون دادی بخدا

    • بهنام says:

      باعرض سلام خستنه باشی خدمت مسولین شهرسیراف دستون درد نکنه بابت حل کردن مشکل گمرک وهرچه زودترشاهد دفترگمرک درشهرسیراف باشیم ولنج دارهای سیراف را از نقل تقی نجات میدی وباامدن گمرک بچه های بیکاررا مشغول کارمیشن وازاین کارتون تشکرفراوان میکنیم

    • بهنام says:

      دوست عزیز مگه ما چندتا جای تاریخی داریم بیشتر سه الاچهارجابیشتر اثارتاریخی نداریم اقای شهردارهم دارن لطف میکنند تودره لیر دران فضای سبز سرویس بهداشتی داره میاره. تواین همه دم از اثار میزنی تاالان میراث فرهنگی چیکار کرده بغیر ازقلعه نصوری چه کارمفیدی برای دره لیر انجام داده دلت خوش با چهارتا آهنه پوسیده اونجاریخته وقتی که کسی میخواجایی اباد کنه سریع میایم علیه اش نامه نگاری میکنیم می گویم اون داره اثار خراب میکنه وچشم دیدن کارهای خوبش نداریم مثل اقای …………….. دارن الکی علیه شهردار شایه پرکنی میکنه …………. باتشکرازدوستان

    • ناشناس says:

      یه اثر منحصر به فرد با خاک یکسان شده انوقت شما میگی این شایعه است…این فاجعه است

  33. خار سله says:

    حق با اهالی سیراف است
    خلایق هرچی لایق

  34. سفیر سیراف says:

    سیراف عزیزم سلام
    حال که برایت می نویسم خیلی خیلی از تو دورم…
    ااز غربت برایت بگویم جز دود و سر صدا خبری نیست و جز خیابان و خانه و ساختمانهای سر به فلک کشیده جیزی نمی بینی دلم برای فرزندان غربت می سوزد که همین ها را هویت خود می دانند و چیزی از هویت کهن خود در پیکره این شهر نمی بینند گاهی که سر صحبت باز شود با عشق و افتخار از هویت هزاران ساله خودم می گویم و برای معرفی تو آثار باستانی و طبیعیت را به رخ می کشم…وقتی خبر این فاجعه را شنیدم دلم گرفت…
    از این پس چه چیزی را هویت خودم بدانم ؟یک خیابان را!!!!!!
    اینجا که از این زیبا تر هم داریم…
    سیراف عزیزم حرف های فرزندانت ناامید کننده بود امیدوارم وقتی برمی گردم چیزی از هویتم باقی مانده باشد که به فرزندانم نشان دهم با آرزوی دیدار دوباره ات فرزند این سرزمین

    • ناشناس says:

      خوابی بلند شو هیچ جا نرفتی که برگردی سیراف سر جای خودشه

  35. ناشناس says:

    ماایرانیها متاسفانه مرده پرست هستیم.به همه چیز ازکوه دریا ومجسمه و…اهمیت میدهیم بجزاحترام واسایش به خلق خدا.عصرپنجشنبه هاقبرستان غلغله میشه چرا؟بخاطرجمله اولم ولی اگرتو محل کسی مریضی لاعلاج داشته باشه ووضع مالیش خوب نباشه بایدبره بمیره .دوست عزیز حالا اسایش وراحتی شهروندان عزیز بهتره وراهی مناسب؟ یا یه تصویری توی کوه ؟حالااگرتصویرکورش کبیربود یه چیزی .خون خودتون راکثیف نکنید خدمت به خلق خدا عبادت است.دست دردست همدیگر بدهیم شهرخودراابادکنیم.این همه چوب لای چرخ شهردار عزیرمون نذاریم.به امیدشهری زیبا وتاریخی ارزوی موفقیت برای همه شما عزیزان دارم.

    • مهندس says:

      سلام دوست عزیزم
      چرا فکر می کنی انتقاد کردن چوب لای چرخ گذاشتنه… این اشتباهه!!!انتقاد روح اصلاحاته و یک جامعه پویا با انتقاد زنده است اما انتقاد به جا و درست!این اثر طبیعی که هر جایی نمیشه نمونه اون رو دید از نظر شما یه تصویر بی ارزش در کوه است! در حالی که از نظر منه جوان که آینده این شهر برای ماست هویته…در سازمان جهانی یونسکو کم نیستند آثار طبیعی این چنینی که به عنوان هویت ملل مختلف ثبت شدن…در ضمن با این روند میشه امید به داشتن شهری زیبا داشت اما شهری با قدمت و تاریخ کهن و هویت هزاران ساله نه!

  36. صادق says:

    شهردار احسنت تو این زمان اندکی یه دنیا گل کاشتی این راه ورودی که درحال ساخته به جرات میتونم بگم که هیچ وقت شهردار وشورای قبل جرات نداشتن سمتش برن یه دنیا تشکر ….وقتیب شهردار بومی باشه جوون وخوش فکر باشه نتیجش تو این زمان کم اینه …بی دلیل تخریب نکنین

  37. محمدکریم بازگیر says:

    سلام برمردم خون گرم استانهای بوشهروهرمزکمی هم به فکرتعصب بجای ایرانی دربرابرنوکران اون ورآب آمریکا واسرائیل جعلی وغاصب باشیدونامهای الحلال والحروم واینجوراسامی را ازروی فروشگاهاتون برداریدمن درکنگان که بودم ازاین اسامی زیاددیدم

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن