بروز شده در : یکشنبه 3 تیر 1403 ساعت 5:40 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 70473
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 27 خرداد 03 11:20 ق.ظ

چرا مدیریت صنعتی؟

اختصاصی ثلاث- مدیریت صنعتی ویژگی‌های متعددی دارند از جمله: ترکیب دانش فنی و مدیریتی- برنامه ریزی و کنترل- بهره‌وری و بهینه‌سازی- تفکر سیستمی- مهارت‌های ارتباطی- مدیریت تغییر- تحلیل داده‌ها و … به طور کلی مدیریت صنعتی به بهره‌گیری از اصول و مبانی علم مدیریت به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و ارتقاء قدرت رقابتی را ایجاد کنند.

 

 

چرا مدیریت صنعتی؟

با توجه به رشد روز افزون صنعت و صنعتی شدن جوامع، راه اندازی، رشد و ارتقاء کسب و کارهای صنعتی بیش از گذشته حائز اهمیت است. بنابراین این عرصه برای موفقیت نیازمند افرادی است که بتوانند با دانش و مهارت علمی خود زمینه‌های پیشرفت را برای این جوامع به ارمغان آورند.

بعضی مواقع گفته می‌شود مشکل اصلی بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها، پروژه‌ها و… در منطقه، مدیریتی است. هرچند این گفته بسیار کلی می‌باشد و نیاز به بررسی عمیق‌تر دارد اما همین موضوع نشان از اهمیت مباحث مدیریتی است بخصوص مدیریت صنعتی ، چرا که منطقه پارس جنوبی منطقه صنعتی می‌باشد.

مدیریت صنعتی ( industrial management ) به مدیریت امور مختلف در صنعت می‌پردازد. مدیران صنعتی مسئولیت مناسب‌ترین و کارآمدترین تعامل‌هایی را برعهده دارند که به ۴M معروف هستند:

  • نیروی انسانی   man
  • مواد صنعتی   material
  • ماشین‌های صنعتی   machines
  • شیوه کاری                method

مدیریت صنعتی ویژگی‌های متعددی دارند از جمله: ترکیب دانش فنی و مدیریتی- برنامه ریزی و کنترل- بهره‌وری و بهینه‌سازی- تفکر سیستمی- مهارت‌های ارتباطی- مدیریت تغییر- تحلیل داده‌ها و … به طور کلی مدیریت صنعتی به بهره‌گیری از اصول و مبانی علم مدیریت به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و ارتقاء قدرت رقابتی را ایجاد کنند.

هرگونه تصمیم‌گیری در صنعت همراه با خطراتی است، تصمیم‌گیری نادرست یا ناکارآمد می‌تواند منجر به عواقب نامطلوبی شود و بر سازمان‌ و عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد. این تصمیم‌گیری‌ها به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی، اعتماد به واحدهای تصمیم‌گیری خودکار و یا اشتباه در تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی‌ها می‌باشد.

((مدیریت صنعتی یک مسئله بسیار پیچیده است و اجرای آن در سازمان‌های بزرگ و پیچیده نیازمند دانش و مهارت‌های تخصصی است))

حال با توجه به مطالب فوق لازم می‌باشد جهت فرار از جمله منحوس مشکل مدیریتی صنعت از علم مدیریت در صنعت به نحو شایسته‌تری اسفاده شود تا شاهد رشد روزافزون صنعت شویم و خود را به تصمیم‌های بی اساس و بدون پشتوانه علمی واگذار نکنیم .

به امید ایرانی آبادتر

 

محسن صفایی نژاد   سرپرست بازرگانی شرکت پایندان پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی

مهندسی نفت – بهره برداری از منابع نفت

دانشجویی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی – گرایش تحقیق در عملیات دانشگاه خلیج فارس بوشهر

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن