بروز شده در : چهارشنبه 23 خرداد 1403 ساعت 7:41 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50242
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 1 مهر 97 3:48 ب.ظ

پزشکی/

درمان قطعی نارسایی روده در شیراز ممکن شد

ثلاث- مسوول بخش بازتوانی روده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیشتازی بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینا، در انجام بازتوانی و پیوند روده، در آسیا خبر داد.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حامد نیکوپور رییس بخش بازتوانی روده مرکز پیوند ابو علی سینای شیراز با دوباره سازی روده بیمارانی که از نارسایی روده رنج می‌برند موفق به درمان قطعی آنان شد .

این پزشک علاوه بر بازتوانی یا دوباره سازی روده کوچک با انجام عمل موفقیت آمیز پیوند  روده ، امید به زندگی در بیماران را دو چندان کرده است.
نیکوپور با اشاره به نقش روده کوچک در جذب مواد غذایی در بدن انسان گفت: اگر به هر دلیل این روده دچار نارسایی و یا بیماری یا به دلیل مسدود شدن عروق روده‌ای با مشکل مواجه شود، مرگ انسان حتمی است.
وی تصریح کرد: پزشکان در بسیاری از بیماران به دلیل نارسایی روده کوچک، بخشی از روده را کوتاه می‌کنند که این کار شاید مدتی بیمار را از درد و رنج رها کند، اما وی را با مشکلات بسیاری رو به رو می‌ کند .
رییس بخش بازتوانی روده مرکز پیوند ابو علی سینای شیراز گفت: ما توانسته ایم با بازتوانی روده بیمار و رساندن تغذیه از طریق ورید به بیمار  رود کوچک آن‌ها را دوباره سازی و رشد بدهیم.
وی تصریح کرد: اکنون ۳۰ بیمار که با روش دوباره سازی و یا پیوند روده کوچک شده اند بهبودی کامل یافته اند.
وی افزود: اگر روده بیماری دوباره سازی نشد عمل پیوند روی آن انجام می‌ شود که امکان پس زدگی آن بسیار بالا است.
نیکوپور اظهارداشت: در خاورمیانه موفق شده ایم عمل پیوند روده کوچک را در مرکز پیوند ابوعلی سینای شیراز با موفقیت انجام بدهیم.این پزشک گفت: با توجه به هزینه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی عمل پیوند روده کوچک ،تلاش ما بر این است تا در مرحله اول روده بیمار را دوباره سازی کنیم.

—-

دکتر «حامد نیکوپور» با اشاره به اینکه پیش بینی می شود سالانه بین ۶۰۰تا ۸۰۰ نفر در کشور به دلیل بی اطلاعی از ابتلا به بیماری نارسایی روده جان خود را از دست می دهند، گفت: هم اینک اقدامات بازتوانی روده تنها در شیراز انجام می شود و در طی هشت ماه گذشته، ۴۰بیماری که مشکل نارسایی روده به بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینا ارجاع شده بودند، خدمات بازتوانی و پیوند روده دریافت کردند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بیماری ‌های نارسایی روده‌ای قابل‌ کنترل است، افزود: با مصرف دارو و همچنین تزریق وریدی می ‌توان این بیماری ‌ها را کنترل کرد تا بیماران زندگی عادی و روزمره داشته باشند.

دکتر «نیکوپور» تاکید کرد تا بیماران، روند درمان را به موقع پیگیری کنند تا مشکل نارسایی روده با کمک اصلاح تغذیه، تزریق وریدی و یا جراحی بازسازی روده مداوا شده و نیاز به پیوند روده نباشد.

این عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه طول روده کوچک انسان سالم از ۲ و هفت دهم تا سه و نیم متر است، گفت: در بیمارستان پیوند اعضا بوعلی سینا قادر هستیم حتی بیمارانی که با روده ۲۵ سانتی متری متولد شده اند را درمان کرده و یا طول روده آنان را افزایش دهیم تا زندگی سالم داشته باشند.

مسوول بخش بازتوانی روده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در کمتر از پنج درصد بیماران، تنها راه درمان، پیوند روده است که این اقدام در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام می شود.

او باز توانی روده را پس از مشکلات ناشی از برخی جراحی ها، دارای اهمیت قابل‌ دانست و افزود: از آنجا که بسیاری از بیماران در کشور از این دستاورد پزشکی در شیراز اطلاع کافی ندارند، دچار سوء تغذیه شدید شده و حتی در مواردی این بیماری منجر به مرگ می‌ شود.

دکتر «نیکوپور» یادآور شد: برخی از بیماران در سنین میانسالی یا حتی بالاتر هم به این بیماری مبتلا می‌ شوند.

به گفته این عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نخستین پیوند روده توسط دکتر «فاضل» و نخستین پیوند موفق روده و چند ارگانی نیز توسط دکتر «سامان نیک اقبالیان» در شیراز انجام شده است.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن