بروز شده در : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 2:28 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 28540
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 22 خرداد 95 12:03 ب.ظ

استانداری فارس اتصال به دریا را کلید زد

خلیج فارس: آیا تضمینی وجود دارد که این الحاق، بر عطش مسئولان فارس و خصوصا جنوب این استان پایان دهد و فردا روز نگاه توسعه طلبی برخی به سمت شهرستان عسلویه و پارس جنوبی که خط قرمز بوشهری ها بوده نرود؟ خلیج فارس: خواسته مسئولان فارس برای اتصال به دریا حرف امروز و دیروز نیست، […]

خلیج فارس: آیا تضمینی وجود دارد که این الحاق، بر عطش مسئولان فارس و خصوصا جنوب این استان پایان دهد و فردا روز نگاه توسعه طلبی برخی به سمت شهرستان عسلویه و پارس جنوبی که خط قرمز بوشهری ها بوده نرود؟

خلیج فارس: خواسته مسئولان فارس برای اتصال به دریا حرف امروز و دیروز نیست، بلکه سابقه حدود بیست ساله از دولت اصلاحات دارد و این اصرار از زمانی که چراغ پارس جنوبی در عسلویه استان بوشهر روشن شد، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت.

به گزارش «خلیج فارس»؛ اما با مخالفت قاطع افکار عمومی استان بوشهر، طرح الحاق عسلویه به فارس را ناکام گذاشت تا اینکه مسئولان فارسی در دولت گذشته فشار خود را بر روی انتزاع برخی روستاهای هرمزگان متمرکز کردند و نهایتا توانستند در روزهای آخر دولت احمدی نژاد مصوبه ای در این زمینه دریافت کنند.

مصوبه ای که حکم به انتزاع برخی از روستاهای بخش کوشکنار شهرستان پارسیان داده بود، همان شهرستانی که در سفر استانی احمدی نژاد ناگهان از گاوبندی به پارسیان تغییر نام داده شد و همان زمان برخی مسئولان محلی نظیر امام جمعه بندرعباس یا نمایندگان مجلس نگرانی شان را درباره انتزاع این شهرستان پس از این تغییر نام رسانه ای کردند و البته پیش بینی شان اشتباه نبود.

اما تصمیم احمدی نژاد جهت بندری شدن فارس که ابلاغ آن در دقیقه ۹۰ دولتش نشان می دهد نخواسته مسئولیت و عواقب آن را بپذیرد، با اعتراضاتی در هرمزگان مواجه شد تا دولت یازدهم به صرافت تعلیق این مصوبه بیفتد.

اما طی سه سال گذشته هر بار زمزمه ای از مسئولان فارس درباره زنده کردن این مصوبه چالش برانگیز وجود داشته که آخرین آن توسط موسی موسوی نماینده لامرد در مجلس نهم بیان شد که مراسم تجلیل از وی، انتزاع برخی روستاهای پارسیان به زادگاهش را تمام شده خوانده و پس از آن هادی پژوهش که سال پیش در همین ایام جایگزین کدخداپور در معاونت سیاسی استانداری فارس شد، وعده داد که به زودی استان فارس به دریا وصل می شود.

حالا با وجود شایعاتی که در هفته های گذشته مطرح بود و توسط مسئولان پارسیان یا هرمزگان تکذیب می شد، نامه ای در فضای مجازی با امضای معاون سیاسی استانداری فارس منتشر شده که دستور همکاری ادارات با فرمانداری لامرد برای تحقق این موضوع داده است.

«خلیج فارس» بدون تایید یا رد محتوای این نامه، صرفا در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود به انتشار این موضوع پرداخته است. در این نامه خطاب به کلیه ادارات و سازمان و نهادها و ارگان های تابعه استان فارس آمده است:

“با سلام و احترام، به پیوست تصویرنامه شماره ۷۹۰۰/م مورخ ۰۷/۰۷/۱۳۹۲ معاون و قائم مقام محترم وزیر کشور در امور سیاسی، منضم به مصوبه هیأت محترم وزیران به شماره ۱۶۸۱۲/۹۲/م/ت/۴۹۴۸۹ ه مورخ ۳۰/۰۶/۱۳۹۲ مبنی بر انتزاع روستاهای تمبو شمالی، تمبو جنوبی، اکبری، فارسی و سروباش از دهستان بهدشت بخش کوشکنار شهرستان پارسیان استان هرمزگان و الحاق آن ها به دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان لامرد، جهت آگاهی و دستور اقدام لازم به منظور خدمات رسانی و تحت پوشش قراردادن روستاهای مذکور (برابر شرح وظایف و مطابق قوانین جاریه وزارتخانه های متبوع) ارسال می گردد. در این راستا ضرورت دارد در کلیه اقدامات با اداره کل سیاسی انتخابات و فرمانداری شهرستان لامرد هماهنگی لازم بعمل آورده شود.” 

حالا باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولان و افکار عمومی هرمزگان به این نامه چیست، هرچند در صورت صحت محتوای آن، این پرسش ها مقابل روی افکار عمومی است:

۱- مگر برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی اهالی فارس در سواحل خلیج فارس مانعی وجود دارد که آنها پای شان را در یک کفش کرده اند که راه توسعه این استان از اتصال به دریا می گذرد؟

۲- اگر قرار است با اتصال فارس به دریا، اعتبارات دولتی به محدوده ۱۰ کیلیومتری جدیدی که تحت اختیارشان است سرازیر شود، چرا اکنون این مهربانی دیده نمی شود و غرب هرمزگان در مرز استان بوشهر با فقر بی امکاناتی دست و پنجه نرم می کند؟ رویکردی که به عقیده برخی، انگیزه های محلی برای اتصال به استان فارس را تقویت خواهد کرد.

۳-آیا تضمینی وجود دارد که این الحاق، بر عطش مسئولان فارس و خصوصا جنوب این استان پایان دهد و فردا روز نگاه توسعه طلبی برخی به سمت شهرستان عسلویه و پارس جنوبی که خط قرمز بوشهری ها بوده نرود؟

پایان این خبر را باید باز گذاشت، همچنان که موضوع این اتصال از دو دهه پیش باز بوده است و آنگونه که بویش می آید، مسئولان استان همسایه بار دیگر این خواسته را کلید زده اند…

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن