بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

شیخ عباس عاشوری

شیخ عباس عاشوری

۵۰سال افتخار روضه‌خوانی تا قدرشناسی ما / ۸ سال منبرداری در بحرین

به گزارش ثلاث ؛ وی در سال ۴۲ به علت فعالیت انقلابی در خصوص توجه بیش از حد حکومت ستم شاهی به بیگانگان در قبال بی احترامی به روحانیت و امام خمینی(ره)، بازداشت و توسط شهربانی آن زمان در شهر قم ممنوع‌البقاء شد.

حجت الاسلام عاشوری پس از این اتفاق فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را به صورت گسترده تری در کنگان ادامه داد که در این مطلب کوتاه مجال عنوان کردن همه این فعالیت های انقلابی نیست.

وی اولین روضه خود را در سن ۱۱ سالگی خواند و به علت علاقه شدید به اهل بیت و به خصوص امام حسین (ع) پس از بازگشت از شهر قم در سن ۱۷ سالگی در روستایی در نزدیکی جمرک به منبر رفت و سال های پس از آن نیز روضه خوانی خود را در شهر کنگان ادامه داد.

به گفته شخص معتمدی از محلات شهر کنگان وقتی مردم این محله برای نخستین بار روضه ایشان را شنیده اند، چنان بر آنها تاثیر گذاشته بود که از خود بی خود شده بودند.

 

هشت‌ سال منبرداری در کشور بحرین

سوز صدای گیرای وی در روضه خوانی باعث شد که نام وی به زودی بر سر زبان ها بیافتد و هر سال بر مشتاقان شنیدن روضه اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش از زبان این روضه خوان بیشتر شود تا جایی که روضه های این محب اهل بیت در بین مردم به روضه شیخ عباس مشهور شد.

شعله عشق شیخ عباس به اباعبدالله الحسین چنان در وجود وی زبانه کشید که در کشورهای حاشیه خلیج فارس آوازه وی پیچید به طوری که ایشان به مدت هشت سال متوالی در کشور بحرین به منبر می رفت و برای محبان اهل بیت عصمت و طهارت آن منطقه روضه خوانی می کرد.

 

ناتوانی جسمی باعث پایان روضه‌خوانی اهل بیت شد

وی پس از سالها روضه خوانی به دلیل ناتوانی و مشکلات جسمی دیگر نتوانست روضه خوانی کند.هم اکنون حدود شش سال است که به دلیل مشکلات جسمی توان روضه خوانی در مراسم عزای امام حسین را ندارد.

دو برادر دیگر وی به نام حجت الاسلام غلامحسین عاشوری به عنوان قاضی در بوشهر و حجت الاسلام صادق عاشوری با دکترای حوزه به عنوان امام جمعه سیراف نیز قدم در راه وی که همان روضه خوانی است گذاشته اند.

حجت الاسلام عباس عاشوری در خصوص پیام کربلا و اربعین حسینی به خبرنگار ثلاث گفت: بنای بنی امیه بر این بود که مردم را برده خود کنند.آنها منکر قرآن، ولایت و رسالت شده بودند و ادعا داشتند که حکومت تشریعی از آن ماست.

وی افزود: شیعیان با اشک و گریه هایشان علت بقا و راز ماندگاری واقعه کربلا بودند.

الگو و روش‌های جدید در مداحی اهل بیت شایسته نیست

این روضه خوان اهل بیت با بیان اینکه الگو و روش‌های جدید در مداحی اهل بیت شایسته نیست اظهار داشت: روش های جدیدی که نام مدل و الگو را با خود در مداحی اهل بیت یدک می کشند ناپسند است و الگو باید فقط پیامبر باشد.

حجت الاسلام عاشوری در ادامه یادی از فرزند شهیدش کرد و گفت: فرزند بزرگم در سن ۱۶ سالگی در حالی که بسیار شجاع و رشید بود در منطقه عیت الخوش تپه ۱۷۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی گفت: در زمان گذشته کتاب، حوزه و دانشگاه در حد امروز وجود نداشت و سیاست آن زمان نیز بر این بود که قصد بر بی سوادی مردم داشتند و اجازه چاپ به کتب مختلف نمی دادند و باید فرهنگ و ظرفیت جماعه بالا باشد تا وعاظ و خطبا نیز بتوانند مطالب بیشتری را به مردم انتقال دهند.

حجت الاسلام عاشوری با اشاره به برخی از فعالیت هایی که در اوایل انقلاب انجام داده بود گفت: در سخنرانی که در تهران به عنوان قائم مقام استاندار تحت عنوان مقدمات خلیج فارس حضور یافتم و طرح آباد سازی و تغییر آب و هوای شهرهای جنوبی کشور و چندین پروژه دیگر را در آن نشست مطرح کردم که مورد توجه افراد شاخصی نظیر دکتر چمران قرار گرفت و سخنرانی من به صورت یک کتابچه چاپ شد.

وی در پایان گفت: به عنوان حرف آخر امیدوارم شهرستانی بیش از پیش آباد تر داشته باشیم و از مسئولین خواستارم از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

از مردم و مسئولین شهرستان کنگان انتظار می رود پس از این همه خدمات ریز و درشت از سوی چنین افرادی که به عنوان یک الگو در این اجتماع تلاش می کنند از آنها به نیکی یاد شود تا زمینه برای پرورش چنین افرادی در آینده آماده شود.