بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69581
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 12 آبان 02 3:47 ب.ظ

مناسب ترین و موثرترین روش برای روند سوختگی

ثلاث- در بسیاری از حریق‌ها و حوادث یکی از مواردی که همواره افراد حاضر در میان شعله‌های آتش را تهدید می‌کند، خطر آتش گرفتن لباس است، حوادث آتش‌سوزی می‌تواند در عرض دو دقیقه جان  آدم را به خطر بیاندازد.

ثلاث جنوب:   در بسیاری از حریق‌ها و حوادث یکی از مواردی که همواره افراد حاضر در میان شعله‌های آتش را تهدید می‌کند، خطر آتش گرفتن لباس است، حوادث آتش‌سوزی می‌تواند در عرض دو دقیقه جان  آدم را به خطر بیاندازد و بسیاری از افراد به دنبال راه کارها و اقداماتی هستند تا بتوانند هنگام رخداد آتش سوزی از آن کمک بگیرند تا خسارات مالی و جانی کمتری به بار آورد.

 

رحیم بن حسن آتش نشان پژوهشگر جوان و مربی آتش نشانی توصیه‌ها و راهکارهایی را در این خصوص ارائه کرده است.

 

اگر لباستان آتش گرفت اقدامات زیر را انجام دهید 

اگر لباستان آتش گرفت باید سریع هر جا که هستید بایستید، خودتان را روی زمین بیندازید و غلت بزنید تا شعله آتش خاموش شود. موقع غلت زدن بر روی زمین دستتان را هم روی صورتتان قرار دهید تا از آتش در امان باشید.  هنگام وقوع حریق ممکن است به علت بی‌احتیاطی یا شرایط حاکم، لباس افراد دچار سوختگی شود که در این خصوص سه مرحله مهم برای کمک به حادثه‌دیدگان وجود دارد.

نخستین اقدام این است که فرد حادثه دیده از دویدن پرهیز کرده و بایستد، چرا که دویدن سبب افزایش شعله‌های آتش و به دنبال آن افزایش میزان آسیب‌دیدگی می‌شود.

در مرحله دوم افراد باید خود را روی زمین بیاندازند، توصیه ما این است که افرادی که دچار آتش گرفتگی می‌شوند، پس از آنکه خود را روی زمین انداختند، با دو دست صورت خود را پوشانده و غلت بزنند تا از گسترش آتش به لباسشان جلوگیری شود همچنین افرادی که شاهد آتش گرفتن فرد دیگری هستند نیز باید توجه داشته باشند که بهترین وسیله برای خاموش کردن یا خفه کردن شعله‌های آتش روی فردی که آتش گرفته است، استفاده از پتوهای مقاوم یا خیس است موارد دیگری هم برای اطفاء حریق وجود دارد اما عوارض ناشی از افزایش سوختگی و عفونت حتی می تواند منجر به مرگ شخص شود مثلا استفاده از خاک برای خاموش کردن آتش به علت وجود میکروب در خاک به عنوان یک ماده اطفایی مناسب نیست اگر هیچ ماده ای دیگر جهت اطفاء ندارید تمام درها به روی شما بسته است از خاک استفاده کنید.

مورد دوم آب یکی از بهترین ماده اطفایی هست اما چون انبساط حجمی دارد ۱ به ۱۷۰۰ تبدیل میشه  در کتاب اصول جامع آتش نشانی، مبحث رفتار شناسی حریق فصل ۳ ص ۴۳ این مورد ذکر شده وقتی آب حرارت میبینه انبساط حجمی ۱۷۰۰ برابر میشه

مورد سوم خاموش کننده دستی نباید استفاده کنیم مگر اینکه در شرایط اضطراری گزینه های ذکر شده فوق نداشته باشید خاموش کننده دستی چون ترکیبات شیمیایی داره باعث ایجاد عفونت صد در صد می شود و احتمال مرگ شخص وجود دارد.

در مرحله سوم نیز افراد باید ضمن حفظ خونسردی خود، با سامانه ۱۲۵ و ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

اقدامات لازم در صورت گیر افتادن داخل آتش

اگر در داخل آتش گیر افتادید، ترک های کنار در را با پتو، ژاکت، حوله و یا هر چیز دیگری که پیدا کردید، بپوشانید. اگر توانستید پارچه را خیس کنید و بعد داخل ترک قرار دهید. منافذ در را هم با پتو بگیرید تا دود وارد اتاق نشود و در صورتی که تلفن همراهتان است با ۱۲۵ تماس بگیرید.اگر در طبقات بالایی ساختمان در آتش گیر کردید ملافه و یا هر چیزی که توجه مامور آتش نشانی را جلب کند را تکان دهید. سعی نکنید از میان آتش به بیرون بروید.

 

در پایان اجازه ندهید که یک آتش کوچک به تمام خانه تان سرایت کند در حالی که می توانستید آن را همان ابتدا خاموش کنید.یک کپسول آتش نشانی خوب تهیه کنید و برای آشنایی با نحوه ی کار کردن با آن وقت بزارید تا دلواپسی خودتان و خانوادتان را کم کنید.

اگر می توانید برای آشپزخانه تان هم یک کپسول آتش نشانی بگیرید.

 

 

در انتهــا ضمــن تقدیــر از سایت خبری ثلاث  ، پیشــنهاد میکنــم جهــت یادگیــری و  یاددهـی مفاهیـم و آموزشهـای ایمنـی بـه کـودکان، نـام بنـده

(رحیــم بــن حســن) را در جســتجوگر گــوگل، ســرچ کنیــد و از   محتواهـای آموزشـی مـن کـه بصـورت رایـگان در همـه ابزارهـای  اطلاع رســانی همچــون: آپــارات، یوتیــوب و اینســتاگرام هســت،  لــذت ببریــد.

 

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن