بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36001
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 25 آبان 95 7:34 ب.ظ

برداشت ۱۱۲۰ تن میگو از مزارع پرورشی گلستان

مدیرکل شیلات گلستان مجموع برداشت میگو از ۲۵ مزرعه پرورشی در شهرستان گمیشان را امسال یکهزار و ۱۲۰ تن اعلام کرد که نسبت به تولید سال گذشته افزایش ۵۷ درصدی دارد.

به گزارش ثلاث به نقل از  اکوفارس سید جواد قدس علوی روز سه شنبه به ایرنا گفت که امسال در مجتمع پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب استان ۸ شرکت در متراژ سطح مفید حدود ۳۹۰ هکتار مزارع پرورشی عملیات ذخیره سازی بیش از ۸۰ میلیون بچه میگو را در اردیبهشت ماه انجام داده بودند.
وی با اشاره به میزان ۷۱۵ تن میگو تولید شده در سال گذشته و ابراز رضایت از برداشت فصل جاری، اظهار کرد: این افزایش نتیجه مدیریت در بهره برداری و همچنین کیفیت آبی است که به صورت مستقیم از خزر به مجتمع منتقل می شود، این آب با دارا بودن مطلوبیت از لحاظ شوری، کلسیم و غذای زنده ای که در آب دریای خزر وجود دارد، باعث نرمی گوشت، رنگ متمایل به صورتی و طعم خوب و کیفیت بالای میگوی تولید شده و در نتیجه افزایش تولید در مجتمع پرورشی گمیشان شده است.
قدس علوی با اشاره به برداشت لایه ای که برای نخستین بار در بعضی از استخرهای مزارع پرورش میگو گمیشان اجرا شد، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار در بعضی از استخرها از روش برداشت لایه ای یا سرک استفاده شد، در این شیوه در زمان رها سازی، مقدار بیشتری از نیاز، در هر استخر بچه میگو رها و بعد از گذشت مدتی کوتاه که بچه میگو ها به وزن تقریبی ۱۲ ـ ۱۰ گرم رسیدند، بخشی از از آن برداشت می شود.
به گفته وی؛ با استفاده از این روش میزان تولید در بعضی از استخرها از ۳ تن به ۴ تن رسید.
این روش دو مزیت دارد، اول اینکه باعث می شود زمانی قبل از رشد کامل میگوها به اصطلاح ‘میگوی نوبرانه’ وارد بازار شود و نیز افزایش میانگین وزنی میگوهای باقیمانده در استخرها و بالارفتن راندمان تولید در واحد سطح را در پی دارد.
میگو تولیدی مجتمع گمیشان از توابع گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، وجود آب با کیفیت و ضریب تبدیل غذایی خوب در کشور منحصربفرد است و به همین دلیل و با توجه به تقاضای بازارهای جهانی پیش بینی می شود امسال ۸۰ درصد این محصولات صادر شود که بالغ بر ۵/۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.
قدس علوی با اشاره به تاثیر گذاری ضریب تبدیلی غذا بر پایین آوردن هزینه های تولید و اینکه گلستان با ضریب تبدیل ضریب غذایی ۱٫۱ نسبت به متوسط کشور که ۱٫۵ است در رتبه نخست قرار دارد، یادآور شد: یعنی در ازای ۱٫۱ کیلوگرم غذا که به میگو داده می شود، یک کیلوگرم گوشت دریافت شده و با این شرایط هزینه تولید کاهش پیدا می کند و انگیزه خوبی برای سرمایه گذاران به وجود می آورد.
مدیر کل شیلات گلستان در خصوص عمل آوری میگو، گفت: ۵ مرکز عمل آوری در استان فعال است و یک مرکز نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
مجتمع پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی را انجام می دهد.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن