بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 9260
تعداد نظرات:۸ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 28 آذر 93 2:02 ب.ظ

در سومین همایش محیط زیست و پژوهش مطرح شد:

فلرها باید خاموش شوند/ هم سرمایه ملی می سوزد و هم مردم

ثلاث: رییس بنیاد نخبگان بوشهر گفت: حذف فلرها باید برای مردم استان در دستور کار وزارت نفت و در اولویت قرار گیرد که تاکنون وزارت نفت هیچ برنامه ای برای حذف آن ندارد.

ثلاث: آنچه که برخی از مسئولان فازها به آن افتخار می کنند، هم اکنون تنها در مناطق استان بوشهر می سوزد و در کشورهای دیگر همچون عربستان امارات، کانادا و برخی دیگر از کشورهای جهان از این گازها استفاده بهینه می شود، به طوری که هم اکنون عربستان از این گاز به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده می کند و یا امارات آن را به منظور تولید صیانتی میادین نفتی و گازی دوباره به مخزن تزریق می کنند تا بتوانند حجم بیشتری سرمایه ملی داشته باشند.

به مناسبت هفته پژوهش سومین همایش محیط زیست و پژوهش با حضور مدیر کل محیط زیست استان بوشهر و رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از پژوهشگران محیط زیستی در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار شد.

 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ابتدای این همایش ضمن خیر مقدم به حاضرین اظهار کرد: امروزه پژوهش را از دوجنبه مطرح می کنند؛ یکی بحث نوآوری است که پژوهشگر یک مقوله جدید مطرح و یا اکتشاف و اختراعی انجام می دهد و نوع دیگر بحث گستردگی و اضافه کردن به دانش و پژوهشی است که دیگران آن را انجام داده اند.
به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درسومین همایش محیط زیست و پژوهش حسین دلشب به ارائه گزارشی در مورد وضعیت محیط زیست استان بوشهر پرداخت و گفت: ۱۵۲ هزار هکتار از مساحت استان بوشهر، مناطق تحت مدیریت محیط زیست می باشد که ۶ و نیم درصد مساحت استان را شامل می شود.
وی افزود: از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مناطقی مانند منطقه شاهزاده ابراهیم تنگ باهوش، کوه مند و هاله برای افزودن به مناطق تحت مدیریت به شورای عالی محیط زیست پیشنهاد شده که در صورت موافقت ، مساحت مناطق تحت مدیریت به ۱۲ درصد مساحت استان خواهد رسید که برابر با سطح جهانی می باشد.
وی چالش های عمده محیط زیست طبیعی استان را تخریب زیستگاه ها و انقراض برخی گونه های جانوری و گیاهی کمیاب که البته در کل کشور با توجه به خشکسالی، افزایش درجه حرارت و افزایش خطر آتش سوزی ، کاهش سطح آب های زیر زمینی، تعارض با حاشیه نشینان مناطق تحت مدیریت، افزایش حشرات، افزایش فرسایش بادی آبی ، کاهش کیفیت خاک و افزایش بیابان ها برشمرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه پارک ملی دریایی نای بند و منطقه حفاظت شده مند در راستای جلوگیری از تعارضات  و تفکیک مرز مناطق از مستثنیات بنچ مارک گذاری شده گفت: اکوسیستم های حساس ساحلی نیز در استان وجود دارد که پیشنهاد مناطق حساس ساحلی را بصورت ویژه به سازمان محیط زیست ارائه داده شده است.
حسین دلشب ادامه داد: چالش های مهم محیط زیست دریایی صید بی رویه و صید ترال، ورود گونه های مهاجم غیر بومی، کاهش بخش زیادی از زیستگاه های حساس ساحلی مثل کلنی های مرجانی، جنگل های حرا و مناطق تخم گذاری لاک پشتان دریایی به دلیل عبور خط لوله، قاچاق سوخت، استحصال دریا و انواع کاربری های بدون مجوز و بدون ملاحظات محیط زیستی و تحت تاثیر قرار گرفتن صنایع واقع شده در ساحل می باشد.
دلشب در ادامه به چالش های محیط زیست انسانی نیز اشاره کرد و عنوان نمود: تغییر کاربری اراضی ساحلی، گازهای اسیدی که در عسلویه روزانه ۹۳ میلیون فوت مکعب فلر می شود و با راه اندازی فازهای جدید به ۱۷۰ میلیون فوت مکعب نیز رسیده و وارد جو منطقه خواهد شد، تولید گوگرد که باعث اسیدی شدن آب دریا، اسیدی شدن خاک های کشاورزی حتی تخریب تاسیسات ساحلی خوهد شد از مهمترین معضلات بخش انسانی هستند. وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۸۰۰ تن گوگرد تولید می شود و با راه اندازی فازهای جدید در پارس جنوبی به بیش از ۵۴۰۰ تن خواهد رسید گفت: با پیگیری های انجام شده انبار مکانیزه گوگرد تا پایان امسال در منطقه عسلویه به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات بخش انسانی، تبخیر ترکیبات عالی فرّار، بارگیری کشتی ها و اسکله ها، ریزگردها و وجود ۱۳ منطقه تحت فرسایش بادی در استان، وجود مشکلات در دفع پسماندها ( که میبایست تا پایان برنامه پنجم توسعه در دفع پسماند از فناوری های نوین استفاده شود) و عدم توسعه تصفیه خانه های فاضلاب شهری ( که در استان بوشهر فقط سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم دارای سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری هستند) می باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۶۰ درصد از منابع آب تبخیر می شود بیان کرد: به دنبال کشاورزی پایدار از طریق روش های نوین آبیاری هستیم.
وی با اشاره به اینکه عبور خط لوله گاز ترش در استان بوشهر یکی از مخاطرات محیط زیستی است و برای آن می بایست مدیریت ریسک بصورت ویژه دتهیه شود، شور شدن آب رودخانه ها و استحصال دریا را نیز از مشکلات دیگر محیط زیست در استان بوشهر برشمرد.
حسین دلشب خاطرنشان کرد: دولت یازدهم بر این باور است که سرنوشت آینده ایرانیان در گرو چگونگی نگرش ما به محیط زیست و میزان احیاء توازن زیست محیطی است و عمیقاً بر این باور است که بحران محیط زیستی در صورتیکه مدیریت نشوند و توازن محیط زیستی کشور احیاء نشود می تواند به تهدید منابع ملی و تهدید ملی منجر بشود.

هنر و محیط زیست

سپس مهندس حماسه و حسام حق پرست کارشناسان محترم جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان که از هنرمندان بنام موسیقی در استان بوشهر و از فعالین حوزه مطبوعات و محیط زیست می باشند در خصوص رابطه هنر و محیط زیست و نقش هنر در آموزش محیط زیست به سخنرانی پرداختند.
 
حذف فلر های عسلویه باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد
رضا آذین رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر و عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در ادامه این همایش گفت: امروز در استان بوشهر آلودگی هایی وجود دارد که برای شهروندان می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد و مردم این استان نیز باید به محیط زیست کمک کنند.
وی با اشاره به سوخت های فسیلی یادآور شد: امروزه مسئله اصلی که در دنیا در مورد محیط زیست مطرح است سوخت های فسیلی هستند که همه کشورها با این امر دچار مشکل هستند.
آذین با اشاره به خطرات بالا آمدن آب دریا برای برخی کشور ها افزود: چند سال پیش کشور مالدیو جلسه غیر علنی مجلس خود را به صورت نمادین در زیر آب برگزار کرد که به برخی از کشورها پیام دهد در خطر هستند.
رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر با اشاره به اینکه در عسلویه گاز هایی که از طریق مشعل ها می سوزند سرمایه هستند گفت: در فلرها با ارزش ترین هیدروکربن ها می سوزند و علاوه بر سوختن سرمایه و در کنار آنان مردم عسلویه و اطراف آن نیز به همراه خود می سوزاند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها فلر ها را از پالایشگاه ها حذف کرده اند گفت: در صورت حذف فلر ها هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد و این مشعل ها لزوماً نباید بسوزند.
آذین بیان کرد: یکی از راه های حفظ این گازها تزریق مجدد به میادین داخلی است و باید دپارتمان فلر در وزارت نفت راه اندازی شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ادامه داد: برای حذف فلر های عسلویه نیازی به تکنولوژی خاصی ندارد اما باید برای این کار هزینه شود.
وی با توجه به اینکه روزانه ده ها دلار سوزانده می شود خاطر نشان کرد: با حذف فلرها می توان گازهایی که در هوا می سوزند را به زمین برگردانده شود و در منابع عظیم گازی برای نسل های آینده ذخیره شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به نشست های گوناگون وزارت نفت یادآور شد: حذف فلرها باید برای مردم استان بوشهر در دستور کار وزارت نفت و در اولویت قرار گیرد که تاکنون وزارت نفت هیچ برنامه ای برای حذف آن ندارد.
وی گفت: صدای مردم استان بوشهر را باید چگونه به گوش مسئولین رساند؛ فلر هایی که در ۵۵ کیلومتری شهر بوشهر و در منطقه خارگ نصب هستند را در زمان پایین بودن آب دریا می توان از سواحل شهر بوشهر به راحتی آنها را مشاهده کرد.
آذین با اشاره به احداث پالایشگا ها افزود: در گذشته ۳۵ کیلومتر محیط زیست دریایی را نابود کردند برای اینکه در کنار ساحل پالایشگاه های بزرگ تاسیس شود. به گزارش روابط عمومی محیط زیست استان، دراین همایش از سه پژوهشگر محیط زیست تجلیل شد

// پایان خبر //

 

 

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. شکر says:

    خاموش شدن فلر ها همان و خفه شدن مردم از بوی گاز ترش همان….

  2. ناشناس says:

    رنگ فونت سفیدن چیزی پیدا نیست

  3. سعيد says:

    نیستی نیما که ببینی دیگر،
    یک نفر نیست که در آب جان سپارد…
    هزاران نفر در خشکی می میرند و کسی کاری نمی کند…

  4. امید says:

    متاسفانه پول در آوردن مهم تر از جون مردم کنگانه.یه هفته پول نفت پایین اومده زمین و زمان رو به هم ریختن.کسی نیست بگه اون مردمی که دارین از زیر پاشون نفت و گاز استخراج میکنید و دود فلراش هم تو چشاشون میره حقی دارن.

  5. دینا says:

    ما ک خیلی وقته سوختیم………… فلزها خاموش شن ؛؛؛؛ شهرستانیا از گُشنگی میمیرن……‌

  6. شکر says:

    شهرستانیها از گشنگی میمیرن یعنی چی؟باید حتما نیرو از کشورهای دیگه بیان توی فازها مشغول به کار بشن تا دلتون خنک بشه.؟این حرف خیلی زشته و فقط میتونه از دهن یه آدم بی سواد بیرون بیاد . کشور داره با این تاسیسات جنوب کشور درآمد کسب میکنه خاموش و روشن موندن این فلر ها چه ربطی به گشنگی شهرستانیها داره ما جنوبی ها خودمون هم توی این تاسیسات مشغول به کار هستیم. ..

  7. امید says:

    آخه مظلوم تر از مردم این منطقه کسی هم هست؟ نفت و گاز رو از زیر پاشون استخراج میکنید و دود فلراتونم تو چش و ریه هاشون میره! یه هفته نیست که قیمت نفت پایین کشیده زمین و زمان رو به هم ریختن ولی کسی در مورد زجری که مردم این منطقه دارن متحمل میشن خم به ابرو نمیاره

  8. شکر says:

    فعالیت های بی حساب و کتاب در منطقه پارس جنوبی داره ما رو میکشه. این تاسیسات باعث آلودگی های شدید و آثار سوء بسیاری شده است. به قول آقای کهرم( عسلویه لکه ننگ و یک طرح شکست خورده هست) . این فعالیت هایی که باعث آلودگی محیط زیست و بسیاری خطرات دیگه میشه نبودنش خیلی بهتره

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن