بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 9114
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 25 آذر 93 3:26 ب.ظ

گذری بر تکرار یک حادثه/

آتش سوزی عسلویه زنگ خطر دوباره برای مدیریت بحران

ثلاث – خدانظر خواجه: آتشی که یکشنبه شب به ساختمان اداری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (برج شهید تندگویان) در استان بوشهر افتاد، سبب روشن شدن زوایای تاریک برخی کاستی ها شد و صدای زنگ خطر را برای مدیریت بحران این منطقه به صدا درآورد.

خدانظر خواجه:حادثه شب گذشته در شهرستان عسلویه در ۲۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر اگر چه در ساختمانی اداری که فقط کاغذ، میز و تجهیزات اداری در آن وجود داشت، اتفاق افتاد و خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

خدانظر-خواجه

اما نباید فراموش کرد که آتش سوزی در منطقه ای صنعتی رخ داد که روزانه بیش از۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز و صدها هزار تن میعانات گازی و مواد پتروشیمی و شیمیایی در آن تولید می شود و بیش از ۶۰ هزار نفر در این منطقه مشغول کار هستند.

۲۴ فاز پالایشگاهی در این منطقه احداث شده که ۱۰ فاز آن به طور کامل و بخش هایی از چند فاز در حال بهره برداری و تولید و چندین واحد پتروشیمی بزرگ در این منطقه فعال است که میلیاردها دلار برای آنها سرمایه گذاری شده است و روزانه ده ها میلیون دلار درآمد برای کشور دارد و از آن به عنوان قطب اقتصاد ایران یاد می شود.

آیا توان و تجهیزات آتش نشانی و امداد و نجات این منطقه مهم باید در حد یک ساختمان شش طبقه که در نهایت ۲۰ تا ۳۰ متر ارتفاع را پوشش می دهد، باشد؟ در حالی که ساختمان اداری آتش گرفته حدود ۸۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

آیا وقتی خاموش کردن آتش سوزی در یک ساختمان اداری برای آتش نشانی و واحد اچ اس ای یک منطقه مهم و قطب صنعت نفت و گاز کشور هفت تا هشت ساعت زمان می برد، خدای ناکرده اگر در یک واحد پالایشگاهی یا پتروشیمی این منطقه آتش سوزی رخ دهد، مهار و خاموش کردن آن چقدر طول می کشد؟

بر اثر این آتش سوزی هشت طبقه از این برج ۱۴ طبقه به طور کامل سوخت و طبقات پایین تر نیز بر اثر نفوذ آتش خسارت دیده اند.

مهار این آتش سوزی به دلیل ارتفاع ساختمان و آغاز آتش سوزی از طبقه ۱۴ بیش از هفت ساعت به طول انجامید و از حدود ساعت ۲۲ یکشنبه تا پنج بامداد امروز دوشنبه ادامه داشت.

این آتش سوزی هیچ تلفات جانی نداشت اما خسارت مالی آن میلیاردها تومان برآورد می شود.

البته نباید در خاموش کردن آتش سوزی برج شهید تندگویان سازمان منطقه ویژه پارس تلاش و زحمت آتش نشانان و نیروهای امداد و نجات را نادیده گرفت، زیرا آنها نهایت تلاش خود را با توجه به تجهیزات به کار گرفته اند اما تجهیزات، امکانات، ماشین آلات، برنامه های مدیریت بحران و پدافندی این بخش از سازمان منطقه ویژه پارس پاسخگو نبوده است.

عملکرد مدیریت بحران و واحد اچ اس ای سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حادثه دیشب آتش سوزی برج شهید تندگویان نشان داد که مانورهای متعدد اطفای حریق و دیگر حوادث که به صورت مکرر با هزینه های زیاد در این منطقه برگزار می شود، بهره وری لازم را نداشته است.

بر اساس گفته برخی نیروهای شاغل در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در همین ساختمان شهید تندگویان کار می کنند این ساختمان ۱۴ طبقه که اتفاقا آتش هم از همین طبقه آغاز شده است دارای سیستم اعلام حریق است، طوری که حسگرهای این سیستم ها حتی نسبت به آتش سیگار هم از خود واکنش نشان داده و آژیرهای آن به صدا در آمده است بویژه در جریان مانورهای اطفای حریقی که هر از چندگاهی در این منطقه اجرا می شده است این سیستم ها امتحان خود را پس داده بودند.

اما این که چرا در شب گذشته که آتش سوزی به گفته مسوولان از طبقه ۱۴ در این ساختمان مرتفع رخ داد این سیستم ها و حسگرها عمل نکرده است و اگر هم عمل کرده بموقع به هشدار آن توجه نشده است خود موضوعی است که از بحث این یادداشت خارج است ولی از این منظر که گاه سیستم های گران قیمت هم نمی تواند کاستی آمادگی را پر کند، قابل بحث است.

اتفاق شب گذشته اولویت توجه ویژه به درخواست های مسوولان استان بوشهر را به عنوان یک ضرورت برجسته کرد، زیرا بارها این مقامات اعلام کرده اند، با توجه به شرایط حساس این استان از لحاظ وجود تاسیسات عظیم نفت و گاز، پتروشیمی درعسلویه، جزیره خارگ و شهرستان های گناوه و دیلم، سکوهای متعدد نفتی و گازی در خلیج فارس و نیروگاه اتمی بوشهر، امکانات، تجهیزات امداد و نجات، آتش نشانی و امداد هوایی و دریایی متناسب با آن در استان وجود ندارد.

حتی بارها مسوولان بوشهری برای تضمین ایمنی در استان با توجه به تنوع و ماهیت تهدیدهای موجود، تاسیس یک سازمان مستقل تخصصی مدیریت بحران را در این استان مطرح کرده اند.

این حادثه را باید درسی برای همه مسوولان استانی و کشوری دانست که توانست نقاط کاستی در مدیریت بحران منطقه را بدون تلفات جانی نشان دهد.

همچنین این اتفاق به مسوولان یادآوری می کند، تبلیغاتی که در مورد توانایی های بخش های مختلف در سازمان ها و دستگاه های متولی در قالب مانورهای امداد و نجات برای مقابله با بحران می بینند یا می شنوند زیاد جدی نگیرند و وضعیت را آن گونه که هست باور کنند.

بدیهی است مسوولان یا باید با توجه به این حادثه نسبت به ساخت و ساز برج های چند طبقه بویژه توسط بانک ها در شهری مثل بوشهر جلوگیری کنند و یا امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای این چنین شهری را فراهم کنند.

به بیان دیگر یا باید ساختمان مرتفع نساخت و یا باید توان مدیریت بحران را برای مقابله با حوادث احتمالی به آن ارتفاع رساند.

* رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر

برچسب ها: ,

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. M@tin says:

    کلآ مشکوکن…

  2. کارشناس اتش نشانی says:

    باسلام و عرض ادب
    سیستم درست بوده و به موقع اعلام کرده و تیم عملیاتی در عرض چهار دقیقه در محل حاضر شده ولی باتوجه به گسترش اتش در نمای بیرون ساختمان دسترسی به ان وجود نداشته و حریق گسترش پیدا کرد

  3. دینا says:

    منبع سرمایه ملی ما / البته شهرستانیا ؛ تو عسلویه ریخته؛؛؛؛؛؛ اوقت تجهیزات ٱتشنشانی ما؛ پاسخگوی آتش سوزی های اینچُنینی نیست….. جدا جای سؤال داره؛؛؛؛؛؛؛؛؛با وجود بزرگترین میدان گاز ؛ ما نباید یه آتشنشانی پیشرفته داشته باشیم ؟.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن