بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36786
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 10 آذر 95 0:29 ق.ظ

ترامپ باید بین آشتی‌جویی با روسیه و لغو برجام یکی را انتخاب کند

تحلیلگر ارشد آمریکایی در یادداشتی نوشته رئیس‌جمهور منتخب این کشور بایستی بین لغو توافق هسته‌ای با ایران و آشتی‌جویی با روسیه یکی را انتخاب کند

خبرگزاری فارس: ترامپ باید بین آشتی‌جویی با روسیه و لغو برجام یکی را انتخاب کند

به گزارش ثلاث به نقل از  خبرگزاری فارس، «ایان گولدربرگ»، تحلیلگر آمریکایی و از اعضای ارشد اندیشکده «New American Security» در یادداشتی روز سه‌شنبه نوشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بایستی بین سیاست آشتی‌جویی با روسیه و ابطال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ یکی را انتخاب کند.

وی در این یادداشت می‌نویسد: «بر اساس لفاظی‌های دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی می‌توان گفت که برخی از اولویت‌های وی در خاورمیانه مانند شکست داعش و تضمین امنیت اسرائیل تفاوتی با سیاست‌های اوباما ندارند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «جاهایی که سیاست‌های او (ترامپ) ممکن است (باسیاست‌های اوباما) متفاوت باشند، تمایلات او برای سازش با منافع روسیه در سوریه و در همان حال، ابطال توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. این تغییر در سیاست‌ها، در صورتی که جداگانه در نظر گرفته شوند، هر دو بسیار مشکل‌ساز هستند. اما، در صورتی که با یکدیگر ترکیب شوند، اجرای موفقیت‌آمیز آنها غیرممکن و احتمالاً فاجعه‌آمیز خواهد بود.»

ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته که کمک به معارضان مسلح سوریه را قطع خواهد کرد. آمریکا در قبال این تغییر سیاست در سوریه از کمک‌های بیشتر روسیه و دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای نابودی داعش در شرق سوریه برخوردار خواهد شد.

«گولدربرگ» با بیان اینکه همکاری ایران جزءمهمی از چنین رویکردی خواهد بود می‌نویسد: «نیروهای نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق سهم مهمی از نیروهای زمینی فعال در مبارزه با داعش را تشکیل می‌دادند.»

وی با وجود این نوشته در صورتی که ترامپ این سیاستش در سوریه را با لغو یکجانبه برجام ترکیب کند، اوضاع به کل غیرقابل کنترل خواهد شد.

«گولدربرگ» ادعا کرده، در چنین حالتی از نیروهای نیابتی خود برای حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه استفاده خواهد کرد و مجموعه رویدادها به سمتی پیش خواهد رفت که واشنگتن یا تل‌آویو را در معرض حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران قرار خواهد داد.

در این یادداشت آمده است: «روابط روسیه و آمریکا نیز آسیب خواهد دید چون مسکو این تحرکات و احتمال حمله به ایران را مصداق دیگری از گسترش سلطه‌گری آمریکا خواهد دید و برای مقابله با آن تلاش خواهد کرد. به سادگی قابل درک است که در چنین سناریویی، آمریکا، روسیه و ایران می‌توانند همکاری‌های موفقیت‌آمیزی در سوریه و عراق داشته باشند و آشتی‌جویی ترامپ با روسیه احتمالاً فروخواهد پاشید.»

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن