بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69937
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 24 دی 02 11:36 ق.ظ

مصرف مکمل های ویتامین D و C را در آلودگی هوا جدی بگیرید

ثلاث- استفاده از مواد غذایی کاهنده التهاب یکی از راهکارهای بسیار مناسب مقابله با اثرات آلودگی هوا بر بدن است.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «احمد اسمعیل زاده» با تاکید بر اینکه استفاده از مواد غذایی کاهنده التهاب یکی از راهکارهای بسیار مناسب مقابله با اثرات آلودگی هوا بر بدن است، اظهار کرد: ویتامین D، «ویتامین آفتاب» هم نامیده می شود، زیرا در اثر نور خورشید بر روی پوست تولید می شود.

او افزود: ویتامین D تنها زمانی تولید می ‌شود که نور خورشید به آستانه خاصی از شدت برسد، آفتاب در روزهای تابستان ایده ‌آل است، اما نور ضعیف زمستانی از طریق پوشش ابری ایده‌آل نیست.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ضمن بیان این موضوع که برآوردهای کنونی نشان می دهد کمبود ویتامین D در بسیاری از کشورها، به ویژه در نوزادان و افراد مسن، گسترده است، گفت: علاوه بر پوشش ابر، آلودگی هوا نیز یک عامل خطر فزاینده برای وضعیت کمبود ویتامین  D محسوب می شود. آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق در هوا میزان نور خورشید را کاهش می‌دهد و در نتیجه میزان تولید ویتامین  Dدر پوست کاهش می یابد.

دکتر اسمعیل زاده ادامه داد : با توجه به این مهم که کمبود ویتامین D در کشور شایع است، در روزهای معمول سال باید برای برطرف کردن کمبود این ویتامین مکمل ویتامین D مصرف شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تاکید کرد: در شرایط آلودگی هوا نیز بر مصرف این مکمل تاکید می شود و به همین دلیل تمامی افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک مکمل ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب و یک ماده آنتی اکسیدانی است که به طور گسترده در سراسر بدن از جمله مایع پوشش خارج سلولی ریه پخش می شود، بیان داشت: این ویتامین یک عامل کاهش دهنده رادیکال های آزاد ناشی از استرس اکسیداتیو است.

او گفت: در واقع این ویتامین از طریق از بین بردن انواع رادیکال‌های آزاد و اکسیدان‌ها، در شرایط  آلودگی هوا می تواند بدن به ویژه ریه ها  را در برابر مضرات ذرات معلق در هوا حفظ کند.

دکتر اسمعیل زاده با تاکید بر اینکه مصرف ویتامین C در دوزهای بالاتر از راه مکمل ها می تواند برای سلامت افراد عوارضی را به همراه داشته باشد، توصیه کرد: بهتر است برای تامین این ماده مغذی، بیشتر از گروه های غذایی حاوی آن استفاده شود نه مکمل ها، بنابراین توصیه می شود هر روز از میوه و سبزی های غنی از این ویتامین مثل پرتقال، لیمو ترش، نارنگی، نارنج و گوجه فرنگی در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنیم.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن