بروز شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 2:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 63426
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 29 دی 99 2:41 ب.ظ

دانستنی های حقوقی

اختصاصی ثلاث- ما روزانه افعال حقوقی زیادی انجام میدهیم که میتواند پیامدهای قضایی را در بر داشته باشد تا جایی که باعث برزو مشکلات زیادی برای ما شود و متاسفانه اطلاعات حقوقی بسیار کمی در این زمینه ها داریم.

 

با سلام خدمت شهروندان و مخاطبین سایت خبری ثلاث و هفته نامه استانی ثلاث جنوب. شاید دقت کرده باشید که ما روزانه افعال حقوقی زیادی انجام میدهیم که میتواند پیامدهای قضایی را در بر داشته باشد تا جایی که باعث برزو مشکلات زیادی برای ما شود و متاسفانه اطلاعات حقوقی بسیار کمی در این زمینه ها داریم. به عنوان مثال: ازدواج، خرید و فروش و سایر معاملات، ارث، سکونت در آپارتمان ها ، فعالیت در فضای مجازی، اشتغال و مسائل پیرامونی آن، انواع نزاع های کیفری و خیلی دیگر از فعالیت های روزمره زندگی که از تبعات حقوقی آن بی اطلاع هستیم. قصد داریم با همکاری یکی از جوانهای فعال در حوزه حقوقی شهرستان کنگان که مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی میباشد در حد توان مطالب کاربردی حقوقی در جهت آشنایی اولیه با مفاهیم و موضوعات حقوقی با شما شهروندان عزیز به اشتراک بگذاریم…قطعا نظرات و پیشنهادات شما میتواند ما را در این آگاهی رسانی یاری نماید.

 

تنظیم قرار داد

در تنظیم قراردادها به خصوص قراردادهای معاملات ملکی تا حد امکان نباید از فرم های چاپی آماده قرارداد استفاده کرد. از آنجایی که در اکثر موارد شرایط هر معامله نسبت به معامله دیگر متفاوت است، ممکن است در فرم های چاپی آماده قرارداد، بندهایی باشد که به ضرر هر یک از طرفین تمام شود. لذا بهتر است قرارداد را با در نظر گرفتن شرایط و با مشورت با وکیل تنظیم کرد.

***

 سوال : یه ماشین داشتم چند سال پیش فروختم، خریدار فک پلاک‌ نمیکند؟

جواب: باید با طرح دادخواست به حوزه دادگاه محل اقامت خریدار(یعنی شهری که خریدار ساکن میباشد) اقدام به طرح دعوی کرد مبنی بر  ۱- الزام به فک پلاک . ۲- صدور دستور موقت مبنی بر تو قیف خودرو به شماره پلاک فلان.//  داشتن استعلام پلاک  که از پلیس +۱۰ اخذ میشود و قولنامه برای اثبات فروش و اینکه این پلاک بنام شماست همچنین مشخصات خریدار شامل نام، نام خانوادگی، ادرس کامل محل سکونت و شماره ملی،  الزامی است. در بعضی از استانها مثل فارس صرفا با ارسال اظهارنامه از طرف فروشنده خودرو به خریدار امکان توقیف خودرو جهت فک پلاک  میباشد.

***

»اظهارنامه«

-به بیان  ساده جهت درک راحتر- شما وقتی یک موضوعی را بخواهید به طرف دعوای خود اطلاع دهید مثل: » قرارداد اجاره تمام شده است، خانه را تخلیه کنید«  یا » قرار بر انجام تعهد قراردادی بوده و طرف قرارداد به تعهدات خود عمل نکرده است« یا »زوجه بدون دلیل ترک منزل کرده است« و یا بر عکس،  »زوج بدون دلیل، زوجه را از منزل بیرون کرده است« و  هرانچه که میخواهید به طرف مقابلتان اعلام نمایید که در محاکم بتوانید از ان بصورت مستند قانونی استفاده نمایید، میتوانید با ارسال »اظهارنامه« از مزایای قانونی آن بهره مند گردید.

***

وجه التزام چیست

وقتی دو نفر قراردادی می بندند ، قرارداد بین آنها لازم الاجرا است ، یعنی دو طرف مکلف و موظف به اجرای آن هستند . حال اگر یکی از دو طرف قرارداد در موعد مشخص شده به تعهد خود عمل نکند ، مبلغی را به عنوان خسارت باید به طرف مقابل پرداخت کند . در حقوق به این مبلغ، وجه التزام گفته می شود.

دفتر خدمات الکترونیک قضایی رسول کنگانی واقع در کنگان خیابان معلم نبش خ ملاصدرا به شماره تماس ۰۷۷۳۷۲۳۴۵۸۰ و ۰۹۱۷۶۲۸۳۶۱۹

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن